Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

  2. #2
    Svempas avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    1 315
    Här är min historia

    Det började väll med att jag började fyran och hade fått byta skola. Där träffade jag Robin och Wille och blev kompisar och lekte LOST med myror i skit. (snabbspolning) Det första motorforden jag fick var av farsan och det var en pocket bike, sen typ ett år efter det fick jag en minicross. Sen när jag fyllde 13-14 minns inte riktigt så fick jag en fyrhjuling som jag körde runt på en äng vi hade. Så en dag i skolan betstämde jag o polarna att vi skulle hem till mig o köra lite och Robin tog med sin trimmade Yamaha DT, Robin körde yamahan medans Wille fick sitta på en snowracer bakom fyrhjulingen. Vid det laget var jag närmare 15 och hade fått veta vad det här med moppe va och jag skulle bara ha en yamaha dt, satt på blocket nästan varje dag o kollade. Inte nog med det skulle vi flytta då oxå så jag köpslog med morsan "Ska vi flytta vill jag ha en moppe!" Och så vart det. Två veckor innan min födelsedag åkte vi och hämta en Rieju Drac rr -01. Den hade solblekta kåpor och hemma lackad ram men jag var kär
    Efter ca en månad sökte jag på google på "moppemeet" och denna sida kom upp jag jag reggade mig ganska snabbt efter det och kollade lite på allas moppar i bildavdelningen och såg en del dracar som inspererade mig. Vintern det året plockade jag ner moppen för renovering hade lärt mig ganska mycket under den sommarn som förövrigt va den bästa i mitt liv jag o kompisarna va ute o körde o hade kul hela tiden. Jag gjorde en projekttråd som inte så många följde men jag updatera den ändå. Ialla fall så renoverade jag den. La ner iaf 10-15tusen på den i delar och lackering. Sen när den vart klar i mars -09 La jag upp en bildtråd där jag fick delade meningar mest va det för jag hade ett sadelöverdrag som inte passade in för fem öre men den va fin ändå. Jag o Wille körde varanan helg eftersom han flyttat in till stan och jag sov hos farsan då. Men en gång när vi körde så kom grisjävlen, självklart åkte jag ju dit och dom sa att det skulle ta ca två veckor innan jag fick tillbaka den. LÖGN! Det tog närmare fyra månader innan dom vart klara med den och då hade dom bara plockat av röret! Dreven sket dom i för do va väll för lata.. Iaf så fick jag tillbaka den fixade nytt bakdäck och nytt rör. Hände inte mycket mer efter det, jag och wille bytte moppe med lite pengar i mellan och nu håller jag på att bygga chopper utav den. Tyvärr så vart Riejun som då var i Willes ägo stulen en natt och jag vart klart förbannad på dom som gjorde det. Men jag har intalat mig själv att någon gång ska jag gör en exakt likadan Rieju (med visa modifieringar) Just nu håller jag på med min suzuki och så har jag en till Moppe står utan motor. Dessa i alla fall suzukin ska jag bli klar med i vinter. Sen blir det bil. Men en sak är säker! Jag kommer inte lämna moppenet på ett bra tag även fast åldern säger annat

  3. #3
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Tankarna om att skaffa moppe kom rätt sent, runt 14 års ålder ungefär, när dom äldre grabbarna åkte på tokvässade sendor.
    Det var faktiskt det ända som gällde i den här staden vid den tiden (2002-2003).
    Efter ett par besök hos den lokala mopedförsäljaren började jag förstå vad jag ville ha när jag fyllde 15 år.
    Problemet var att det inte var den billigaste jag ville ha, utan som vanligt hade jag fastnat för den dyraste dem hade, en Senda SM DRD -03.
    Jahapp, projekt övertalning av föräldrar började ta fart lite sakta, och jag började med att lägga fram en broshyr på bordet innan farsan kom hem.
    Självklart tyckte han att 30 000;- var lite för mycket för en moped, men gick med på att åka ner och titta på den, och så blev det!
    Sedan blev det lite småtjat från min sida och när min födelsedag kom hade jag ärligt talat ingen aning om ifall jag skulle få den eller ej.
    Jag kan säga att lyckan var total när jag såg en sprillans ny Senda SM DRD stod utanför porten när jag kom hem på min födelsedag!


    (Helt orginal, dock försvann bögläpp och lyset byttes ut till acerbis diamond)

    Det var här allting började skulle man kunna säga..
    För att inte skriva en lång novell som ingen kommer orka läsa kommer jag ta det i hyffsat korta drag.
    Började köra orginal en kort tid innan jag tröttnade totalt, vad gör man då åt det?
    Jag hade sugrörskrök med plugg i så jag började med att borra ur pluggen och då gick den självklart lite bättre, men inte tillräckligt!
    Jag diskuterade det med min farsa och ett par dagar efter gick vi ner och beställde en grovkrök, och i och med det så skulle den inte trimmas mera, punkt!
    Lyckades till och med behålla garantin på hojen med det vilkoret att vi köpte ett större munstycke, självklart!
    Dagarna gick och den gick hyffsat bra men som vanligt så tröttnar man och jag ville trimma mera, även fast min farsa hade sagt att det fick räcka nu.
    Sen en dag så frågade en polare om jag var sugen på att köpa ett MK Thrower och ett framdrev, och jag kunde inte säga nej.
    Priset landade på 200;- och en magnum mandel och då monterade han grejerna åt mig!

    Dagarna gick och allt flöt på bra, körde ifrån polisen ett par gånger och jag kan ärligt säga att jag höll på att skita ner mig efteråt, dock behöll jag lugnet medans jag blev jagad.
    Men.. Allting har ett slut och även min tid med sendan.
    En dag i november kom jag åkandes på en lång tvåfilig 50km/h sträcka och där stod farbror blå med laser.
    Höga trotoarkanter och en refug gjorde att jag fick inse att detta möte med polisen gick förlorat.
    79km/h på 50 väg blev jag lasrad till och moppen beslagtogs i ett par veckor.
    Efter det kom beslutet att sälja den, att köra orginal var inte ett alternativ och att fortsätta köra trimmat var inte heller inte ett alternativ då jag vid detta tillfälle hade blivit rätt känd hos polisen..

    Så Sendan såldes och således var det slut på min moppetid, redan innan jag fyllt 16år.
    Nu var det dags för a-traktor och hela vintern gick åt till att skumma blocket efter en okapad Volvo 240 eller 740, gärna Turbo.

    Våren kom och hoppet om a-traktor började dö ut då ingen av mina föräldrar tyckte att det var någon bra idé alls.
    Farsan tyckte det var bättre med en moped som jag kunde åka utan att trimma, någon som gick bra redan orginal.
    En dag åkte vi upp på starol racing och skulle bara kika lite, jag kunde aldrig ana att jag skulle kliva ut därifrån som ägare av ännu en sprillans ny moped, denna gång en SR50 Ditech.
    Inför leverans beställdes även braking wave skivor och andra bromsbelägg som skulle monteras tills jag hämtade den.

    Några dagar senare var den klar och jag var och hämtade den, och here we go again...
    Mopeden jag skulle åka orginal med gick riktigt bra, dock gav det motsatt effekt på mig.
    Jag tänkte att om den gick såhär bra orginal, skulle den säkert gå mycket bättre avstrypt!
    Efter ett tag så drogs variatorringen och ECUn stryptes av, och den gick inte riktigt bättre, bara snabbare.
    Jag anade att det skulle bli precis som med sendan fast värre, detta skulle spåra ur.
    Dock höll jag mig ett par månader, jag åkte bara mellan punkt A och B och var rätt nöjd ändå.
    Men SA (Scooter-attack) kan ha en viss effekt på en fartglad 16 åring och när jag hade pengar på konto så impulsbeställde jag iprincip allt som gick att smeta på en Ditech.

    Det hela slutade med att jag köpte en Malossi Fly Clutch, Malossi Red Sponge filter, Nån kevlar-rem, andra variatorvikter, en Polini 70cc cylinder och ett Gianelli SP6 rör.
    Det monterades med hjälp av en gammal MNF räv (GeeSouT) och ska jag vara ärlig kördes den max 10 mil med den setupen då den började läcka soppa i bränslesystemet.
    Men vilken sleeper det hade blivit, såg snudd på orginal ut men gick som ett skott.
    Dock är karaktären helt annorlunda med insprutning, ingen plötslig acceleration utan den accelererade gränslöst ända till toppfarten, en riktigt skön känsla!

    På grund av läckaget i bränslesystemet ställdes den in i garaget och där fick den stå tills jag sålde den 2005.



    Och där är vi idag, nu är det 5 år sedan jag hade en moped sist.
    Dock börjar suget efter en ny göra sig påminnt, även fast denna absolut inte kommer bli något A till B fordon utan det kommer i så fall vara en ren leksak/racemaskin och tankarna går åt hyper..

    Den som lever får se helt enkelt, men en sak är iallafall klar, jag är inte färdig än...
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  4. #4

  5. #5

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Tja, hur skall man börja?

    Någon gång runt 12 var man så Noob man bara kunde och provade kompisens 70 cc dappe och så satt man i maskinen. Första moppen var en sur gammal grisig, skärrosa, compact som nog fick ta så mycket misshandel att det saknar motstycke i historien.
    Den skaffades för typ 150 spänn av en kompis som var i ett läge där garaget vart fullt med moppar.
    skicket var väl inte det man förväntar sig och det vart ett jäkla meckande innan den behagade fungera vettigt. Så snacka om tidig meckdebut. Delarna kostade då typ ingenting och fuckade man en cylle eller nåt så fanns det tusenandra att välja på.
    Hobbexkatalogen var en kär litteratur när det kom till att skaffa åka-fort-delar.
    Var väl årsmodell -72 nåt, men det var inte så viktigt då, bara den gick framåt, innan kalendern slog till 13 så var den stackars compacten uppe i 85-90. Med allt som man på den tiden kunde göra med dem. Det var inte som idag att det mesta finns att köpa. Så mycket elakt hemsmide så polisen såg mardrömmar om det. Efter en mycket lyckad affär omvandlades den till en Mustang mamba som ävenden pinades livet ur i effekt.
    kamratkretsen var då inte sämre i att ta ut pållar ur dem små stackars motorerna och polisen hade ett veritabelt helvete med oss.

    Ett antal mopeder senare så köptes det den första dappen, som redan då var svinigt dyr att köpa, och trimmades upp. vad annars? 120+ på mätarn och livet lekte. Polisen var bestört.
    Efter ett antal jakter så var ens nylle ganska välbekant och moppen åkte in i gömman och det var klokt nog läge att köra original i någon månad.

    Polisen vaggades till sömns och strax därefter så kom dappen fram igen. Lika vass och rå som tidigare, 2 års draget lämp var inte det man önskade precis. Så det var ett ständigt katt och råtta-lekande med polisen. vi fanns jämnt där polisen inte fanns.

    Morsan och farsan var allmänt olyckliga och väntade vartenda dag på att Kling o klang skulle kilnka på dörrklockan. antingen för hämta in mig för förhör eller säga att jag strykit med. Ung o dum och vårdslös.
    Hur konstigt det än låter så blev en aldrig tagen för trim, och vid 16 så togs A1, och det togs till drastiska metoder att reta polisen. bl.a. regga om en compact till lätt MC. Och kan intyga att en Compact med en 70 cc 13 hästare dappesnurra går riktigt bra. vilket även polisen fick erfara. dem uppskattade inte tilltaget med att hitta en giltig regga i baken på Compacten.Ligga i 90-100 bakom polisbilen var som ett rött skynke för dem, dem kunde inte göra ett skit, utan bara gnissla tänderna.
    Blev stoppad 4-5 gånger och vartenda gång så var resultatet "ÅK!! FÖRSVINN UR VÅR ÅSYN!!" från polisens sida. vilket var mer än önskvärt innan dem skulle ändra sig och sätt dit en för något. För dem var mer än lovligt förbaskade på en.

    Åren gick och mopparna gick revy (det mesta var ärligt sagt skrot man körde sönder på nån månad och sedan förpassade ut i kylan, man fick en compact på den tiden för typ en 150-200 spänn om man var snålt sinnad) och framfarten förfasade sig de äldre om, som vanligt. intet nytt under solen.

