Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Ska göra om min Aprillia ditech till förgasare hjälp mig

    Tja ska som sagt ta bort mitt insprut och sätta förgasare i stället kan nån tipsa mig hur man gör eller länka till nån bra guide det är en 02:a med morini motor

    Hoppas nån kan hjälpa till med detta

    Mvh

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av dragonflyer Visa inlägg
    Tja ska som sagt ta bort mitt insprut och sätta förgasare i stället kan nån tipsa mig hur man gör eller länka till nån bra guide det är en 02:a med morini motor

    Hoppas nån kan hjälpa till med detta

    Mvh
    Köp en sr 50:s motor och montera.

  3. #3
    jo det kan man ju göra men då är det ju ingen sport det ska ju gå att göra om den till förgasare och jag vill pröva detta därför jag vill ha lite tips måste ju vara nån som har gjort de

  4. #4
    IK-TÄLJEs avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    163
    Enklaste jag kan komma på, plocka bort olje och bensinpump, dra av insuget med luftburk. Köp en förgasare insug membran o allt sånt som passar så borde det vara klart. Låter lite simpelt, men frågan är om du inte behöver byta ut tändning oså också.


    EDIT: Om det ens är möjligt att konvertera.
    Alla barn tycker om att åka polisbil... men det går över med åldern

  5. #5

  6. #6
    de blir en aning för mycket vatten över huvudet för dig skulle jag tro, mkt som måstre ändras om du ens vet hur en inspruts motor funkar i nuläget,

    sälj mopeden och köp en med förgasare istället, billigare och enklare

  7. #7

  8. #8
    Tja lite kunnig inom motorer är jag 120cc vad är de för påhopp bara för att man frågar är man inte kunnig om motorer då??? finns ju videos på youtube där dom har gjort om denna moped med allt de gamla som redan sitter på det befintliga elsystemet??

    Jag orkar inte hålla på med inspruts delen då det har strulat hela tiden för mig nu har de gått så långt att den startar inte längre bensinen kommer bara ut ur avgasport kolv ringar och allt är kollat och bra komp har den med luftkompressor är i bra skick så därför vill jag konvertera den till förgasare

    Mvh

  9. #9
    precis som 1200cc säger,

    kunskap är nyckeln, du får nog ta o lära dig en hel del mer innan du börjar fundera på att konvertera om,

    tror inte du kommer lyckas men lycka till i vilket fall som helst,

  10. #10
    _Sjuans avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Kristianstad, Skåne!
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av 1200cc Visa inlägg
    Att du ens ställer frågan visar på att du inte har kunskap nog att göra ett bra jobb..
    Gör istället som nån föreslog, byt motor..
    Positiva klubben här ja Att man ställer frågor behöver inte betyda att man inte kan, utan för att försäkra sig om att man har rätt om en sak. Sen är det inget fel med att fråga saker heller (det sa du inte heller, men den meningen genomsyrade hela ditt inlägg)

    Om jag inte missminner mig så stämmer inte reedhuset överrens mellan förgasare och insprutningsblocken. I såna fall så får du bygga en adapterplatta så du kan få på reedz och insug. Utöver detta så kommer du behöva byta tändplatta och cdi Det är inte säkert att tändplattan från en förgasarmotor har samma placering som en insprutare, då kommer du få behöva borra om hålen på tändplattan (om dessa inte går att justera vill säga) så du kan få rätt tändkurva Även delar av elen kommer du behöva byta ut, så den samspelar med Cdin och dyl
    Mnf is back in blue, Sjuan too!

  11. #11
    Hej tack för detta inlägg från _Sjuan ska pröva att byta ut lite saker på den nu för att se om den startar med insprutet igen gör den inte det så får man överväga vilket man ska göra..

    Som jag läst på massa av forum så kan dessa mopeder strula en hel del många som har samma bekymmer med insprut som jag men har försökt allt denna gången kan säga att det är inte första gången denna blir så här (

    Mvh

  12. #12
    har du prövat bytat ECU:n?

  13. #13
    ja samma sak den bara puttrar tänder till lite medans jag kör på starten

    Mvh

  14. #14
    rengjort insprutet?

  15. #15
    har gjort de mesta på den så jag är helt tom på saker att göra med den ( har haft av allt o rengjort

  16. #16
    kollat alla packningar å packboxar å sånt skit?

  17. #17
    ja men nu kommer det ingen bensin har haft av pumpen och kollat där kommer det soppa när man vrider på tändningen ska skruva ner allt igen alla som vill får gärna ge mig tips

    Mvh

  18. #18
    _Sjuans avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Kristianstad, Skåne!
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av dragonflyer Visa inlägg
    Hej tack för detta inlägg från _Sjuan ska pröva att byta ut lite saker på den nu för att se om den startar med insprutet igen gör den inte det så får man överväga vilket man ska göra..

