Sidan 1 av 3 123 Sista
  1. #1

    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    53

    moppe Hjälp! Derbi!

    Hej alla moppegangsters!
    Jag ska trimma min derbi Xtreme 07, den går i ca 58 nu original med blindröret igensvetsat och vill ha den i ca 65. Men det är inte det som är frågan, ska köpa en Airsal 73cc cylinder. Och köra med den och allt annat original.. hur fort kommer den att gå då ungefär?

    Sen så vill min pappa inte att den ska gå i mer än ca 65 km/h så ska endast köra på den cylindern, alternativt en Dellorto 17.5mm förgasare också. Ska börja stunta så är bara ute efter kraft. Men tänkte då skaffa en fartbegränsare, men har "begränsade" kunskaper om sådana.. Pappa vet vad man har en sån till och skulle märka om jag hade en sån utan att han visste. Han är även med i bygget så vi köper alla saker tillsammans. Men, nu är den riktiga frågan:
    Har någon nån idé om hur jag med en Airsal 73cc cylinder och resten original (även drevning) ska kunna få moppen i ca 65 ?? Snälla svara, måste veta fooort!!

  2. #2
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    73cc? du tycker inte att de är lite för stort om den bara ska gå i 65 dra pluggen å sätt i en bricka och borra den tills den gör 65 ist eller dreva den

  3. #3

    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    53
    Men ska ha 73cc cylinder, vill ha all kraft man kan få

  4. #4
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av hundpäls Visa inlägg
    Men ska ha 73cc cylinder, vill ha all kraft man kan få
    ja men om du borrar pluggen så har den endå ca. 5 hk de räcker väll

  5. #5

    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    53
    Nää, vill ha cylinder Och har ingen plugg ? satt ingen i när jag köpte den, kan vart uttagen innan men med tanke på att den endast gör 58 med original drevning så tror jag inte den är urpluggad

  6. #6

    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    53
    Men vill ha så mycket kraft som går, om jag skulle fixa det till 65 med 73cc cylinder. Går det?

  7. #7
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    eller så drar du hella pluggen så har den typ 8 hk ist men då går den ju i mer en 65 men då får du väll drev den också?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av hundpäls Visa inlägg
    Nää, vill ha cylinder Och har ingen plugg ? satt ingen i när jag köpte den, kan vart uttagen innan men med tanke på att den endast gör 58 med original drevning så tror jag inte den är urpluggad
    Menar att du kapar bort blindröret. Men det skulle nog inte fungera särskilt bra med bara 73cc och drevning med strypt rör.

  9. #9

    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    53
    Men om jag skulle fixa en 73cc, och original drevning och original rör (kapat blindrör) Kan jag få ner den i 65hm/h med blackbox då?

  10. #10
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av Sk0gis Visa inlägg
    Den har inga 8 hk med dragen plugg.


    utan strypningar så har den 8hk de stog de iaf i min "manual" till min puckel senda men de är ju iof inte samma motor men dom borde inte va så olika i kraft

  11. #11
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    gör som vi har sackt ist så slipper du lägga ut ett par tusen på en cylinder som du inte ens behöver

  12. #12

    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    53
    Jo men man måste ju börja nånstans Men skulle det gå att få ner en 73cc till 65 hm/h?Vill gärna veta så fort som möjligt, och hur !

  13. #13

    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av derbi_killen Visa inlägg
    gör som vi har sackt ist så slipper du lägga ut ett par tusen på en cylinder som du inte ens behöver
    Men jag har kapat blindröret och kör original drevning, gör inte mer än 58 ? Fast med grymt axx

  14. #14
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av hundpäls Visa inlägg
    Men jag har kapat blindröret och kör original drevning, gör inte mer än 58 ? Fast med grymt axx


    de finns nog en plugg i röret endå eller katalysator

  15. #15

    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    53
    okej, får kolla på det men vill ha 73cc!!!! Snälla, finns det inget sätt att till början ha den i 65 iallafall! ?

  16. #16
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av hundpäls Visa inlägg
    okej, får kolla på det men vill ha 73cc!!!! Snälla, finns det inget sätt att till början ha den i 65 iallafall! ?

    varför 73cc???