    Man blev 18 och vips så hade man ett AB-kort och det var som om livet lekte, tills den förfärliga dag man gjorde en närmare syning av en radarkontroll med 255 km/h på mätarn på MC:n och med ett hoper poliser i hasorna åkte dit så det small om det. Tre års indragning och 20 lapp i böter.
    Med amazonen man hade då så slutade det lika illa. hade bett en kompis att laga ett rosthål på den, nu blev det skroten, då Frank, en annan kille och han som skulle laga aman, drar skallen i atomer och drar ut med aman på fyllan, och kör på så aman välter och slår sönder taket fullständigt på den.
    Ett jäkla kackel med försäkringsbolaget, mm och Frank och kompisen får spärrtid för det. En ama -67 som då hade gått knappt 8000 mil sedan ny. Helt åt helvete.

    dags att åter traktera moppar således.

    Miste jobb, förlorade i stort hela det sociala nätverket och ja, det var en katastrof ur alla aspekter. men mopparna fanns kvar och höll gnistan vid liv. trimmandet fotrsatte.

    dryga 10 år av motgångar, mm följde och med hela kakan förnedrande instanser som sociala, mm. så var det väl inte så jäkla sött.

    Flera av dem man då hade som vänner är idag döda eller i miljöer där jag helst undviker att hålla mig i.

    I slutet av 90-talet så vände kurvan uppåt och nu är det väl dags att ta om styrlappen för plåtlåda, och med ett par jobb som varat en längre tid, fått in en liten, liten fot på arbetsmarknaden. och förhoppningsvis ta mig upp till ett normalt liv igen.

    men moppar växer man aldrig ifrån, skillnaden är att man numera har råd att trimma skiten ur dem utan att plånboken sinar helt. ocf framför allt, behöver knappast be om lov för att göra det.

    Så mopeder och Moppenet forever.
    så oavsett vad så lär det byggas moppar, mm i mitt garage.
    Senast redigerat av Skåningen den 2010-08-20 klockan 19:13.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Tja, hur skall man börja?

    Någon gång runt 12 var man så Noob man bara kunde och provade kompisens 70 cc dappe och så satt man i maskinen. Första moppen var en sur gammal grisig, skärrosa, compact som nog fick ta så mycket misshandel att det saknar motstycke i historien.
    Den skaffades för typ 150 spänn av en kompis som var i ett läge där garaget vart fullt med moppar.
    skicket var väl inte det man förväntar sig och det vart ett jäkla meckande innan den behagade fungera vettigt. Så snacka om tidig meckdebut. Delarna kostade då typ ingenting och fuckade man en cylle eller nåt så fanns det tusenandra att välja på.
    Hobbexkatalogen var en kär litteratur när det kom till att skaffa åka-fort-delar.
    Var väl årsmodell -72 nåt, men det var inte så viktigt då, bara den gick framåt, innan kalendern slog till 13 så var den stackars compacten uppe i 85-90. Med allt som man på den tiden kunde göra med dem. Det var inte som idag att det mesta finns att köpa. Så mycket elakt hemsmide så polisen såg mardrömmar om det. Efter en mycket lyckad affär omvandlades den till en Mustang mamba som ävenden pinades livet ur i effekt.
    kamratkretsen var då inte sämre i att ta ut pållar ur dem små stackars motorerna och polisen hade ett veritabelt helvete med oss.

    Ett antal mopeder senare så köptes det den första dappen, som redan då var svinigt dyr att köpa, och trimmades upp. vad annars? 120+ på mätarn och livet lekte. Polisen var bestört.
    Efter ett antal jakter så var ens nylle ganska välbekant och moppen åkte in i gömman och det var klokt nog läge att köra original i någon månad.

    Polisen vaggades till sömns och strax därefter så kom dappen fram igen. Lika vass och rå som tidigare, 2 års draget lämp var inte det man önskade precis. Så det var ett ständigt katt och råtta-lekande med polisen. vi fanns jämnt där polisen inte fanns.

    Morsan och farsan var allmänt olyckliga och väntade vartenda dag på att Kling o klang skulle kilnka på dörrklockan. antingen för hämta in mig för förhör eller säga att jag strykit med. Ung o dum och vårdslös.
    Hur konstigt det än låter så blev en aldrig tagen för trim, och vid 16 så togs A1, och det togs till drastiska metoder att reta polisen. bl.a. regga om en compact till lätt MC. Och kan intyga att en Compact med en 70 cc 13 hästare dappesnurra går riktigt bra. vilket även polisen fick erfara. dem uppskattade inte tilltaget med att hitta en giltig regga i baken på Compacten.Ligga i 90-100 bakom polisbilen var som ett rött skynke för dem, dem kunde inte göra ett skit, utan bara gnissla tänderna.
    Blev stoppad 4-5 gånger och vartenda gång så var resultatet "ÅK!! FÖRSVINN UR VÅR ÅSYN!!" från polisens sida. vilket var mer än önskvärt innan dem skulle ändra sig och sätt dit en för något. För dem var mer än lovligt förbaskade på en.

    Åren gick och mopparna gick revy (det mesta var ärligt sagt skrot man körde sönder på nån månad och sedan förpassade ut i kylan, man fick en compact på den tiden för typ en 150-200 spänn om man var snålt sinnad) och framfarten förfasade sig de äldre om, som vanligt. intet nytt under solen.

    Man blev 18 och vips så hade man ett AB-kort och det var som om livet lekte, tills den förfärliga dag man gjorde en närmare syning av en radarkontroll med 255 km/h på mätarn på MC:n och med ett hoper poliser i hasorna åkte dit så det small om det. Tre års indragning och 20 lapp i böter.
    Med amazonen man hade då så slutade det lika illa. hade bett en kompis att laga ett rosthål på den, nu blev det skroten, då Frank, en annan kille och han som skulle laga aman, drar skallen i atomer och drar ut med aman på fyllan, och kör på så aman välter och slår sönder taket fullständigt på den.
    Ett jäkla kackel med försäkringsbolaget, mm och Frank och kompisen får spärrtid för det. En ama -67 som då hade gått knappt 8000 mil sedan ny. Helt åt helvete.

    dags att åter traktera moppar således.

    Miste jobb, förlorade i stort hela det sociala nätverket och ja, det var en katastrof ur alla aspekter. men mopparna fanns kvar och höll gnistan vid liv. trimmandet fotrsatte.

    dryga 10 år av motgångar, mm följde och med hela kakan förnedrande instanser som sociala, mm. så var det väl inte så jäkla sött.

    Flera av dem man då hade som vänner är idag döda eller i miljöer där jag helst undviker att hålla mig i.

    I slutet av 90-talet så vände kurvan uppåt och nu är det väl dags att ta om styrlappen för plåtlåda, och med ett par jobb som varat en längre tid, fått in en liten, liten fot på arbetsmarknaden. och förhoppningsvis ta mig upp till ett normalt liv igen.

    men moppar växer man aldrig ifrån, skillnaden är att man numera har råd att trimma skiten ur dem utan att plånboken sinar helt. ocf framför allt, behöver knappast be om lov för att göra det.

    Så mopeder och Moppenet forever.
    så oavsett vad så lär det byggas moppar, mm i mitt garage.
    måste bara fråga hur gammal du är ?..


    började att man såg sin broders yamaha dt när man var runt 8 år.. SÅN SKULLE JAG HA efter jag åkt med han ..
    åren gick. tänkte bara på mopeder och prata jämt om de med pappa.
    vi åkte och titta på derbi sendor osv när jag var 11-12 år.. sen kom det ju igen.. såg en yamaha dt. fy faaan . sån skulle man klart ha..
    fick en av min systers kille som man absolut inte skulle trimma när man var 13 år.. lärde sig köra moped osv.
    sen va jag ute med en kompis.. va inte 15 år och fick inte åka moped.. så cykla omkring lite.. hade nyss fått reda på att jag hade fått en kymco av min bror..
    så såg jag en kille på en kymco. trimmad. stegra osv..
    såg att dom filmade osv.. gick då in på google. sökte på "trimmad kymco"... Och där.. fanns en länk på mnf.. med just den scooter och just den filmen och just det stället han filmade på..
    killen nickade typ "robert_sport" om jag inte minns fel.. blev medlem osv . adda killen.. som senare visade sig vara BUPPEN ,
    sen den dagen man fyllde 15 åkte man själv på en orginal DT.
    sen kom kompisarna på trimmade scootrar osv. fy fan. låg och tänkte hela nätter på om jag vågade fråga pappa om jag fick dreva den..
    kom till den dagen räknade till 3.. "1.2.3. pappa . får jag trimma min moped". han sa "nej".. "gick in med sur min på rummet.
    sen kom han och bah "eller va fan. har du pengar. skicka iväg de värsta som går".. . sagt och gjort. skicka iväg det värsta till en dt..
    gick dock inte mer än 70 -_-...
    aja. nu har de slutat med att man satte på en am6:a på dt:n med en fin fin setup ..

    vart medlem på mnf sen 2007 och ingen jag ångrar

  7. #7

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    måste bara fråga hur gammal du är ?..


    började att man såg sin broders yamaha dt när man var runt 8 år.. SÅN SKULLE JAG HA efter jag åkt med han ..
    åren gick. tänkte bara på mopeder och prata jämt om de med pappa.
    vi åkte och titta på derbi sendor osv när jag var 11-12 år.. sen kom det ju igen.. såg en yamaha dt. fy faaan . sån skulle man klart ha..
    fick en av min systers kille som man absolut inte skulle trimma när man var 13 år.. lärde sig köra moped osv.
    sen va jag ute med en kompis.. va inte 15 år och fick inte åka moped.. så cykla omkring lite.. hade nyss fått reda på att jag hade fått en kymco av min bror..
    så såg jag en kille på en kymco. trimmad. stegra osv..
    såg att dom filmade osv.. gick då in på google. sökte på "trimmad kymco"... Och där.. fanns en länk på mnf.. med just den scooter och just den filmen och just det stället han filmade på..
    killen nickade typ "robert_sport" om jag inte minns fel.. blev medlem osv . adda killen.. som senare visade sig vara BUPPEN ,
    sen den dagen man fyllde 15 åkte man själv på en orginal DT.
    sen kom kompisarna på trimmade scootrar osv. fy fan. låg och tänkte hela nätter på om jag vågade fråga pappa om jag fick dreva den..
    kom till den dagen räknade till 3.. "1.2.3. pappa . får jag trimma min moped". han sa "nej".. "gick in med sur min på rummet.
    sen kom han och bah "eller va fan. har du pengar. skicka iväg de värsta som går".. . sagt och gjort. skicka iväg det värsta till en dt..
    gick dock inte mer än 70 -_-...
    aja. nu har de slutat med att man satte på en am6:a på dt:n med en fin fin setup ..

    vart medlem på mnf sen 2007 och ingen jag ångrar
    Tillräckligt gammal för att verkligen inse att livet är alltför kort för att inte ha kul på hjul

  8. #8

  9. #9
    - Hur gammal var du när du fick/köpte du din första moped, och vad för moped?
    Jag fick min moppe innan jag fyllde 15 år, ett par dagar innan. Jag hade jobbat en vecka innan så jag kunde köpa moppen. Det var en Gilera Stalker, 2001:a om jag inte minns fel. Vi hyrde ett släp och åkte en bit utanför Göteborg för att titta på den. Jag hade vid den tiden en fraktur i armen vilket gjorde körningen lite svårare (bra va? För jag var ju inte ändå in 15 år än, hehe.) Vi köpte den och jag var riktigt glad, så klart.

    - Varför ville du ha en moped?
    Ett halvår innan jag skaffade min moppe brydde jag mig inte ett dugg om mopeder. Jag hade inte ens planer på att skaffa en. Tiden gick och jag och en kompis började tänka; fan, ska vi inte skaffa oss varsin MT5:a och bara köra tills dom går sönder? Ännu mer tid gick och jag fick intresse för scootrar.

    - Trimmade du mopeden?
    I början var den bara avstrypt och man tänkte; detta räcker. He, visst. Efter ett par dagar så blev man trött på det och ville ha vassare saker. Det blev ett Leo Vince RR rör (som vi fick dra en plugg ur om jag inte minns fel), och lite annat skit som höjningssats, handtag, kopplingsfjädrar och annat.

    Men det blev tråkigt efter ett tag och vi alla började byta cylindrar, förgasare, rör, vev, det mesta. Jag köpte en Stage 6 Sport Pro cylinder av Holm (på det gamla forumet), även en 19mm Delorto förgasare och ett Stage 6 Pro rör (gamla versionen). När allt var bytt, hade jag ett högvarvigt monster som jag knappt vågade köra. Jag körde den aldrig speciellt mycket då jag hade en del problem med den, men när den gick så gick den sjukt bra!

