1. #1

    vad behövs för att göra en pickup till en A-traktor?

    tja, har börjat bli små sugen på skaffa epa nu i vinter då många kompisar har det osv. dock tycker jag allt under 20 (de lilla som finns) är skit! så tänkte om man ex köper http://www.blocket.se/vasterbotten/Mazd ... m?ca=2&w=1 något sånt,
    vad behöver jag då göra för att kunna besikta?
    alltså ändra/fixa innan bess vet att den endast får gå 30, men måste man ha dubbla lådor?
    och att man måste ha flak, men de har den ju redan så det behöver jag inte röra väl (eller finns det något maxmått?

    min fråga är väl egentligen, är det värdare att skaffa dubblalådor till en pickup för 0-9k och besikta själv eller kännar man på att köpa en färdig för 10-15?
    sen, var kostar det att besikta den ?

    tacksam för någon kunningsvar

  2. #2
    har hört att man behöver någon sorts varvtals begränsare vet dock inte säkert

  3. #3
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    flaket måste vara en viss storlek va jag har hört.

  4. #4
    Till a-traktor måste man ha dubbla lådor och den främre ska va spärrad så den bara funkar med 1 2 och R, den bakre ska va spärrad i ettan. Om den ska vara en riktigt polisr*vslickare laglig så ska den gå i 30 vid 5000 varv

  5. #5
    tror att flaket måste vara centrerat över bakaxeln

  6. #6
    HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Svalöv, Skåne
    Inlägg
    1 451
    Tror det är bättre att fråga här än på ett moppeforum: http://www.epatraktor.org/forum/

  7. #7
    flaket ska vara centrerat mellan fram och bakstam och i sidled.
    Flaket får vara max 125dm2.Ex 118*105cm är godkänt,du tar bara längden*bredden och sedan får du fram om det är under 125dm2.

    Har du öppningsbar bakruta så kan det behövas en skyddsbåge/eller förstärkning i hytten.

    Dragkula eller nån form av draganordning är obligatorisk för alla a-traktorer.

    Om mellanvägg eller hatthylla ska monteras ska den va i plåt,och vara svetsad i karossen! det är tex inte godkänt att bulta fast mellanväggen i karossen

    Du ska även ha ett intyg på växellåderna från känd verkstad eller liknande.det ska framgå i intyget hur spärrningen av låderna är utförda samt hur fort den går på varje växel.


    från epatraktor.org, läs på VV /transportstyrelsen för exakta lagar o regler

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av pizzadax Visa inlägg
    Till a-traktor måste man ha dubbla lådor och den främre ska va spärrad så den bara funkar med 1 2 och R, den bakre ska va spärrad i ettan. Om den ska vara en riktigt polisr*vslickare laglig så ska den gå i 30 vid 5000 varv
    man hur ska man kunna styrpa den på 5krpm när man inte få ha varvtalsregulator? (vad jag hört)

    Citat Ursprungligen postat av HEDIN Visa inlägg
    Tror det är bättre att fråga här än på ett moppeforum: http://www.epatraktor.org/forum/
    dom tyck ba ja e noob (U)

    Citat Ursprungligen postat av dracc Visa inlägg
    flaket ska vara centrerat mellan fram och bakstam och i sidled.
    Flaket får vara max 125dm2.Ex 118*105cm är godkänt,du tar bara längden*bredden och sedan får du fram om det är under 125dm2.

    Har du öppningsbar bakruta så kan det behövas en skyddsbåge/eller förstärkning i hytten.

    Dragkula eller nån form av draganordning är obligatorisk för alla a-traktorer.

    Om mellanvägg eller hatthylla ska monteras ska den va i plåt,och vara svetsad i karossen! det är tex inte godkänt att bulta fast mellanväggen i karossen

    Du ska även ha ett intyg på växellåderna från känd verkstad eller liknande.det ska framgå i intyget hur spärrningen av låderna är utförda samt hur fort den går på varje växel.


    från epatraktor.org, läs på VV /transportstyrelsen för exakta lagar o regler
    så det är inte lagligt att ha spärrad enkellåda och varvtals? har läst olika och alla säger olika

  9. #9
    Polarn byggde en traktor av en 740. Han spärrade sin m47a med backspärren(du skurvar den på andra sidan av växelspaken) så man bara fick i 1an, 2an och backen. Med 1an i på bakre lådan och utan varvtalsbegränsare så gick den i typ 20 vilket va godkänt i somras iaf. Vet att dem ändrat reglerna sen dess men bara ang flaket(centrerat över bakaxeln), vad jag vet. Hans farsas jobbar kompis skrev på intyget för lådan dock, det är ett måste att du känner någon som kan skriva på intyget annars får du svetsa och köra till en firma som skriver på intyget och det kan nog kosta en slant.

    Vet inte vad det sitter för motor och låda i mazdan, är ju olika utväxling på alla så om du behöver varvtalsspärr på den bilen vet jag inte.

  10. #10
    Det enklaste är ju att bara surfa in på transportstyrelsens hemsida och kolla. Där står allt. Kort o gott är det så här: Om mindre än 60% av tjänstevikten ligger på drivhjulen FÅR man ha ett barlastflak att lägga vikter på. Flaket får ha en yta av 1 kvadratdecimeter per 100 kg av tjänstevikten, dock max 125 kvadratdec. Traktorn ska gå max 30 km per timme, varvtalsbegränsare får användas i vissa fall, tex för att spärra varvet till 5000 ist för 6000. Max hastighet på lägsta växeln ska vara 10 knyck vid 2/3 av maxvarv, dvs i princip 4000. Så du måste inte ha dubbla lådor, men det är nästan hopplöst att få till det annars. Men köper du en Mazda med 4wd har du ju lågväxel, och då kan du ju alltid spärra den på ett bra sätt. Tex så den bara går med låg o 1-3 eller så...

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av guth Visa inlägg


    så det är inte lagligt att ha spärrad enkellåda och varvtals? har läst olika och alla säger olika
    nej det är det inte, men nästan alla kör med de. t.ex jag

  12. #12

  13. #13
    vet att typ alla kör med enkel låda efter bess, men om man nu har så den styper varven på säg 2kprm , visst fan fattar dom att man har varvregulator??!?

  14. #14

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    ja det kommer du inte undan
    så det hjälper inte att ha en tom låda bakom första lådan som du sa ..

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av guth Visa inlägg
    man hur ska man kunna styrpa den på 5krpm när man inte få ha varvtalsregulator? (vad jag hört)



    dom tyck ba ja e noob (U)



    så det är inte lagligt att ha spärrad enkellåda och varvtals? har läst olika och alla säger olika

    Nej det är inte lagligt man fick besikta med det förut likadant som att man fick bygga okapade traktorer, men kvarev har vlivit hårdare.

  17. #17
    spärra i lågväxel och 1, 2, R. förutsatt att det är en pickup med 4wd och hög/lågväxel.
    Flaket måste du förminska.
    Behöver egentligen inte flak om mer än 60% av vikten vilar på drivhjulen. och du har ju 100% på drivhjulen eftersom det blir 4wd (så jag tolkar reglementet)
    Och eventuellt svetsa en hatthylla.

    http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr01...m#_Toc39018321
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in