    Som jag läst på massa av forum så kan dessa mopeder strula en hel del många som har samma bekymmer med insprut som jag men har försökt allt denna gången kan säga att det är inte första gången denna blir så här (

    Mvh
    Ditech är ett rent helvete när dem strular rent ut sagt. Tråkigt nog, så sjukt goa och framförallt bra när dem väl fungerar! Som några andra även sagt till dig så hade jag letat efter ett begagnat block till den istället, tänk på att cylindern och veven skiljer också. Så en komplett förgasarmotor hade varit att rekommendera. Enklast för din del om du känner dig lite osäker vill jag tycka. Annars så får uppfinnar-Jocke smida planer i garaget

    //Sjuan
    Mnf is back in blue, Sjuan too!

  19. #19
    Lämna in den, moppeverkstäderna här omkring vet allt om allt och fixar de på nolltid, bör finnas hos dig med!

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Anndreeaas Visa inlägg
    Lämna in den, moppeverkstäderna här omkring vet allt om allt och fixar de på nolltid, bör finnas hos dig med!
    Lär vara dyrare än att byta motor...

  21. #21
    Om moppen går på startgas?! så borde den gå med förgasare monterat!
    det som kan behövas pluggas är kompressorn, när man köper konverterings kit så pluggar man kompressorn och byter insug
    man behöver inte byta tändning!
    insprutet har inget med tändningen att göra, så bort med luftmassomätaren och dit med en förgasare.
    eller varför inte köpa ett förgasarkonverterings kit för 2500;-?

  22. #22
    _Sjuans avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Kristianstad, Skåne!
    Inlägg
    258
    Finns ingen kompressor på insprutare, suttit och funderat på vad du kan mena. Men jag kommer inte på något som har med saken att göra. Tändningen har i allra högsta grad med insprutet och göra, hade det varit "skit samma" så hade man inte kunnat gameboy-trimma. För att ge ett enklare exempel. Går gärna in djupare i frågan om något är oklart.

    Länka till det där kitet, låter prisvärt!
    Mnf is back in blue, Sjuan too!

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av _Sjuan Visa inlägg
    Finns ingen kompressor på insprutare, suttit och funderat på vad du kan mena. Men jag kommer inte på något som har med saken att göra. Tändningen har i allra högsta grad med insprutet och göra, hade det varit "skit samma" så hade man inte kunnat gameboy-trimma. För att ge ett enklare exempel. Går gärna in djupare i frågan om något är oklart.

    Länka till det där kitet, låter prisvärt!
    Klart som fan att det finns en kompressor på en insprutare, hur får man annars tryck till injektorn?

    Kompressor: http://www.cykelkraft.se/index.php?c...code=V1-745207

    Kitet: http://www.scooter-center.com/scoweb...3ACAT_ZUENDUNG

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av 1200cc Visa inlägg
    Intressant att man säljer kit som backar tekniken minst 20 år.. T o m från Tyskland.
    På bil har väl det inte funnits förgasare sen slutet av 80-talet!
    Insprut har bara fördelar, effekt, tillförlitlighet, underhåll..
    Enda anledningen till att byta är, som jag ser, att det är lättare för de mindre kunniga att fibbla med förgasare än med insprut..
    Och, fortfarande är min åsikt, sälj öket, och köp nåt annat MED förgasare. Konvertering blir i fel händer bara nåt halvdant..
    Använd de 2000SEK satsen kostar till nåt bättre..
    Nu är det ju dock så att insprut på såpass små motorer som mopeder använder sig av inte är lika gammalt som insprut på
    på bil och mc motorer. Ta Peugeots insprutare som exempel: Av cirka 900 sålda jetforce TSDI sedan 2003 så finns det runt 25-30 fungerande kvar i sverige.

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    Nu är det ju dock så att insprut på såpass små motorer som mopeder använder sig av inte är lika gammalt som insprut på
    på bil och mc motorer. Ta Peugeots insprutare som exempel: Av cirka 900 sålda jetforce TSDI sedan 2003 så finns det runt 25-30 fungerande kvar i sverige.
    insiktsfullt skrivet, snackade med globen mc dom hade fakturerat en kund 11000kr för felsökning och renovering av en jetforce och gissa vad den gick fortfarande inte.

    ett hett tips till trådskaparen kan ju vara att köra i en flaska injektion cleaner,
    Han kan även ta en ordentlig titt på Scooterfreaks.nl specielt på deras engelska avdelning under ditech/injection, där står allt man kan behöva veta, mycket bättre än moppenets fjårtis kompentarer och spydigheter,

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    insiktsfullt skrivet, snackade med globen mc dom hade fakturerat en kund 11000kr för felsökning och renovering av en jetforce och gissa vad den gick fortfarande inte.

