Sidan 14 av 17 Första ... 41213141516 ... Sista

Ämne: Hifitråden

Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    samsung UE46D5005
    Var mellan den och Sony ovan jag valde mellan. Valde bort den pga cloudning, och "100hz" kommer jag inte utnyttja iaf, måste ju stängas av när man spelar, vilket i princip är det enda jag gör Jämnförde dem sida vid sida, och måste säga att det var väldig lika. Tyckte tom att svärtan var aningen bättre i Sony. Bara tips, men gör som du känner för

Citat Ursprungligen postat av Fyren Visa inlägg
    Var mellan den och Sony ovan jag valde mellan. Valde bort den pga cloudning, och "100hz" kommer jag inte utnyttja iaf, måste ju stängas av när man spelar, vilket i princip är det enda jag gör Jämnförde dem sida vid sida, och måste säga att det var väldig lika. Tyckte tom att svärtan var aningen bättre i Sony. Bara tips, men gör som du känner för
    jo jag vet att samsung har en del problem med clouding, men av alla omdömen på prisjakt var det bara ett som klagade på clouding, får hoppas min är okej

Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    jo jag vet att samsung har en del problem med clouding, men av alla omdömen på prisjakt var det bara ett som klagade på clouding, får hoppas min är okej
    Jo. Beställde du från elgiganten eller? Man kan ju testa den i 30 dagar där och sen bara lämna tillbaka den om man inte är nöjd

Citat Ursprungligen postat av Fyren Visa inlägg
    Jo. Beställde du från elgiganten eller? Man kan ju testa den i 30 dagar där och sen bara lämna tillbaka den om man inte är nöjd
    ja det gjorde jag, gratis hemkörning och uppbärning till lägenheten säger man ju inte nej till, känner inte för att bära en 46" tv från posten direkt. jo, de ska ju vara schyssta på den fronten, hoppas jag inte behöver utnyttja det bara

Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    ja det gjorde jag, gratis hemkörning och uppbärning till lägenheten säger man ju inte nej till, känner inte för att bära en 46" tv från posten direkt. jo, de ska ju vara schyssta på den fronten, hoppas jag inte behöver utnyttja det bara
    Då är det lugnt ju Fick också uppbärning, dock av ElectroWorld

liten uppdatering, har tittat på metallicas konsert från ullevi i somras i 720p. är sjukt nöjd med hur bilden ser ut det svarta är kolsvart och färgerna är väldigt fina efter lite inställningsarbete. ingen clouding eller något sådant överhuvudtaget

nu är det svårt att fota en tv så att det ser vettigt ut men här är hur det ser ut, fotat i totalt mörker i stort sett:

Har ett philips högtalar sett där det har gått å blitt glapp i ena högtalaruttaget. ( högtalarna går att skifta runt å alla funkar kanon förutom i det) Det som händer är att volymen i den när jag kopplar in det blir nästan obefintlig men ibland så funkar det vissa perioder men stöter jag till baslådan så glappar den. Någon som har ett tips på vad jag kan göra ? Kan jag börja skruva isär å se om något behöver lödas om eller går det att byta ut kontakten?
    En svensk tiger!

Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Har ett philips högtalar sett där det har gått å blitt glapp i ena högtalaruttaget. ( högtalarna går att skifta runt å alla funkar kanon förutom i det) Det som händer är att volymen i den när jag kopplar in det blir nästan obefintlig men ibland så funkar det vissa perioder men stöter jag till baslådan så glappar den. Någon som har ett tips på vad jag kan göra ? Kan jag börja skruva isär å se om något behöver lödas om eller går det att byta ut kontakten?
    är det en vanlig snäppkontakt för högtalarkablar eller vad är det för mög? troligtvis behöver det bara lödas om på insidan, svårt dock att veta exakt var i kedjan det glappar på rak arm

är det en vanlig snäppkontakt för högtalarkablar eller vad är det för mög? troligtvis behöver det bara lödas om på insidan, svårt dock att veta exakt var i kedjan det glappar på rak arm
    Vanliga snäppisar, jag öppnar upp imorgon och spanar in detta och återkommer
    En svensk tiger!

HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Nyss kopplat in de fyra nya 8" basarna jag köpte till mina högtalare, gött ljud nu!
    Ingen som vill köpa 2 JBL LX1000?
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Abk kommer gå lös med sin kebab

Rent generellt, hur låter det när en bas är spräckt? Min ena bashögtalare har börjat låta betydligt mindre än den andra, även när man bara har det ena "tornet" igång. Det skär eller sprakar inte, utan den rör sig bara inte i närheten lika mkt som den andra...
    Citat Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
    Livet som snygg är alltid svårt. Så jag brukar säga till folk att jag har en svår uppväxt
    Självgod?

Citat Ursprungligen postat av pluppen Visa inlägg
    Rent generellt, hur låter det när en bas är spräckt? Min ena bashögtalare har börjat låta betydligt mindre än den andra, även när man bara har det ena "tornet" igång. Det skär eller sprakar inte, utan den rör sig bara inte i närheten lika mkt som den andra...
    sladden kan ha börjat dra sig ur ?
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    sladden kan ha börjat dra sig ur ?
    Nää. Jag har testat att koppla in och ur sladdarna bak på högtalarna, blev ingen skillnad alls.
    Livet som snygg är alltid svårt. Så jag brukar säga till folk att jag har en svår uppväxt
    Självgod?