    Jag minns en av dom få gångerna jag drog med den på en moppeträff. Det var i Brodalen, Partille, Göteborg - jag småkände en kille som hette Alan (aLan på gamla forumet), han hade en Stage 6 Racing Zip från 2000+, vi körde ett race, och vi låg sjukt jämnt - Alans Zip var inte fullt inställd men den gick ändå rätt bra.

    - Har polisen varit inblandad nån gång?
    En gång, när vi stog utanför en killes (m0gh's på gamla forumet) lägenhet nere i Eriksberg. Någon hade ringt i och med att vi hade kört runt lite med våra moppar, så kom MC-polisen. För er som bor på Hisingen vet ni nog vem Melvinsson är - hur som helst så kom han åkande mot oss. Han tog av sig hjälmen och började fråga om mopederna var trimmade - m0gh sa: "Lite". Jag höll på att garva ihjäl mig, men han var faktiskt den ända som åkte fast för trimmning den gången.

    - Har moppenet/mopeden påverkat dig nånting? och när först registrerade du dig här?
    Det har påverkat mig mycket. Jag har inte bara lärt mig saker utan jag hoppas även att jag har lärt andra personer något också. Jag minns att jag reggade mig rätt sent, runt 2006 om jag inte minns fel. Jag började läsa på forumet, bara läsa.

    Minns att man hörde om dom stora gubbarna; Pr0zaXz, Mr Derbi Phill, Thunderking osv. Dom träffade jag på ett eller annat sätt, om det var på moppeträffar, via affärer, cruisings osv. Finns en massa saker som jag inte hade upplevt om det inte var för MoppeNet, nattmeket hos Pr0zaXz, mek hos Thunderking, min Zip, i princip det mesta som har med mopeder att göra. Sen efter ett tag när man började fatta hur saker och ting fungerade så började man ju även posta lite då och då - ju mer man lärde sig ju mer postade man.

    Efter ett tag började jag posta utt guider på hur man LC-konvertera AC-kylda Piaggioblock, fick en Pia. remskiva in i ett Mina. block osv osv. Då fick jag ett PM av Michél där han frågade om jag ville bli moderator och jag tackade ja. Det gjorde nog så att jag blev ännu mer intresserad av mopeder men även administration i forumtypen vi använder.

    Jag glömmer aldrig dom alla 1000 tals timmarna vi spenderade i garagen. Vi kunde gå upp 9 på morgonen och hålla på tills 8 nästa morgon bara för att ännu en gång inte få hojen att gå som man ville. Det blev aldrig tråkigt. Har som många andra laggt ut uppemot 100,000 kr på moppen i form av, färg, motordelar, garageplats, verktyg, bränsle, resevdelar, utrustning - osv. Jag ångrar inte 1 öre - och skulle det gått hade jag gjort om allt igen.

    Jag vill tacka följande personer:
    Michél
    Fräd
    Skoggy
    Prozaxz
    Thunderking
    Slaerk
    Feedback
    Bruno
    Holm
    Heder
    Andreas
    Henrik
    Nicklas
    Mikael
    Tomisak
    Erik
    Ronken
    3K
    Sebbo
    osv osv.

    Bara för att du inte är nämnd är du inte glömd - men jag är sjukt trött nu.

  10. #10
    Vargens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    244
    Första suget efter moppe kom vid 13 års åldern. Jag kollade runt på blocket men jag kunde inte bestämma mig vad jag skulle ha. Kollade bland annat på: Yamaha dt, yamaha dtr, suzuki k50, Rieju Drac och derbi senda. När jag blev 14 år så sa en polare om jag ville köpa hans k50. Visst sa jag. En nyrenoverad k50 fin som fan va den. köpte den för 5500kr. Stolt som man var för första moppen började man köra lite olagligt på vägar och så vidare. En dag ringde telefonen och så var det min polare som hade satt dit en 5,5 cylinder på den.(moppen stog hemma hos honom). Tog bussen hem till honom och jag skulle tästa hur den gick. Bööööö.... Efter 10 meter. Tängte va fan nu då. Skulle kicka igång den igen men kicken att som gjutet. Vi plocka ner cylinder och såg att kolven hade pajat och små kolvdelar som hade fasnat i veven. Kuuuul. Klöv motorn efter ett tag och där låg moppen i två månader i delar utan att nån av hos hade rört den. Sen började det dra sig ihopp att bli 15 och jag ville få igång den. Ringde morfar och undra om han ville hjälpa mig med moppen. Visst sa han, och lagom tills man fylde 15 så var moppen igång igen. Moppen rulla på sen blev det vinter och stälde in den. Efter några dagar så gick jag ut till moppen och skulle starta den men den gick inte igång. Kolla i tanken. TOMT. Va i helvete. Jag tanka ju fullt innan jag ställde in den. Kom fram till att det var hål i tanken. Jippie. Fråga farsan om han kunde ta den till jobbet och svetsa. Det gjorde han. Sen började det dra sig mot våren och moppe var i farten igen..... Ett tag. Gaswirjen gick av. Då var det bara att puttra hemåt hållandes i wirjen. Efter några dagar så gick jag in i en mopedbutik och köpte en gaswire. Men köpte fel wire. Gick tillbaka och skulle köpa rätt wire men han hade ingen inne så jag fick bäställa en. Tog två veckor att få fram en liten jävla gaswire. Sen när den skulle på så var det gängpaj på alla skruvar vid gashandtaget. Fick fan inte loss skiten. Inte mina polare häller. Morfar kom till rädning och fick loss skruvarna men det var ett helvete sa han. Åter igen ut på vägen och moppen gick. Efter ett tag så åkte jag och svempa (här på fourmet) inne vid stan. Åkte runt och hade allmänt tråkit. Då såg vi en "skum" volvo som åkte sakta och sådär så man misstänker något. Vi drog igenom en liten skogsdunge och kom ut på en liten parkering, och då kommer en till volvo. Vi drog tillbaka egenom skogsdungen igen men då stanade vi för att pinka. Och när jag vände mig om så kommer en snubbe och ber om våra nycklar. Yey, en snut. Lite vanliga frågor som vanligt hur snabbt dom går och om dom är trimmade. Min var som tur inte det men svempas var det. Dom fick upp min i 45 km/h. Den är grön säjer han. Svempas kom du upp i 66 km/h. Då var den Dracen borta i ca:4 månader. Sen efter ett tag så var det dags igen med moppen igen. Nu var det ett hål i avgasröret. Lät som fan. Köpte ny dämp men...Avgasmutter hade rostat igen. Fick göra en skåra i så man kunde knaka av den. Det gick men fick ta till en rörtång också. Så då var man tvungen att köpa ny mutter också. Allt det där tog två månader. Sen gick moppen som den skulle. Sen var det dags att sälja den. La ut den på blocket men ingen ville köpa. Då undra svempa om vi skulle byta moppe och lite pengar imellan viket vi gjorde. Blev äntligen av med k50 jippie och blev ägare till en drac.



    Uploaded with ImageShack.us


    Nu i våras åkte jag hem till svempa och vi åkte med våra bytta moppar. Körde in till stan(bor där) efter tre dagar(söndag). Nästa dag var det skola. Starta moppen och det bara skrek om den. Va fan nu då och stog där som ett frågetecken. Körde en km sen stannde jag för jag våga inte köra mer med den. Kolla runt på moppen, lyssna var ljudet kom ifrån men fatta noll. Drog med den till skolan och fråga min polare om han kanske visste vad det var. Först visste han inte häller vad det var men sen frågade han om det var motorolja i den. Ja, sa jag. Jag fyllde på fullt för ett tag sen. Vi kollade endå om det var olja i den. Inte en droppe. Jaha. Vi frågade våran lärare om han kunde skjussa oss till en moppebutik för att köpa olja. Självklart sa han. Vi åkte och köpte olja och sen när vi kom till skolan så fyllde vi på. Inte ett skrikade ljud längre. Vi bara skratta efteråt Nästa dag åkte jag som vanligt till skolan. Sen vid 10 rasten så skulle min polare köra upp till en mack för att tanka min moppe. Han kände sig skyldig till det envis som han var. Jag stog och vänta men han kom aldrig. Sen ringde min lärare och undra vart jag var och sa att jag väntar på Danne. Då kan du vänta länga sa han. Kom upp så ska jag berätta. När jag kom upp sa läraren att danne stog vi macken med snuten. Helvete sa jag. Sen gick det en halvtimme så rinde polisen upp mig och ställde dom gamla vanliga frågona. Jag sa att den gjorde 60 men jag var helt 100 på att den var orginal. Lite misstängsam var han. Sen när vi hade pratat klart så var lektionen slut så jag sprang upp till macken och dom var kvar. Då fick jag se att det var samma snubbe som tog svempas moppe. Lite prat men dom tog in moppen på koll. Fick gå hem typ 4-5 km. Efter två veckor ringde en polis och sa att pluggen inte var rätt. Det var en skoterplugg som en besiktningsman hade satt dit när svempa besikta om den. Haha, kul. Efter en vecka så kunde jag komma och hämta moppen och ta den till en moppebutik så den skulle besiktas, Tog 5 veckor innan den var klar. Körde en vecka som en vanlig moppepojke. Veckan efter så skulle vi på klassresa till gotlan i 4 dagar. Kom hem på torsdagen vi 23.00 och 23.45 hör jag morsan skrika och springa om kring. Jag gick ut och undra var det var. Hon sa att moppen var stulen. FAN. Morsan såg allt och såg reg numret och ringde polisen. Har fortfarande inte fått tillbaka den men polisen vet vilka det är och dom ska in på förhör.




    Uploaded with ImageShack.us





    Efter 5 veckor och inga framsteg så tröttna jag och gick och köpte en honda mt5 för 5300 kr. Trimmad, toppa 65 med ett jävla axx. Stolt över moppen var jag. Exakt en vecka senare skar den. Fick gå över en mil med den Hade en orginal cylinder hemma men den var rätt sliten och jag hade ingen kolv till den så jag köpte en nytt cylinder kit. Satte dit det men då låter den förjävligt. Typ knackar från cylindern. Det var veven som var sne.




    Uploaded with ImageShack.us


    Hoppas att det gick att läsa
    Senast redigerat av Vargen den 2010-08-26 klockan 22:53.
    Gör inte grejer idag som du kan göra imorgon

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    [B]
    Haha, kommer fan aldrig glömma när ditt styre lossnade vid donkan i brodalen Fan va vi garvade

  12. #12
    Zätas avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Sunne
    Inlägg
    3 207
    Ja då är det bara och börja skriva!

    Det hela började med att jag inte vill ha en moped, men efter ett tag så vart det så ändå. En sprak ny
    Yamaha Aerox 08 fick jag på min födelsedag. Var riktigt glad över den, tog inte lång tid innan jag vart
    sugen på och trimma den. Så jag lämnade in den till en MC snubbe så han svarvade v-ringen och tog
    bort pluggen i avgasröret. Den gick jäkligt bra tyckte man! 65km/h på gps. Men som det brukar vara
    så blir man ju aldrig riktigt nöjd, så efter ett tag gick pappa med på att jag fick köpa ett effektrör.
    Jag köpte ett Levovince ZX, munstycken och annan tryckfjäder. Montera på det och då gick den grymt
    bra tyckte jag! Jag var fortfarande 14 år när detta skedde, hade åkt ungefär 100 mil omkring här i
    området. Men dagen jag var 15 och fick moppekörkort så bar det av ner till byn! Jag och en kompis
    åkte, han hade 70cc cylinder och lite sådant. Efter ett tags åkande så var snuten efter oss direkt,
    vi åkte ifrån dom.

    ca 3 veckor senare blev jag sugen på 70cc. Så jag beställde stage 6 streetrace 70cc + olika
    munstycken ochvariatorvikter. Jag visste inte hur man montera cylindern så jag åkte bort till en
    kompis så han fick hjälpamig. Pappa visste givetvis inget! Den gick skitdåligt i början med det var för
    att jag körde med fel munstycken+ original förgasare. så så åkte jag ett tag tills jag fick låna
    kompisens 19mm förgasare för att testa. och WOW vilken enorm skillnad, nu hade den ju till och
    med gasres, stolt som fan var man och man åkte runt 24/7i byn och åkte ifrån raggare i deras 740
    osv...

