1. #1
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434

    Är detta möjligt ens?

    Nu är det så här att min tjejs barndomskompis har haft ett helvetes liv hemma, mamman blev misshandlad och hon blev våldtagen av styvpappan, detta började när hon gick i 4:an och hon anmälde det i slutet av 9:an, jag hörde att pappan blev fälld men hörde inte straffet.

    Så idag när jag var ute och gick med flickvännen så viskade hon helt plötsligt titta på honom, ser du honom och sånt och där går gubben, helt normalt och så..

    Hur F*N kan han få gå runt så där efter att ha blivit fälld för det?

    Pappa sa någonting om att det kanske skulle ha kunnat vara i hovrätten och det är därför, men ofta han får gå runt i samma stad som henne?





    Det är iallafall min fråga, hur kan han gå fri?

  2. #2
    Alltså har han överklagat så kan han ha släppts i väntan på rättegång eller överklagan. Han åker inte i fängelse förrän straffdatum är fastställt. Att du tror att " Han får inte va typ 100m från henne " är nått folk får från amerikanska filmer, men hon kan ansöka om besöksförbud.

  3. #3
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Alltså har han överklagat så kan han ha släppts i väntan på rättegång eller överklagan. Han åker inte i fängelse förrän straffdatum är fastställt. Att du tror att " Han får inte va typ 100m från henne " är nått folk får från amerikanska filmer, men hon kan ansöka om besöksförbud.
    Det har jag förstått med jag tycker ändå att det är läskigt..
    Jag vet att hon måste söka besöksförbud men hur långt brukar det dröja mellan rättegångarna?

  4. #4

  5. #5
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Om han är fälld så innebär det inte automatiskt att man måste infinna sig i fängelse direkt. Oftast får man ett datum då man ska infinna sig på anstalten samt tid nog att ordna upp sitt liv innan fängelsevistelsen.

    Om det gått upp till hovrätten bör hon vara medveten om det.
    Jag har förstått allting nu men jag tycker ändå sveriges system är sjukt..

  6. #6

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Han skall utgöra fara för sitt själv eller motparten för att dömas till att invänta domen i häktet.
    Eller att han utgör en fara för samhället alt. är dömd för ett mycket grovt brott typ bankrån och liknande.

  7. #7
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Han skall utgöra fara för sitt själv eller motparten för att dömas till att invänta domen i häktet.
    Eller att han utgör en fara för samhället alt. är dömd för ett mycket grovt brott typ bankrån och liknande.
    Grovt brott som bankrån, han våldtog och misshandlade två kvinnor/tjejer (vet inte vad jag ska säga..) i 5 år, är inte det så jävla mycket grövre?
    Kanske inte enligt sveriges rikes lag men isåfall är jag besviken på sverige ännu mer än redan..

  8. #8
    Sveriges rättssystem är en aning skadat, och på tok för korta fängelsestraff med.

  9. #9
    Detta är ingen debatt tråd !

  10. #10
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    Sveriges rättssystem är en aning skadat, och på tok för korta fängelsestraff med.
    Tycker jag med men som The_svensson sa så får v sluta diskutera, vill inte ha ban

    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Detta är ingen debatt tråd !
    Förlåt, lovar att bättra mig, ge mig bara en till chans

  11. #11

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Grovt brott som bankrån, han våldtog och misshandlade två kvinnor/tjejer (vet inte vad jag ska säga..) i 5 år, är inte det så jävla mycket grövre?
    Kanske inte enligt sveriges rikes lag men isåfall är jag besviken på sverige ännu mer än redan..
    Snarare mamman som ska ha sig en till käftsmäll som lät detta fortgå i fem år.

  12. #12
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Svaniis Visa inlägg
    Snarare mamman som ska ha sig en till käftsmäll som lät detta fortgå i fem år.
    Men såna här fall är vanliga, mamman vågar inget säga p.g.a hot eller så, hon visste inte om att styvpappan gjorde det och det var mest misshandel i slutet så antar att hon trodde att han skulle bättra sig eller nått?

  13. #13

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Men såna här fall är vanliga, mamman vågar inget säga p.g.a hot eller så, hon visste inte om att styvpappan gjorde det och det var mest misshandel i slutet så antar att hon trodde att han skulle bättra sig eller nått?
    Om någon skall hållas häktad så skall det finnas goda skäl att misstänka att förövaren skall fly eller ha en stor risk för nya brott. Att hålla någon häktad fram till laga dom och forsling till kurran lkostar mycket kosing.

  14. #14
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Om någon skall hållas häktad så skall det finnas goda skäl att misstänka att förövaren skall fly eller ha en stor risk för nya brott. Att hålla någon häktad fram till laga dom och forsling till kurran lkostar mycket kosing.
    Jag har förstått det, tror någon skrev det innan, men jag menar nu att det bara är sjukt, vet inte ens varför jag gjorde denna tråden, fick svar dagen efter ändå :S

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Detta är ingen debatt tråd !
    Trodde detta var ett debattforum, men ack så fel jag hade..
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Med en flaska starksprit och lite rökelse kan allt bli rätt intressant att läsa.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in