Ämne: övningsköra

  1. #1

    övningsköra

    hallå jag har en fråga vad händer om man övningskör och inte har med dom papperna som man fick

    får man böter eller vad händer ?

    mvh antooon

  2. #2

  3. #3

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Det blir böter, ja. Kan dock inte beloppet i huvudet.
    okej e ju bra trodde att lämpet kunde ryka men de gör de inte då ?

  5. #5

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Om du har tillstånd och kör utan papper, där vet jag tyvärr inte vad straffet blir men kan iallafall säkert säga att du får böter.

    Om du övningskör utan att ha alla tillstånd så är det Olovlig körning, den du kör med blir även han av med körkortet.
    okej jag har alla tillstånd men hittar inte mina papper

  7. #7
    Men skaffa nya då förfan, hur svårt är det?
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Om du har tillstånd och kör utan papper, där vet jag tyvärr inte vad straffet blir men kan iallafall säkert säga att du får böter.

    Om du övningskör utan att ha alla tillstånd så är det Olovlig körning, den du kör med blir även han av med körkortet.
    Har en fråga angående det sista, dvs om mitt körkort kan vara i riskzonen. Ponera att en kompis/ytlig bekant kommer och hämtar upp mig med sin bil. Han är gott och väl över 18, men har inte körkort alt har förlorat kortet utan att jag vet om detta. Kan jag då dömas för någonting eller kan mitt körkort återkallas? Spelar det någon roll om jag sitter bak eller fram i bilen?
    MRX_Racing @ mnf

  9. #9

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Har du KÄNNEDOM, bevisad sådan, att han inte har körkort, eller kör uppenbart berusad kan ditt kort återkallas. men det skall mycket till för att det skall ske.

    Men i normala fall, det är ju inte ditt jobb att förvissa sig ifall någon har styrlapp eller ej.

  10. #10

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Men skaffa nya då förfan, hur svårt är det?
    har hittat dom nu

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Har du KÄNNEDOM, bevisad sådan, att han inte har körkort, eller kör uppenbart berusad kan ditt kort återkallas. men det skall mycket till för att det skall ske.

    Men i normala fall, det är ju inte ditt jobb att förvissa sig ifall någon har styrlapp eller ej.
    Det känns som att det är så rent spontant ja, om jag vore förälder till personen i fråga bör jag veta om ungen har körkort men när det är en i samma ålder?

    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Om du saknar körkort och din vän också gör det klarar du dig. Om du har körkort och din vän inte har det åker du dit.

    Däremot finns det oftast ett skäl till VARFÖR man saknar körkort och VARFÖR man inte bör ge sig ut i trafiken.
    Jag har körkort också, det är vad som gör mig lite obekväm med tanken... Anledningen till att jag kom att tänka på det var för att jag och några kompisar var ute och åkte, helt sonika frågar en av dem (den enda utan körkort) om hon fick köra, mest på skämt men det fick mig ändå att fundera på vad som skulle hända om hon skulle komma och plocka upp mig och jag inte skulle veta om att hon var lapplös av okänd anledning.

    Lite tvetydiga svar dock, enligt Svensson klarar jag mig men enligt Michél skulle förmodligen jag åka dit?
    MRX_Racing @ mnf

  13. #13

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Om de kan bevisa att du känt till att hon kört utan körkort, först då börjar det bli farligt.
    Jo så långt är jag helt med, men hur skulle dom kunna bevisa det om jag nekar (eller helt enkelt inte visste om det)? Känns som att det ska ganska mycket till för en fällande dom där?
    MRX_Racing @ mnf

  15. #15

  16. #16
    Det är inte så lätt man kan tro att komma undan. Chansen finns, men det är inte riskfritt. Och varför sitter ni alla med körkort i en biljäkel med en brud som saknar kort? Låter som att ni varit på fest och sedan inte vill köra fulla utan sätter henne bakom ratten.

    Passar på när de ändå handlar om de här med övningsköra... va med farsan och jobbade för ett tag sen och vi skulle då åka till ett ställe en liten bit bort bara då sa han: Daniel du kör. Det var på inhägnat område! Jag har inget körkortstillstånd elr liknande så jag undrar är de lagligt om de är så att jag framför fordonet på inhägnat område?

    // Daniel
    Direkt lagligt är det inte, men chansen att bli stoppad är minimal. Inhägnat räcker det inte med att det enbart ligger innanför staket. Rätt krångliga regler för det där.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Det är inte så lätt man kan tro att komma undan. Chansen finns, men det är inte riskfritt. Och varför sitter ni alla med körkort i en biljäkel med en brud som saknar kort? Låter som att ni varit på fest och sedan inte vill köra fulla utan sätter henne bakom ratten.
    Nej givetvis fick hon inte köra, och det var bara menat på skämt eftersom den som körde inte orkade längre och frågade om någon annan ville ta över. Så det blir väl förmodligen inte aktuellt, vad jag undrade var vad som skulle hända om någon plockar upp mig och denne är 18+ men inte tagit körkort (vilket jag givetvis utgår från) eller att denne mist sitt kort pga hastighetsöverträdelser eller liknande (också detta utan min vetskap).
    MRX_Racing @ mnf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in