    Senare skar den, PGA att knastret lossnade så vart fina repor i kolv och cylinder. Jag och pappa letade
    fel i flera timmar, jag misstänkte att den hade skärt men jag ville ju inte säga något.
    Vi åkte bort till en MC mekaniker och han börja riva cylindern och jag stog där och undrade hur detta
    skullegå. När han fick lös allt sa han, " är det hära verkligen original cylinder/kolv? " Och då sa jag till
    pappa att han jämnt skulle komma, så då sa jag till han att jag hade bytt cylinder. Han vart inge sur,
    snarare lite skrattfärdig. Men efter detta tillåt han mig att köra på 70cc.

    Efter detta beställde jag ny 70cc cylinder och mer saker. Jag monterade på allt och ställde in sakerna
    väldigt bra denna gång. den gick riktigt fint! Polisen var efter en lite då och då när man var ute och
    åkte. Efter ett tag verkade det som om dom sket i mig.
    Mer trimm vart det och man lärde sig åka bakhjulet riktigt bra. åkte ungefär
    600 mil trimmat innan dagen inträffade.



    jag och några var ute och skulle sakta ner skolbussarna efter skolan. Vi väntade och när dom kom
    så åkte vi framför dom och hållde en hastighet på 15km/h i ca 15 min. Dom var jäkligt arga och tuta
    osv.. Antagligen ringde en till polisen, för precis när vi var utanför polisstationen svänger en
    cevil polis ut framför oss, jag tänkte inte på att det var en polis dumt nog. jag åkte om dom och körde
    bort över mot stora vägen och tänkte ta den vägen hem. När jag väntar på att åka så kollar jag bak
    en svängoch då ser jag 3 stycken män sitta i en bil, man tänkte nån sekund sen kom jag på,
    POLISER!! jag åkte sakta ut på vägen, hållde 50 km/h en bit innan dom åkte in vid sidan och försökte
    prejja ut mig mot kanten.men det lyckades dom inte så bra med, tvärnitade och vände och åkte
    samma väg tillbaka, helt chanslösa vart dom.

    Dagen efter när jag var i skolan så såg jag dessa poliser i skolan, dom bara gick runt och kollade
    verkade det som.Lite senare den dagen ringer det på telefonen. han säger att det är polisen och att
    dom står i mitt garage och försöker starta mopeden. Jag trode att det var nån jävel som busade med
    mig. Men då hörde jag hur dom försökte starta den, dom använde elstarten och det gick inte så bra
    då inte elstarten funkade när den var kall. Jag sa att jag inte hade åkt och blabla.. Dom tog med sig
    mopeden, var ute och provkörde den och mätte upp med lazer. han ringde upp ca 2 tim senare och
    sa att mopeden går för fort, hans kolega på 90 kg provkörde den och dom
    lyckades få upp den i 99km/h på lazern. Han fråga vad för trimm jag hade, jag sa att jag hade bytt
    avgasrör bara. han tyckte det var konstigt att den gick så fort men inge mer med det..

    Dom hade mopeden i ca 3 veckor innan jag fick tillbaka den. En expert från karlstad hade undersökt
    den, tydligen fann han inge annat än avgasröret som jag sa. DÅLIG "EXPERT" säger jag bara..
    Men ialf, jag hade ju allt trimm kvar förutom röret så jag smackade på mitt Leovince zx rör under
    tiden och bytte kåpor. Jag åkte ca 40 mil med den så, hållde mig mer undan nu. Men det gick bra.
    Fick papper nån mån senare att jag skulle besikta om den. Så då vart det bara och börja plocka iser
    och göra den original.

    Besiktad och klar, helt original! det första jag gjorde efter besiktningen var att ta bort variatorringen
    så den ialf skulle gå något fortare så man kunde ta sig nånstans utan att åka i snigelfart.

    Några månader senare kom ett papper hem där det stog att utredningen läggs ner PGA bristande
    bevis. Jäkligt glad vart man! Äntligen slapp man det där. men nån dag senare ringde polisen och sa
    att dom skulle komma och snacka lite med oss. Så dom kom och pratade med mamma/pappa och
    mig. Dom undrade om jag hade åkt trimmad och massa skit. jag nekade och visste inget. Men då
    visade pappa upp lappen där det stog att utredningen var nerlaggd för pliserna. Då vart dom knäpp
    tysta och stack sin väg... Men det roliga var ju att den ena som förhörde oss hade själv skrivit det där
    pappret.. Efter detta var allt slut, inge mer strul med polisen!

    Trimmsugen var man fortfarande. Fick tag i en Yamaha aerox för 2300 kr utav syrrans gamla
    pojkvän. Satt på min gammla motor på den istället. Satt då på Stage 6 racing 70cc / Yasuni C16 osv..
    jag tänkte jag skulle trimma den ännu mer! och så vart det! Fick tag i mer trimmdelar.
    Jag tänkte jag skulle börja tävla, så jag rev ner hela mopeden och började trimma seriöst och göra
    den riktigt fräsch och fin! Hyper moped var på gång.

    Såhär såg den ut efter ett tag jag köpt den, ZX röret satt på då jag inte hade fått tillbaka mitt C16
    från polisen ännu.




    Setupen vart denna efter en hel vinter/vår med mek:

    Liggande Minarelli DD Block + Extreme Zäta Tuned
    Metrakit ProRace 70cc + Extreme ATR Tuned 199,138 + Lighted and matched piston + S6R piston bolt
    Stage 6 R1400 Exahust
    Stage 6 HPC Crankshaft
    Stage 6 R/T PWK 28mm
    Stage 6 R/T Duble layer
    Stage 6 R/T Intake + Zäta Tuned 28,5mm
    Stage 6 R/T Clutch bell
    Malossi MHR Reed Valve Block + Zäta Tuned + Modded S6 NBR Spreader + Zäta Tuned
    Malossi MHR Overrange Vario
    Malossi MHR Overrange Torque Driver
    Malossi MHR Overrange Kevlar Belt
    Malossi MHR Roller Weights
    Malossi MHR Delta Clutch
    Malossi MHR Torque Spring
    Malossi MHR Torque Control
    Malossi MHR Springs
    Italkit Racing Selettra Ignition
    Iridium Racing Sparkplug BR10EIX
    Kiesler Reedspacers 2x4 = 8mm
    Athena Carbon C4 Bearings and Dense Rings
    Exahustbandage 1700°C

    Gjorde allt riktigt seriöst! Lämmnde in cylindern till ATRacing så han kunde porta den. var tänkt och
    bli 8T men det vart inte så. Det tog 2 veckor, undrade om jag kunde få tillbaka den snart. Det tog 1
    månad, nu började men bli fundersam och ivrig. Det tog 3 månader, nu vart man riktigt arg! våren
    närmade sig. Sen cirka 5 månader senare fick jag tillbaka den efter en massa tjafs! Gryyymt fint
    portad var den. Var riktigt nöjd, fast inte över väntetiden.



    Ialf när den var hemma gick det fort!
    satt hojen ihop på 1 sekund och den var så gott som tävlingsklar, fattades bara lite smådelar. Men
    just då började intresset svalna, jag köpte mig en Suzuki RM250 cross istället då jag har åkt cross
    sen liten. Jag bara startade hypern fast åkte ALDRIG på den! Väldigt dåligt med träffar vart det
    tydligen också, så just då kände jag egentligen ingen mening med att fortsätta
    , körkortet närmar sig också och bil är ett måste när man är 18. Jag funderade över hur jag skulle
    göra, tillslut bestämmde jag mig. Jag säljer allt! och satsar mer på crossåkningen istället, mer
    åkning och mindre skruvning än med hyper mopeder, Dock kostar cross mycket pengar, och den gör
    ju även hyper med.





    Nu är vi här, har sålt väldigt mycket delar och jag är inte missnöjd över det. Dock känns det tråkit
    också på ett sätt och vis, allt slit och alla pengar som man lagt ut.

    Och vet inte än om det blir ett projekt längre fram möjligtvis om intresset
    kommer tillbaka och man har pengar.
    Det var min historia, hoppas den var läsbar, skrev den ganska snabbt!

    Glöm inte bort min projekttråd i gamla forumet.
    http://www.garagego.se/forum/projekt...-kylsystem-mm/

    / Zäta
    Senast redigerat av Zäta den 2010-09-19 klockan 20:03.
    Signatur raderad p.g.a. brott mot §6.2.
    MNFs regler
    Det var som fasen..

  13. #13

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Min mopedkarriär började sommaren jag var 8 tror jag, efter en massa tjat och övertalning gick min far med på att gräva fram farmors gamla flakmoped som stod längst in i en bod. efter rensning av förgasare och lite sådant smpåpill så fick vi igång den, den gick sedan näst intill varje dag tills jag va 11 ungefär, då började jag tröttna på den. men när jag fyllde 12 så fick jag en cross och började med det istället, så då hamnade den i boden igen, samtidigt började bilar och sådant bli kul så mopeder började bli ganska ute. men hur som helst så var det ganska lugnt med mopeder till jag fyllde 15, avverkade ngra rundor på ngn gammal sachs men det va bara någon sommarmånad där.
    men när jag fyllde 15 fick jag av mamma och pappa en gammal dt. Pappa hade bytt till sig den mot ett lass ved så det var ingen skönhet, elsystemet är så värdelöst att det är ett under att den går oså, den hade dock 70cc och 20mm förgasare och lite annat så den gick skapligt, den blev det att köra med ngra gånger innan den ställs längst in i garaget innanför ngra crossar, mopeder och en fyrhjuling. dock så sket det sig och jag skadade mig ganska allvarligt ungefär 2 veckor efter födelsedagen och fick itne köra cross, moped eller något annat sånt på 6 månader. så började med att fixa i ordning det jag hade. vilket ledde till att jag kom över en gilera smt mot en gammal cross, och efter lite bråk med jäveln som jag bytte crossen med stog jag där med en moped som var ombesikting på. den körde några gånger och sen insåg jag hur jävla tråkigt moppe va och ställde in den med utan att besikta den. även den här var trimmad när jag fick den och orkade inte riktigt skaffa mnytt rör och sånt. men satt iaf ett okänt rör på, och den gick riktigt skapligt, gjorde 87 på gps. men efter ungefär ett år tog jag upp det projektet och besiktade den och körde med (trimmat) i ungefär en månad innan jag insåg hur jävla värdelöst moped var och sålde den billigt och köpte motorcykel dagen efter istället. nu ska jag ta kort för den istället och dt'n finns kvar, den ligger nerplockad i garaget hemma och plockas med lite varje helg när jag är hemma då jag pluggar en bit bort. spolarna är pajj så har ingen ström på den och håller på att allmänt fixar upp den även flakan står kvar och ska renoveras efter mina syndaår med den.
    tror jag har fått med det mesta nu, ganska kort draget.

  14. #14
    Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Gdansk
    Inlägg
    1 096
    Kåt på moppe sen 14-års ålder efter att vi hade kört runt med en polares puch maxi utan hjälm i området.
    Sparade typ 90 % av alla mina pengar i ett år
    Köpte en Derbi Senda 03:a
    Skittråkigt att köra, skitkul att mecka.
    Hade den över vintern.
    Sålde skiten mycket dyrare än vad jag köpte den för.
    Gjorde slut på 15000 på mindre än 2 månader efter att jag sålt den.
    Aldrig kört en moppe sen dess.

  15. #15
    Bellmans avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Mitt i sverige!
    Inlägg
    62
    Hur gammal var du när du fick/köpte du din första moped, och vad för moped? 14år, en kymco fever .
    - Varför ville du ha en moped? -För att ragga tjejer med!
    - Trimmade du mopeder? -Jadå
    - Har polisen varit inblandad nån gång? -Nope, inte blivit tagen iaf.
    - Har moppenet/mopeden påverkat dig nånting? och när först registrerade du dig här? Självklart, moppenet har gjort mig till den hezt jag är idag! och reggade mig först -07
    - Hur skulle världen se ut idag om du inte hade haft din " moppe tid " ? -Goare runt magen av allt datasittande.
    - Varför sålde du mopeden? -Har kvar alla mopeder & allting i princip.

