Sidan 1 av 17 12311 ... Sista

Ämne: Hifitråden

  1. #1

    Hifitråden

    precis som på mopednet och mnf måste vi ju ha en hifitråd. här kan man posta bilder på sin anläggning, ställa frågor, diskutera osv.

    inleder med att länka till mitt senaste byggprojekt: http://www.faktiskt.se/modules.php?n...wtopic&t=37006

    bild:

    de ska förstås spacklas & målas, men det orkar jag inte nu

  2. #2
    Har Philips 42PFL8404, BDP3000 samt MCD183.




    Har lite för dålig kamera för att ta bra bilder, här är några andra som har tagit helt okej bilder på just bildskärpan:
     







  3. #3
    Mor ska köpa ny TV. Det blir en 42" LCD. Jag har aldrig riktigt förstått skillnaden, så någon som kan förklara väldigt enkelt? På LCD och Plasma alltså.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av chr1lle Visa inlägg
    Mor ska köpa ny TV. Det blir en 42" LCD. Jag har aldrig riktigt förstått skillnaden, så någon som kan förklara väldigt enkelt? På LCD och Plasma alltså.
    Google finner du nog mycket på, beror på vad du vill ha... själv föredrar jag LCD för jag vill ha en ljus och skarp bild.

    http://www.allamedia.com/artiklar/lc...lasma-tv.shtml

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Google finner du nog mycket på, beror på vad du vill ha... själv föredrar jag LCD för jag vill ha en ljus och skarp bild.

    http://www.allamedia.com/artiklar/lc...lasma-tv.shtml
    Jo, det vet jag, men jag pallade inte Googla. Och se vad bra det gick!

  6. #6
    maxdalaxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    West Fuckin' Coast!
    Inlägg
    60
    http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=597830

    Hur bra/prisvärd är den på en skala 1-10?
    Jag menar liksom, den har tre HDMI-uttag, 47", 1080p och inbyggd digitalbox och kostar enbart ca 6000:-.
    Då famljen (enligt mig) bör byta TV så kanske detta hade varit ett bra alternativ?

  7. #7
    buppens avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Skara
    Inlägg
    103
    Mina 2 ljudsystem:

    dator: logitech z5550



    2 högtalare syns inte


    och sen hemmabio 2.1 LG med 52" samsung tv



    basen är lite gömd bakom där

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av maxdalax Visa inlägg
    Är dessa högtalare bra, sett till priset? Har för tillfället ett par äldre högtalare av märket Mission och någon random förstärkare. ANTAR att det skulle låta bättre, eller?
    http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=586152
    dom är nog ganska kassa, knappast hifi, men dom låter nog. med lite tur låter det bättre än det du har nu

  10. #10
    Nu jävlar ska ni få se på hifi grabbar och tjejer









    Förstärkare: hemmabyggd förstärkare på 1x 200w / 100wrms vid 4 ohm.
    Som ni ser så är det en monostärkare fast jag har monterat 2 högtalarutgångar och bara parallellkopplat dem utgångarna..

    Högtalare: SQ-50 från valutronic, elementen kommer därifrån och lådorna har jag byggt själv, likaså delningsfilterna till dessa.

    hightechTV på 100" som ni ser, eller så är det en 19" Samsung

    Låter faktiskt helt okej, även om elementen inte är inspelade än!
    Och jag antar att ni redan har fattat att jag inte är så mycket för utseendet utan bryr mig mer om vad som finns på insidan

    Om det är någon som vill veta mer om något av byggena så är det bara att skriva, det är faktiskt inte så svårt att bygga en bra förstärkare själv, bara tänka lite, köpa lite saker, tänka lite, löda lite, tänka lite och sedan skruva lite och du är klar

  11. #11
    inte funderat på att bygga en till förstärkare och få stereo? xD

    och högtalarna, ser ut som slutna lådor?

    btw så har jag målat färdigt mina högtalare osv nu. den ena ser tattig ut, den andra helt okej:



  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    inte funderat på att bygga en till förstärkare och få stereo? xD

    och högtalarna, ser ut som slutna lådor?

    btw så har jag målat färdigt mina högtalare osv nu. den ena ser tattig ut, den andra helt okej:
    haha den var rolig Men jag tabbade mig lite vid inköp men jag skiter faktiskt i om jag har samma sak i båda högtalarna(så pratar en sann hifi-nörd *IRONI*).

    Högtalarna har en liten strimma bak längst ner, så slutna är dem inte
    På förstärkaren är det nu dags att bygga en brytare för att kunna välja vilken ingång man ska använda och någon form att extern volymkontroll, trådlös eller trådburen återstår att se...

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av bob_skill Visa inlägg
    haha den var rolig Men jag tabbade mig lite vid inköp men jag skiter faktiskt i om jag har samma sak i båda högtalarna(så pratar en sann hifi-nörd *IRONI*).

    Högtalarna har en liten strimma bak längst ner, så slutna är dem inte
    På förstärkaren är det nu dags att bygga en brytare för att kunna välja vilken ingång man ska använda och någon form att extern volymkontroll, trådlös eller trådburen återstår att se...
    i see

    om du använder datorn som signalkälla kan du ju bara sätta en liten pot på ingången till förstärkaren för att ställa nivån där, sen bara använda datorn som volymkontroll

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    i see

    om du använder datorn som signalkälla kan du ju bara sätta en liten pot på ingången till förstärkaren för att ställa nivån där, sen bara använda datorn som volymkontroll
    Jo men nu är det så att jag brukar bara dra igång en lista på datorn sen sätta mig en bit bort och lyssnar
    Förresten så har jag satt dit en tonkontroll med volym/bas/diskant/balans så har volym på framsidan

  15. #15

  16. #16
    hej
    om man e helt nollställd på högtalare, e de då svårt att bygga egna? och tjänar man på det prismässigt?

