-
2010-08-05, 23:45 #1
Nybörjare, vad ska man köpa?
Funderar på en KTM 85 låghjuling, det blir min första växlade.
De ser schyssta ut o verkar gå otroligt bra.
Enda jag kört som är växlat är fiddy på 150cc, vet att ktmen har mkt mer kraft..
Någon som vill hjälpa?Alla barn tycker om att åka polisbil... men det går över med åldern
-
2010-08-05, 23:47 #2
-
2010-08-05, 23:49 #3
-
2010-08-05, 23:50 #4
-
2010-08-05, 23:54 #5
Nitroz, precis!
Har haft 2 fiddys, och en cross, ska nu byta upp mig i storlek ingen. Och jag anser att man ska köpa en cross som du bara når ner med ena tån/foten till backen, alltså inte båda, seen skulle jag tippa på att du är runt 15-17+ och då skulle jag tipsa om en riktig cross, 125cc, kawasaki mm, (INGEN FIDDY), eller en 250cc !
-
2010-08-06, 00:41 #6Alla barn tycker om att åka polisbil... men det går över med åldern
-
2010-08-06, 01:29 #7
Köp 125a. Hade fan 80cc låghjuling när jag var 7 bast
Fast om jag ska vara ärlig så är nog en 85cc den roligaste "lek" crossen (Läs liten&lätt&lätthanterlig) om du typ ska bränna runt i skogen och på små självbyggda "crossbarnor" i skogen
Om du ska köra mer seriöst så borde du satsa på minst 125cc
-
2010-08-06, 16:49 #8
-
2010-08-06, 17:07 #9
köp en höghjuling pojk!! låghjulingar är för småkids. sen kommer du tycka att det är skönare att köra om du kommer upp lite än att sitta nere i marken
-
2010-08-06, 21:11 #10
Hur gammal är du? Asså du kommer tröttna på 80 efter en månad lovar asså! Gör inte samma tabbe som jag, köp en 125cc ist! Ett mycket starkt råd
Bara jobbigt o köpa en 80cc, sen testar man kompisens 125:a och då vill man inget hälldre än o ha en sån, det är ju så lixom, man blir alldrig nöjd ;P
Växla, kunna dragläget, och så lär man sig direkt endoingen idé att köpa en 80 för det.
-
2010-08-07, 15:02 #11
JA, det är just det jag ska göra, köra runt lite då o då, har ett grustag 100 meter från mitt hus som är perfekt för cross-åkning, tänkte börja nånstans, har kört en som är lika stor som KTMs 85, o den är väldigt skön å sitta på osv, passform rätt bra för mig.
16 är jagFår se hur det blir och vad ekonomin tillåter. Det är ju liksom nite så svårt att lägga ut den på blocket
EDIT: ser man på videon verkar den inte liten -> http://www.youtube.com/watch?v=b1m5KqE66dkAlla barn tycker om att åka polisbil... men det går över med åldern
-
2010-08-07, 15:40 #12
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 370
-
2010-08-07, 16:24 #13
- Reg.datum
- Oct 2009
- Ort
- Somalia
- Inlägg
- 1 069
-
2010-08-07, 17:12 #14
-
2010-08-07, 17:26 #15
-
2010-08-07, 17:28 #16
- Reg.datum
- Oct 2009
- Ort
- Somalia
- Inlägg
- 1 069
-
2010-08-07, 17:29 #17
jag har en cr85 -05 låghjuling har höghjuling men något knas med lagerna
, Sitte bla. Race Tech gaffel (svart,guldigainnerben),race tech bakdämp mm.
-
2010-08-07, 17:47 #18
-
2010-08-07, 17:56 #19
-
2010-08-07, 21:14 #20
-
2010-08-07, 21:33 #21
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 370
Till att börja med tycker jag inte du ska ha en ktm som första hoj!
Köp en yamaha 125 yz istället!
Mycket enklare att serva och behöver inte service lika ofta!
Som förstahoj välj yamaha!
om du inte såg!.....
-
2010-08-08, 01:37 #22
-
2010-08-09, 13:23 #23
Något ni grabbar ska ha i åtanke är att det är min första egna växlade hoj, därav bättre att börja nånstans.
Nitroz, din cr, är den 4-taktare
Du med kawan, bor för långt ifrån.Alla barn tycker om att åka polisbil... men det går över med åldern
-
2010-08-09, 13:54 #24
Det är slit tåliga maskiner, sen är reservdelarna billiga.
Ja jag förstår att det är din första hoj men tycker ändå att du ska köpa höghjuling. Den filmen du visade... Han satt ju som en jävl padda på denbättre att ha en hoj som du kan ha benen på redigt så du har bättre kontroll över din hoj
-
2010-08-09, 22:31 #25
Om du verkligen ska gå på 80/85cc istället för en 125a så är det enligt mej bättre att köpa en höghjuling! Låghjulingen blir nog för liten = sämre kontroll
Och alla cr är 2t. hondas 4-takts modell av cr heter crf
Jag vet att dom är slittåliga men det är ju både ktm och kawasaki också!
Men min fråga löd, varför skulle en yz'a vara lättservad jämfört med ktm sx'en
och varför skulle den inte behöva lika mycket service som ktm'en?
Anledningen varför jag fråga killen det var att han inte viste vad han snacka om, då både yz'a och sx'en bygger på samma princip och motorena behöver lika mycket service och är i princip likadana i konstruktionen vilket gör att både yz'a och sx'en är lika Lätta/svåra att serva!