-
2010-09-25, 15:10 #1
Blir aldrig nöjd med kraftöverföringsinställningarna.
Hejsan!
Som alla vet så kör jag runt på en väldigt maskulin maskin vars namn är tilldelat Yamaha Aerox. Nu är det så att jag fått en metafor i huvudet där jag tror att något är fel på variatorinställningarna varje gång jag tager min lust att köra ut på gatan.
Jag har testat följande:
Variatorinställningar (Vikter i mängder. Allt från 3.5g-5.5g)
Tryckfjädrar (Original, 15%, 22%, 30% samt 50%)
Kopplingsfjädrar @ S6MK2 (Vita, Orange samt Röda i olika spändstheter)
Även testat med Styleprokoppling
Cylinder: Top Performance Due Plus 70 cc
Rör: Doppler S3R
Förgasare: 21 mm Dellorto
Insug: Anpassat Stylepro
Membran: Malossi 4-läppars Kolfiber
Variator: Malossi MHR
Koppling: Stage6 MkII
Remskivor: Malossi (EJ OR)
Rem: Stage6
Vev: Stage6 HPC 10mm
Lager: Skf C4
Tändning: Original
Slutväxlar: Original
Tryckfjäder: Hebo 50%
Vikter: 5.0g
Kopplingsfjädrar: Orangea *Medium*
Detta är setupen nu, vars de fetstilta inställningarna är de nuvarande.
Jo, men det som jag upplever är att motorn varvar mer än den driver. Det är som sagt så att jag gör upp en metafor om att det är så i alla fall. Kan det vara jag som är petig? Mopeden gör nog runt ärliga 90-95 km/h då jag hinner ifatt bilar på 90vägen och kan ligga jämte dem. Den reser smått om jag gasar snabbt samt att jag kör ifrån allt i mopedväg inne i staden.
Tänkte även om det kan bero på kopplingsklockan? Den har varit med sen jag körde med sportsetup förra året och både gatukörts, lekkörts och fuckokörts med. Man ser att det har blivit spår inne i klockan, men det kanske inte påverkar?
Aja, kom med förslag om hur jag kan lösa det eller om det är så att remmarna ska slira lite och att jag bara är petig. Sedan svara på det med kopplingsklockan också.
Mvh.Ju mindre rutin, desto mer liv!
-
2010-09-25, 15:35 #2
Hur står det till med remmen då? Är du säker på att den är tillräckligt hård eller mjuk, och är den sliten?
-
2010-09-25, 15:46 #3
Remmen är en i princip ny S6 Sport Pro. Har kört med den sen jag satte ihop motorn med ny vev och sådant. Det var ca 3 veckor sedan och mopeden i sig har gått ca 45 mil nu.
Angående hårdheten så vet jag ej, men den köptes under "Yamaha Aerox t.o.m 2003." i alla fall.Ju mindre rutin, desto mer liv!
-
2010-09-25, 16:56 #4
jag tycker allt verkar bra
90-95 med den setupen är bra och om du säger att den axxar bra så...
-
2010-09-25, 22:03 #5
Ta ett 150 sandpapper ex och slipa runt lite i kopplingsklockan och lite på kopplingsbackarna.
Kan vara så att det är väldigt skitigtProva med det.
Är kopplingsklockan blå?
Du har ingen annan koppling du kan prova med?