Lära mig växla

Hej. Hade tänkt mig att köpa en cross moped. Problemet är att jag har aldrig sutit på en crossmoppe innan. Så tänkte fall någon kunde ge mig några tips hur man växlar osv.

Snowgubben^s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Välkommen in i moppevärlden!

Att växla är inte så svårt och blir en vanesak efter att man har kört ett tag.
    Växlarna kan ligga olika beroende på vad för moped du ska köpa med antagligen ligger de såhär: (nedersta läget) 1, N, 2, 3, 4, 5, 6, (översta läget).

Håll inne kopplingen och lägg i ettan, alltså trycka växelpedalen neråt. Släppt försiktigt ut kopplingen samtidigt som du matchar med gasen för att den ska orka. Sedan när du varvat ur växeln(då den inte går snabbare på den valda växeln) så släpper du gasen trycker in kopplingen och drar växelpedalen uppåt för att lägga i 2:an. Släpp kopplingen samtidigt och möt med gasen.
    Citat Ursprungligen postat av Mikke_DT60r Visa inlägg
    Juste låt vargarna äta älgarna, så dom inte äter oss. Ekosystem.

Citat Ursprungligen postat av Snowgubben^ Visa inlägg
    Välkommen in i moppevärlden!

Att växla är inte så svårt och blir en vanesak efter att man har kört ett tag.
    Växlarna kan ligga olika beroende på vad för moped du ska köpa med antagligen ligger de såhär: (nedersta läget) 1, N, 2, 3, 4, 5, 6, (översta läget).

Håll inne kopplingen och lägg i ettan, alltså trycka växelpedalen neråt. Släppt försiktigt ut kopplingen samtidigt som du matchar med gasen för att den ska orka. Sedan när du varvat ur växeln(då den inte går snabbare på den valda växeln) så släpper du gasen trycker in kopplingen och drar växelpedalen uppåt för att lägga i 2:an. Släpp kopplingen samtidigt och möt med gasen.
    Ok så man växlar uppåt via att dar upp den och neråt när man drar ner den ?

Du petar ner växelpeten neråt för att få in 1an! Det är ganska simpelt , Lärde min kompis på 5 minuter ^^.

Växelpeten neråt först , Varva ur växeln. Tryck in kopplingen och tryck upp växelpeten 1 steg för att slänga i 2an. Tryck upp för att växla uppåt och tryck ner för växla neråt.

Mycket enklare att förstå när man väl har mopeden

Citat Ursprungligen postat av Daanne Visa inlägg
    Du petar ner växelpeten neråt för att få in 1an! Det är ganska simpelt , Lärde min kompis på 5 minuter ^^.

Växelpeten neråt först , Varva ur växeln. Tryck in kopplingen och tryck upp växelpeten 1 steg för att slänga i 2an. Tryck upp för att växla uppåt och tryck ner för växla neråt.

Mycket enklare att förstå när man väl har mopeden
    +1. Fattade nada innan jag körde när jag läste på moppenet osv...
    Men så fort jag pröva så var det mycket lättare än jag trodde

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in