1. #1

    accelerationsbänk elektronik

    hej!

    jag håller på att bygga en accelerationsbänk.
    Principen på den är enkel, du har en stor rulle som du accelererar med en motor, sedan mäter du sek/varv med hjälp av någon typ av givare tex en pulsgivare. Den skickar en analog signal till nått typ av mätkort som gör om signalen till en digital signal som du kan hantera i PCn, vill då få upp en graf i något program som räknar ut effekt, hastighet och vridmoment.

    min fråga är då vilken givare, mätkort och program skall jag ha visa gärna var jag kan köpa också och vill hällst inte programmera något.


    MVH

    Anton
    Senast redigerat av anti_speedy den 2011-03-07 klockan 10:36.

  2. #2
    någon?

    denna ? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...5-31&toc=19470
    är det nått att hänga i granen med en pulsgivare?

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    355
    ta kontakt med moddlaren då han har en egen som står i sitt garage

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Norberg Visa inlägg
    ta kontakt med moddlaren då han har en egen som står i sitt garage
    Men det är ju en broms bänk det

    Men han borde veta
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  5. #5

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    Men det är ju en broms bänk det

    Men han borde veta

    äsch petitesser!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    Men det är ju en broms bänk det

    Men han borde veta
    Moddlaren har acc bänk? Rätta mig om jag har fel

    Förövrigt intressantare resultat med bromsbänk än accelerationsbänk, så bygg gärna en sådan då det redan finns ganska gott om accbänkar i sverige

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    Moddlaren har acc bänk? Rätta mig om jag har fel

    Förövrigt intressantare resultat med bromsbänk än accelerationsbänk, så bygg gärna en sådan då det redan finns ganska gott om accbänkar i sverige
    Kanske inte heter broms bänk?

    Får anton ut hästarna med acc bänken? Isåfall fattade jag allt fel!

    En broms bänk kanske är en sån som man sätter på motstånd på hjulet där den varvar som bäst å så? Svårt å förklara.
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  8. #8
    en brombänk har man ej någon stor rulle som väger massa då har men en broms som bromsar ju mer du gasar och på så sätt räknar du ut hastighet och effekt
    i denna accelerationsbänk så har man en jätte stor rulle på ca 200kg som du skall accelerera med mopedens bakhjul så sätt får du ut hastighet och effekt

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av anti_speedy Visa inlägg
    en brombänk har man ej någon stor rulle som väger massa då har men en broms som bromsar ju mer du gasar och på så sätt räknar du ut hastighet och effekt
    i denna accelerationsbänk så har man en jätte stor rulle på ca 200kg som du skall accelerera med mopedens bakhjul så sätt får du ut hastighet och effekt
    Bra, då fick jag det uträtt!
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  10. #10
    Lär ju vara lite svårt att få till en bra acc bänk ? Eftersom bakhjulet slirar så blir det ju helt wrong, eller ?
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  11. #11
    Vad menar du slirar så?

  12. #12

  13. #13
    bara att trycka ner eller använda spännband som du säger

  14. #14
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Denna läs gaffeln använder jag. och en kolfiber reed tunga som barriär.

    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...2-78&toc=19130.

    mvh

  15. #15
    Okej tack men inte det som är problemet i nu läget utan att rullen är för tung att svarvas och de färdigsvarvade kostar som fan.
    Var köpte du din rulle?

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av anti_speedy Visa inlägg
    Okej tack men inte det som är problemet i nu läget utan att rullen är för tung att svarvas och de färdigsvarvade kostar som fan.
    Var köpte du din rulle?
    Åk till någon med större svarv?

  17. #17
    mm jo känner ingen med större och om de skulle svarva allt där kostar det skjortan

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Denna läs gaffeln använder jag. och en kolfiber reed tunga som barriär.

    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...2-78&toc=19130.

    mvh
    denna pulsgivaren kan man använda den med en LumbJack U3?

  19. #19
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av anti_speedy Visa inlägg
    Okej tack men inte det som är problemet i nu läget utan att rullen är för tung att svarvas och de färdigsvarvade kostar som fan.
    Var köpte du din rulle?

    Minn rulle väger 250 kg och jag anser den är för lätt så jag har skaffat en till så totalt 500 kg rulle blir det, pipan hinner inte bli varm nog med 250 kg rulle.

  20. #20
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av anti_speedy Visa inlägg
    denna pulsgivaren kan man använda den med en LumbJack U3?
    vet ej vad en LumbJack U3 är för noe, Köpte min mjukvara färdig, 6000 spänn.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    vet ej vad en LumbJack U3 är för noe, Köpte min mjukvara färdig, 6000 spänn.
    aha okej ah men det är bara att programmera den tror den skall passa den kostar ca 1000kr

  22. #22
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Kul när ni kan göra en massa saker skälva gamla gubbar som mej knappt skriva mail utan att trassla in fingrarna i noe skit på datorn.

    Tipps sätt dit en broms skiva o ett broms ok från en bil så du slipper fresta original bromsen bak, jag har bromsat så skivorna har varit röd gödgade o det ser ut som en rondel sprutat gnistor.

    mvh

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Kul när ni kan göra en massa saker skälva gamla gubbar som mej knappt skriva mail utan att trassla in fingrarna i noe skit på datorn.

    Tipps sätt dit en broms skiva o ett broms ok från en bil så du slipper fresta original bromsen bak, jag har bromsat så skivorna har varit röd gödgade o det ser ut som en rondel sprutat gnistor.

    mvh
    hehehe som det kan vara.
    skivan sätter vi på i efterhan i sånna fall, (om det behövs) vår rulle kommer väga ca 170kg
    Team HER
    8.25@201m NO NX
    7.4@150m

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in