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av david Visa inlägg
    hej
    om man e helt nollställd på högtalare, e de då svårt att bygga egna? och tjänar man på det prismässigt?
    om du inte kan något överhuvudtaget och vill ha bra ljud tjänar du INTE på att bygga eget, särskilt inte om du dessutom ska konstruera själv.
    man måste ha byggt ett antal högtalare och kunna teorin och fysiken bakom för att det ska bli bra.
    skulle råda dig att köpa begagnade högtalare, det är det mest ekonomiska.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    om du inte kan något överhuvudtaget och vill ha bra ljud tjänar du INTE på att bygga eget, särskilt inte om du dessutom ska konstruera själv.
    man måste ha byggt ett antal högtalare och kunna teorin och fysiken bakom för att det ska bli bra.
    skulle råda dig att köpa begagnade högtalare, det är det mest ekonomiska.
    okej blir nog så då

  19. #19

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av david Visa inlägg
    antagligen inte direkt hifi men det låter nog, bättre än alla jävla datorhögtalare folk sitter med skulle jag tro också

  21. #21
    mackanss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Danderyd/Täby
    Inlägg
    209
    Fick nyss ett nytt hemmabio paket, 46' Samsung LED tv + B&O hemmabio paket.

    Sen har jag även en fråga, det är så att vi troligtvis ska köpa ett nytt hus den närmsta veckan. Huset vi snackar om har ett Linkat B&O system, i alla rum. Vi kan även köpa loss deras B&O Tv:s vilket jag inte tycker är speciellt nödvändigt då man kan köpa en bättre samsung för mindre pengar.

    Iaf, de påstår sig ha köpt deras ljudsytem med tv och allt vad det är för 5 år sen och då gick kalaset på 600k. Idag vill det ha 200k. Jag får inte riktigt ihop det, då Teknikprylar sjunker som bara den. Visst är det B&O men även de blir 'sämre' med tiden

    Så nu är frågan till den som kan lite om ljud, är det värt att lägga de pengarna på ljudet eller ska vi skita i det?
    ”Price is what you pay. Value is what you get.” - Warren Buffett

    http://thenextproject.tumblr.com/

  22. #22

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Citat Ursprungligen postat av mackans Visa inlägg
    Fick nyss ett nytt hemmabio paket, 46' Samsung LED tv + B&O hemmabio paket.

    Sen har jag även en fråga, det är så att vi troligtvis ska köpa ett nytt hus den närmsta veckan. Huset vi snackar om har ett Linkat B&O system, i alla rum. Vi kan även köpa loss deras B&O Tv:s vilket jag inte tycker är speciellt nödvändigt då man kan köpa en bättre samsung för mindre pengar.

    Iaf, de påstår sig ha köpt deras ljudsytem med tv och allt vad det är för 5 år sen och då gick kalaset på 600k. Idag vill det ha 200k. Jag får inte riktigt ihop det, då Teknikprylar sjunker som bara den. Visst är det B&O men även de blir 'sämre' med tiden

    Så nu är frågan till den som kan lite om ljud, är det värt att lägga de pengarna på ljudet eller ska vi skita i det?
    B&O är bara designtarzan, be dem kasta det.

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av Svaniis Visa inlägg
    B&O är bara designtarzan, be dem kasta det.
    exakt

  24. #24
    HTPC på ingång. Väntar två paket på posten imorgon, sen är det julafton

  25. #25
    väntar på min nya skärm, ska fixa i ordning mitt rum och dra alla kablar så ser snyggt ut för nu ligger allt huller om buller kommer en bild sen på hur det ser ut då

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av buppen Visa inlägg
    Mina 2 ljudsystem:

    dator: logitech z5550



    2 högtalare syns inte
    sätt basen i ett hörn med utblåset mot väggen, blir goare ljud då har lika system som du , blev lite bättre när jag gjorde det

  27. #27
    Rummet ser förjävligt ut atm Dubbelbasen är bara till för fester
    Ljudet är riktigt bra faktiskt, även fast allt är riktiga budget prylar... Skulle vilja ha en bättre förstärkare dock.

    TV: Andersson Y420 HD D
    Förstärkare: http://www.pioneer.co.uk/uk/products...4-S/index.html
    Golvhögtalare: JWS Tower
    Cetrumhögtalare: Centrum Gad200
    Högtalare bak: Några gammla S-U2200 som funkar riktigt bra!
    Bas: 12" MDS bil bas i en för liten låda som jag driver med förstärkaren från min Proson 85W aktiva bas.


    Bakre högtalarna står på riktigt snygga stativ

  28. #28
    Vad blir bäst i längden, på en HTPC

    XBMC Live - Som OS och direktuppstart eller
    Windows MCE Som OS och sedan XBMC som app?

  29. #29
    Behöver hjälp med en grej.
    Jo jag ska ha 2st förstärare i mitt rum, kom inte på något smidigt sätt förutom att skala ihop båda "röd/svart" sladdarna till 1 3,5 hörlurs koppling. Sagt o gjort, funkar för det också men bara på röd?! Varför blir det så? Har kollat sladdarna så det är bra kontakt osv...
    Tänkte först att det blev förmycket för att datorns ljudkort skulle orka med men det är HELT knäpptyst i högra högtalarna....

    Förslag på vad som kan vara fel?!

  30. #30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in