Ämne: Dagens Win!

  1. #12811
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Haha men du är la bra i matte? Har för mig att du sa att du läser till civilingengör?
    ja det stämmer, och jag har en grym mattelärare haha, men det är ändå segt med 3 timmar och jag har en inlupp tills då som inte är färdig :'<

  2. #12812
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    ja det stämmer, och jag har en grym mattelärare haha, men det är ändå segt med 3 timmar och jag har en inlupp tills då som inte är färdig :'<
    Du lär inte ångra dig när du ser arbetsmarknaden och lönerna för ingengörer
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  3. #12813
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Du lär inte ångra dig när du ser arbetsmarknaden och lönerna för ingengörer
    synd bara att tjänstemän tjänar uruselt i sverige, man skulle ju flytta till schweiz och tjäna 4-5 ggr mer och några enstaka procent skatt...

  4. #12814
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    synd bara att tjänstemän tjänar uruselt i sverige, man skulle ju flytta till schweiz och tjäna 4-5 ggr mer och några enstaka procent skatt...
    Jo det är sant. Men om jobbar utomlands så kan det som du säger ge goa slantar.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  5. #12815

  6. #12816
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Jo det är sant. Men om jobbar utomlands så kan det som du säger ge goa slantar.
    helt sjukt att snickare tjänar mer än ingenjörer, arbetsmarknaden är uppochner totalt, men iofs så är hela sverige uppochner totalt...

  7. #12817
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    helt sjukt att snickare tjänar mer än ingenjörer, arbetsmarknaden är uppochner totalt, men iofs så är hela sverige uppochner totalt...
    Det kom en färgad våg och ställde till det..
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  8. #12818
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    helt sjukt att snickare tjänar mer än ingenjörer, arbetsmarknaden är uppochner totalt, men iofs så är hela sverige uppochner totalt...
    Jo men du kan arbeta längre som ingengör då kroppen inte tar lika mycket stryk (enligt farsan som jobbat som ingengör i 20 år). Sen så ser arbetsgivaren dig som en tillgång om du gör ett bra jobb(inte som en Nordeaekonom som kanbli sparkad för att företagets länsamhet ska öka). Antar att du syftar på att ingångslönerna är högre?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  9. #12819

  10. #12820
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Jo men du kan arbeta längre som ingengör då kroppen inte tar lika mycket stryk (enligt farsan som jobbat som ingengör i 20 år). Sen så ser arbetsgivaren dig som en tillgång om du gör ett bra jobb(inte som en Nordeaekonom som kanbli sparkad för att företagets länsamhet ska öka). Antar att du syftar på att ingångslönerna är högre?
    ja, självklart har en ingenjör mycket bättre förmåner och arbetsvillkor, men rent ekonomiskt lönar det sig knappt att plugga i 5 år och betala ~300 000 för det, på de 5 åren har en snickare tjänat 1-2 miljoner. sjukt enligt mig
    å andra sidan har en ingenjör i princip säkrat sin framtid i o m examen, blir aldrig för många av dem, sen kan man som sagt tjäna rätt fett om man driftig...

  11. #12821
    Äntligen klar med krönikan! Dock gaaaalet fail att jag var helt inställd på att klockan var 12 nu, så jag har stressat som fan...
    Citat Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
    Livet som snygg är alltid svårt. Så jag brukar säga till folk att jag har en svår uppväxt
    Självgod?


  12. #12822
    Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    660
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    helt sjukt att snickare tjänar mer än ingenjörer, arbetsmarknaden är uppochner totalt, men iofs så är hela sverige uppochner totalt...
    Vafan är det här för skit? Siktar på ingenjör nämligen också... Känns ju väldigt fel.

    Inte drar en snickare mer pengar/månad än en ingenjör? Kollade på genomsnittlig ingångslön efter Chalmers eller KTH (kommer inte ihåg vilket), och den låg på 33 000, medans en hantverkares låg på 22 000.

  13. #12823

  14. #12824
    Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    660
    Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    Man kan dra in en hel del som snickare faktiskt. Dem har rätt bra lön (mestadels) plus att det blir endel svart med.
    Känns som att jag fått hela arbetsmarknaden om bakfoten...

    Men hade nog inte kunnat tänka mig något jobb som snickare iaf. Stå ute och slita när det är kallt, blåsigt och regnigt... fyfan

    Näe, nu är det schlafen time. 8.10 imorgon

  15. #12825
    Citat Ursprungligen postat av Fyren Visa inlägg
    Vafan är det här för skit? Siktar på ingenjör nämligen också... Känns ju väldigt fel.

    Inte drar en snickare mer pengar/månad än en ingenjör? Kollade på genomsnittlig ingångslön efter Chalmers eller KTH (kommer inte ihåg vilket), och den låg på 33 000, medans en hantverkares låg på 22 000.
    enligt scb har byggnadssnickare grundlön på 27 000 kr och civilingenjörer på ca 35 000 kr beroende på inriktning (har dock svårt att tro på det, det snackas snarare om 27 000-28 000 i ingångslön). så visst är det skillnad, men det är fortfarande mer eller mindre olönsamt att plugga, särskilt med tanke på skattetrycket på höginkomsttagare. min farmor betalade 58% i skatt innan hon gick i förtidspension, hade hon jobbat till 65 hade det blivit några procent mer...

    edit: förutom det så hinner en snickare med 27 000 kr/mån tjäna 1,6 miljoner + löneökning på de 5 åren som civ.ingen pluggar, plus att det kostar ca 300 000 i studielån att ta en civilingenjörsexamen...

