Trådad visning
-
2010-09-16, 00:55 #1
- Reg.datum
- May 2010
Ingen gnista orion a30 4takt
Jag har ett konstigt problem med min orion a30 ( ja jag vet kina skräp men men)
den får ingen gnista, jag utvecklar moppen har snart gått 23mil (jag köpte den paj)
Efter att kontrolerat dödarknappen att den funka så tog jag bort brytaren i stödet för säkerhetskull.
och efter det fick jag gnista och moppen startade och lät bra tills jag råkade chocka ihjäl den, och strax efter började det rinna soppa från "avluftningsslangen " på förgasaren och även från luftburken kom det massa soppa ja det rann lixom lite överallt.
ja ja tänkte jag, är väll bara flotören som hängt sig, så av med sadel sidokåpor och tanken för att komma åt förgasaren, bort med förgasaren, men den verkade funka som den ska inget skit i och flotörnålen tätade som den skulle,
ja ja tänkte jag den kanske har själv lagat sig, saker gör ju det ibland
så på med förgasaren och tanken för ett till startförsök.....men den startade inte "fan"
så ur med stiftet, den kanske hade blivigt sur av all flödande soppa, torkade rent och kollade gnistan
för säkerhetsskull när jag endå hade tagit ur det.
Men ingen gnista då heller, dock så funkade förgasaren nu.
så efter mycket kliande i skallen och lite tyst svärande (delar garage med andra) så har jag kommit fram till följande:
Det är pickup signal från motorn till cdi, det är matarstöm från motor till cdi, det kommer el till tändpolen när man kickar men det verkar vara lite klent borde det inte vara 12v eller liknande?
Men det allra konstigaste är att jag har 0,3volt fram till tändpolen även när jag inte kickar, det ska väll inte vara någon el alls till tändspolen om motorn inte är igång/snurrar?
Ni får gärna komma med några tankar om vad det kan vara för fel, den startade ju en stund tidigare, men cdi'n kan ju lixom ha själv gått sönder
så nu har jag skrivigt ett mail till Mrs Angel på apollovehicle i Kina och frågat väldigt snällt om ny kabelstam, cdi, startrelä, startmotor och tändspole. vore ju riktigt kul om man fick ett svar och/eller nya delar. för dom som sålt mopen (motorevo i malmö) vägrar att hjälpa till dom hänvisar bara till deras
danska kolegor och jag fattar fan inte ett ord vad dom säger så det blir ju inte mycket beställt därifrån.