Nää. Jag har testat att koppla in och ur sladdarna bak på högtalarna, blev ingen skillnad alls.
    känns den trög eller skrapar om du försöker trycka in konen (jämfört med den andra)? om den gör det kan det tyda på att den är trasig

känns den trög eller skrapar om du försöker trycka in konen (jämfört med den andra)? om den gör det kan det tyda på att den är trasig
    Nej, det gör den inte heller... Vet inte om det gör någon skillnad, men kan tillägga att den ena högtalaren är fasvänd och det är den som inte krånglar.

Edit: Märkte nu att problemet har fixat sig själv efter att stereon har varit avstängd i två dagar... Skitskumt imo.
    Senast redigerat av pluppen den 2011-10-31 klockan 11:54.
    Självgod?

Aja, blev att beställa hemmabio nu

Någon som skulle kunna länka en vettig förstärkare till ett par tornhögtalare? Inte helt säker på watt, tror de är på 300W styck... Modellen heter iaf Olavi Räsänen(OR) 300Hi.

Detta står iaf på baksidan:

3-Way Bassreflex

Recommenden Amplifier Power
    30-210 Watts

Maximum SPL At 2.5M
    105dB

Impedance
    8 OHMS

Crossover Frequencies
    350 Hz And 3000 Hz
    Självgod?

prisklass?
    Jaa, helst så billig som möjligt. Behöver inte vara nåt extremt, då den endas ska användas till musikspelande. Men säg kanske högst 2 000:-. Tänkte kolla lite alternativ då den som används nu är från '91 och börjar nästan ge upp...
    Självgod?

Jaa, helst så billig som möjligt. Behöver inte vara nåt extremt, då den endas ska användas till musikspelande. Men säg kanske högst 2 000:-. Tänkte kolla lite alternativ då den som används nu är från '91 och börjar nästan ge upp...
    http://www.hifiklubben.se/produkter/...kare_svart.htm

Klarar den verkligen av att driva dem? Högtalarna är alltså ca 110-120cm höga och 30-40 ca breda. De har ett baselement på 8/10" och 2 mindre mellanregister. Blir lite tveksam när det står att den bara levererar 2x 45 W.
    Självgod?

Klarar den verkligen av att driva dem? Högtalarna är alltså ca 110-120cm höga och 30-40 ca breda. De har ett baselement på 8/10" och 2 mindre mellanregister. Blir lite tveksam när det står att den bara levererar 2x 45 W.
    ja det gör den. vid normal volym kommer dina högtalare att använda 0,5-1 W på sin höjd. nu skrev du inte om någon känslighet, men normalt sett ligger den mellan 85 och 90 dB, det är hur starkt högtalaren spelar när den får en effekt av 1 W. 85-90 dB är rätt högt, 20-30 ggr starkare än normal samtalston.

ja det gör den. vid normal volym kommer dina högtalare att använda 0,5-1 W på sin höjd. nu skrev du inte om någon känslighet, men normalt sett ligger den mellan 85 och 90 dB, det är hur starkt högtalaren spelar när den får en effekt av 1 W. 85-90 dB är rätt högt, 20-30 ggr starkare än normal smatalston.
    Juste. Vi har testat att mäta decibelnivån när jag spelar som högst, dock var det med en iPhone. Resultatet blev iaf lite drygt 95dB.
    Självgod?

förresten är högtalare med stora element normalt sett mer lättdrivna än högtalare med små element, eftersom de har en mer effektiv motor och konen behöver röra sig mycket mindre för ett visst ljudtryck.

Juste. Vi har testat att mäta decibelnivån när jag spelar som högst, dock var det med en iPhone. Resultatet blev iaf lite drygt 95dB.
    just, och för varje 3 dB extra dubblas effekten som krävs. med andra ord, om dina högtalare har 87 dB känslighet så går det åt 1 W för 87 dB, 2 W för 90 dB, 4 W för 93 dB, 8 W för 96 dB osv.

förresten är högtalare med stora element normalt sett mer lättdrivna än högtalare med små element, eftersom de har en mer effektiv motor och konen behöver röra sig mycket mindre för ett visst ljudtryck.
    Många gånger kan det vara så att baselementet rör sig ca 3-4cm. Men det kanske inte gör någon skillnad.
    just, och för varje 3 dB extra dubblas effekten som krävs. med andra ord, om dina högtalare har 87 dB känslighet så går det åt 1 W för 87 dB, 2 W för 90 dB, 4 W för 93 dB, 8 W för 96 dB osv.
    Jadu, nu hänger jag inte med! Vad menar du?
    Självgod?

Många gånger kan det vara så att baselementet rör sig ca 3-4cm. Men det kanske inte gör någon skillnad.
    arean är proportionell mot diameterns kvadrat, med andra ord har en 8" 2^2=4 ggr större area än en 4". 4"aren måste med andra ord röra sig 4 ggr mer än 8"aren för att skapa samma ljudtryck, det i kombination med att den med stor sannolikhet har en mycket svagare motor än 8"aren gör att den är mycket okänsligare. kontentan är alltså att stora element inte nödvändigtvis kräver stora förstärkare (tvärtemot vad obildade svensson och volvoraggare tror).

Citat Ursprungligen postat av pluppen
    Jadu, nu hänger jag inte med! Vad menar du?
    det är så det fungerar helt enkelt. för varje gång du dubblar effekten till högtalaren kommer den att spela 3 dB starkare. med utgångspunkt för dess känslighet, d v s hur starkt den spelar vid 1 W kan man räkna ut hur mycket effekt som krävs för ett visst ljudtryck.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in