Sidan 12 av 17 Första ... 21011121314 ... Sista

Ämne: Hifitråden

  1. #331

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    haha, ja det vore ju rätt coolt extraknäck
    Värt ett försök iallafall
    Jag skulle inte ha nåt emot att lyssna, samt skriva om alla nya Dali och B&W

  2. #332
    åsk-ljud för den som vill prova <20 Hz-responsen i sina basar. inget för datorhögtalare med andra ord... http://www.faktiskt.se/modules.php?n...1840&list=full

  3. #333
    har äntligen börjat måla min andra baslåda, första anhalten är som synes att spreja porten så att den blir vit:


  4. #334

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Har nån lust att länka en bra tv och ett par dugliga högtalare ? 32-42" tv , budget för hela kalaset ligger på ca 7k.

    Ska användas till att se film på (Koppla till datorn).
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  5. #335

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Har nån lust att länka en bra tv och ett par dugliga högtalare ? 32-42" tv , budget för hela kalaset ligger på ca 7k.

    Ska användas till att se film på (Koppla till datorn).
    http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4109
    http://fynda.se/show_prod.php?prodid=1411
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=616483

  6. #336

  7. #337
    Citat Ursprungligen postat av Daniel | Dc3R Visa inlägg
    Kef Q900, Elac FS 189 eller Dali Concept 7?

    Vet att dom som inte är kef, har banddiskant, lite mer högupplöst, men samtidigt så hade kefhögtalaren enormt sjysst register under diskanten. Svårt.
    ska dom spela fullregister eller ska du ha subbar under? du har inte kollat på b&w?
    om jag hade varit du hade jag sparat ihop 5-6000 till och väntat på att ett par ino pi60 kom ut beggat på www.hifimagasinet.com, brukar kunna gå kring 20. men förstår den som inte orkar det...

  8. #338

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Daniel | Dc3R Visa inlägg
    Kef Q900, Elac FS 189 eller Dali Concept 7?

    Vet att dom som inte är kef, har banddiskant, lite mer högupplöst, men samtidigt så hade kefhögtalaren enormt sjysst register under diskanten. Svårt.
    Du har inte tittat nåt på Focal Chorus 816 V eller B&W CM8?
    Jag har lyssnat på båda paren och tycker att dom har en fin diskantåtergivning och jävligt bra mellanregister!
    Dom låter relativt lika varandra.

  9. #339

  10. #340
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Tänkte skaffa en tv till rummet självklart blir det en Led-Tv. Funderar dock på vilken tum på tv:n ska ha. Minst 32" och max 40". Någon som kan rekomendera någon bra tv?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  11. #341
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Tänkte skaffa en tv till rummet självklart blir det en Led-Tv. Funderar dock på vilken tum på tv:n ska ha. Minst 32" och max 40". Någon som kan rekomendera någon bra tv?
    prisklass?

  12. #342
    Citat Ursprungligen postat av Daniel | Dc3R Visa inlägg
    Sub under, den har vi redan räknat på : D

    Hmm, vet inte, vill gärna kunna ha center och rears i samma "serie".
    ok, är det nödvändigt med stora golvare om du ska ha sub? det tar ju rätt mycket plats och är inte så flexibelt. ska du ha fler subbar än en (vilket jag rekommenderar) kan du ställa ett par stativare på subbarna också om du inte vill/kan skaffa stativ ;>
    har du kollat på dynaudio? de här t ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=313785, jag har inte hört dem själv men dynaudio brukar få bra omdömen, du ser ju själv där.

  13. #343
    Hmm, jag har någon förkärlek till golvare bara.

    Har lyssnat på Dynaudio DM 3/7, men gillade dom inte alls, inte lämpade för min musikstil. Jag är rätt sugen på Elac FS 189, men Dali Ikon 7 hade trevligt toppregister, både dome och banddiskant. Var intressant. Dock tycker jag inte att dom är lika snygga som Elac. Vet inte ifall dom från KEF öht är ett bra val, bortsett från att dom hade ett väldigt trevligt midbasregister.
    Life is too short to listen to slow music

  14. #344
    Citat Ursprungligen postat av Daniel | Dc3R Visa inlägg
    Hmm, jag har någon förkärlek till golvare bara.

    Har lyssnat på Dynaudio DM 3/7, men gillade dom inte alls, inte lämpade för min musikstil. Jag är rätt sugen på Elac FS 189, men Dali Ikon 7 hade trevligt toppregister, både dome och banddiskant. Var intressant. Dock tycker jag inte att dom är lika snygga som Elac. Vet inte ifall dom från KEF öht är ett bra val, bortsett från att dom hade ett väldigt trevligt midbasregister.
    eftersom de inte ska spela djubpas kan du ju skita i det, men det kanske du har gjort. ja, annars är det väl bara att köpa det du tycker låter bäst, svårt för oss att avgöra.