  16. #16
    Farsan byggde om en monarscoot åt mig när jag var 9.... Rensade av kåpor, sänkte sadeln o trimmade lite. Blev ett par månader på tomten med den. Sen byggde vi om en compakt när jag var tio. Både kortade o sänkte ramen, på med framgaffel från F50 och minicrosshjul. 3-växlad fot med 60 kubik. Dundrade runt i skogen och lite på vägen i ett par år med den. Roligaste moppen hittills! När man närmade sig 15 blev det MT5 som jag smällde med en Volvo 440. Bilen blev totalt skit, fick skrotas. Själv hamnade jag på sjukan med diverse frakturer och hjärnskakning. Men gjorde en god affär, moppen var ju helt slut, men det syntes inte efter smällen. Så jag fick ut bra på den. Plus sveda o värk, hjälm o klädesersättning. Sen blev det Mustang Mamba, Mustang Cobra, Dakota, Tunturi och en 50SS. Vet inte om jag missat nåt.... De flesta skar eller blev skrot. För några år sen blev det en sväng på Canonball Run om nån minns det. Nu har jag blivit återfallare och skaffat en snorsjöshopper. Letar trim till den. Jävligt kul att sitta på forumet o kolla på vad ungtupparna gör. Många duktiga snubbar. En del mindre duktiga, men de försöker i alla fall.....

  17. #17

  18. #18

  19. #19
    skaffade "riktig" moppe någon vecka innan jag fyllde, samma k50 som står kvar hemma-hemma fortfarande, även fast jag flyttat ut så att säga.
    har dock kört motorfordon så länge jag kan minnas, min morfar och mormor bor på landet och har kanske 1 mil till ett stort "hyresgarage" mitt ute i skogen där det står/stod en massa gamla bilar och dit man kunde komma och mecka med sin bil om man behövde osv. när jag var liten var min far och min morbror ofta där och mekade med 245an vi hade då, den krånglade en del (rostade sönder totalt på slutet), men den hade enligt min far en stereo från helvetet i 25kkr-klassen osv osv (han jobbade på jvc då).
    iaf så hade min morbror och min far byggt en gokart som vi brukade åka dit och köra med när vi hälsade på (bodde i sthlm på den tiden), jag var väl 3 år första gången jag körde, satt i pappas knä, han gasade och jag styrde. pappa har berättat att han tyckte det var så häftigt att även fast det var första gången jag öht körde så styrde jag av instinkt mot sladden istället för in i den (körde på grus).

    iaf så skaffade jag som sagt moppe någon vecka innan jag fyllde 15, en svart blårandig k50 från 91, för övrigt samma år som jag är född.
    minns att det var grymt kul att bränna runt lite på skogsstigar och dylikt, ramlade t o m en gång på en sån stig men det gick bra. körde även till skolan (ca 1 mil) några gånger, grym känsla att köra själv och bestämma när man ska åka hem osv. åkte skolbuss annars.
    moppen gick sönder några gånger, har bytt cylinder ett par gånger. första gången lämnade vi in den för cylinderbyte, och för att spara några hundralappar bestämde pappa att den skulle få 5½a istället för original, eftersom det var billigare. jag klagade förstås inte.

    nu är jag alltså 19 år och bor inte hemma längre, men moppen står fortfarande kvar hemma och startar dessutom oftast på första kicket. pappa åker till jobbet på den ibland för att spara lite bensinpengar. för övrigt står en av de gamla gokartarna (har funnits 2st) hemma också, men den har ingen använt på ett par år så den är lite rutten nuförtiden.

  20. #20
    EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Strax norr om Ängelholm
    Inlägg
    1 987
    allting började med att man skaffade sig en moppe, sen blev man medlem, lärde känna lite folk, som tex min mkt gode vän Gajol som han hette på gamla forumet,
    man blev inspirerad att bygga, trimma och byta moppe. rätt mkt pengar man brännt alltså! tack för de pojkar ;D

    sen fick man ju seriöst intresse för de här med att meka, så man sökte ju in till fordonsprogrammet, samtidigt som jag och några vänner startade en träff.
    lärde känna lite folk ytligt på ängelholmsträffen . när jag sedan började fordonsprogrammet visade det ju sig att de man snackat lite med på träffarna, var de man skulle gå i skolan med.
    visade sig att alla hade likvärdigt intresse, så på bara några månader gick jag ifrån att känna i princip ingen i den nya kommunen till att ha fått ett helt nytt gäng med vänner.

    dagarna gick och gick, och vi lärde känna varann bättre, och 5-6000 mil, 7 mopeder och 2 somrar senare var det dags för körkort. men inte kunde vi hålla oss från mopeder, så vi köpte mopeder och pillade med lite då och då samtidigt som vi var på massa bilar och trimmade och pillade.

    nu 3.5 år senare har jag tagit studenten från fordonsprogrammet, men nu vill jag inte jobba som mekaniker längre, så söker lite annat, har flyttat hemifrån, och tro det eller ej, Bor ihop med 3 av dom polarna jag träffade på ängelholmsträffen. och det var moppe och motorintresset som sammanförde oss.

    så ni som nyss fyllt 15, ta vara på tiden. man är aldrig friare än när man sätter sig på sin vässade moppe en varm och solig dag o juli, och bara glider iväg med sina vänner!

    PS. Orkar inte lägga upp bilder på alla mopeder jag haft 16 st var de iaf
    Kikar in ibland o kollar läget!
    Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!

  21. #21
    Började med att pappa fick tag på en Kymco Super 9 snorbilligt från länsförsäkringar, grymt skabbig var den då den hade blivit stulen men återfunnen. Vi totalrenoverade den under hösten 2008 fram till februari 2009 ungefär, jag tog förarbeviset någon dag efter jag fyllt 15 och var galet glad över detta.

    Detta



    Hade blivit till detta



    Såhär såg mopeden ut när den var färdig (förutom vissa små delar som handtag, sidostöd etc)



    Jag älskade hur den såg ut och den var grymt skön att köra, kanske dock inte den bästa prestandan. Jag hade även haft en jävla massa förgasarproblem då jag hade bytt till sportluftfilter utan att ha trimmad den. Vi bytte till ett större munstycke och det blev bra ett tag. Den var pinsamt seg i uppförsbackar och vibrerade som ett as vid varvstopp. Så jag beställde en variatorhylsa utan ring på, (samma som att dra v-ringen). Den blev sjukt mycket trevligare att köra, i nedförsbackar gick den bara fortare och fortare när man höll full gas istället för att nästan explodera på grund av vibrationerna.

    Fick problem med förgasaren igen och den gick riktigt skumt, provade att byta filter flera gånger osv. Den funkade klockrent ibland men ibland på morgonen när man skulle till skolan var den bara helt död. Jag fick ett litet ryck och skruvade av röret, hade dock absolut inga bra verktyg hos mamma så lyckades inte få bort pluggen i röret, försökte banka längs kanterna på pluggen med hjälp av skruvmejsel osv utan lycka. Pappa tog röret till jobbet och fixade det istället.

    Den gick grymt bra, helt rent och fint. Mycket, mycket, mycket bättre accerelation och den orkade bra mycket mer. Den låg ute på blocket men valde att behålla den istället då den var mycket roligare utan plugg i trimröret.

    Just det, blev stannad av polisen vid ett tillfälle också, men som tur var hade han inte koll på något och frågade inte ens om förarbevis eller något, vilket jag såklart hade glömt hemma.



    Under hösten 09 köpte jag en Peugeot XPS 05 till ett grymt pris, även denna från länsförsäkringar. Blev inte en riktigt lika stor renovering denna gång, en del blev det dock, bl. a lämnades kåporna in på lack, köpte ett thrower, bytte däck, fotpinnar, handtag, fick den att funka och lite annat

    Var egentligen tänkt att jag skulle ha den under sommaren detta året men suget hade försvunnit helt och hållet så jag sålde både Peugeoten och Kymcon i april detta år och köpte mig en Aprilia RS 125 istället



    Så, där fick ni en kort sammanfattning om min moppetid
    F.d summertime

  22. #22
    min tid började när jag fyllde 15, fick brossans moppe som stått ett år i garaget, helt original yamaha dt50r från -99. andra årsmodellen som yamaha hade am6.
    tog inte lång tid tills den blev tråkig, polarna körde ju om mig som ingenting.
    lyckades då övertala mamma att ett underliggande rör va styling så jag fick det
    fick ihop den och va ute och körde märkte ingen skillnad för jag fatta ju inte att man skulle upp i varv, var ju van vid fisvarv...

    men sen glömde jag växla och fy satan vad den sköt på
    livet blev helt plötsligt mycket roligare! och efter ett tag ville jag självklart att den skulle gå ännu fortare. blev större förgasare, ny vev och allt och tillslut även "80"cc (76 riktiga)

    sen byta jag bort den till en aerox som jag körde med 1 gång sen ville den inte igång mer av ngn anledning :S
    hade gnista, komp, bensin och luft. så jag gav upp och sålde den för 5,500

    sen var det dags för epa som jag hade ungefär ett år. Och före sommaren byta jag bort min fiddy mot en drac som jag skulle fixa till och trimma sönder totalt
    dracen står fortfarande kvar i garaget och ska ha den som bruksmaskin så fort den kommer i rullning eftersom jag inte har ngt annat att köra med.

    projekt finns

    och det blir nog sista mopeden för till sommaren är det dags för bil

    hoppas ngn har roligt med att läsa
    MVH
    Elias
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  23. #23
    ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Åkersberga (3 mil norr om sth)
    Inlägg
    226
    Min moppe tid började när jag var 14år fick mig en ciao av Buno här på forumet och då började vi mecka i mitt garage. Jag var redan då lite intresserad av fordon men kunde ju inte ett skit! kom ihåg när vi skruvade upp troteln på ciaoen och fjädern flög iväg då sa vi fan det bara sprutar ut fjädrar överallt"hehe".
    Började vara inne på moppenet 206 men vart inte medlem först 07 har för mig att det inte var lika lätt som det är nuförtiden att bli medlem.
    Men i alla fall så bytt jag min gamla älskade ciao mot en stunt aerox som satt på en midrace setupp dock fungera den inte. Men var nog mitt bästa byte genom åren då den starta nån dag efter bara men var ju helt losst på scootermoppar men man lär sig av sina misstag dom na brukar sega .
    Nu var man då 15 och lärde känna massor av kompisar via moppen började bli kallad för "moppe Niclas" och hör det fortfarande ändå fast man snart är 18år.
    F*n vad tidan har gått fort var inte länge sen man hade sin första ciao.. och nu är snart moppe tiden över .
    Och utan moppenet tror jag aldrig att jag hade suttit här och gått Fordons programmet i Gymnasiet.
    Men har haft en grym tid med alla fordon! har varit med ganska länge på mnf men tror inte så många känner igen mig men skit samma! Vart riktigt deprimerad när moppenet.com la ner men det här är väll en chans för alla nya medlemmar att gå vidare och skapa som en familj inom moppenet.
    Tyvär börjar min tid va över här och man känner att man inte är inloggad lika ofta medan förr var man inne hela tiden.

    Polisen har varit inblandad ett par gånger men har aldrig åkt ditt:
    Först gången var med min aerox och alla i Åkersberga vet ve Ola polis var, han var snabb som satan och tog alla mopeder. Men jag nekade när han försökte få mig att erkänna att jag kört moppen till parkeringen som den stod på men jag nekade hela tiden. Men han ringde min pappa och fick pappa att övertala mig att sälja aeroxen... Som gjort köpte mig sen en furia efter det som börjades trimma och åkte runt på den. Sen nu i vintras åkte jag ut med fiddyn och lekte lite då kom polisen åkte ifrån han mitt i vintern, dock visst han ju vem jag var så han åkte raka vägen till min skola och leta efter mig men gick alltid iväg sen var han hemma hos mig och leta med. Men det la ner tillslut.

    Men nu sitter man här och vill ha tillbaks dom gamla goda tiderna när man bara satt och åkte runt på sin moppe varje dag.. Har haft en grym tid med alla er mnfare!

    Har dyslexi så stavningen kanske inte är på topp.

    MVH//
    Garagego suger. Tack för ett nytt mnf!

