-
2010-10-17, 13:47 #1
Slirande koppling Derbi -05
Hej alla. Går på problemet direkt! Moppen är en Puckelsenda med -05 motor i. (EBS motorn)
Varje gång jag ska köra iväg när moppen är kall så slirar kopplingen i ca. 2 sek på växlarna 2-6
Jag har nybytt olja anpassad för våtkoppling, justerade kopplingsarmen igår(dvs. öppnade kopplingskåpan och flyttade armen 1 steg bakåt) och har nya lameller sen 1 år tillbaka.
Jag har försökt det mesta men får ingen ordning på det. Vill ha hjälp från folk som har en vettig åsikt och inte bara sitter här och gissar men är gissningen vettig så får det väl gå. Aldrig fel att bolla lite ideér.
Tack på förhand Alexander
-
2010-10-17, 13:49 #2
- Reg.datum
- Aug 2008
- Ort
- ***
- Inlägg
- 102
Slitna fjädrar / lameller?
Fel olja?
-
2010-10-17, 13:59 #3
Släng i MHRfjädrar så slirar den inte.
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
-
2010-10-17, 14:23 #4
-
2010-10-17, 15:51 #5
- Reg.datum
- Oct 2007
- Ort
- hej
- Inlägg
- 781
-
2010-10-17, 18:15 #6
Läs ovanstående. Har ju ny, rätt, olja. Bytte fjädrar + lameller förra året.
Har ju ProRace fjädrar och lameller så tycker inte den ska det.
Jao, spelar ingen roll om den stått ett tag och blivit varm, måste typ slita bort slirningen känns det som.
Jo, man skulle ju tycka det men funkar inte
-
2010-10-17, 18:30 #7
-
2010-10-17, 18:30 #8
Proracekopplingen är fruktansvärt dålig, så det är mycket väl möjligt att det är den som är faktorn till att det slirar.
Ju mindre rutin, desto mer liv!
-
2010-10-17, 19:30 #9
-
2010-10-18, 17:01 #10
-
2010-10-19, 22:53 #11
Ohja ! Tror inte det finns en enda skruv jag inte har varit och pillat på på hela moppen under den tiden jag har haft den
Men nog med OT. Tack alla !
-
2010-10-20, 19:23 #12
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Vadstena
- Inlägg
- 96
Om du vill köra på en "snik" lösning så köp mhr fjädrar o släng i då de brukar vara dom som e slitna, speciellt pr fjädrarna
-
2010-10-21, 00:17 #13
-
2010-10-21, 09:01 #14
- Reg.datum
- Oct 2008
- Ort
- hej
- Inlägg
- 872
Behöver nödvändigtvis inte vara fjädrarna som är slitna. Det är lamellerna som blir slitna fortast och inte fjädrarna. Men om du vill vara på den säkra sidan bör du införskaffa ett nytt kopplingskit.
-
2010-10-23, 12:54 #15
-
2010-10-23, 13:11 #16
- Reg.datum
- Oct 2008
- Ort
- hej
- Inlägg
- 872
-
2010-10-23, 13:38 #17
-
2010-10-23, 15:51 #18
-
2010-10-23, 15:51 #19
Jao, oljebyte förra veckan, inget vatten där inte
Och olja avsedd för
-
2010-10-23, 16:00 #20
I med MHRfjädrar bara, jag tror att sliret försvinner då, gjorde de för mig iaf.
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
-
2010-10-23, 18:55 #21
-
2010-10-26, 20:47 #22
Kasta ut PR-lamellerna direkt och sätt i original. Jävla skit är vad det är. Kommer säkert ta år att slita ut dom, så det är ingen idé att vänta. Ingen friktion - inget slitage, riktigt så illa är det inte, men nästan. Onödigt att stå och kopplingsbörna också, blir bara massa skit i oljan. Kul är det ju inte heller och det är pinsamt med slirande koppling.
-
2010-10-31, 13:51 #23