Allt om mopeder (veteraner)

Tjee alla glada moppepöjkar

Jag är helt ny på både forumet och mopeder så skulle hjärtligt uppskatta en "all in one" guide, som beskrivs på ett väldigt noobigt sätt. Länkar, guider, trådar, videos, PDFs - ja allt skulle verkligen uppskattas. Läste guiden om hur man byter cylinder/kolv av Karlsson Riktigt bra! Men vill helst att era tips ligger på den nivån Dela med er av alla era tips´n trix, gärna från erfarna mekare också.

men aa som sagt, skulle värkligen behöva en genomgående lektion från grunden men på ett välldigt lätt sätt om ni fattar kan väll f.ö. säga att hjälp inom specifikt sach (cresent compact) är extra uppskattat.

Väldigt väldigt tacksam för svar MVH: Robin (sry om en del är rätt fel formulerat/krångligt men är rätt trött ATM)

ojoj tackar hämst mkt för guiderna och videosarna Rexxy Riktigt bra (Y) , joo dedär med att den bästa läraren är misstag har man hört innan men vill såklart inte börja fippla på moppen om jag inte har en aning vad jag gör , men lär ju veta mer nu än jag gjorde innan jag kollade dina videos o guider tack tack

Reg.datum
    May 2010
    Gillar den här sachsklyvningen bättre...
    http://www.youtube.com/watch?v=qPsWc...eature=related

om intresse skulle finnas kan jag filma när jag byter tändsystem grejjer.

jajamen det skulle vara intressant för övrigt, ingen som är mycket kunnig om Puch (maxi)
    Senast redigerat av noRib den 2010-09-24 klockan 17:52.

Citat Ursprungligen postat av suzuki_master Visa inlägg
    Vad gäller de?

Nej vet inte så mycket om den ännu, skal åka och kolla på den på onsdag eller torsdag, den är från 74 i alla fall, efter lite googling tror jag att det är en Puch Maxi N (p.ga. chopper styret ) Jag ringde snubben som ägde den innan idag och han sa att den inte startade och att den stått ett par år, det är allt jag vet :/ men skulle underlätta med svar på vad problemet kan misstänkas vara.

(T.ex. problem som är vanligt för just den modellen, och för mopeder som stått länge)

Passar på att länka denhär guiden till hur man tyder sitt tändstift:

http://www.moppenet.nu/showthread.ph...%C3%A4ndstift!
    Senast redigerat av noRib den 2010-09-24 klockan 19:27.

ok låter ju bra med renovera motorn vad menas då? typ byta cylinder, packningar, borsta slipa, göra i ordning allmänt? aa som sagt väldigt nååb på moppar tacksam för svar

Har den bara stått, och det inte var nåt fel när den ställdes så bör det räcka med att ta av cyllen, kanske hona ur den eller ta typ 1200 våtslippaper o gnida ur eventuell rost. Byta konding o kanske brytare samt stift. Kolla vevaxeltätningarna. De blir torra och hårda med tiden. Kan orsaka startproblem samt orolig gång. SE TILL ATT FÅ UR ALL GAMMAL SOPPA!! Får man ner gammal oljeblandad soppa i vevhuset kan det vara skitstruligt att köra ur det, med blöta stift som följd.

Fått hem 2mopeder nu, båda två är puch maxi, ena saknar massvis med saker men den andra har både soppa och komp + att motorn är komplette. skal kolla efter gnista imorn m.m
    Ingen som har tid/ lust att länka eller liknande vad alla delar heter och vad dom är? är lite jobbigt när olika delar kommer på tal och man inte har den blekaste aning om vad dom snackar om. Som vanligt - tacksam för svar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in