Hybridvisning
-
2010-09-29, 23:13 #1
- Reg.datum
- May 2010
återbetallning av handpenning?? Tvist!!
Hallå
jag skulle sälja en moppe till en kille, pappan la 1000.- i handpenning, vi skrev ett papper stod så här:
Handpenning erlagd med 1000.- för moped blablabla med ramnr xxxxxxxxxx, mopeden skal hämtas dagen efter,
självklart så står det datum på pappret samt datum för hämtning av mopeden, pappret är underskrivet av mig och pappan som la handpenningen, han har pappret iom att det var hans kvitto på handpenningen.
Dagen efter erlagd handpenning så ringer snubben och säger att han inte tänker fullfölja affären och ger mig två alternativ att betala tillbaks handpenningen, dels så kan han komma och hämta den eller så kan han skicka ett brev med tillvägagångs sätt för mig att betala tillbaka,
Jag säger en handpenning är en handpenning och den behåller jag om affären inte blir av, var på han säger "det är avtalsbrott" varpå jag säger jag har inte tid med dig nu ring om en halvtimme.
jag går hem och googlar handpenning, och ingenstans kan jag läsa att jag har fel.
var på jag ringer snubben och frågar om han ska ha moppen och han säger nej.
vart någonstans kommer avtalsbrott in i bilden? jag har inte brytit något avtal men det har ju han!
idag fick jag ett sms av honom där han skriver: Emotser 1000.- insatta på kontonr xxxxxxx
Vem har rätt?
Skulle kunna betala tillbaks om han hade varit lite jävla ödmjuk men med hans stil så kommer han ingenstans med mig. men jag sätter mig inte över lagen där av min fråga!
-
2010-09-29, 23:17 #2
- Reg.datum
- May 2009
Du har lagen på din sida, är precis som du säger, att han har brutit avtalet.
Fråga honom vad det är han inte förstår och vilken del av avtalet du brutit??
-
2010-09-29, 23:34 #3
- Reg.datum
- May 2010
jo det var ju så jag tänkte, han försökte väll bara svänga sig med lite fina ord och göra mig nervös, tyvär kunde han bara ett ord "avtalsbrott"
och jag kan förstå honom, man kan ju altid försöka, men att han fortsätter!?
Vill han ha moppen så får han fortfarande köpa den, inget jag giddrar om.
-
2010-09-29, 23:37 #4
En handpenning är mer en säkerhet från köparens sida att säljaren håller objektet och en säkerhet från säljarens sida att köparen fullföljer köpet.
Om säljaren säljer varan till en annan person, först då begår säljaren ett avtalsbrott. Detsamma gäller om man uppenbart har ljugit om varan alternativt levererar varan vid ett senare datum än utlovat.
Om köparen backar ur affären eller inte fullföljer den, då bryter den personen avtalet och handpenningen ligger kvar hos säljaren.
Detta gäller alla affärer, från bilköp till bostadsköp. En betald handpenning återbetalas aldrig om köparen backar från ett köp. Det är enbart när företag öppet annonserar med öppet köp (vilket sällan gäller beställningsvaror utan enbart lagervaror) som erlagd handpenning behövs återbetalas.
Be honom ringa sin konsumentombudsman och fråga själv.
Ditt misstag var att du inte upprättade två kvitton. Det ska alltid finnas ett kvitto hos säljaren och ett hos köparen, oavsett vad det handlar om. Du står nu helt utan bevis.
-
2010-09-30, 00:11 #5
- Reg.datum
- May 2010
Javisst står jag utan bevis, korkat av mig, jag skrev pappret för att vara just och visa att han kunde lita på mig, kvitto på handpenningen var inget han bad om, utan mitt initiativ, dock så har han ju bara bevis som är till min fördel.
-
2010-09-30, 00:25 #6
-
2010-09-30, 00:19 #7
Det var hemskt vad folk ska hålla på och ångra sig och ***** sig med köp och skit. Du är inte ensam ju..
Ju mindre rutin, desto mer liv!
-
2010-09-30, 00:22 #8
- Reg.datum
- May 2010
ja han är dum i huvet, han hade gjort en skit bra affär, men men