Ämne: Aerox konstig motorgång.
-
2010-09-05, 15:28 #1
Aerox konstig motorgång.
Hej.
Har kört i ca 1 vecka nu med min aerox och den har väl gått hit och dit, men den fungerar i alla fall. Dock märker jag av symptom som inte känns som att de hör hemma där de kommer ifrån.
För det första så känns den väldigt konstig inställningsvis. När jag kör och ligger på ~1/5 gas så blir den megasvag och gasar jag till så tar det ½ sekund innan den börjar varva, innan det känns det som ett tomrum. Samma sak sker på fullgas, då den känns svagare än om jag kör på 3/4 gas. Har testat att pilla på nålen och blandarskruven. Kan det vara så att jag behöver gå upp i munstycke och sedan ställa nålen efter det? Förövrigt bluddrar den om jag startar och sen ska köra iväg, men avtar allt eftersom. Förgasaren är en Dellortokopia 21 mm. Munstycket är 75 nu, 2 varv ut på blandarskruven och clipset på 2a av 4 hack.
Sedan känns det som att variatorn är knas med. Den utväxlar cp och varvar inte ut riktigt, utan övervarvar eller stryps. Dessutom hoppar hela motorn om man segkör iväg. Kör nu på 50% fjäder och det kanske kan vara så att den är för hård och inte orkar dra runt? Ska testa byta fjäder, men har inte tillgång till någon just nu. Vikterna är 4,5g och har testat med massor av olika. Allt från 3.5-5.5g.
Utöver det så undrar jag om läckage @ avgasröret kan påverka motorgången markant? Det är så att jag har en rätt stor spricka i mynningen samt på ett annat ställe på headern. Det läcker rätt bra och låter rätt mycket, men som sagt så undrar jag ifall det kan påverka motoreffekten? Ska byta rör, men undrar bara just om det har något med det och göra.
Setupen är:
Top Performance Due Plus 70
Stage2 rör (Helt avstrypt. Aerox 30 orgrör)
21 mm DellortoKopia
Anpassat insug
S6 Vev
C4 lager
Mhr Variator
S6 Rem
Malossimembran
Malossi Remskivor
Stylepro Sportkoppling @ blåa fjädrar
Org slutväxel
Hjälp
Mvh.Ju mindre rutin, desto mer liv!