1. #1

    moppe HJÄLP! MH furia 02a, 2-takt eller 4-takts olja?

    Hej jag har precis köpt en begagnad motorhispania furia 02a, den går riktigt bra
    Dock när jag körde idag så började den spruta en jävla massa avgaser. Så jag misstänker att jag har fel olja, farsan hällde i 2takts olja igår så jag misstänker att det är det som gör att den ryker så mycket.

    Så jag undrar ifall det är rätt olja som är i?

    Uppskattar verkligen ifall någon kan hjälpa mig.

    Setup:
    * airsal 70cc
    * turbokit avgasrör
    * hebo vev
    * 19mm förgasare
    * 11/52 drevning.
    * hårdare koppling
    * malossi sportluftfilter

  2. #2

  3. #3
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    jag har en furia 03, Det är 2t olja i den, Det kan ju kommit vatten i systemet, Det bästa är om du har en automatisk olje blandare
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Huttibari Visa inlägg
    jag har en furia 03, Det är 2t olja i den, Det kan ju kommit vatten i systemet, Det bästa är om du har en automatisk olje blandare
    Men det skadar väl inte motorn eller så?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Det ska vara 2T-olja.

    Hällde han i tanken? Hur mycket isåfall?

    På fem liter bensin ska du ha 1dl olja, om du vill ha 2%.
    Japp, vi hällde i tanken, 3% kör jag med. oljan e också syntetisk

    De e det ända vi har hällt i är 95-bensin och 2-takts olja syntetisk inget annat har vi gjort.
    Förutom att jag har tvättat av den.

  6. #6
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    tror jag inte, dock kan det bli jobbigt om det kommer in i förgasaren eller cyllen,
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  7. #7
    mm, asså jag vet inte men jag kan inte tänka mig att det har kommit in i förgasaren eller cylindern

  8. #8
    Men jag tror det är därför den e syntetisk som den ryker så mycket :/ eller jag hoppas det är det, vill verkligen inte att den harvar precis efter jag köpt den -_-

    Tvättade av mopeden med vatten, avfettning och någon skummtvål

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av florre Visa inlägg
    du har hält i lite förmycket olja i tanken, så ryker de som faen
    mm, men om jag då häller i lite mer bensin så borde de ju då rätta till sig?

  11. #11
    Jag glömde att säga att den började halv dö, den orkade typ inte köra iväg.

  12. #12

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Spökplumpen Visa inlägg
    Man brukar köra på runt 2-3% olja i tanken, ju mer olja du har i desto mer ''blå-rök'' blir det, ( inget som är farligt ). Dock så skulle jag inte råda dig att köra på mer än 3% olja i tanken.
    Men som du beskriver det så kan det ju kanske ha kommit vatten i förgasaren då blir det ju inte lika effektiv förbränning, så det kan vara därför den hackar.

    Lycka till.
    Tack så mycket!!

  14. #14
    Jag har fixat problemet.
    Jag tog väck luftfiltret för det va helt blöt och adaptern till luftfiltret var också helt blöt inuti. Sen blåste jag rent och torkade av allting, sen funkade det igen.
    Jag hällde även i lite mer bensin så det slutade ryka.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in