  15. #345
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    prisklass?
    Ca 6 k
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  16. #346
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Ca 6 k
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=857518

    om du vill ha fler alternativ http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s73861934

  17. #347
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    Tack! Det är den Tv:n som vi har i vardagsrummet, odck köpte vi den för typ 10 k för nått år sen Visste inte att den sjunkit så mycket i pris Älskar den Tv:n, bilden är perfekt på den!
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  18. #348
    Har en liten fundering över min stereo, det är 2 "tornhögtalare" där det bl.a. sitter en 12" bas i varje. När de basarna börjar röra på sig så går den högra utåt och den vänstra inåt. Är det normalt eller är det felkopplat på något sätt?

    Sry för lite luddig text
    Citat Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
    Livet som snygg är alltid svårt. Så jag brukar säga till folk att jag har en svår uppväxt
    Självgod?


  19. #349
    låter som att ena är fasvänd. du kan prova med ett litet batteri (aa går bra) på kablarna, när konerna rör sig utåt har du + på batteriet på + på högtalaren. håll inte batteriet på högtalaren för länge, räcker med att du duttar.

  20. #350
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    låter som att ena är fasvänd. du kan prova med ett litet batteri (aa går bra) på kablarna, när konerna rör sig utåt har du + på batteriet på + på högtalaren. håll inte batteriet på högtalaren för länge, räcker med att du duttar.
    Förstår inte riktigt hur du menar... Det går alltså inga sladdar från själva högtalarna. Det sitter som 2 "skruvar" bär man sätter fast sladdarna från förstärkaren. Btw, kan högtalaren skadas om den e fasvänd?
    Citat Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
    Livet som snygg är alltid svårt. Så jag brukar säga till folk att jag har en svår uppväxt
    Självgod?


  21. #351
    men du kan alltså inte flytta sladdarna? för det enda som behövs är att du vänder på sladdarna på den ena högtalaren. nej det är inte farligt men det låter inget vidare

  22. #352
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    men du kan alltså inte flytta sladdarna? för det enda som behövs är att du vänder på sladdarna på den ena högtalaren. nej det är inte farligt men det låter inget vidare
    Joorå, jag bytte plats på sladdarna som går in i högtalaren, men det blev ingen skillnad. Grejen är den att det faktiskt inte låter dåligt, bara det att jag stör mig som FAN på att basarna rör sig åt olika håll
    Citat Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
    Livet som snygg är alltid svårt. Så jag brukar säga till folk att jag har en svår uppväxt
    Självgod?


  23. #353


    andra baslådan färdig. tyvärr blev inte lacken lika bra som på första men det skiter jag i nu. efter lite eq-justering i foobar (tog bort en topp och höjde <25 Hz till adekvat nivå) låter nu basen sjukt bra och det skakar om duktigt i soffan vid subfrekvenser.

    i lägenheten bör det förhoppningsvis inte behövas hissas så mycket <25 Hz eftersom den är så liten och helt sluten, alltså inga stora öppningar och skit som äter djupbas. dock kan jag inte spela så att väggarna skakar där tyvärr...

  24. #354
    Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    660
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg


    andra baslådan färdig. tyvärr blev inte lacken lika bra som på första men det skiter jag i nu. efter lite eq-justering i foobar (tog bort en topp och höjde <25 Hz till adekvat nivå) låter nu basen sjukt bra och det skakar om duktigt i soffan vid subfrekvenser.

    i lägenheten bör det förhoppningsvis inte behövas hissas så mycket <25 Hz eftersom den är så liten och helt sluten, alltså inga stora öppningar och skit som äter djupbas. dock kan jag inte spela så att väggarna skakar där tyvärr...
    Du har ju helt klart potential att få folk tycka illa om dig, med tanke på att jag vet folk som klagar på små 5" basar från netonnet för 300kr

    Ser ju riktigt stora och maffiga ut. Har du några mått på pjäserna?

  25. #355
    Citat Ursprungligen postat av Fyren Visa inlägg
    Du har ju helt klart potential att få folk tycka illa om dig, med tanke på att jag vet folk som klagar på små 5" basar från netonnet för 300kr
    ja, som tur är bor det bara studenter i det huset (tror jag), de brukar inte vara så känsliga. men klart man får ta det lugnt på kvällarna

  26. #356
    Citat Ursprungligen postat av Fyren Visa inlägg
    Ser ju riktigt stora och maffiga ut. Har du några mått på pjäserna?
    innervolym 140 l per styck, yttervolym ca 185 l per st. bxhxd=~70x57x46,5 cm

    kuriosa: de är för stora för att jag med mina ganska långa armar (är 185 cm lång) ska kunna omfamna dem på någon ledd. alltså måste man vara 2 för att bära dem, trots att de bara väger kanske 15-20 kg st...
    när jag hade in dem i rummet från verkstaden bar jag i hålet för elementet och skruvade ihop allting i rummet, annars skulle jag inte kunna bära dem själv...

