Olja i statorn på orion?? (fmb139-2 50cc motor) 4takt

ska det vara olja i/vid svänghjulet på en kina 4 takts motor? (fmb139-2) (orion a30).
    ganska lik motor som en monkey eller fiddy fast med stående cylinder.

Någon som vet? det är ju det på vissa större hojar, men var inte det på min lifan monkey tex, men den här är lite anorlunda

Tänkte att det kanske finns någon 4 takts/fiddy åkare här

samma motor som i orion a36
    Senast redigerat av Hannes den 2010-09-24 klockan 18:51. Anledning: mer info

Ska inte vara nån olja där :S den ska vara I motorn!
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

Tack för svaren, jag gjorde en egen efterforskning . själv är bäste dräng!
    Inte för att dryga mig men fel info kan ofta var mycket värre en ingen info alls.

Det SKA vara olja där, låter konstigt jag vet men så är fallet, oljan är tydligen till för att kyla statorn och smörja dreven till elstarten.
    Det kallas tydligen för blöt tändning.

Man lär så länge man lever och det är ju kul, roligt med nya modeler som man aldrig har mekat med förut, men vem skulle kunna tro att det ska vara olja i tändningen, inte jag iallafall.

Det enda tråkiga är att jag trodde att jag hittat felet med moppen, nämligen trasig vevhuspackbox eller spricka i motorblocket, men så var ju tydligen inte fallet, så nu får jag leta vidare eller ta livet av mig alternativt elda upp skiten fast den bara har gått 23mil "suck"

Jag får nog gå tillbaks till felteori Nr1: trasig cdi

Någon som vet varför det sitter en kontakt i kopplingshandtaget? det sitter en sladd till den som sedan går in i det mystiska elsystemet

Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Olja vid tändningen har hängt med på fyrtaktare väldigt länge, det påverkar inte komponenterna på någon negativt sätt!
    Don´t make excuses, make horsepower!

Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Olja vid tändningen har hängt med på fyrtaktare väldigt länge, det påverkar inte komponenterna på någon negativt sätt!
    Tack emil123, skönt med ett andra utlåtande!
    vet du vad kontakten i kopplingshandtaget gör för något?

Måste du inte hålla in kopplingen vid start då?? kanske det kontakten känner

jag skrev: vet du vad kontakten i kopplingshandtaget gör för något?
    gissningar undanbedes, gissa kan jag göra själv, så inga kanske och ?
    jag behöver veta vad den gör och hur den funkar vad den påverkar och vart den påverkar.

där e olja vid statorn på fiddy motorerna med startmotorn på undersidan vad jag vet iaf. borde väll inte skilja sig allt för mkt mot en 50cc.

sladden i kopplingshantaget går till startspärren har själv kollat upp de

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in