Ingen gnista orion a30 4takt

Jag har ett konstigt problem med min orion a30 ( ja jag vet kina skräp men men)
    den får ingen gnista, jag utvecklar moppen har snart gått 23mil (jag köpte den paj)

Efter att kontrolerat dödarknappen att den funka så tog jag bort brytaren i stödet för säkerhetskull.
    och efter det fick jag gnista och moppen startade och lät bra tills jag råkade chocka ihjäl den, och strax efter började det rinna soppa från "avluftningsslangen " på förgasaren och även från luftburken kom det massa soppa ja det rann lixom lite överallt.

ja ja tänkte jag, är väll bara flotören som hängt sig, så av med sadel sidokåpor och tanken för att komma åt förgasaren, bort med förgasaren, men den verkade funka som den ska inget skit i och flotörnålen tätade som den skulle,

ja ja tänkte jag den kanske har själv lagat sig, saker gör ju det ibland

så på med förgasaren och tanken för ett till startförsök.....men den startade inte "fan"
    så ur med stiftet, den kanske hade blivigt sur av all flödande soppa, torkade rent och kollade gnistan
    för säkerhetsskull när jag endå hade tagit ur det.

Men ingen gnista då heller, dock så funkade förgasaren nu.

så efter mycket kliande i skallen och lite tyst svärande (delar garage med andra) så har jag kommit fram till följande:

Det är pickup signal från motorn till cdi, det är matarstöm från motor till cdi, det kommer el till tändpolen när man kickar men det verkar vara lite klent borde det inte vara 12v eller liknande?
    Men det allra konstigaste är att jag har 0,3volt fram till tändpolen även när jag inte kickar, det ska väll inte vara någon el alls till tändspolen om motorn inte är igång/snurrar?

Ni får gärna komma med några tankar om vad det kan vara för fel, den startade ju en stund tidigare, men cdi'n kan ju lixom ha själv gått sönder

så nu har jag skrivigt ett mail till Mrs Angel på apollovehicle i Kina och frågat väldigt snällt om ny kabelstam, cdi, startrelä, startmotor och tändspole. vore ju riktigt kul om man fick ett svar och/eller nya delar. för dom som sålt mopen (motorevo i malmö) vägrar att hjälpa till dom hänvisar bara till deras
    danska kolegor och jag fattar fan inte ett ord vad dom säger så det blir ju inte mycket beställt därifrån.

Nyfiken på hur det går!
    Har skaffat samma typ av objekt, ingen gnista mm.
    Vilken plint/kabelfärg på CDI ska ha strömmatning?
    Känns som om man famlar i mörkret utan ett kopplingsschema.

svart/röd är strömmatning på min,
    med risk för att erkänna min bristande kunskap och taskig fattningsförmåga: kolla jordsladden till motorn, på min hade tidigare ägare satt den fel, mellan motorblock och kedjekåpan vilket resulterade i galvaniskastömningar med aluminium oxid som följd så att jorden funkade ibland och ibland inte, jag satte sladden rätt dvs utanför kåpan med bra anläggnins yta mot skruvskallen, vips så var det gnista

du Jutte vad har du för moppe/model?

eu importen (grålle flakmopeder) har liknande motor med samma elsystem som min orion, meken där var väldigt kunnig och hjälpsam

Hej Hannes.
    Har en Orion motard -08 A30 E50.
    Erfarenheten på nyare mopeder är inte så stor.
    Kollat efter ström på kontakterna in i CDI men hittar inte ström på någon plint.

ja vad kul då har vi samma model. visst är det kul med en ny 4 takts moppe som man inte fattar ett skit om

Under tanken på vänster sida sitter kablaget från motorn kolla om du har ström på den, så vet du ju iallafall om tändplattan är hel.
    har du kollat den gröna sladden på vänster sida av motorn (jorden) min satt mellan block och kåpa, gör den det på din med så flytta ut den.

Brytaren i stödet är jätte känslig, bara stödet blir lite slitet så bryter den hela tiden, öppna kontakten och ta bord mässingsblecket i, då kan den stå på tomgång på stödet så den blir lite varm innan man kör.

nu funkade ju min när jag fixa jorden, men kan försöka ta reda på vilka färger som är vad från motorn........
    Men kolla jorden! ingen jord ingen sluten stömkrets=ingen ström, fast allt annat funkar

funkar din elstart? min är död trodde det var start relät men nejda, tog ett från en boatian den passade och funka så nu klickar relät iallafall men start motor snurrar inte, den kanske bara har bränt fast får ta och kolla det.