  27. #357
    Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    660
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    innervolym 140 l per styck, yttervolym ca 185 l per st. bxhxd=~70x57x46,5 cm

    kuriosa: de är för stora för att jag med mina ganska långa armar (är 185 cm lång) ska kunna omfamna dem på någon ledd. alltså måste man vara 2 för att bära dem, trots att de bara väger kanske 15-20 kg st...
    när jag hade in dem i rummet från verkstaden bar jag i hålet för elementet och skruvade ihop allting i rummet, annars skulle jag inte kunna bära dem själv...
    Inte dåligt det. är lite sugen på att bygga en låda själv. Dock något som är bra mycket mindre. Ska få plats under skrivbordet och användas till datorn...

  28. #358
    Hej!
    Nu är det så att jag ska uppgradera dator-högtalare från 2.1 till 5.1. Mitt rum är ca 4x4m så jag kan inte ha de allra största högtalarna. Högtalarna jag har nu heter Bose companion 3 (tror att de heter så). Det är rent och bra ljud i systemet men inte den starkaste basen.

    Nu har jag införskaffat en tv som är inkopplad till datorn, så jag vill ha surround-sound. Min budgett ligger på 3.5k. Jag har tittat på Logitech's z906 system, för jag har hört många som rekommenderat dess föregångare z-5500 (tror så var nammnet). Nu till frågan; Är z906 ett värt system för det priset? Kommer det vara bättre kvalite på ljudet än mina Bose- högtalare?
    Några saker som jag vill att systemet ska klara är dubstep med en bra bas, surroundsound på filmer och faktiskt att om jag har tillräckligt hög volym så ska grannarna knacka på

    Bose:http://www.macoteket.se/Categories/A...rd1218852.aspx

    Logitech:http://www.logitech.com/speakers-aud...s/devices/7929
    Nu andas du manuellt!

    Don't drive faster than your guardian angle can fly!

  29. #359
    Citat Ursprungligen postat av Pizza_bagaren95 Visa inlägg
    Hej!
    Nu är det så att jag ska uppgradera dator-högtalare från 2.1 till 5.1. Mitt rum är ca 4x4m så jag kan inte ha de allra största högtalarna. Högtalarna jag har nu heter Bose companion 3 (tror att de heter så). Det är rent och bra ljud i systemet men inte den starkaste basen.

    Nu har jag införskaffat en tv som är inkopplad till datorn, så jag vill ha surround-sound. Min budgett ligger på 3.5k. Jag har tittat på Logitech's z906 system, för jag har hört många som rekommenderat dess föregångare z-5500 (tror så var nammnet). Nu till frågan; Är z906 ett värt system för det priset? Kommer det vara bättre kvalite på ljudet än mina Bose- högtalare?
    Några saker som jag vill att systemet ska klara är dubstep med en bra bas, surroundsound på filmer och faktiskt att om jag har tillräckligt hög volym så ska grannarna knacka på

    Bose:http://www.macoteket.se/Categories/A...rd1218852.aspx

    Logitech:http://www.logitech.com/speakers-aud...s/devices/7929
    måste du ha 5.1? om jag skulle köpa stereo för de pengarna skulle jag börja med en surroundreceiver och ett par golvare. sen köpa fler högtalare när jag fick mer pengar. men om du måste ha 5.1 lär väl det där logitech vara bland det bättre i prisklassen.
    annars tror jag att detta låter bättre (men inte direkt hifi):
    http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4390
    http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4615

    Citat Ursprungligen postat av Fyren Visa inlägg
    Inte dåligt det. är lite sugen på att bygga en låda själv. Dock något som är bra mycket mindre. Ska få plats under skrivbordet och användas till datorn...
    det kan funka bra. en långslagig 10" i en låda på 30-40 liter kan bli rätt litet men ändå kapabelt. sen får man förstås eq:a upp djupbasen för den varan finns det inte mycket av i små slutna lådor.

  30. #360
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av Pizza_bagaren95 Visa inlägg
    Hej!
    Nu är det så att jag ska uppgradera dator-högtalare från 2.1 till 5.1. Mitt rum är ca 4x4m så jag kan inte ha de allra största högtalarna. Högtalarna jag har nu heter Bose companion 3 (tror att de heter så). Det är rent och bra ljud i systemet men inte den starkaste basen.

    Nu har jag införskaffat en tv som är inkopplad till datorn, så jag vill ha surround-sound. Min budgett ligger på 3.5k. Jag har tittat på Logitech's z906 system, för jag har hört många som rekommenderat dess föregångare z-5500 (tror så var nammnet). Nu till frågan; Är z906 ett värt system för det priset? Kommer det vara bättre kvalite på ljudet än mina Bose- högtalare?
    Några saker som jag vill att systemet ska klara är dubstep med en bra bas, surroundsound på filmer och faktiskt att om jag har tillräckligt hög volym så ska grannarna knacka på

    Bose:http://www.macoteket.se/Categories/A...rd1218852.aspx

    Logitech:http://www.logitech.com/speakers-aud...s/devices/7929
    Mina z-5500 dunkar på jävligt bra, svårt och hitta bättre datorhögtalare skulle jag säga Eftersom min är föregångarn borde den där vara bättre så du borde inte bli besviken. Har dock inte prövat bose men basen kan dra som fan iaf.
    Skitfint för just dubstep o film det går typ att spränga trumhinnor med dom också..
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in