  24. #24
    Tjenare!
    Jag var 11 år när jag fick min pw80. Hade jävligt kul med den, Polisen körde efter mig några gånger men inte så många. Sen när man blev 13 så blev jag trött på pw80 för den var så liten. Så då drog man o köpte en Yamaha yz80 -00 JÄVLIGT roligt va de att köra den. Men när jag körde den så fick jag MYCKET mer problem med polisen för man körde överallt, skog,gatan m.m . Men blev aldrig tagen. Sen när man blev 15 så köpte jag en Yamaha neos. Första moppen. När jag köpte den va den i helt OK skick. det va en tjej som hade kört den så det fanns några tjejiga dekaler, Rengjorde hela moppen, Sen efter 1 vecka så köpte jag en Gianneli Extra chrome och lite stylings saker, Så klart så tog man v-ringen, Och pluggen i avgasröret, Va jävligt nöjd. Men efter ett tag så sa min pappa att han ville kolla hur cyllen såg ut. Den va jävligt skitig så vi rengjorde den, Och luftflitret. Det va JÄVLIGT mycke smuts ska jag säga! Den gick runt 10km/h Mer när vi rengjorde den
    Jag ville ha en Derbi DRD från början men det var för dyrt så kolla runt på forum så blev jag intresserad av neos för dom va billiga, jävligt lätta så man kunde börja stunta när som helst, Och att dom gick bra när dom va orginala och trimmade
    SÅ klart att man trimmar. Vem fan ville åka runt med en orginal 30-moppe.
    Polisen har varit efter mig FLERA gånger men har aldrig blivit tagen SKILLS !
    Moppenet. har påverkat mig väldigt mycket. Lärt mig mycket mer om trim. Och massa olika delar inom motorn!! Är väldigt ny inom moppenet.


    http://<script src=http://img522.imageshack.us/shareable/?i=37484143624603958116358.jpg&p=tl type=text/javascript></script><noscript></noscript>
    http://<script src=http://img403.imageshack.us/shareable/?i=75781158587366017816358.jpg&p=tl type=text/javascript></script><noscript></noscript>
    http://<script src=http://img813.imageshack.us/shareable/?i=76629160341325865716358.jpg&p=tl type=text/javascript></script><noscript></noscript>
    Senast redigerat av RAMI den 2010-12-13 klockan 23:17.

  25. #25
    MikkoHeins avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    357
    Tjena, Här är min "lilla" berättelse !


    Det börjar då då i stockholm, jag är 14år gammal vid tillfället (jag fyller år i augusti ). Det är Mars och jag är på besök hos man far ( Jag bor i Lund, Skåne sedan 5an ). Vi sitter där i bilen och tänker på våra egna sakera, efter en stund så måste vi stanna i ett rödljus. På stolpen av ljuset så är det ett flygblad där det står att det är FETT med rea i "lamp-huset" på mopeder. Min Fars visste redan detta, det vart lite underförstått pga att han bad mig kolla på bladet. det gjorde jag och frågade efter några sekunder varför jag skulle det? Så sa han att vi kunde åka dit under helgen för att kolla lite på priser och vilka slags mopeder dem har, detta var alltså en torsdag. Nästa dag så sov jag till runt 12, kollade på tv och blabla...

    Sedan kom min pappa och vi skulle då åka till Moped butiken. Vi åkte dit och började kolla såg en j*vla massa mopeder, alla var dock kina mopeder, men jag hade ingen aning vad det var förutom att de var "dåligt" som man hade hört av dem äldre i området.. Såg en jätte fin som jag visste att det fanns massor utav trimmning och styling till, sen efter en sekund så kom jag på att en kompis till hemma i Lund hade en sådan och det skulle varit pinsamt att ha en sådan ( Vilket jag idag förstår att det inte alls skulle varit.... :/ ) Men anyway vi fortsätter bara gå runt i affären, vilken inte vart så stor. det var kanske 15 mopeder där inne. Sedan lägger jag extra märke till en " Tornado - Black edition ". Den skulle vart rätt ball att ha hemma tänkte jag, satte mig på den och pilla på knapparna ovs. min pappa kommer fram och frågar om detta skulle vara något för mig, mitt svar vart så klart; ja, det är ju ingen annan som har en sådan här i Lund och dem är rätt fina, förutom " packet hållaren " som vart längst bak. Han fortsatte med att säga; Du är ju snart 15år och det är 3 tusen kronor rabatt på denna och den är helt ny och blablablabla. Vi kom fram till att vi köper den kontant på plats med en säljare ( priset blev då 9090kr, typ ngt sånt ). Vi fick då as bra lås, hjälm och en batteri laddare på köpet så de va nice.

    Vi lastade moppen i bilen ( Vi hade en Vw transporter med höjd tak innan ) efter dem hade kollat så allt fungerade. Jag var 14år gammal och hade en moped som vart mer eller mindre ett impulsköp, och visste inget om den. Vi körde den till firma lokalen och lastade ut den och in. Min far han gick och kolla mail och lite papper i kontoret så började jag direkt puttsa den. Medans jag puttsade den så kom massor av ideer om och hur jag kan göra den till as fet. Tog av reg.skylten och började kolla hur man kunde kapa bögläppen, såg ett perfekt snitta och sprang verkligen dem 10m till min pappa och frågade direkt om det var ok, så kom han ut till "verkstads" delen så visade jag vart jag ville kapa den, han godkände detta men jag vart tvungen att ha en röd reflex bakåt. så jag kapade bögan med en vanlig kniv för att det vart mjukplast material. Tog en sån reflex med självhäftande tejp på, från BILTEMA så klart haha. och där vart det första jag gjort dem min moped; lägg märke till att jag va 14, hade varken kort eller kunskap om något. hade varit med Michel polanski ( killen som stuntade innan fr Lund ) och han hade förklarat lite saker och så man hade lite koll men man hade ingen aning vad ex förgasare eller cylinder eller något annat var!

    Ett par månader går och det är Augusti, närmare bästämt den 4. Min födelsedag. Den tillbringade jag Hos min pappa så klart för att där vart moppen och nu saknade bara en sak, Kortet! Jag hade pratat med min pappa om det så han visste att det var vad jag behövde nu inför 15 och allt. men det jag inte visste var att han hade satt upp mig på en intensiv kurs dagen där på, fick reda på detta och så vart jag den gladaste personen i hela världen. Nästa dag så kastar han av mig vid Nacka Badet (vid Nacka forum för er som vet ) Jag går då in med där sitter typ 25 pers och väntar så sätter mig ner vid ett gäng grabbar som en söt liten pojke, det första jag la märke till när jag satte mig var att en kille som satt där var typ fjortis, och allt han pratade om var han slider och hur han skulle stunta och hitodit.
    Anyway vi är då på slutstadiet på kursen och ska göra prov, jag är lite spänd inför det men det e jag alltid inför prov. Jag gör provet då som tar kanske 30min eller något sånt går ut väntar i typ 40min tills alla har gått ut och sedan tar det typ 20min till så kommer kursledaren ut och ber alla komma in igen. Han ger ut proven och säger att alla är godkända. Jag ha 2 fel eller något sådant menmen. Nu hade jag klarat det och trodde jag skulle få ett tillfälligt kort som på bil och så men nej det fick vi inte.

    Jag åker hem med då buss och tunnelbana ( är hemma på dem trakterna med tanka att jag växte upp där! ), när jag kommer hem så har jag blandade kännslor för att jag måste nu vänta i typ 1 månad eller så men samtidigt har jag en "as-fet" moppe och ska till Biltema för att kolla på nya blinkers, lägg märke till att jag vet inte vad jag håller på med fortfarande. Jag är ett fråge tecken när det kom till el osv!
    Jag har blinkerna hemma nu så jag och min fan ser över dem och han säger att jag får öppna upp styrkåpan och så går han. Så jag lokaliserar alla skruvar och tar ut dem, detta tar kanske typ en timme eller så. Jag springer och kallar på honom så kollar han lite och visar vilka kablar det är och så förklarar han skillnade mellan färgerna ( Röd / svart ) så jag tar ut dem gamla blinkersena och kopplar in dem nya, dem fungerar och så fint det va, helt sinnes vad fint det va. Slänger på kåpan och blinkers ordentligt, låter som jag kanske visste hur man gjorde NEJ, det gjorde jag inte! Hela förloppet tog från tidig morgon till typ kl 1500. Sedan vart det att fixa blinkers bak. Dem var betydligt lättare för att kablarna vart mer "blottade" men fick ändå tar av sidokåpan och lite sånt kul haha. men klämde på allt utan att testa dem, allt satt fint och testa dem. SKIT! Det blinkade samtidigt, som varnings lyse........ kallade på min pappa och han sa att det var relät som inte var rätt. Hade glödmaps blinkers och bytte till biltemas LED. Men jag förstod typ inte menmen. Tog av dem fram för att var råare ha snygga bak ! Pratade lite med en kompis och vi kom fram till att jag beställa höjnings satts ( Str8 6cm ) från 2stroke. Den kom väldigt snabbt 2 dagar senare. Jag och min pappa slänger på den och så kan den inte stå på centralstöden, precis så att den inte kunde men den såg heöt brutal ut! vi ställer den på sidostädet och går in.

    Några dagar senare så va det dags att dra hem till Lund igen, och pappa skjutsar mig till Arlanda så tar flyget hem. Jag kommer hem det är sent så jag lägger mig. nästa dag så sticker jag till Michel och pratar med han om den och så så börjar vi komma framtill olika saker att jag ska ha ny kick och sånt så jag beställer det, ännu en Str8 Carbon style haha. Sen börja skolan, jag går i 9an för första dagen och jag är väldigt cool då så klart. Jag hade kommit överens med min pappa om att ett par killar som jobbade för han skulle köra förbi med min moppe ( Stockholm - malmö ). Så går det ett par dagar och så kommer dem. Vi lastar av moppen, jag ska vara på lektion men det skiter jag i helt och hållet, MIN MOPPE E HÄR!!! Det var lite extra grejer som skulle hem till oss i lund så jag leder vägen hem. Som ni kanske kommer ihåg skulle jag få vänta en månad eller så innan jag skulle få kortet så vid detta tillfälle körde jag utan kort! Vi kör hem till mig det är kanske 2 km från dit dem kom med moppen. Dem fortstätter mot tyskland ( det var deras tanke att skjutsa min moped ner och ta massa sprit upp ( Inte min fars utan killarnas som kom) ). Jag drar mot skolan igen och moppen börjar gå väldigt dåligt den blir bara segare för varje meter som går ( idag kännner jag igen det, motorn fick ingen olja ). Kommer till skolan, drar in på lektion i typ 10min glad som fan. sen slutar lektionen ( näst sista för dagen ).
    Kommer på att måste hem och fixa moppen, vet inte hur eller vad som är fel så kallar dit en mycker bra vän som gick i min parallell klass, Ludvig Mertel. Han kollade lite runt och märkte att en vajjer va skit lös han drog ut den och de va den andra delen av gasvajjern, till oljan. OH SHIT tänkte jag jag måste fixa detta! Kunde inte göra de där, behövde verktyg till att få av fläk kåpan.. körde hem, den betedde sig så som den gjorde innan, helt seg. Kommer hem och axel ringer mig och säger att vi har börjat så säger jag att han ska söga att jag lämnar in moppen på service.

    Jag börjar ute på min gård att pilla, det är alltså höghus område jag bor på. Tar av fläktkåpan, pillar där och får faktiskt dit den igen. Så kör jag med den så beter den sig fortfarande likadant. så jag bestämmer mig för att köra ner till statoil och ta en cola. Gör det så chillar där i typ 30min. Sen när jag kör hem så verkar det gå bättre hela tiden : D tiden flyger vidare inget händer med moppen.

    Det går en månad eller så till så kommer snön under en natt bara så där, så får ta rulla ner möget i källaren, där fick han sova över vintern. efter det fick jag aldrig igång han igen, väldigt konstigt ( vet vad felet är idag ). Vi pillar o pillar men inget. När sommaren börjar komma närmare sig så ville jag bara köra igen, jag hade inte pratat med Michel på ett tag men tog kontakt med han och om han hade någon aning men han kunde inte veta vad som hände med den. Så kom vi fram till att jag köper en neos motor och gaffel för typ 600kr eller något sånt. så vi slänger på allt i kinan på en vecka typ, jag hade fortfarande inte så mycket kunskap. lite bättre än innan menmen. Michel kom och hjälpte mig och Sixten när vi pillade, sixten hade verkligen ingen aning vad vi gjorde heller. men michel drar till Hbg meet med Joz hyper och sixten pillar lite och får igång mopeden. Vackert tyckte vi. lät som en, ja något inte normalt. Jag hade även köpt ett rör av michel, ett skabb MK rör ( inget bra ). Sen märker jag att bultarna inte går få av, inte vid cylinder och inte vid bakrefästet. Vi försökte men rundare bara allt så vi ( jag och sixten ) drog till erland som bara jobbade natt, han håller på med att Porta topplock till bilar och sånt ball, denna kille kan verkligen allt. Han tog fram Rör tången så började med cynlinder bultarna, där vi även tog rostläsande medel så in i h*lvette! den inte lossna, dem gick pytte lite sen bara slant. Sen gick vi över Till bultarna bak, dem tog vi inte av helt men den gick iaf, vi tackade för oss och gick!

