Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1
    Zätas avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Sunne
    Inlägg
    3 207

    Blockportning, hur du ska gå tillväga.

    Jag tänkte att jag skulle starta en tråd på detta forum som handlar om blockportning.
    Perfekt för dom som vill ha ut mer effekt eller som vill att sitt Overrange kit ska fungera.




    Varför portar man ett block efter cylindern?
    Svar: För att få en jämn och fin övergång mellan cylinder och block så att gaserna tar sig fram lätt utan hinder.


    Hur portar man ett block?
    Svar: Först och främst behöver du rätt verktyg så du inte kör bonnametoden och använder en borrmaskin. Dremel med vassa fräs stift är ett bra altenativ. Till grovjobbet kan du använda
    ett lite större slipstift och till finjobbet mindre slipstift ( diamantstift ex.. )
    Det mesta finns att köpa på biltema, Clas olsson osv till bra priser..
    Var noga och stressa inte så ska allt gå bra.


    Hur vet jag hur mycket jag ska fräsa bort från blocket när jag ska porta efter cylindern?
    Svar: Enklaste metoden är att du tar 1 utav dina packningar till din cylinder och trär över
    pinnbultarna så att det kommer imot blocket. Då ser du hur mycket matreal du kan fräsa bort.
    Då krävs det även att packningen stämmer 100 % överens med cylinderkanalerna så att packningen
    inte är för liten / för stor eller liknande, då kommer blockportningen misslyckas.
    Har du en extremt portat cylinder så att inte godset i blocket räcker till så kan du fylla runt med
    kemisk metall så att du får packningsyta så det tätar riktigt imellan block och cylinder.


    Malossi MHR Overrange kit, hur får jag det att passa?
    Svar: Porta upp för overrange kit är enkelt. Du fräser bort matreal i blocket så att remmen ej
    ska ta i blocket. varför det tar i blocket är för att det är större variator, bredare rem och även större
    remskivor! Du slipar bort nedanför, ovanför och sidan om drivremmen så att den rör sig fritt. Ibland
    kan man även få slipa bort lite ifrån drevkåpan så att remskivorna ej tar i.
    Se bilder nedan.


    Det finns grymt mycket olika blockportningar.
    Slänger upp lite olika bilder på blockportningar.


















    Är det något fel eller liknande så säger ni till så ändrar jag det.
    Hoppas du lärde dig något nytt!

    Snacka Snacka på om alla möjliga blockportningar.
    Senast redigerat av Zäta den 2010-09-18 klockan 14:59.
    Signatur raderad p.g.a. brott mot §6.2.
    MNFs regler
    Det var som fasen..

  2. #2
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    mycket bra guide för dom som inte kan!

  3. #3

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    TackTack!
    tänkte ge mig på detta i vinter.... händer det något specielt om portningen blir förstor för cylinder ?.. alltså något förstor för överförningskanalerna

  5. #5

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Vill du ha ut maximal effekt så ska blocket stämma 100% med cylinderns kanaler.
    Annars blir det som en " kant " som gaserna måste ta sig över.
    blir ju ingen kant om man portar för mycket i blocket hmm ?

  7. #7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Portar du blocket större än cylinderkanalerna så blir det ju en kant!
    Cylindern blir " kanten ". Förstår du? eller är det jag som inte förstår dig kanske?
    aha du menar så =)... yes nu fattar jag

  9. #9

  10. #10
    Man kan ju även fixa lite bättre vinklar i vevhuset och ev. reedhuset med någon form av kemisk metall eller genom att svetsa på mer material. Sen kan man väl fråga sig hur mycket portning det är när man gör plats för ett overrange och man inte rör en enda port eller som har med portar att göra.
    Same old, same old!

  11. #11

  12. #12
    Kemisk metal kan i värsta fallen lossna om man inte e riktigt försiktig!
    Dock har du Zäta gjort en väldigt bra guide till sånna som inte vet vilket jag kan ge creds för !
    Fint och väldigt enkelt beskrivet

  13. #13

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Tack så mycket.

    Ett tips om man har lagt kemisk metall i blocket är att värm inte rakt på den kemiska metallen med ex (pistolvärmare/gasolvärmare) för då går det sönder. Det tål inte allt för mycket värme!
    Om du nu ska värma blocket!
    Ett bättre tips att att skippa kemisk metall i vevhuset

  15. #15

  16. #16

  17. #17
    Blir lite missnöjd om det där Roffes motor. Han som brukar ha det snyggt och prydligt.

  18. #18

  19. #19

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag kan säga att hur vevhusportningen ser ut är inte så viktigt som många tror. Här har ni VRM Roffes motor. 150blås på 50cc, ser grovhugget ut!

    Håller med där! Ingen fin yta för att vara Roffe!

    Men hur VET du att den gör 150km/h? Gjorde ju "bara" 130 med bandrevningen på topspeed
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  21. #21

  22. #22
    Ang blockportning, utformning etc. Tjänar man verkligen effekt med s.k. "flowportning" på ett scooterblock?

  23. #23
    Har funderat över hur lång tid det skulle ta innan någon skulle säga att jämn yta inte är så viktigt som många tror. Tvärt om kan ojämneter både förbättra blandningen av luft och bensin, och öka luftflödet under vissa förhållanden. Golfbollen är väl det mest kända exemplet där ojämnheter används för att förbättra de aerodynamiska egenskaperna, men eftersom få förstår hur det fungerar har deras försök att använda samma yta på andra saker oftast misslyckats totalt...

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av suzuki_master Visa inlägg
    Ojj gjorde den 130

    Edit, vad är de för motor...Block!
    Minarelli p6 om jag ser och minns rätt.

  25. #25

  26. #26

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av suzuki_master Visa inlägg
    Ja Har alldrig märkt att fin yta varit bättre, iaf inte på de ja filat i



    Nice finns de nåt klipp på den, från topspeed

    Mvh
    Jo på vrms hemsida ska det finnas!

  28. #28

  29. #29
    Men är det verkligen någon som har testat sig på detta i en bromsbänk t.ex? Först köra med en grov yta och lite ojämnheter och sen testa med en jämn och fin yta som är identiska med portarna i cylindern.

    Själv så kör jag hellre med finare yta och så lite ojämnheter som möjligt för en cleanare look.

  30. #30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in