Och du öppna inte tändningskåpan (vänster) då rinner all olja ut, ska tydligen vara så :s

Kasta iväg ett mail till Mrs angel på apollaveachle.com och be om lite nya delar, jag fick inga men om vi är flera med samma problem så kanske dom germed sig, vilken återförsäljare kommer din ifrån min kommer från motorevo och han är helt jävla dum i huvet, skulle inte rädda honom om han höl på att drunkna, om man säger så.
    kanske kan apolloveachle skicka en pdf med kopplingsscheman och lite sånt, kan ju vara värt att fråga.

dödar knappen på styret verkar vara av ok kvalitet så den pajar nog inte,

Jorden kollad och OK.
    Tagit bort mässingsblecket i stödet.
    Relä till starten trasig på min men sätter jag mejsel över polerna på relät så går startmotorn.
    Har som sagt letat efter ström på kontakterna som går till CDI men inte hittat någon ström, har nu kollat kablarna som går in i motorn och märker att matningen in i en av dessa kontakter (6stift och lika på alla) bara ger 4 volt?, kan det vara meningen eller är något skumt?

oj vet inte min matarström var runt 5v lite svårt att få ett kostant värde när man kickar, och mäter samtidigt (vore ju bra med en arm eller två till)
    har du el till tänspolen?

Hittar ingen el till tändspolen tyvärr.
    Trodde inte det var möjligt att ha så mycket elkabel på en moped!

luktar ju cdi paj, men man vet ju inte med en sådan kvalitetsmoped, men vadå du hade ingen el in i cdi'n?
    kör lite 5-56 eller liknande på alla kontakter och tryck ihop dom ordentligt!

vore ju kul om någon såm är lite mer haj på el kunde svara också!!!

Finns ju som sagt lite kontakter att kolla på, ska gå igenom alla skarvkontakter i morgon och spruta 5-56.
    Haft kontakt med flera ägare av samma moped och alla har tydligen haft mer eller mindre konstiga elfel, mopeden/motorn är tydligen OK men elen är problemet.
    Tack för alla tips du gett!

du jutte!!
    www.superbilligt.se ?? jaja superbilligt iallafall har grejer och faktist ganska billigt.
    www. motorhandel.se är ännu billigare. tex cdi 99.-
    www.swebike.se har ochså grejer prisnivå???
    www.mx24.se har grejer och dom har pris garanti, så orkar man giddra så blir nog grejerna billigare.

Har inte hunnit kolla så mycket mera än men beställde ny CDI och t-spole, tack för länkarna.
    Behöver ett nytt insugningsrör (sprucket), var kan man få tag i ett sådant?
    Motorn på denna moped är det en Orion motor eller är det en annan tillverkare som gjort motorn?
    Vad är det för slags ventil som sitter på avgaskröken med en slang?
    Senast redigerat av Jutte den 2010-10-01 klockan 13:43.

Citat Ursprungligen postat av Jutte Visa inlägg
    Har inte hunnit kolla så mycket mera än men beställde ny CDI och t-spole, tack för länkarna.
    Behöver ett nytt insugningsrör (sprucket), var kan man få tag i ett sådant?
    Motorn på denna moped är det en Orion motor eller är det en annan tillverkare som gjort motorn?
    Vad är det för slags ventil som sitter på avgaskröken med en slang?
    Tror det är apollo (orion) motorn heter väll 139fmb-2, dålig med info i sverige men jnracing tror dom hette så, hade en bild på motorn på sin hemsida

Ventilen på kröken är en EGR- ventil, ska tydligen leda tillbaks oförbränd bensin till förgasaren, den tar effekt ! alltså en strypning, så tabort den eller plugga igen den/kapa bort och svetsa. den tar inte mycket effekt, men iom att den inte leder någonstans så är den ju helt onödig.

insugningsröret, kolla någon av länkarna tror jag såg något sånt på superbilligt, är det röret mellan cylinder och förgasaren du menade?!

Röret mellan cylinder och förgasare ja!
    Tittat på alla möjliga ställen men hittar inget som stämmer.
    Har fått fram kopplingschema till CDI!
    Senast redigerat av Jutte den 2010-10-01 klockan 19:46.

På G!
    Bytt CDI och fått gnista, har även bytt t-lås så nu funkar lyset, signal osv.
    Tyvärr inte fått fart på den än, verkar inte få bensin eftersom tändstiftet inte är blött.
    Ska kolla förgasaren i morgon.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in