    Jag kör då dagligen. Så en kväll när jag kör varit ngn stans så för jag ett j*vla brummande från motorn och stannade, skulle kolla vad som händer. Jag kollade på röret och det var löst!!!!
    Man kunde skruva bultarna fram o tillbaka för hand PS det var väldigt varmt! men jag var över glad och stack hem med den bitterljuva musiken av moped. Nästa skulle det bytas rör.
    FORTSÄTTNIGN KOMMER! Imorn eller ngt!


    / MikkoHein

  26. #26
    petrus123s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Hässelby
    Inlägg
    174
    tjena, kan lika gärna berätta om min historia. Jag är 15 btw (fyller 16 år den 15 feb.)

    Allt började med att man cirka ett år innan man fyllde 15 började prata med sina kompisar om moppar. Man såg ju 9ornas moppar på parkeringen och jag hade hört 9orna sitta på rasterna vid skolans datorer och kolla på moppar på blocket. Igenom att höra dom snacka lärde jag mig bla att Derbi var coola moppar och reiju. Själv tyckte jag crossar var dom allra häftigaste.

    När man gick förbi moppe parkeringen så kunde man ju lite vad dom hette så då kunde man ju dra till med något som tex " fan va nice derbin är ju ". Man diskuterade moppar under lektionerna och tänkte på att det faktiskt bara var ett halvår kvar tills man fyllde! Jag hade en kompis i 9an som jag pratade mycket moppe med. Han fick på sin 15 års dag en MT-5 a som jag tyckte var ganska cool fast man hade ju sett reijusen på skolan .

    Han kom körandes till mig med sin MT5a på sin födelsedag (Sommaren 2009) och jag stod och kolla på den . Han var självklart stolt och berättade hur kul den var att köra. Fyfan vad jag blev sugen på moppe alltså ! Jag hämtade farsan som kom och kollade på den . Han tyckte att det där var riktiga grejjer det. Han har hållt på med motor ända sen hans barndom och så och scootrar tyckte han var riktiga skitmoppar för på hans tid var det bara fjollor som åkte på sånt.

    Jag spolar fram till min födelsedag. 15 feb 2010. Innan min födelsedag så hade jag faktiskt inte nämt till mina föräldrar att jag var intresserad av moppe. Jag fick Downhill delar i present Jag byggde ihop min downhill cykel och moppe intresset svalna lite. Hela vintern hade jag suttit och tänkt på nästa downhill säsong . Fick även en dirtcykel som jag började cykla på och så fort snön försvann så ägnade jag nästan all min tid nere i dirt parken. I början på maj så blev dirtcykeln snodd. Tråkigt i försig men det gjorde också så att jag började tänka på annat!

    Åter igen så väcktes moppe intresset. Jag och min kompis började titta på moppar hela tiden . Jag fick pengar för mina betyg som jag skulle inkassera när sommarlovet började och sen så hade jag ett par tusen i plånboken. så tillsammans blev det väll ca 3500:-. räckte inte till så mycket moped och absolut inte till någon cross . så jag började mer och mer kolla på scootrar. I mitten på maj så hittade jag en Derbi Predator -99 som jag var riktigt intresserad av! 3500 var priset och den såg riktigt fin ut. Fast kylaren läckte kylarvatten. Ja tänkte att det kan man väll fixa . Min kompis avrådde mig till köpet och började kolla på andra moppar åt mig. Jag ringde min mamma och sa att jag var intresserad av att köpa en moppe, och hon sa "ja, du får ju lite pengar nu tills sommarlovet börjar så då kanske du kan köpa en." men jag var iallafall tvungen att ringa och fråga pappa först innan jag köpte nått. Jag visste att det skulle bli svårt då han hatade scootrar. Han tyckte inte om ideén men jag fick bestämma själv!

    När jag fått mina pengar i början på sommarlovet så var moppen såld. Pappa sa att vi kunde åka och kolla på lite moppar så vi åkte iväg till ett ställe nära barkarby och kollade. Där hade dom Derbi sendor och Aerox scootrar och jag blev helt lyrisk! Jag visade för pappa att scootrar allt kunde vara snygga och han höll med. Vi kollade på en begagnad Derbi senda SM från -07. Jag älskade den ! Men priset var ca 17.000:-. Vi åkte därifrån och satt och snackade moppar hela bilfärden.

    Några dagar senare hemma hos min kompis så hittade vi en Peugeot trekker -00 för 2000:-. Den fungerade inte och anledningen var okänd. Ja tyckte den såg helt ok ut. Men jag ville verkligen ha en moppe så jag bestämmde mig för att satsa på den!. Jag ringde och frågade och han berättade att han inte hade en aning om va som var fel. Det hade alltså kunnat vara smuts i föggen som var problemet. Pappa , jag och min kompis for iväg och kollade på den. Jag bestämmde mig för att köpa den och vips så var jag moppe ägare!

    Så moppen såg ut när jag fick den, fast bilden är dock tagen efter ett stöldförsök . synd för dom att den inte funka så dom dumpade den 50m bort.

    Jag och min kompis började kolla på den. Det tog flera veckor men moppejäveln startade fan inte! jag orkar inte dra upp allt vi testade och så Ja tänkte att en utväg var alltid att lämna in den på verkstad så jag började dumt nog att satsa på styling på den ,hah så jag köpte styling för 2000:- och sedan så försökte jag någon vecka till att få den att starta tills jag tröttnade . Jag åkte då till en vekstad men dom ville inte ta imot den för att den var för risig. Fan va ja deppade efter det! Allt kändes skit! Släng skiten tänkte jag bara . 4000:- i papperskorgen.

    Några dagar senare så la jag ut moppejäveln på blocket för 3500:-. En kille som bodde i närheten kom hit och köpte den för 3000:- men jag var glad bara jag blev av med den. Men jag förlorade trots allt över 1000:- på den affären. Jag kollade mer på blocket men det kändes hopplöst med 3000;-. Men jag började göra tjänster åt föräldrarna för att käna pengar . Dom behövde hjälp med att bygga på uthuset. 50:- i timmen fick jag men jag drog iaf in 300:- per dag. Några veckor senare så hade jag 5000;-!

    Hoppet väcktes igen! Ja gick in och kollade på tradera bara för att kolla på alla ställen innan jag bestämmde mig för vad jag skulle köpa. Där hittade jag massa TMS moppar som såldes sjukt billigt! . Jag kollade upp TMS och såg att den var kina moppar och att folk inte tyckte något vidare om dom. Men jag såg alltså en TMS SM 2010 gå för 4700:- från trendimport! Helt otroligt tänkte jag då eftersom att på deras hemsida låg priset på typ 19.000:-. Jag pratade med min pappa och han blev bara glad för att jag ville köpa cross så han sa givetvis ja. Han övertala mamma och dagen efter så satt familjen på en spännande budgivning på tradera ! Super motarden gick upp i för högt pris men jag kom över en offroad för 5800:-. I slutet på juli så hade moppen kommit! Vi satte ihop den lite snabbt och pappa tog en test tur. Vi bestämmde oss för att pappa skulle få köra in moppen åt mig för det var skitlång inkörningstid. Och sen så hade jag ju inget körkort heller . Moppen fick stå ute på tomten fast jag fick inte köra på den förens jag fått körkort. Jag fick iallafall köra runt tomten

    TMS offroaden när jag fick den.

    Körkorten tyckte jag var för omständigt att ta så jag började på egen hand kolla på andra moppar. Jag la ut crossen på blocket och hoppades på att någon skulle nappa. Priset var väll 8 -9 tusen. Ingen ville ha den så jag kollade ifall någon skulle tänka sig att byta Jag hittade en skitsnygg speedfight och en fin trekker. Jag frågade min kompis max (murre på forumet) vad han tyckte. Han tyckte att jag skulle ta trekkern för att det var lite speciellt. Så jag kontaktade honom och han ville byta! Fast en xbox i utbyte då också . Men jag gick med på det och vi åkte dit och bytte (den trekkern jag har nu). När jag hittade trekkern på blocket så såg jag givetvis att den var trimmad. Hade ett Lazer rör och Hebo variator vikter och lite annat. Jag nämde inget till föräldrarna men eftersom att pappa skulle följa med mig och kolla på den så visste jag ju att han skulle se det. Så vi kom dit och jag testkörde den, men jag körde bara typ 50m . Bromsen var pajj och kicken halvfungerande men vi tog den iaf

    Väl hemma så var jag ju tvungen att provköra den på riktigt! Det var ganska sent så det var mörkt och jag kommer ihåg vilken underbar känsla det var att åka runt på den eftersom att jag aldrig åkt på en trimmad moppe förut. Så jag var säkert ute ett par timmar och bara åkte runt .


    såhär såg den ut när jag fick den .

    Efter ett par veckor men glädje så hände något tråkigt. Variatormuttern hoppade av och variatordrevet (?) förstörde kuggarna till dess fäste. Fanns inte så mycket att göra än att byta vevparti. Så jag letade upp ett orginalparti på blocket för 200:- och åkte dit och köpte det. Hade aldrig klyvt en motor förut så ja tänkte att det kunde bli lärorikt. Demonteringen var enkel. Ja tryckte i vevpartiet och small ihop motorblocken igen. Dock inte så enkelt , pappa kom hem med packningar och sa att nu ska vi göra det här ordentligt. Så det var bara att ta ner skiten igen och börja om . På med packningarna och sätta ihop allt igen . sen fick motorn stå typ en vecka innan jag hade lust och hålla på med den igen .

    Ute på kvällen satt jag i mörkret och försökte sätta på motorn på moppen hade inge ställe att va på. Fan vilket helvete det var. När allt var färdigt iallafall efter typ 2 veckor efter klyvning så startade inte moppen. Ja började då söka efter guider på google och då hamnade jag på moppenet.nu . Efter jag testat lite grejjer och gnällt på mamma så fick jag lämna in den på verkstad. en vecka senare så var det fixat och notan blev 2500;- Skitglad blev man ju såklart! Åkte hem därifrån och kände glädjen i hela kroppen . Problemet med moppen var att jag vänt kolven åt fel håll och tjuvluft

    någon månad efter det så praoade jag i gamla stan och jag bestämmde mig för att ta moppen dit (mycket dumt! ) . När jag kommit in i stan då så blev det köbildning och ja tänkte att det är här det är så härligt att ha moppe! så jag åkte upp på sidan av alla å gasa på . fan va jag blev rädd när det stod en polisbil längst fram i kön när jag brände förbi , så jag körde genast upp på någon gata och stängde av moppen och började gå iväg på en gå gata. Polisbilen åkte upp på samma väg fast dom följde inte efter mig sen. Tuuur tänkte jag

    När arbetsdagen var slut och jag kom ut och skulle åka iväg med moppen så stod det 3 polisbilar utanför (praoade på myntkrogen i gamla stan) så jag gick till moppen och ledde den bort fort därifrån. När jag kommit runt hörnet så började jag åka på den fast efter ett tag så såg jag 2 poliser ca 100m framför mig som stod och snackade med nån så jag stängde av moppen så snabbt jag kunde och promenerade runt dom . Sen började jag åka igen och man såg någon polisbil här och där fast ett par hundra meter bort så det var ingen fara . Så jag kom hem tillslut.

    En vecka senare när jag och ett par kompisar drog ner till åkermyntan centrum så stötte jag på polisen igen. Jag var den ända som hade moppe och min kompis satt bakpå. Jag parkerade utanför och vi gick in för att köpa godis . När vi kom ut 10 min senare så var det en större polisbil där och typ 6 poliser. Två av dom gick imot mig och min kompis.