  16. #12826
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    uppsats om 4 olika ideologier precis klar, 10 minuter innan tiden är slut!
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  17. #12827
    Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    660
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    enligt scb har byggnadssnickare grundlön på 27 000 kr och civilingenjörer på ca 35 000 kr beroende på inriktning (har dock svårt att tro på det, det snackas snarare om 27 000-28 000 i ingångslön). så visst är det skillnad, men det är fortfarande mer eller mindre olönsamt att plugga, särskilt med tanke på skattetrycket på höginkomsttagare. min farmor betalade 58% i skatt innan hon gick i förtidspension, hade hon jobbat till 65 hade det blivit några procent mer...

    edit: förutom det så hinner en snickare med 27 000 kr/mån tjäna 1,6 miljoner + löneökning på de 5 åren som civ.ingen pluggar, plus att det kostar ca 300 000 i studielån att ta en civilingenjörsexamen...
    Detta är ju inte friskt någon stans. Vet inte hur jag ska fornulera mig, mer än att detta inte är bra för eknomin i framtiden alls. Kan ju vem som hellst räkna ut.

    Förbannad man blir.


    ---
    - Sent from my iPad using Tapatalk

  18. #12828
    Citat Ursprungligen postat av Fyren Visa inlägg
    Detta är ju inte friskt någon stans. Vet inte hur jag ska fornulera mig, mer än att detta inte är bra för eknomin i framtiden alls. Kan ju vem som hellst räkna ut.

    Förbannad man blir.


    ---
    - Sent from my iPad using Tapatalk
    Nej det är inte sjukt, yrken som kräver kroppsarbete är sjukt bra betalda just för att det ska locka. Hur många hade velat bli snickare om det var ingångslön på ungefär 16000?

  19. #12829
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Nej det är inte sjukt, yrken som kräver kroppsarbete är sjukt bra betalda just för att det ska locka. Hur många hade velat bli snickare om det var ingångslön på ungefär 16000?
    en industriarbetare tjänar inte mycket mer än så, jag tjänade 18500/mån när jag jobbade dagtid i en fabrik, en kille jag snackade med som jobbade på skiftet tjänade 19300, och på det så var skifttillägget inbakat i grundlönen så något sånt fick man inte. snickare är överbetalda, svårare än så är det inte

  20. #12830

  21. #12831
    SOVMORGON!

    ...sitter dock i skolan atm. Men gott med rast iallafall framför datorn till 10:00.
    "Inställningen är halva grejen"

  22. #12832
    davzzs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Vasa, Finland
    Inlägg
    996
    Lov torsdag-fredag!
    ... är helt ärligt mentalt efterbliven, när han är hungrig så får han ögon stora som tefat, går runt och gör avgrundsvrål!
    Som jag då..

  23. #12833
    Ny moppe Yamaha Dt 50rsm 07
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  24. #12834

    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    linköping
    Inlägg
    1 239
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    SOVMORGON!

    ...sitter dock i skolan atm. Men gott med rast iallafall framför datorn till 10:00.
    Själv är man ledig, dock blev man väckt vid 10 över 6 för att pappa inte hittade sitt busskort :/
    Citat Ursprungligen postat av soppanslut Visa inlägg
    Ny moppe Yamaha Dt 50rsm 07
    bild ?
    Hej, jag gillar att göra saker. Funkar det blir jag glad..

  25. #12835
    Ledig idag och var ledig igår! Har dock 4 timmars prov imorgon.. och på måndag börjar nya sketna schemat

  26. #12836
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Findus Visa inlägg
    Vill du blir rik i Sverige, skaffa eget företag.

    Det är mycket, mycket svårt att bli rik på en lön som anställd i Sverige.
    +1 Eller jo det finns ju undantag, som högstahönsen i bankbranschen. Ska jobba i Norge ett x-antal år efter studenten och sedan starta eget/köpa ett lönsamt företag.
    Ska dra och köpa pizza nu!
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  27. #12837
    Elliotts avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Sala
    Inlägg
    1 238
    Citat Ursprungligen postat av Findus Visa inlägg
    Vill du blir rik i Sverige, skaffa eget företag.

    Det är mycket, mycket svårt att bli rik på en lön som anställd i Sverige.
    Anställd offshore finns dock grova pengar att hämta.
    FD rkan

  28. #12838
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    synd bara att tjänstemän tjänar uruselt i sverige, man skulle ju flytta till schweiz och tjäna 4-5 ggr mer och några enstaka procent skatt...
    Någon (skattebetalarna) måste ju betala Sahlins choklad, Juholts bostad, Gustav Fridolins droger och Vänsterpartiets(aka VPK) taxiresor
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  29. #12839

  30. #12840
    Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    660
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Nej det är inte sjukt, yrken som kräver kroppsarbete är sjukt bra betalda just för att det ska locka. Hur många hade velat bli snickare om det var ingångslön på ungefär 16000?
    Vänd på det, som redan gjorts. Vem vill hålla på och plugga en jävla massa för att få samma lön som en snickare?

    Om ingen utbildar sig ordentligt hur blir Sverige om några år då?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in