1. #1
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120

    Ett sammandrag av min moppetid (lång story)

    Har inte så mycket att göra just nu, och jag fick en del flashbacks av tråden jag la upp för några dagar sedan där jag frågade om det fanns några rävar kvar, så jag tänkte ta ett kort sammandrag av min moppetid.

    Tankarna om att skaffa moppe kom rätt sent, runt 14 års ålder ungefär, när dom äldre grabbarna åkte på tokvässade sendor.
    Det var faktiskt det ända som gällde i den här staden vid den tiden (2002-2003).
    Efter ett par besök hos den lokala mopedförsäljaren började jag förstå vad jag ville ha när jag fyllde 15 år.
    Problemet var att det inte var den billigaste jag ville ha, utan som vanligt hade jag fastnat för den dyraste dem hade, en Senda SM DRD -03.
    Jahapp, projekt övertalning av föräldrar började ta fart lite sakta, och jag började med att lägga fram en broshyr på bordet innan farsan kom hem.
    Självklart tyckte han att 30 000;- var lite för mycket för en moped, men gick med på att åka ner och titta på den, och så blev det!
    Sedan blev det lite småtjat från min sida och när min födelsedag kom hade jag ärligt talat ingen aning om ifall jag skulle få den eller ej.
    Jag kan säga att lyckan var total när jag såg en sprillans ny Senda SM DRD stod utanför porten när jag kom hem på min födelsedag!


    (Helt orginal, dock försvann bögläpp och lyset byttes ut till acerbis diamond)

    Det var här allting började skulle man kunna säga..
    För att inte skriva en lång novell som ingen kommer orka läsa kommer jag ta det i hyffsat korta drag.
    Började köra orginal en kort tid innan jag tröttnade totalt, vad gör man då åt det?
    Jag hade sugrörskrök med plugg i så jag började med att borra ur pluggen och då gick den självklart lite bättre, men inte tillräckligt!
    Jag diskuterade det med min farsa och ett par dagar efter gick vi ner och beställde en grovkrök, och i och med det så skulle den inte trimmas mera, punkt!
    Lyckades till och med behålla garantin på hojen med det vilkoret att vi köpte ett större munstycke, självklart!
    Dagarna gick och den gick hyffsat bra men som vanligt så tröttnar man och jag ville trimma mera, även fast min farsa hade sagt att det fick räcka nu.
    Sen en dag så frågade en polare om jag var sugen på att köpa ett MK Thrower och ett framdrev, och jag kunde inte säga nej.
    Priset landade på 200;- och en magnum mandel och då monterade han grejerna åt mig!

    Dagarna gick och allt flöt på bra, körde ifrån polisen ett par gånger och jag kan ärligt säga att jag höll på att skita ner mig efteråt, dock behöll jag lugnet medans jag blev jagad.
    Men.. Allting har ett slut och även min tid med sendan.
    En dag i november kom jag åkandes på en lång tvåfilig 50km/h sträcka och där stod farbror blå med laser.
    Höga trotoarkanter och en refug gjorde att jag fick inse att detta möte med polisen gick förlorat.
    79km/h på 50 väg blev jag lasrad till och moppen beslagtogs i ett par veckor.
    Efter det kom beslutet att sälja den, att köra orginal var inte ett alternativ och att fortsätta köra trimmat var inte heller inte ett alternativ då jag vid detta tillfälle hade blivit rätt känd hos polisen..

    Så Sendan såldes och således var det slut på min moppetid, redan innan jag fyllt 16år.
    Nu var det dags för a-traktor och hela vintern gick åt till att skumma blocket efter en okapad Volvo 240 eller 740, gärna Turbo.

    Våren kom och hoppet om a-traktor började dö ut då ingen av mina föräldrar tyckte att det var någon bra idé alls.
    Farsan tyckte det var bättre med en moped som jag kunde åka utan att trimma, någon som gick bra redan orginal.
    En dag åkte vi upp på starol racing och skulle bara kika lite, jag kunde aldrig ana att jag skulle kliva ut därifrån som ägare av ännu en sprillans ny moped, denna gång en SR50 Ditech.
    Inför leverans beställdes även braking wave skivor och andra bromsbelägg som skulle monteras tills jag hämtade den.

    Några dagar senare var den klar och jag var och hämtade den, och here we go again...
    Mopeden jag skulle åka orginal med gick riktigt bra, dock gav det motsatt effekt på mig.
    Jag tänkte att om den gick såhär bra orginal, skulle den säkert gå mycket bättre avstrypt!
    Efter ett tag så drogs variatorringen och ECUn stryptes av, och den gick inte riktigt bättre, bara snabbare.
    Jag anade att det skulle bli precis som med sendan fast värre, detta skulle spåra ur.
    Dock höll jag mig ett par månader, jag åkte bara mellan punkt A och B och var rätt nöjd ändå.
    Men SA (Scooter-attack) kan ha en viss effekt på en fartglad 16 åring och när jag hade pengar på konto så impulsbeställde jag iprincip allt som gick att smeta på en Ditech.

    Det hela slutade med att jag köpte en Malossi Fly Clutch, Malossi Red Sponge filter, Nån kevlar-rem, andra variatorvikter, en Polini 70cc cylinder och ett Gianelli SP6 rör.
    Det monterades med hjälp av en gammal MNF räv (GeeSouT) och ska jag vara ärlig kördes den max 10 mil med den setupen då den började läcka soppa i bränslesystemet.
    Men vilken sleeper det hade blivit, såg snudd på orginal ut men gick som ett skott.
    Dock är karaktären helt annorlunda med insprutning, ingen plötslig acceleration utan den accelererade gränslöst ända till toppfarten, en riktigt skön känsla!

