Sidan 1 av 3 123 Sista
  1. #1
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434

    Aprilian lever men gillar inte kylaren tydligen..

    Igår, precis som alltid gick min moppe skit, ibland varvar den ut, oftast när den är kall men när den blir varm går den okej upp till runt 3-4:an och ibland högre, sen typ låter den böööööh och bara dör, även om man drar in kopplingen..

    Men ibland när den låter böööh så om drar in kopplingen och drar i gashandtaget så varvar den upp som fan och sen dör den ändå..

    Så låter jag den rulla 5-10 meter eftersom jag ändå är uppe i hastighet och sen växlar ner en växel och släpper kopplingen igen så typ går den igång, man kan stanna och sen går den upp till 4:an igen eller så, så det är jobbigt som fan faktiskt..

    Någon aning om vad det är för fel, förresten, för er som inte vet så kommer min setup:

    [X] Cylinder: Barikit (Culatin racing) 80 cc
    [X] Avgasrör: Metrakit sp
    [X] Förgasare: Oko pwk 24 mm
    [X] Insug: metrakit 24-28 mm
    [X] Reeds: Original
    [X] Munstycke: 130, hade 105 innan och fortfarande samma fel ändå, provat allt från 100-110 innan..
    [X] Lågfartsmunstycke: 50, provat med 42 och ingen skillnad..
    [X] Membran: Original
    [X] Tändning: Original
    [X] Tändstift: br9es
    [X] Vev: Doppler endurance
    [X] Koppling: Original
    [X] Kopplingsfjädrar: Metrakit pro race fjädrar
    [X] Drevning: 15-53 eller 11-13-14-16 fram, beror på race/gata/cruising, ingen skillnad ändå!
    [X] Luftintag: Hebo luftfilter


    Tacksam för svar!
    Vill ha snabbt svar btw, använder den som bruks****, eller ska iallafall


    Någon pratade om förgasarfel, kan det vara att den drar in luft eller att jag kanske borde blåsa rent skitet?




    UPDATE!
    Allting i motorn går fortfarande runt när jag plockade av barikiten för att kolla efter. Även barikiten var i toppskick. Så jag bestämde mig för att göra en snabb koll på allting. Jag har bytat förgasare till min 28mm Stage6 pwk och även insug till ett nytt. Fungerade inte så provade byta alla bensinslangar, membranet, luftfiltret samt rengöra förgasaren. Det fungerade inte heller, men så kom någon med idén om att den feltände vilket verkade logiskt för mig. Jag tog av tändningen och jajamen, kilen var knäckt så där trodde jag att jag löst allting! Monterade på min andra tändning med ny krysskil och tyckte att jag skulle ut och köra men icke sa nicke, den startade inte fortfarande. Kollade gnistan och den är fin och tänder helt rätt och cylindern får bensin till sig så jag förstår inte alls problemet.

    Någon vänlig själ som vill hjälpa till innan jag lämnar in motorn för lagning till helgen?

    Nu är den jävla *****n igång! Lämnade in henne på lagning och det var statorn som var fel. Förstår dock inte hur då jag provat 2 stycken olika. Måste ha haft en jävla otur då den ena var helt ny.

    Men har fortfarande ett problem, hon har förstört en kylare redan och nu när jag körde hem märkte jag att vattnet rann av den igen. Nästan från toppen av kylaren. Kan det vara så att hon inte gillar kylare på något sätt? Blir hon överhettad eller finns det andra anledningar till att kylaren inte gillar henne?
    Senast redigerat av webbe den 2011-04-27 klockan 18:52.

  2. #2
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Har provat rensa skiten, går inte bättre någonstans..

    Nu dör den bara på trean, ska man prova byta munstycke igen eller nått?

  3. #3
    testa byta tändstift bara för att och testa utan filter!

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Timmernabben, Mönsterås
    Inlägg
    45
    Kolla så att den får soppa ordentligt. Kolla så att det inte är täppt från tanken så att det rinner ut långsammare än det hinner gå åt. Hänger du med vad jag menar?

  5. #5
    Drenners avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    G-town aka genarp city
    Inlägg
    658
    har du kollat så där inte är skit i bensin kranen? har varit så för mig när jag haft liknade problem...

  6. #6
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    har du kollat så där inte är skit i bensin kranen? har varit så för mig när jag haft liknade problem...
    Citat Ursprungligen postat av wille Visa inlägg
    Kolla så att den får soppa ordentligt. Kolla så att det inte är täppt från tanken så att det rinner ut långsammare än det hinner gå åt. Hänger du med vad jag menar?
    Kan kolla tanken, tack, ska bara få slut på bensin först

    Citat Ursprungligen postat av guth Visa inlägg
    testa byta tändstift bara för att och testa utan filter!
    Jag har provat båda, stiftet är br9es, testade slipa det, det var svart men hjälpte ingenting

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag har provat båda, stiftet är br9es, testade slipa det, det var svart men hjälpte ingenting
    Hur menar du med slipa det? Man ska inte slipa på ett tändstift, då går de sönder!
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  8. #8
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    verkar som den får för lite bensin iaf
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  9. #9
    Drenners avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    G-town aka genarp city
    Inlägg
    658
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Kan kolla tanken, tack, ska bara få slut på bensin först



    Jag har provat båda, stiftet är br9es, testade slipa det, det var svart men hjälpte ingenting
    töm den bara?

