1. #1
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709

    Avancerat problem med min drac, FILM finns!

    Tjena tjena, jag har ett hemskt konstigt problem med min drac.

    Setup:
    AM6 01a
    Originalcylinder med borttaget skjutskägg i avgas och spolkanaler.
    12mm Dellorto PHBN med 80munstycke, öppet filter.
    Metrakit Thrower urpluggat med crossdämpare


    Allt började med att jag och en polare maxade våra moppar på en raksträcka, låg på fullvarv på 6an i ca4-5sekunder och hann inte varva ur den ordentligt innan den helt plötsligt började gå skit... bööööh lät det och den dog näst intill. Jag växlade ner, 5an 4an 3an 2an samma skit på alla växlar den varvade inte helt enkelt. La i neutralen och skulle varva upp den... den varvade verkligen ingenting, kanske 4-5tusen nånstans på fullgas och det lät som ett varvstopp "töödödödödödö" eller hur man ska skriva det.. ni fattar poängen. Stängde av den och lät den kallna, startade upp den efter den kallnat och samma resultat åter igen. Testade även att köra en sväng med den, 16km/h gjorde den på min polares mätare på 6an! Körde hem moppen och testade att byta stift, kollade så allt satt rätt i förgasaren och att membranet var helt den hade även finfin gnista. Fann inga problem alls så jag demonterade av cylinder och såg att kolven var sliten MEN packningarna var felfri de var inte spruckna någonstans så kylarvatten i förbränningsrummet uteslöt jag på direkten. Så en ny kolv och packningar beställde jag från twostroke och monterade det idag.


    Detta är den första uppstarten med allt det nya UTAN kylarvatten, går helt underbart i motorn.

    Nu visste jag att den gick bra utan kylarvatten i alla fall.

    Jag hällde i vanligt kranvatten i kylet och startade, har inte rört något alls på mopeden. Så här blev resultatet!



    Efter detta så trodde jag att jag hade sprängt topplockspackningen av inte använt vatten i systemet, så jag tömde ut allt kylarvatten och försökte starta den igen. Men med samma resultat som med kylarvattnet... Jag plockade av toppen och kollade packningarna och om man kände lukt av förbränt vatten eller missfärgning på kolven. Det luktade varken illa eller fanns vatten där... så kylarvatten kunde det inte varit! Monterade toppen igen och testade med ett annat stift, samma problem. Testade att gå ner i munstycke från 80 till 60 med samma problem. Kollade membranet, stängde så fint så. Gnistan var också superb... alltså är det enda jag inte gjort är att bytt cdi box. Tror ni att det kan vara problem, dela gärna med er av egna funderingar och tankar!


    Mvh en förvirrad Kevin Emanuelsson

  2. #2
    Du har antingen:
    1: En skev topp, kan hjälpa att plana.
    2: En spricka i toppen som vidgar vid högre temperatur, ny topp behövs.
    3: En spricka i cylinder och som ovanstående, ny cylinder krävs.

    Antagligen är det något av detta för jag hade precis samma problem, prova dig fram genom att se om du kan låna en topp/cylinder av en kompis och leta fram problemet.

    //rally

  3. #3
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av rallytjalle Visa inlägg
    Du har antingen:
    1: En skev topp, kan hjälpa att plana.
    2: En spricka i toppen som vidgar vid högre temperatur, ny topp behövs.
    3: En spricka i cylinder och som ovanstående, ny cylinder krävs.

    Antagligen är det något av detta för jag hade precis samma problem, prova dig fram genom att se om du kan låna en topp/cylinder av en kompis och leta fram problemet.

    //rally

    Fick samma tips av Rexxy här på forumet, ska testa med annat topplock och cylinder idag. Tack till dig rallytjalle!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in