    Typ såhär löd det:
    - Hej, är det din moppe?
    - Aa ,
    - Ser att du har trimkrök på den.
    - Aa jo ja vet.
    - Är du medveten om vilka risker det är för dig och dina medtrafikanter att du kör trimmat? och dessutom att du har en medpassagerare på moppen när du kör?
    - Ja asså det ökar ju risken för olyckor. Och bromssträckan blir ju längre om man kör snabbare å så.
    - Ökar risken för olyckor? Det är ganska mycket mer än så (nått sånt typ)
    - Aha okej jo ja antar det.
    - Hur fort går den?
    - Typ 60 .
    - Aa juste. För fort alltså. Sen har du ingen regplåt?
    - Det är en 30 moppe.
    - Då går den ju dubbelt så fort?
    - Aa.
    -har du något körkort då?
    - Jo det har jag faktiskt.
    - Okej ge hit ID kortet .
    -- bla bla bla dom kollar upp mig typ . --
    - Okej , här får du Petrus. Ser vi dig igen här med den där så blir den konsekvenser. Nu sätter du på orginalröret . Du vill väll inte vänta ett halvår med körkortet?
    -Ne det är klart. (vem bryr sig om ett halvår? )
    - Okej, då var vi klara här . Nu leder du hem moppen och jag vill inte höra att du startar den runt hörnet.
    - Nej då , jag går lite längre än så . Hah
    -Mm
    - Aja, trevlig helg.
    - Mm , trevlig helg på dig också.

    Sen följer dom efter oss in på preem och jag och min kompis är nästan säkra på att dom sa till att om dom såg mig så skulle dom ringa . Så efter det så tappade jag lite suget . Men nu är sugen tillbaka och nu ska ja trimma den mer!
    Senast redigerat av petrus123 den 2011-01-11 klockan 16:37.
    varför köra moppe om man inte kör trimmat?

  27. #27
    _Sjuans avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Kristianstad, Skåne!
    Inlägg
    258
    Kul tråd!

    - Hur gammal var du när du fick/köpte du din första moped, och vad för moped?
    Min första moped var en Crescent Flakmoppe som jag köpte 2003 när jag fyllt 14. Den plockades ner och målades, såg bedrövlig ut när jag köpte den. Så den fick sig en liten service och lite ny färg. Även brytaren byttes och tändkabel + tändhatt. Sedan så brummade jag omkring på denna problemfritt till och från fram till våren 2010, då en entusiast köpte den av mig.


    - Varför ville du ha en moped?
    Alltid haft ett intresse för teknik och mekanik. När man var i 14-årsåldern så var man ganska trött på att meka med sin cykel.. Min äldre bror hade (vad jag tyckte) en vrålfet Sachs Compact som i själva verket var helt original förutom förgasare och drevning. Hade man vart snäll fick man åka en runda. Det var rätt roligt


    - Trimmade du mopeden?
    Min flaka förblev orörd hela min ägo. Däremot så hade jag några andra mopeder som var lite småtrimmade. Inget speciellt, 70 sport är det värsta jag haft och kört omkring med


    - Har moppenet/mopeden påverkat dig nånting? och när först registrerade du dig här?
    Moppenet har satt en stor prägel på mig, trots att jag inte är så aktiv på forumet längre som jag en gång var. Reggade mig ganska sent, Juni 2007 reggade jag mig tror jag. På den tiden var ganska svårt att få ett konto här och jag missade gång på gång att ansökningsslussen var öppen! La inte ner tillräckligt med energi på att söka in helt enkelt Sen 2004 har jag tittat in här tror jag. Det var då vi fick ett vettigt internet hemma. Men ah. Som sagt, inte varit reggad.

    Man satt och läste "dem stora grabbarnas" projekttrådar. Nisseman, Edholm, Suriouz, Relex med flera! Satt och flinade lite åt Pyrro´s kommentarer och moderatorernas sköna inlägg. Man beställde hem kåpor och styling från Startuning, trim från Scooter-Attack och plöjde genom TNT-reklamtidningen. Man började lära känna lite folk och tyckte det var rätt reko stämning här inne. Åkte till Gbg på lite mysträffar och käkade hamburgare och lärde känna väldigt många människor. Dem här människorna växlade man msn med och snackade med om allt möjligt. Många av dessa människor blev till vänner och till folk som jag pratar med än idag.

    Gbgmeet får man ju inte glömma, åh. Riktigt trevligt! Sedan så började jag och några killar som visade mig forumet (Vikt0r, Johan^^) arrangera lite lokala moppeträffar, 2 meets i Tollarp och 2 st i Kristianstad. Tror att en träffilm ligger uppe på youtube fortfarande! På den tiden så tältade man mer eller mindre i moppebutiken som finns här i Kristianstad. En dag när jag stod i kassan så frågade jag om dem behövde hjälp i butiken.. 1 vecka senare hade man skaffat sig extraknäck! Då lärde man sig ännu mer om olika grejer, hur bra den ena cylindern var jämfört med den andra. Man började känna sig mer säker på sitt intresse och började hjälpa andra i den mån man kunde. Då berättade Michél (i smyg haha, hoppas det inte är någon fara såhär långt efter? ) att dem hade pratat om mig i mods only om att få bli mod i Övrigt, en tid senare så pratar Tomisak med mig över Msn och saken var biff. Jag skulle bli moderator på den tidens största mopedforum!


    Under tiden som allt detta hände så hade man lite olika mopeder och grejade och fixade med. Man upptäckte att detta var ett sätt att lära sig saker, att tjäna pengar och att få prova på lite allt möjligt. Det mesta var lik som fick lite nytt liv Tänkte posta lite bilder på några

    Min första moped, precis färdig!



    Min första DT, var väl ingen skönhet direkt. Gick att åka till skolan med


    Sommarprojektet 2007


    Första scooten, lärde mig massvis!


    BWS Stunt edition


    Runnern, finns ett projekt uppe på garagego med fungerande bilder ifall någon orkar med den skitsidan


    Brukisen, tickade många mil med denna mellan sommaren 2009 och våren 2010.





    - Hur skulle världen se ut idag om du inte hade haft din " moppe tid " ?
    Jag hade vart hjärndöd..

    Min moppetid har format mycket av den person jag är idag och dem jag umgås med. Jag hade nog vart någon sportfåne som tippar på hestarna (HAHAHAA) och torr-raggar på krogen. Nää, fyfan. Jag är glad för allt som moppenet har gett mig. Hoppas jag har kunnat ge något tillbaka!


    - Varför sålde du mopeden?
    Åldern, men jag är tillbaka. Jag befattar inte mig med samma åsikter som andra människor i min ålder. I skrivande stund är jag 21 år och tycker fortfarande det är minst lika kul med mopeder. Blir eld och lågor om det kommer in någon på jobbet och ska ha något till sin moppe. Jobbar i en Mekonomenbutik numera, så det blir inte mycket mer än tändstift och lite lampor. Men det får en att tänka tillbaka till hur man själv hade det och hur kul man hade. Ett mopedintresse är inte bundet till din ålder. Det är intresset som är bundet till dig och den du är!


    Tänkte passa på och tacka alla som har hjälpt mig och betytt något för mig på ett eller annat sätt. Ni vet själva vilka ni är!

    //Sjuan
    Mnf is back in blue, Sjuan too!

  28. #28
    oj det här blir svårt som fan. men jag skriver kortfattat!

    - Hur gammal var du när du fick/köpte du din första moped, och vad för moped?
    jag var 13, hade en gilera touring med 80cc cylinder, senare blev det en tws50 med racekittade 50cc motor när jag fyllde 14.

    - Varför ville du ha en moped?
    en gilera runner, köpte en 2002 när jag var 15. den kittades med ett fullt polini alu kit. var en av de första med 70cc på gatan i göteborg. den blev senare stulen och användes flitigt i förorterna vid inbrott och rån i några år men jag fick aldrig tag i den

    - Trimmade du mopeden?
    se svaret över, totalt har jag lagt kanske 650tusen på trim och fordon samt utrustning under 10års tid.

    - Har polisen varit inblandad nån gång?
    får ta körkort om 1år när jag fyllt 25, det säger nog endel va?

    - Har moppenet/mopeden påverkat dig nånting? och när först registrerade du dig här?
    reggade mig direkt ett forum fanns, innan dess hängde man på nyhetssidan som moppenet såg ut runt 2001. då var symjet det fräckaste man kunde ha typ

    - Hur skulle världen se ut idag om du inte hade haft din " moppe tid " ?
    jag har den fortfarande, tävlar dock inte längre. har väl lärt känna otroligt mycket folk, och rest runt mycket, även utomlands och tävlat med mina scootrar

    - Varför sålde du mopeden?
    har faktist bara sålt tre fordon av mina kanske totalt 30st, 6-7st blev stulna. resten skrotade. men har dock 4st kvar, alla kittade för banracing


    resten får ni faktist ta och fråga!, jag lever för att hjälpa folk. även inom detta ämne
    §6.2 Signaturer: Om du är riktigt snäll så får du en kram!

  29. #29
    joeeekis avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    60
    - Hur gammal var du när du fick/köpte du din första moped, och vad för moped?
    var 14 när jag köpte en Gilera runner -00

    - Varför ville du ha en moped?
    tyckte det verkade kul, hade kollat runt mycket på blocket och ämen vissa forum.

    - Trimmade du mopeden?
    ja började med avstypt, sen köpte jag ett yasuni z och lite vikter och grejer. sedan nåt år efter jag sålde den köpte jag en aprilia sr50 som jag köpte hypertrim till, bigbore77 setup. men tappa orken så blev inte så mycket köra med den.

    - Har polisen varit inblandad nån gång?
    yes, en gång, men inte med nån av mina moppar,var med brorsans derbi senda på våran gata, åkte 100m utan hjälm och polisen hade tydligen åkt bakom så blev 1500kr i böter.

    - Har moppenet/mopeden påverkat dig nånting? och när först registrerade du dig här?
    ja har lärt mig massor! har vart på forumet och kollat projekt och så sen typ 2006, men registrerade mig 2009.

    - Hur skulle världen se ut idag om du inte hade haft din " moppe tid " ?
    det vet ja inte! är väl inte direkt slut, kanske blir nåt mer bygge framöver=)

    - Varför sålde du mopeden?
    bara sålt runnern, tröttnade på den då jag inte åkte så ofta, sedan köpte jag en sr50 som jag fortfarande har kvar.

  30. #30
    - Hur gammal var du när du fick/köpte du din första moped, och vad för moped?

    Yamaha DT50MX -94, min första moppe har kvar den än, har nog haft 5-10 olika cylindrar på den org,60,65 och 70cc, gjorde la som mest 90km/h. Nu är den original pga körkortet

    haft några andra mopeder också

    Yamaha DT50R-92 som fattades sjukt mycket delar på spec i motorn. lagade dem trasiga kåporna med trälim och målade sedan över men gick sönder lika fort då alla kåpor ramlade av när jag körde som fortast gick den i typ 75

    Aprilia sonic-98, fick den för 100kr, strippad på kåpor m.m, riktig skitmoppe krånglade som fan. Leovince TT rör satt på. såldes sedan emot ett sportluftfilter + fögge

    Gilera stalker-00 som jag ägde i några veckor, krånglade rätt mycket då förgasaren var kass

    Yamaha neos -98 bästa moppen jag haft, saknar den som fan. la ner sjukt mycket tid o pengar på den. Babyblå. setup på den: kundo rapid rör, top performance variator, 30% röda kopplingfjädrar, röd tryckfjäder och blandade vikter mättes upp till 70-80km/h på gps om ja inte minns fel

    Jawa trampmoppe som jag ägde i 2 dagar. gick skit!!!

    Yamaha Neos-98. airsal 50cc sport, 17,5mm fögge och laser xpro rör satt på när jag köpte den.köptes som lekmoppe och hade planer att bygga midrace av den men en dag när jag var ute o körde så rasade kopplingen och växellådan å grejer så jag tröttnade å sålde den.

    Yamaha Jog RR -02 köptes för 700kr såldes för 2000kr hade moppen i typ 2 månader. hade först Stage6 70cc, leovince zx rör mätte aldrig upp den men tippar på 80-90 + sjuuukt axx sen la jag på org cylinder och zx rör och metrakit 10% kopplingsfjädrar 4,3g vikter, gjorde 76km/h på gps riktig goo moppe hade gärna haft kvar den men hade ingen plats för den då jag köpt 2 bilar.

    har haft ett gäng crossar också + fyrhjuling
    Senast redigerat av DT_kungen den 2012-01-22 klockan 23:02.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in