  10. #10
    låter som för litet munstycke.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  11. #11
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    töm den bara?
    Fick göra det, kom på att det kunde va bra

    Citat Ursprungligen postat av Huttibari Visa inlägg
    verkar som den får för lite bensin iaf
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    låter som för litet munstycke.
    Kanske det..

    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    Hur menar du med slipa det? Man ska inte slipa på ett tändstift, då går de sönder!
    Alltså tog bort det svarta sotet från det så gnistan kom fram




    Iallafall, provade rensa alla slangarna, tog av toppen av förgasaren, såg fint ut alltihop, blåste ur slangarna och rensade bensinfiltret då det kunde va igentäppt, går lika sämst fortfarande :/

  12. #12
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    testa att gå upp i munstycke och se om det blir bättre
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  13. #13
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Huttibari Visa inlägg
    testa att gå upp i munstycke och se om det blir bättre
    Den gick ok med 110, sen började den göra så här efter några veckor, sen kvittar det vad jag gör för ibland gör det så här bara

  14. #14
    testa byta till manuell soppakran, har talas om vakuumkranar som börjar strula

  15. #15
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av guth Visa inlägg
    testa byta till manuell soppakran, har talas om vakuumkranar som börjar strula
    Har bytat till det för längesen

  16. #16
    kolla flotören och nålen!
    Ja blir aldrig riktigt vuxen jag!!

  17. #17
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av mrdeath666 Visa inlägg
    kolla flotören och nålen!
    Gjort!

    Verkar imo som att det kommer förlite bensin till förgasaren, har rengjort alla slangarna och så men tror att jag har hittat felet, behöver era åsikter så jag inte gör ännu ett misslyckat skräphelvetesmeck..

    http://www.garagego.se/forum/guider/...manuell-gratis

    Kolla den tråden snabbt, det jag använder som bensinkran nu är ju mycket mindre väll, borde inte det göra så att det kommer mindre bensin?
    Inte min idé men kan va det eller?

  18. #18
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Gjort!

    Verkar imo som att det kommer förlite bensin till förgasaren, har rengjort alla slangarna och så men tror att jag har hittat felet, behöver era åsikter så jag inte gör ännu ett misslyckat skräphelvetesmeck..

    http://www.garagego.se/forum/guider/...manuell-gratis

    Kolla den tråden snabbt, det jag använder som bensinkran nu är ju mycket mindre väll, borde inte det göra så att det kommer mindre bensin?
    Inte min idé men kan va det eller?
    Nu blir det dubbelpost men nu har jag fan bytat kran till en nästan lite för stor, fick värma slangen för att få på den och allt, flödar bra men fan heller, hjälper inget, den går fortfarande skit..

    Kan det vara insuget eller membranet eller vad tror ni?

  19. #19

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    det kan va så att den håller på att skära ihop, min kompis reiju MRX betedde sig precis likadant innan den skar, dock körde han på originalcylindern och effektrör på för litet munstycke.
    så kan ju va idé att riva ner cylindern och kolla hur det ser ut, iaf lyfta topplocket och kolla om du ser något.

  20. #20
    när den bööar och nästan dör testa att choka lite går den bättre då så är det väl förlitet munstycke.
    fast jag är ju ingen expert på något sätt........
    själv tycker jag att de flesta skumma problem oftast kan härledas till tändspolen, men bara på 3an?, äh ja vet inte!

  21. #21
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av kattens Visa inlägg
    det kan va så att den håller på att skära ihop, min kompis reiju MRX betedde sig precis likadant innan den skar, dock körde han på originalcylindern och effektrör på för litet munstycke.
    så kan ju va idé att riva ner cylindern och kolla hur det ser ut, iaf lyfta topplocket och kolla om du ser något.
    Ska lyfta det och mäta durationer så kan kolla då med, tror dock inte det, gjorde likadant innan sen funkade den igen helt plötsligt

    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    när den bööar och nästan dör testa att choka lite går den bättre då så är det väl förlitet munstycke.
    fast jag är ju ingen expert på något sätt........
    själv tycker jag att de flesta skumma problem oftast kan härledas till tändspolen, men bara på 3an?, äh ja vet inte!
    Jag ska kolla membranet nu hade jag tänkt mig sen annars får moberg ta hand om och fixa skitet för en liten peng
    Tändningen ska jag kolla då eller vad?

