1. #1
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368

    Derbi Senda startar inte?! | Update 10/10 -10

    Tjena. Jag har lite problem med min Derbi Senda -02.
    Jag körde Gianelli och 19mm på den och det gick väldigt bra. Men nu har jag uppdaterat mig lite till en Portad Airsal T6 racing 70cc.
    På moppen sitter nu: Airsalen, 19mm fögg och ett Gianelli rör.
    Det jag gjorde var plockade av original cylinder och satt på Airsalen. Men efter det startar den inte.
    Jag har haft lite problem med tändning och att den fått dåligt med bensin. Men nu är allt bra.

    Den tänder bra med nytt tändstift.
    Den får bra med bensin.
    Den har bra kompression.
    Den får inte tjuvluft.

    Det konstiga är att den reagera inte alls med ny startgas

    Jag har lyckats få igång den lite nu. Jag drog på ett 120 munstycke. Jag täppte igen så den inte fick någon luft och sprang med den med fullgas. Sedan tog jag bort det jag täppte igen med, så den fick luft. Jag sprang med fullgas i nedförsbacke och då gick motorn igång. Men det var som tomgång bara fast jag hade fullgas. Släppte jag gas dog den. Det var lite mer varv i än tomgång så man kunde åka runt lite, men bara på fullgas och det fyrtaktade väldigt mycket då.
    Jag antog att den fick för mycket bensin då och satt på 110 munstycke och då ser det ut som att den får bra med bensin på tändstiftet. Men då startar den inte, inte ens reagerar.

    Jag har testat en hel del munstycken, clipset på nålen på olika ställen osv.

    Kan röret ha sotat igen? för moppen sacka lite senast jag körde med den. Jag körde med kanske 3% olja o den fick bra med bensin. Körde även med miljöbensin. Osäker på om jag gör det nu. Den puffar även till när man haft fullgas och släpper gasen. Kommer en liten "eldpuff", kan ju även va tändning men inte pillat nått med den direkt.

    Någon som vet vad felet kan va?

    Jag funderar på att sätta på 120 munstycke igen och filma, dock har jag bara mobil.
    Senast redigerat av Löken den 2010-10-10 klockan 16:41. Anledning: Updatering

  2. #2
    Jonthäs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    skogen
    Inlägg
    1 929
    kör dtn ist.
    M42B18Power!
    You must be gentle with it, just like with most swedish girls.. BUT I WONT!

  3. #3
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Nae samma fel på den
    Senast redigerat av Löken den 2010-10-07 klockan 20:45.

  4. #4
    Ngn som kan hjälpa honom?

  5. #5
    Sätt i det största munstycket du har! och testa att elda lite med en tändare på tändstiftet

    Hur ser gnista ut? Vilken färg, svag, stark?
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  6. #6
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    Sätt i det största munstycket du har! och testa att elda lite med en tändare på tändstiftet

    Hur ser gnista ut? Vilken färg, svag, stark?
    120 var mitt största. Nytt stift, tänder bra.
    Jag tog bort röret nu och det var bensin i det. Men stiftet var torrt Bensinen går igenom cyllen typ? Eftersom det kom massa bensin ut igenom utblåset och inget på tändstift. Testade utan rör nu, hände ingenting.

  7. #7
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av engert Visa inlägg
    Ngn som kan hjälpa honom?
    Aa det tycker jag verkligen. Jag är så trött på det nu, snart sliter jag bort skiten.

  8. #8
    För att utesluta att röret är igensotat så börjar du med att plocka bort det. Startar den fortfarande inte så prova att plocka bort luftburken om den kanske är igensatt.
    Det är bara felsöka för glatta livet.

    //rally

  9. #9
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av rallytjalle Visa inlägg
    För att utesluta att röret är igensotat så börjar du med att plocka bort det. Startar den fortfarande inte så prova att plocka bort luftburken om den kanske är igensatt.
    Det är bara felsöka för glatta livet.

    //rally
    Luftburken har jag aldrig haft. Röret har jag plockat bort och det hjälper inte, var även inte igensotat men massa bensin i det :S

  10. #10

  11. #11
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    membranet eller flottörnålen. något gör så den får mer soppa än den behöver.
    Okej, jag har köpt ett nytt membran nu. Det kommer troligtvis på torsdag. Nålen har jag testat olika ställen.

  12. #12

  13. #13
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av AntonOmG Visa inlägg
    Så var det på min derbi för typ 4dagar sedan jag tog bort röret och tändstiftet sedan så rulla jag den med 2:an i typ 100m sen så drg jag på stiftet och så starta den
    Okej, det jag redan testat tyvärr men tror det händer något i alla fall med nytt membran Borde ju va fullt med bensin i vev nu också, då rör var fullt. Så får nog göra som du sa.

  14. #14

  15. #15
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av AntonOmG Visa inlägg
    Glömde skriva att man gör det för att få bort bensinen som ligger vid veven
    Aa jo det vet jag

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in