    ett hett tips till trådskaparen kan ju vara att köra i en flaska injektion cleaner,
    Han kan även ta en ordentlig titt på Scooterfreaks.nl specielt på deras engelska avdelning under ditech/injection, där står allt man kan behöva veta, mycket bättre än moppenets fjårtis kompentarer och spydigheter,
    La själv ut över 15k på min TSDI innan jag gav upp å köpte en senda Så nu säljer jag skiten i delar

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av dragonflyer Visa inlägg
    Tja ska som sagt ta bort mitt insprut och sätta förgasare i stället kan nån tipsa mig hur man gör eller länka till nån bra guide det är en 02:a med morini motor

    Hoppas nån kan hjälpa till med detta

    Mvh
    Drakflygaren!! Kolla scooterfreaks.nl suverän sida kolla deras engelska avdelning så hittar du allt du behöver veta om ditech ínprutnings system!!!

    Om inte moppen är helt isärskruvad kan du köra i en flaska injecton cleaner , blanda den med lite bensin bara så den verkligen löser upp salter och blyersättnings inblandningar, ett till bra tips är ju att köra Felsöknings programet i mopeden finns guide på scooterfraeks.nl

    kompressorn brukar sällan hålla mer än 1500mil, den ska ladda med 2.5 bar när mopeden är igång, ca 1,8bar när du startar.
    bensinpumpen ska trycka med 5bar! sammanlagt vill insprutet ha 7,5bar då funkar den, mindre så strular det mycket mindre så är den helt paj!

    Ett vanligt fel är spridaren som inte öppnar (igen saltad) det ska tydligen gå att lämna in den för ett par hundra kronor på ultraljudstvätt.
    går moppen på start gas? isåfall får den inge soppa, kan vara glapp i sladdarna bara, det går att mäta upp (kolla scooterfreaks.nl)

    Om du ska förgasar konvertera så hade jag en tanke, kan du inte bara såga bort luftmassomätaren? då har du ett rör med reedventiler,då borde luftmassomätar röret funka som ett vanligt insugnings rör, som du kan tejpa/gummislang och slangklämma fast en förgasare på.

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    La själv ut över 15k på min TSDI innan jag gav upp å köpte en senda Så nu säljer jag skiten i delar
    du greger vad tror du om att kapa bort bort luftmassomätaren och tejpa dit en förgasare?
    min trasiga ditech gick som fan på electronic cleaner, och bra på startgas.

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    Drakflygaren!! Kolla scooterfreaks.nl suverän sida kolla deras engelska avdelning så hittar du allt du behöver veta om ditech ínprutnings system!!!

    Om inte moppen är helt isärskruvad kan du köra i en flaska injecton cleaner , blanda den med lite bensin bara så den verkligen löser upp salter och blyersättnings inblandningar, ett till bra tips är ju att köra Felsöknings programet i mopeden finns guide på scooterfraeks.nl

    kompressorn brukar sällan hålla mer än 1500mil, den ska ladda med 2.5 bar när mopeden är igång, ca 1,8bar när du startar.
    bensinpumpen ska trycka med 5bar! sammanlagt vill insprutet ha 7,5bar då funkar den, mindre så strular det mycket mindre så är den helt paj!

    Ett vanligt fel är spridaren som inte öppnar (igen saltad) det ska tydligen gå att lämna in den för ett par hundra kronor på ultraljudstvätt.
    går moppen på start gas? isåfall får den inge soppa, kan vara glapp i sladdarna bara, det går att mäta upp (kolla scooterfreaks.nl)

    Om du ska förgasar konvertera så hade jag en tanke, kan du inte bara såga bort luftmassomätaren? då har du ett rör med reedventiler,då borde luftmassomätar röret funka som ett vanligt insugnings rör, som du kan tejpa/gummislang och slangklämma fast en förgasare på.
    Min kompressor höll minst 3k mil och brorsans morini med 2500 på mätaren funkar bra den med (fattas kolv bara). Antar att du menar spjället? Dem kostar ju endel så det är nog bäst att köpa ett vanligt insug.

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    Min kompressor höll minst 3k mil och brorsans morini med 2500 på mätaren funkar bra den med (fattas kolv bara). Antar att du menar spjället? Dem kostar ju endel så det är nog bäst att köpa ett vanligt insug.
    jo jag hörde om en annan ditech som hade gått 2600mil och fortfarande fungerade utan fel på insprutet bara lite ny cylle och kolv, det är ju kul att höra att vissa har tur, det kanske beror lite på hur grejerna sköts och kanske vilken olja man använder, det som slits i kompressorn är kolvringen tyvär sälj inte den styckvis utan man måste beställa 1000pack eller liknande men den borde inte kosta många kronor igentligen bara tillverkaren vill sälja dom styckvis

    det var någon som skrev att man behövde en adapter till reedkorgen för det skilde tydligen lite i blocket

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in