Ämne: övningsköra
Hybridvisning
-
2010-08-16, 22:24 #1Medlem
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjuv
- Inlägg
- 11
övningsköra
hallå jag har en fråga vad händer om man övningskör och inte har med dom papperna som man fick
får man böter eller vad händer ?
mvh antooon
-
2010-08-16, 22:36 #2
-
2010-08-16, 22:42 #3
Det blir böter, ja. Kan dock inte beloppet i huvudet.
-
2010-08-17, 14:47 #4Medlem
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjuv
- Inlägg
- 11
-
2010-08-17, 15:03 #5
-
2010-08-17, 21:15 #6Medlem
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjuv
- Inlägg
- 11
-
2010-08-19, 15:05 #7Medlem
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Arvika
- Inlägg
- 172
Har en fråga angående det sista, dvs om mitt körkort kan vara i riskzonen. Ponera att en kompis/ytlig bekant kommer och hämtar upp mig med sin bil. Han är gott och väl över 18, men har inte körkort alt har förlorat kortet utan att jag vet om detta. Kan jag då dömas för någonting eller kan mitt körkort återkallas? Spelar det någon roll om jag sitter bak eller fram i bilen?
MRX_Racing @ mnf
-
2010-08-19, 22:46 #8
-
2010-08-19, 01:28 #9
Men skaffa nya då förfan, hur svårt är det?
Ursprungligen postat av Panceta
-
2010-08-20, 01:51 #10
-
2010-08-19, 22:14 #11
Har du KÄNNEDOM, bevisad sådan, att han inte har körkort, eller kör uppenbart berusad kan ditt kort återkallas. men det skall mycket till för att det skall ske.
Men i normala fall, det är ju inte ditt jobb att förvissa sig ifall någon har styrlapp eller ej.
-
2010-08-21, 15:28 #12
Passar på när de ändå handlar om de här med övningsköra... va med farsan och jobbade för ett tag sen och vi skulle då åka till ett ställe en liten bit bort bara då sa han: Daniel du kör. Det var på inhägnat område! Jag har inget körkortstillstånd elr liknande så jag undrar är de lagligt om de är så att jag framför fordonet på inhägnat område?
// Daniel
-
2010-08-22, 23:51 #13
Det är inte så lätt man kan tro att komma undan. Chansen finns, men det är inte riskfritt. Och varför sitter ni alla med körkort i en biljäkel med en brud som saknar kort? Låter som att ni varit på fest och sedan inte vill köra fulla utan sätter henne bakom ratten.
Direkt lagligt är det inte, men chansen att bli stoppad är minimal. Inhägnat räcker det inte med att det enbart ligger innanför staket. Rätt krångliga regler för det där.
-
2010-08-23, 16:47 #14Medlem
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Arvika
- Inlägg
- 172
Nej givetvis fick hon inte köra, och det var bara menat på skämt eftersom den som körde inte orkade längre och frågade om någon annan ville ta över. Så det blir väl förmodligen inte aktuellt, vad jag undrade var vad som skulle hända om någon plockar upp mig och denne är 18+ men inte tagit körkort (vilket jag givetvis utgår från) eller att denne mist sitt kort pga hastighetsöverträdelser eller liknande (också detta utan min vetskap).
MRX_Racing @ mnf


Svara med citat