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Ska lyfta det och mäta durationer så kan kolla då med, tror dock inte det, gjorde likadant innan sen funkade den igen helt plötsligt



    Jag ska kolla membranet nu hade jag tänkt mig sen annars får moberg ta hand om och fixa skitet för en liten peng
    Tändningen ska jag kolla då eller vad?
    javisst inga problem, lägg i sexan så borde du vara här på några timmar
    testade du att choka? kanske för stort munstycke, vilken färg är stiftet?
    något kanske glappar på ett visst varv (vibrationer) men jag vet inte jag gissar bara

  23. #23
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    javisst inga problem, lägg i sexan så borde du vara här på några timmar
    testade du att choka? kanske för stort munstycke, vilken färg är stiftet?
    något kanske glappar på ett visst varv (vibrationer) men jag vet inte jag gissar bara
    Ska kolla sladdarna, kanske cdi'n!

    Dock tror jag inte det, men kollar alla sladdarna, aldrig tänkt på det, tackar

    Membranet såg lite roligt ut, dock ser det normalt nu efter ett bensinbad..

    Edit: hittade ingenting på min 10 sekunders koll på cdi'n..
    Senast redigerat av webbe den 2010-09-19 klockan 17:25.

  24. #24

  25. #25
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Spökplumpen Visa inlägg
    Jag tycker att det låter som för litet munstycke, eftersom att luften är kallare nu så blir den lite syrerikare så pröva byta upp dig i munstycke, om det inte hjälper och den får gnista så skulle jag kolla reedmembranet, sen tändningen.
    Lycka till!
    Fungerade först med 105, sen började den så, provade allt, nu har jag 130 och den gör likadant, har kollat membranet och håller på och bensinbadar det nu, verkar ok nu iallafall

    Tändningen borde jag kolla, får se så att inget sitter löst senare

  26. #26
    Läste frågan igen, jag tror att det är tändspolen!!! går bra när den är kall, stannar när tändspolen blir varm, tändspolen pallar inte med maxvarv=slut, blir för varm, låna en annan tändspole av någon polare och testa, kan nästan svära på att det är den, så var min zundapp när jag var liten, har haft samma problem på andra moppar, men snälla skut mig inte om jag har fel, fast jag har ju inte haft fel förut så jag överlever nog det här med.......

  27. #27
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    Läste frågan igen, jag tror att det är tändspolen!!! går bra när den är kall, stannar när tändspolen blir varm, tändspolen pallar inte med maxvarv=slut, blir för varm, låna en annan tändspole av någon polare och testa, kan nästan svära på att det är den, så var min zundapp när jag var liten, har haft samma problem på andra moppar, men snälla skut mig inte om jag har fel, fast jag har ju inte haft fel förut så jag överlever nog det här med.......
    Jag kan försöka, skruvade dessutom precis av tändningskåpan, ska nog hämta mina saker hos matthew94 snart, där har jag en komplett tändning, tack så mycket!
    Det är alltid trevligt när folk försöker, tack även om det inte fungerar

  28. #28
    Kolla färgen på gnistan blå och stadig ska den var, om den är lite gul eller dansar omkring så är det spolen.
    Den kan vara blå fast spolen är trasig, på lägre växlar så behöver inte motorn jobba så hårt men på högre växlar så får motorn jobba hårdare=högre komp och då orkar inte tändspolen leverera tillräckligt med kräm för att kraftig gnista ska uppstå.
    var stiftet torrt eller blött när den stanna?
    jaja hoppas det är något annat som är billigare typ lite smuts eller glapp

    mer syre i luften kan det ju vara men det borde bara resultera i att den går bättre men blir för varm och värmenyper till slut,

  29. #29
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    Kolla färgen på gnistan blå och stadig ska den var, om den är lite gul eller dansar omkring så är det spolen.
    Den kan vara blå fast spolen är trasig, på lägre växlar så behöver inte motorn jobba så hårt men på högre växlar så får motorn jobba hårdare=högre komp och då orkar inte tändspolen leverera tillräckligt med kräm för att kraftig gnista ska uppstå.
    var stiftet torrt eller blött när den stanna?
    jaja hoppas det är något annat som är billigare typ lite smuts eller glapp

    mer syre i luften kan det ju vara men det borde bara resultera i att den går bättre men blir för varm och värmenyper till slut,
    Jag kommer inte ihåg färgen, ska dock bensinbada klart membranet tills imorgon och sen hämta tändningen antagligen..
    Men det kvittar om jag tokvarvar eller ligger lugnt, håller sig till ungefär samma hastighet ändå, men det är väll kompet som du säger, ska prova imorgon..
    Jag har inte orkar kolla, har bara en skiffnyckel och motorn är sjukligt varm.
    Det blir inte dyrt, har ändån en liggande som reserv

    Har bytat munstycke hit och dit

  30. #30
    Tjena webbe hur går det? jag och min svärfar har slagit vad om vad det är för problem med din moppe.
    Han säger soppan jag säger tändspolen, inte mycket pengar på spel men en hel del ära..................
    vore skönt att sätta gubb fan på plats!

    /H

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in