-
2010-10-10, 11:05 #1
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- hemma
- Inlägg
- 915
vad behövs för att göra en pickup till en A-traktor?
tja, har börjat bli små sugen på skaffa epa nu i vinter då många kompisar har det osv. dock tycker jag allt under 20 (de lilla som finns) är skit! så tänkte om man ex köper http://www.blocket.se/vasterbotten/Mazd ... m?ca=2&w=1 något sånt,
vad behöver jag då göra för att kunna besikta?
alltså ändra/fixa innan bess vet att den endast får gå 30, men måste man ha dubbla lådor?
och att man måste ha flak, men de har den ju redan så det behöver jag inte röra väl (eller finns det något maxmått?
min fråga är väl egentligen, är det värdare att skaffa dubblalådor till en pickup för 0-9k och besikta själv eller kännar man på att köpa en färdig för 10-15?
sen, var kostar det att besikta den ?
tacksam för någon kunningsvar
-
2010-10-10, 13:04 #2
har hört att man behöver någon sorts varvtals begränsare vet dock inte säkert
-
2010-10-10, 13:26 #3
flaket måste vara en viss storlek va jag har hört.
Garaget:
http://www.garaget.org/?car=341872
-
2010-10-10, 14:33 #4
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
Till a-traktor måste man ha dubbla lådor och den främre ska va spärrad så den bara funkar med 1 2 och R, den bakre ska va spärrad i ettan. Om den ska vara en riktigt polisr*vslickare laglig så ska den gå i 30 vid 5000 varv
-
2010-10-10, 14:55 #5
-
2010-10-10, 15:37 #6
Tror det är bättre att fråga här än på ett moppeforum: http://www.epatraktor.org/forum/
-
2010-10-10, 17:59 #7
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- w
- Inlägg
- 163
flaket ska vara centrerat mellan fram och bakstam och i sidled.
Flaket får vara max 125dm2.Ex 118*105cm är godkänt,du tar bara längden*bredden och sedan får du fram om det är under 125dm2.
Har du öppningsbar bakruta så kan det behövas en skyddsbåge/eller förstärkning i hytten.
Dragkula eller nån form av draganordning är obligatorisk för alla a-traktorer.
Om mellanvägg eller hatthylla ska monteras ska den va i plåt,och vara svetsad i karossen! det är tex inte godkänt att bulta fast mellanväggen i karossen
Du ska även ha ett intyg på växellåderna från känd verkstad eller liknande.det ska framgå i intyget hur spärrningen av låderna är utförda samt hur fort den går på varje växel.
från epatraktor.org, läs på VV /transportstyrelsen för exakta lagar o regler
-
2010-10-10, 18:02 #8
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- hemma
- Inlägg
- 915
man hur ska man kunna styrpa den på 5krpm när man inte få ha varvtalsregulator? (vad jag hört)
dom tyck ba ja e noob(U)
så det är inte lagligt att ha spärrad enkellåda och varvtals? har läst olika och alla säger olika
-
2010-10-10, 20:06 #9
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Lockryd
- Inlägg
- 1 160
Polarn byggde en traktor av en 740. Han spärrade sin m47a med backspärren(du skurvar den på andra sidan av växelspaken) så man bara fick i 1an, 2an och backen. Med 1an i på bakre lådan och utan varvtalsbegränsare så gick den i typ 20 vilket va godkänt i somras iaf. Vet att dem ändrat reglerna sen dess men bara ang flaket(centrerat över bakaxeln), vad jag vet. Hans farsas jobbar kompis skrev på intyget för lådan dock, det är ett måste att du känner någon som kan skriva på intyget annars får du svetsa och köra till en firma som skriver på intyget och det kan nog kosta en slant.
Vet inte vad det sitter för motor och låda i mazdan, är ju olika utväxling på alla så om du behöver varvtalsspärr på den bilen vet jag inte.
-
2010-10-10, 20:27 #10
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- Norrtelje
- Inlägg
- 340
Det enklaste är ju att bara surfa in på transportstyrelsens hemsida och kolla. Där står allt. Kort o gott är det så här: Om mindre än 60% av tjänstevikten ligger på drivhjulen FÅR man ha ett barlastflak att lägga vikter på. Flaket får ha en yta av 1 kvadratdecimeter per 100 kg av tjänstevikten, dock max 125 kvadratdec. Traktorn ska gå max 30 km per timme, varvtalsbegränsare får användas i vissa fall, tex för att spärra varvet till 5000 ist för 6000. Max hastighet på lägsta växeln ska vara 10 knyck vid 2/3 av maxvarv, dvs i princip 4000. Så du måste inte ha dubbla lådor, men det är nästan hopplöst att få till det annars. Men köper du en Mazda med 4wd har du ju lågväxel, och då kan du ju alltid spärra den på ett bra sätt. Tex så den bara går med låg o 1-3 eller så...
-
2010-10-12, 21:18 #11
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- w
- Inlägg
- 163
-
2010-10-14, 16:58 #12
varvtals spärr är inte lagligt, men! regga med dubbla lådor som dom ovan sagt, sedan river du bort den andra lådan, och sätter dit en blufflåda, dvs, en låda som det bara driver rakt igenom, alltså ingen ändring på utväxlingen.
och sedan varvspärr. skulle polisen stanna dig när du står parkerad är det bara att visa dom den extra lådan och så är det inte mycket mer med det!
sen om du är riktigt finurlig döljer du en varvspärr i någon orginalkomponent. vet inte hur stor en sån är. men om den får plats i ett relä så är det riktigt braKikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-14, 17:26 #13
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- hemma
- Inlägg
- 915
vet att typ alla kör med enkel låda efter bess, men om man nu har så den styper varven på säg 2kprm , visst fan fattar dom att man har varvregulator??!?
-
2010-10-14, 18:44 #14
-
2010-10-15, 15:57 #15
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- w
- Inlägg
- 163
-
2010-10-22, 22:48 #16
-
2010-12-09, 20:26 #17
spärra i lågväxel och 1, 2, R. förutsatt att det är en pickup med 4wd och hög/lågväxel.
Flaket måste du förminska.
Behöver egentligen inte flak om mer än 60% av vikten vilar på drivhjulen. och du har ju 100% på drivhjulen eftersom det blir 4wd (så jag tolkar reglementet)
Och eventuellt svetsa en hatthylla.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr01...m#_Toc39018321utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv
Släng en kommentar på Dracenhttp://www.moppenet.nu/showthread.php/4708