1. #1

    moppe Låter Väldigt mycket! + En trevlig berättelse om Farbor blå.

    Tjena!
    Har en Piaggio nrg, och kör med följande setup:
    Stage 6 sport pro 70cc
    Stage6 Pro replica
    Stage 6 Reeds
    Org insug.
    Dellorto 17.5mm förgasare
    Hårdare tryck och kopplingsfjädrar (kommer inte exakt ihåg storleken men spelar ingen roll ändå då det är ljudet som är för högt )

    Nu till problemet!
    Moppen låter alldeles för mycket!
    Har testat med både org luftburk och sportluft dock. så är det lite mer mänskligt ljud med luftburken..
    lite svårt att beskriva hur mkt den låter, men tänk er en motorsåg så har ni ungefär )
    Har en avgaspackning vid cyllen och den läcker inte ut något där, tror inte heller det läcker något mellan ljuddämpare och krök.
    Är det helt enkelt så att s6 rören ska låta så mkt?
    finns det någon lösning på att få ner ljudet?

    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Det är så att Farbor blå inte riktigt gillade ljudet och ville stoppa mig (påväg till skolan)
    Såg bilen och drog iväg bort från den fort som fan! såklart följde den ju efter, körde tillsammans med min polare som körde org.
    Han som jagade mig är lite speciell, antagligen är det så att han inte fick ha någon moppe när han var liten så därför hatar han mopeder speciellt trimmade
    Vi körde genom centrum, min polare fortsatte som vanligt han fattade inte riktigt varför jag drog iväg (han såg inte att snuten var bakom) rätt som det är blir han omkörd av snuten i kanske 80-90 km/h mitt inne i centrum!!! kan även tillägga att min polare var nära på att ramla pga honom.

    Såklart så kom han ifatt mig och körde upp jämsides med mig (fortfarande i centrum) han försökte preja ut mig mot trottoaren där kanterna är vassa och 15 cm höga. Helt jävla dum i huvudet är han!
    Såg som tur var en cykelbana lite längre fram och lyckades köra in på den.
    Tro fan att inte snutfan följer efter på cykel/gångbanan (det var inga bommar) haha folket som gick där fick nästan slänga sig åt sidan. lite längre fram på cykelbanan så var det en bro som var för smal för bilen att köra över så där kom jag undan!
    Ställde moppen vid något random. hyres hus och gick till skolan, får syn på bilen någon minut efter jag "gömt" moppen och det såg nästan ut som han satt o lipa )

    Undrar nu om det verkligen är tillåtet att göra som han gjorde?
    1. försökte preja ut mig på trottoaren hade troligtvis ramlat och skadat mig ordentligt om han hade lyckats.
    2. Köra på en cykelbana där folk nästan fick slänga sig för att inte bli påkörda.

    Är riktigt nöjd med moppen nu med en topp på ca 110km/h och riktigt skön axx (grymt bra på en sport setup)
    Mätarn visar 120 men gissar på att det är mer troligt med 110
    Så är inte så jätte sugen på o ta av röret..
    Senast redigerat av NRG den 2010-09-25 klockan 22:24.
    Paj

  2. #2
    Kul historia, dock lite dumt av polisen enligt mitt tycke att göra som han gjorde då han verkade göra mer "skada" än vad du gjorde
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Tim Visa inlägg
    Kul historia, dock lite dumt av polisen enligt mitt tycke att göra som han gjorde då han verkade göra mer "skada" än vad du gjorde
    Precis, men det jag blev mest chockad av var att han följde efter in på cykel/gångbanan bilen fick ju knappt plats på vägen och så var det ju folk som gick där också...

    Vet vem polisen är, 2 av mina kompisar blev tagna av honom då på mc, vi tänkte ringa upp polisen och säga att vi såg en polis göra detta och säga vem han är osv.
    kanske är det möjligt att han tar det lite lugnare, inte jagar mopeder längre. Han vill ju knappast bli av med jobbet pga Jagat mopeder
    Paj

  4. #4
    Är detta inte lite fel del av forumet? Finns en tråd där man kan berätta om sina historier med farbror blå, och skulle tro att det är lite mer lycko mätare än 10 km om mätaren visar 120, förmodlien 30 km/h lycko mätare eller kanske mer..
    Vill du ha svar av mig, så citera mig!