    På grund av läckaget i bränslesystemet ställdes den in i garaget och där fick den stå tills jag sålde den 2005.



    Och där är vi idag, nu är det 5 år sedan jag hade en moped sist.
    Dock börjar suget efter en ny göra sig påminnt, även fast denna absolut inte kommer bli något A till B fordon utan det kommer i så fall vara en ren leksak/racemaskin och tankarna går åt hyper..

    Den som lever får se helt enkelt, men en sak är iallafall klar, jag är inte färdig än...

    Jag ber om ursäkt ifall det är jobbigt att läsa, skriva är inte riktigt min starka sida och långa texter visades tydligen väldigt ihoptryckt.
    Om någon mod vet hur man ändrar det är jag glad om denna gör det

    Mvh Jonas.
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  2. #2
    Trevlig läsning!

  3. #3
    Vargens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    244
    Lät bra det där Själv tycker jag att det är rätt roligt att läsa om moppehistorier. Borde det inte finnas en tråd om sånt?
    Gör inte grejer idag som du kan göra imorgon

  4. #4

  5. #5
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Trevlig läsning!
    Citat Ursprungligen postat av Vargen Visa inlägg
    Lät bra det där Själv tycker jag att det är rätt roligt att läsa om moppehistorier. Borde det inte finnas en tråd om sånt?
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    gör inget om den hade varit längre. rolig läsning
    Det tackar jag för, kul att det uppskattas!
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  6. #6
    Riktigt trevligt! Det är gamla rävar som gör moppenet
    2674/2

  7. #7
    Kul! (Y)

  8. #8
    Hurru, Vad sägs om att skriva en hel låååååång text om allt med punkt å detalj? va sjukt roligt att läsa fick lite åter uppfödare på min moppe tid

  9. #9
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Twelvee Visa inlägg
    Riktigt trevligt! Det är gamla rävar som gör moppenet
    Citat Ursprungligen postat av Woody Visa inlägg
    Kul! (Y)
    Citat Ursprungligen postat av Jock_e Visa inlägg
    Hurru, Vad sägs om att skriva en hel låååååång text om allt med punkt å detalj? va sjukt roligt att läsa fick lite åter uppfödare på min moppe tid
    Tackar!

    Jag hade kunnat göra texten oerhört mycket längre, minst dubbelt så lång om jag tog med allting.
    Nu tog jag bara med det först dök upp i huvudet när jag skrev.

    Kul med uppskattning!
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  10. #10

  11. #11
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Gamla minnen är alltid roliga att läsa! Ska försöka få tag i mina gamla bilder och skriva lite vid tillfälle. Kul att återuppleva händelserna.
    Tack
    Ja det tycker jag du ska göra, man kommer ihåg så mycket när man väl sitter och tänker tillbaka.
    Och som sagt, det är alltid kul att läsa om gamla minnen!
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  12. #12
    Kul läsning!
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Med en flaska starksprit och lite rökelse kan allt bli rätt intressant att läsa.

  13. #13
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Kul läsning!
    Tack
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  14. #14
    riktigt bra skrivet 5/5!!!
    Why go to slow when you can ride 2fast?

  15. #15
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Robe Visa inlägg
    riktigt bra skrivet 5/5!!!
    Det tackar jag för!
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  16. #16
    Kul o läsa !

  17. #17
    Riktigt bra läsning, kunde gärna vart längre

  18. #18
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    Riktigt bra läsning, kunde gärna vart längre
    Citat Ursprungligen postat av Jonne Visa inlägg
    Kul o läsa !
    Tack, det anser jag vara ett bra betyg
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  19. #19
    Redan slut, tänkte jag när jag såg textens sista meningar
    Riktigt bra

  20. #20
    Grymt nice läsning Gillar dessa historier, Man känner igen sig lite

    5/5

  21. #21
    Riktigt kul läsning!!!!!
    Dock vf inte längre!!!???

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Gamla minnen är alltid roliga att läsa! Ska försöka få tag i mina gamla bilder och skriva lite vid tillfälle. Kul att återuppleva händelserna.
    DET är något som definitivt hade vart skoj att läsa

  23. #23
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Anchull Visa inlägg
    Redan slut, tänkte jag när jag såg textens sista meningar
    Riktigt bra
    Citat Ursprungligen postat av Gurkiz Visa inlägg
    Grymt nice läsning Gillar dessa historier, Man känner igen sig lite

    5/5
    Citat Ursprungligen postat av Ruboo Visa inlägg
    Riktigt kul läsning!!!!!
    Dock vf inte längre!!!???
    Tack grabbar!
    Försökte korta ner det för att jag trodde att ingen skulle orka läsa annars, attans!
    Kanske blir en liten uppföljare om jag kommer på tillräckligt
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  24. #24

  25. #25
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    kanske får bli en " min mopedtid tråd " ?
    Det tycker jag verkligen
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  26. #26
    Zätas avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Sunne
    Inlägg
    3 207
    Signatur raderad p.g.a. brott mot §6.2.
    MNFs regler
    Det var som fasen..

  27. #27

  28. #28
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Findus Visa inlägg
    Indeed!

    Ont: Grymt kul läsning!
    Tackar!

    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...0529#post60529

    kopiera gärna in vad du har skrivit!
    Nämen titta, vad trevligt!
    Självklart kopierar jag in vad jag skrivit
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in