  17. #17

    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av derbi_killen Visa inlägg
    varför 73cc???
    Vill ha kraft, men skit i varför, funkar det att få en 73cc i 65? Och fortfarande ha varv kvar att stunta med ? tacksam för svar

  18. #18
    fabbbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    vällingby
    Inlägg
    2 933
    asså duger alldeles utmärkt att stunta med avstrypt originalrör förstår inte varför du ska ha 73 cc till att stunta med om du ska strypa ner den till 65 kommer bara varva sönder som fan gör som skogis sagt ist ..
    Citat Ursprungligen postat av larsamagnusson Visa inlägg
    yamaha neos är guldvärd, skönare att åka på bakhjulet med en sån än att knulla
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    hur vet du det när du har varken knullat eller kört bakhjul med en?

  19. #19
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    som fabbbe säger de funkar alldeles utmärkt att stunta med avstrypt org rör du får tillräkligt med krafft.

  20. #20

    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    53
    Men mitt ger knappt någon kraft alls, kommer upp på bakhjulet på 2an, men det går absolut inte att stanna kvar :s original drevning, kapat blindrör.. Funkar inte ? Skulle va gött med ny cylinder... Men måste ju då få ner skiten i 65 först, vill helst skaffa cylinder då jag troligtvis kommer köpa en iallafall senare.. Gåt det inte att få ner en 73cc i 65? Villså gärna...t

  21. #21
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av hundpäls Visa inlägg
    Men mitt ger knappt någon kraft alls, kommer upp på bakhjulet på 2an, men det går absolut inte att stanna kvar :s original drevning, kapat blindrör.. Funkar inte ? Skulle va gött med ny cylinder... Men måste ju då få ner skiten i 65 först, vill helst skaffa cylinder då jag troligtvis kommer köpa en iallafall senare.. Gåt det inte att få ner en 73cc i 65? Villså gärna...t


    men de finns väll en till plugg i röret då kanske en i ljuddämparen också och en i luftburken?

  22. #22

    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    53
    Har kännt med en ståltråd, men vet någon om det sitter fler strypningar i röret på en derbi xtreme 07a? . Vill fortfarande helst ha 73cc :p

  23. #23
    Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Ort
    Tyresö!
    Inlägg
    2 461
    Om du nu verkligen vill ha airsalen så kör med urpluggat org rör och dreva den så den går i 65, Pizzadrev.. Kör inte med bb iallafall kommer säkert paja tändningen om du kör med den på hela tiden.

  24. #24
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av hundpäls Visa inlägg
    Har kännt med en ståltråd, men vet någon om det sitter fler strypningar i röret på en derbi xtreme 07a? . Vill fortfarande helst ha 73cc :p

    googla?

  25. #25

  26. #26

    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    53
    Går det att drevs ner den så mycket ? För den lär väl gå iallafall 70+ med original drev och airsalen ?

  27. #27
    Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Ort
    Tyresö!
    Inlägg
    2 461
    Det går väl men att man skulle vilja ha så är en annan sak..

    Varför inte snabbare än 65? känns onödigt o köpa trim ifall du ändå ska strypa ner det på nåt sätt.

  28. #28

    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    53
    Men ska köpa cylindern, trimma ner den och sen dreva upp, mecka på mitt rör, ny förgasare etc.. Men FÖRST vill jag köpa cylinder, och trimma ner den till typ 60 - 70. Någon som har något tips? Och vilka storlekar menade du med pizzadrev ?

  29. #29
    larsamagnussons avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    961
    du kmr slakta motorn nästan om du ska strypan så hårt med en 73cc lr vare va. sen att den kmr nog skära om du kör med orgi rör. så förstår inte vad du ska med en 70 till -.-

  30. #30
    fabbbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    vällingby
    Inlägg
    2 933
    HÅller med Edde.. asså du får samma böteslapp fall moppen skulle göra 100 blås eller ynka 65.

    Dock finns det en jävla massa skit i original avgasystemet på en Senda så börja med att ränsa ur det så ska du se att den stegrar bättre
    Citat Ursprungligen postat av larsamagnusson Visa inlägg
    yamaha neos är guldvärd, skönare att åka på bakhjulet med en sån än att knulla
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    hur vet du det när du har varken knullat eller kört bakhjul med en?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in