    Citat Ursprungligen postat av Filip Visa inlägg
    Hela moppen ser ju ut att typ sprängas "/

  5. #5
    har samma problem som dig, har precis lika setup, hade öppet luftfilter förut men det lät förjävligt så kör med luftburken men låter fortfarande högt antar att röret i sig låter högt

  6. #6
    Nåra polares moppar har S6 Pro Replica rör, så jag kan säga att de låter rett högt faktiskt!

    Pröva att packa om ljuddämparen, kanske hjälper!?
    "Inställningen är halva grejen"

  7. #7
    Man ska väll inte behöva packa om ljuddämparen om röret är helt nytt?
    Paj

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Gör den 110km/h med detta som du har ska du ha pris tycker jag!
    Du är bara avundsjuk<3
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  10. #10

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Naaa <3
    Bara lite! Såg att du körde 80cc på facebook? Någon som taggat! (A)<3

    Sorry för
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  12. #12

  13. #13
    Ja, det med hastigheten är grymt bra!
    Blev otroligt glad när jag testade första gången med röret, kan ju säga att det inte var ett litet leende på läpparna när ja kom hem efter första rundan

    Tror faktiskt att mätarn stämmer hyfsat ändå, för när ja körde org visade mätarn ungefär 52 km/h och då hängde ja med min polare som gör 50.
    Och nu visade mätarn nästan 120 så 110 borde den göra iallafall, kanske mer ^^)
    kan möjligtvis slänga upp en film om ni inte skulle tro mig
    Kan också tillägga att det är ganska äckligt att köra i dom hastigheterna på en moped längre sträckor )
    Paj

  14. #14

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    ju snabbare det går, ju mer felar den.

    drevningen på en piaggiomotor går bara till ungefär 90-100kmh men då behöver du hypertrim.
    Hmm. låter vettigt, aja gör den 100 är det fortfarande snabbaste moppen i stan
    Paj

  16. #16

  17. #17
    min aerox me polini corsa och leovince zx rör o stage6 membran( väldigt stort jämfört med orginal) polini variator , hebo koppling och 19mm förgasare med 80 munstycke gör HÖGST 80 enligt pappas mätare på crossbuzn som har en digital färdskrivare! så det är rätt otroligt ifall din gör 110 me sport setup

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av rallyrobin Visa inlägg
    min aerox me polini corsa och leovince zx rör o stage6 membran( väldigt stort jämfört med orginal) polini variator , hebo koppling och 19mm förgasare med 80 munstycke gör HÖGST 80 enligt pappas mätare på crossbuzn som har en digital färdskrivare! så det är rätt otroligt ifall din gör 110 me sport setup
    Men du har ju ett lågvarvigt rör och cylinder?, jag har ett högvarvigt rör och cylinder.. kan ligga en del i det ?
    Paj

  19. #19

  20. #20

  21. #21

  22. #22
    Är riktigt nöjd med moppen nu med en topp på ca 110km/h och riktigt skön axx (grymt bra på en sport setup)

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av NRG Visa inlägg
    Men du har ju ett lågvarvigt rör och cylinder?, jag har ett högvarvigt rör och cylinder.. kan ligga en del i det ?
    cylindern e INTE lågvarvig! avgasporten är stor som satan för o va 70cc och sen e alla övriga portar osv väldigt polerade osv ! zx röret tycker jag inte varvar så värst lite ändå faktist... något är inte fel med mopeden heller , den går MKT fint och är väldigt bra inställd just nu! grymt jävla stark också .

    precis 80km/h gjorde den... , ska skaffa annan drevning nån gång också så ja får mycket mer toppfart på den och yasuni c21 rör , men ja kan aldrig ens tänka mig då att den gör 110 eller ens 100km/h ...

  24. #24
    Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av Malte Visa inlägg
    Är detta inte lite fel del av forumet? Finns en tråd där man kan berätta om sina historier med farbror blå, och skulle tro att det är lite mer lycko mätare än 10 km om mätaren visar 120, förmodlien 30 km/h lycko mätare eller kanske mer..
    Du får en tia om du slutar skriva "lycko mätare"
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av Mordarosten Visa inlägg
    Du får en tia om du slutar skriva "lycko mätare"
    Du får en tia om du slutar skriva onödiga inlägg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in