1. #1

    Piaggio Zip vattenkylning...

    Hej, jag ska köpa en zip imorgon och undrar om man kan sätta på en vattenkyld cylinder och bara montera på slangar och köra eller går vattenkylningen via blocket också? :S

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    om motorn har ett förborrat hål i blocket så är det bara att sätta på slangar och cylle. men du får använda en vattenpump. typ reichpump
    Eftersom att det är n original luftkyld så lär den ju inte ha ett hål i blocket för vattenkylning... Men finns det något sätt att lösa det på? Modda blocket på något sätt? Eller blir det och köpa en vattenkyld motor?

  4. #4

  5. #5
    vrf ska du ha vattenkyld?

    blir ju tyngre då

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Nixzorzz Visa inlägg
    vrf ska du ha vattenkyld?

    blir ju tyngre då
    För att vattenkylda motorer ger bättre effekt och har mindre chans att skära, sen så digggar jag inte heller stilen på en luftkyld cylle, ser ju förjävligt ut.

    OCH LENNART! Vore jäättebra om du kunde fixa en guide om det

  7. #7

  8. #8
    hm mindre risk för överhettning vet jag faktiskt inte vart ni fått de ifrån!

    Har du inge fläktar mot kylaren så kan denbli överhettad bara den står på tomgång vilket INTE kan ske med en luftkyld eftersom cylindern kyls hela tiden.. och de kan ju inte bli sämre kylning när du KÖR häller eftersom me lufkyld suger den in varm luft mot cylindern så dne kyls ner, och kylaren får varmluft på sig den också när du kör?
    rätta mig gjärna om jag har fel..

    och bättre efftekt, hur fan kan de bli de? och klaga inte på att luftkylda går sämre när dom e varm en kall för de ebror på att inställnungarna är gjorda efter en kall motor av nån idiot...

    De jag kan komma på som är bra med vattenkylning på mopeder är iaf att den blir varm snabbare när den e kall (om man nu inte har tagit bort termostat av nån aneldning)

    rätta mig gjärna om jag har fel, inte så bra koll på mopeder längre då jag slutat me de för länge sen^^

  9. #9
    och nej de går inte att ara sätta dit en kylare och en vattenkyld cylle, utan du behäer borra i blocketf för nån vattenpump o L rör därifrån o grejer.

    Lättast e bara ta nån piaggio/gilera vattenkyld motor o sätta dit, passar bolt on. T.ex runner motor, passar den också.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av moppe_baghee_ Visa inlägg
    hm mindre risk för överhettning vet jag faktiskt inte vart ni fått de ifrån!

    Har du inge fläktar mot kylaren så kan denbli överhettad bara den står på tomgång vilket INTE kan ske med en luftkyld eftersom cylindern kyls hela tiden.. och de kan ju inte bli sämre kylning när du KÖR häller eftersom me lufkyld suger den in varm luft mot cylindern så dne kyls ner, och kylaren får varmluft på sig den också när du kör?
    rätta mig gjärna om jag har fel..

    och bättre efftekt, hur fan kan de bli de? och klaga inte på att luftkylda går sämre när dom e varm en kall för de ebror på att inställnungarna är gjorda efter en kall motor av nån idiot...

    De jag kan komma på som är bra med vattenkylning på mopeder är iaf att den blir varm snabbare när den e kall (om man nu inte har tagit bort termostat av nån aneldning)

    rätta mig gjärna om jag har fel, inte så bra koll på mopeder längre då jag slutat me de för länge sen^^
    Hörru du, det där med att risken för överhettning är ganska så sann. En luftkyld kan inte kyla ner motorn lika bra som en vattenkyld kan. Jag hade en honda crf80 som var luftkyld, man kunde köra den en 20 minuter sen vart den överhettad och vägra åh starta. En vattenkyld kan också ha högre värme, för glykolet i vattenkylningen höjer kokpunkten. Bättre effekt, ja för när man ställer in motorn gör man de när den är varm och eftersom att vattenkylda har jämnare kylning så går den bättre jämfört med en luftkyld som kan variera mycket i värme.
    Citat Ursprungligen postat av moppe_baghee_ Visa inlägg
    och nej de går inte att ara sätta dit en kylare och en vattenkyld cylle, utan du behäer borra i blocketf för nån vattenpump o L rör därifrån o grejer.

    Lättast e bara ta nån piaggio/gilera vattenkyld motor o sätta dit, passar bolt on. T.ex runner motor, passar den också.
    Om du läser vad lennart har skrivit så har han redan sagt det du skriver, jag pallar inte köpa en ny motor och krångla, enklare att borra i blocket och dra egna slangar.

  11. #11
    Btw så hittade jag nu en guide på moppenet.com http://www.garagego.se/forum/guider/...rtera-piaggio/

  12. #12

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Då var den något fel med den där Hondan. Att den går dåligt efter 20min har inget med att den bara är luftkyld. Och en vattenkyld kyler motorn bättre än luftkylda. Luftkylda ligger på c:a 200 grader vid arbetstemp, vattenkylda ligger på c:a 100 grader skulle jag gissa. (Vattnet på c:a 70-80)

    Och sen att vattenkylt GER mer effekt? Nejnej. Men du KAN plocka ur MER effekt vid vattenkylning då det är bättre kylning. Den hinner transportera bort värmen som kommer vid hård trimning där luftkylt inte kan det.
    Du läste inte vad jag skrev om effekten va? Jag skrev att man ställer in den efter en temperatur men luftkyld är inte så jämnvarma så man får aldrig full effekt lika ofta som med en vattenkyld. Och den dog efter 20min för den hade varken pluggar eller något skit och jag låg full gas 9/10 av tiden.... Men en vattenkyld hade pallat det.

  14. #14

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag har då aldrig stött på problem med "ojämn" värme på min mopeder. Alla luftkylda.
    Det behövs bara några grader så gårder sämre/bättre.

    Orka tjafsa mot en admin, ingen lär ju tro på mitt ord mot ditt ändå.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in