1. #1

    Variatorslir?!?!

    Osäker om jag frågat tidigare, men har detta beteende och har nu köpt ny koppling.
    Kymco Super 8 4t - Multivar och Motoforce koppling.

    Vid start, driver direkt. Variatorn/kopplingen nyper fint. Går tokbra till 10-15km/h.

    Sedan börjar motorn varva fint och accar långsamt, samma varv hela vägen till topp fart cirka 65km/h på raksträcka.

    "Däremot drar den riktigt dåligt, blir det uppförsbacke, samma varv hela tiden och är riktigt svag." Sackar massor i backar men fortfarande fulla varv på motorn, vill att den iallafall ska gå ned lite i varv om det går tyngre och driva på lite iallafall.

    Nu är frågan, behöver jag mjukare eller hårdare tryckfjäder? Är precis som att remmen slirar antingen i variatorn eller i kopplingen, eller så är utväxlingen totalt galet inställd.

    1. Samma beteende med ny kevlar rem som den beggade orginalremmen.
    2. Samma beteende med några gram tyngre vikter, men på lägre varv.

    Känns som att jag behöver mjukare tryckfjäder?
    Vill inte behöva helgardera genom att köpa en hård och en mjuk och se resultat.

    Någon som har koll på det här?

  2. #2
    Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Ort
    Tyresö!
    Inlägg
    2 461
    Läste lite snabbt igenom, köp hårdare tryckfjäder om den slirar. Men inte alltför "stark"..

  3. #3
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    tycker oxå det låter som att du ska lite hårdare tryckfjäder..
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  4. #4
    Typiskt symtom ifall tryckfjädern är för slapp
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  5. #5
    bara en sista liten kommentar.

    Körde med slapp fjäder i min gamla baotian, då i uppförsbacke sjönk varven till den nästan var på tomgång.

    När jag köpte en hård fjäder så höll moppen konstant samma varv hela tiden, men drog också bra

    Men jag lägger en order på Gul fjäder och håller tummarna att den ska börja acca från typ 15-60 lite kvickare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in