Question Slirande koppling Derbi -05

Hej alla. Går på problemet direkt! Moppen är en Puckelsenda med -05 motor i. (EBS motorn)

Varje gång jag ska köra iväg när moppen är kall så slirar kopplingen i ca. 2 sek på växlarna 2-6

Jag har nybytt olja anpassad för våtkoppling, justerade kopplingsarmen igår(dvs. öppnade kopplingskåpan och flyttade armen 1 steg bakåt) och har nya lameller sen 1 år tillbaka.

Jag har försökt det mesta men får ingen ordning på det. Vill ha hjälp från folk som har en vettig åsikt och inte bara sitter här och gissar men är gissningen vettig så får det väl gå. Aldrig fel att bolla lite ideér.

Tack på förhand Alexander

Slitna fjädrar / lameller?
    Fel olja?

slirar den bara när den är kall ?

Varmkör ordentligt så löser det sig.
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Med en flaska starksprit och lite rökelse kan allt bli rätt intressant att läsa.

Citat Ursprungligen postat av Sk0gis Visa inlägg
    Slitna fjädrar / lameller?
    Fel olja?
    Läs ovanstående. Har ju ny, rätt, olja. Bytte fjädrar + lameller förra året.

Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Släng i MHRfjädrar så slirar den inte.
    Har ju ProRace fjädrar och lameller så tycker inte den ska det.
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    slirar den bara när den är kall ?
    Jao, spelar ingen roll om den stått ett tag och blivit varm, måste typ slita bort slirningen känns det som.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Varmkör ordentligt så löser det sig.
    Jo, man skulle ju tycka det men funkar inte

Proracekopplingen är fruktansvärt dålig, så det är mycket väl möjligt att det är den som är faktorn till att det slirar.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    PR fjädrarna är skit, min slirade med pr fjädrar när jag körde på en sliten airsal 70, 21mm fugg, org rör
    Hm, okej Får väl köra slut på PR kopplingen då och köpa bättre grejer till våren eller något =) gött att en med erfarenhet svarade tack så mycket
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Proracekopplingen är fruktansvärt dålig, så det är mycket väl möjligt att det är den som är faktorn till att det slirar.
    Okej, som jag skrev på ovanstående. Kör slut på kopplingen då och köper bättre till våren

Citat Ursprungligen postat av Sk0gis Visa inlägg
    Förra året ja, den kan väl vara utsliten för det eller?
    Tro mig, jag vet när en koppling är slut

Ohja ! Tror inte det finns en enda skruv jag inte har varit och pillat på på hela moppen under den tiden jag har haft den Men nog med OT. Tack alla !

Reg.datum
    May 2010
    Om du vill köra på en "snik" lösning så köp mhr fjädrar o släng i då de brukar vara dom som e slitna, speciellt pr fjädrarna

Citat Ursprungligen postat av danne_drd_limited Visa inlägg
    Om du vill köra på en "snik" lösning så köp mhr fjädrar o släng i då de brukar vara dom som e slitna, speciellt pr fjädrarna
    Behöver nödvändigtvis inte vara fjädrarna som är slut. Lamellerna slits oftast way mycket fortare. Under hela säsongen jag körde med min motor så böt jag bara lamellerna.

Behöver nödvändigtvis inte vara fjädrarna som är slitna. Det är lamellerna som blir slitna fortast och inte fjädrarna. Men om du vill vara på den säkra sidan bör du införskaffa ett nytt kopplingskit.

Citat Ursprungligen postat av Daanne Visa inlägg
    Behöver nödvändigtvis inte vara fjädrarna som är slitna. Det är lamellerna som blir slitna fortast och inte fjädrarna. Men om du vill vara på den säkra sidan bör du införskaffa ett nytt kopplingskit.
    Hmm, okej, det jag tycker är konstigt är att den bara sliter 1-2 sek precis när man åker iväg vid kallstart men även ibland vid varmstart. Det slirar ju inte konstant Precis som att man måste "slita" till de

Citat Ursprungligen postat av NorZkeN Visa inlägg
    Hmm, okej, det jag tycker är konstigt är att den bara sliter 1-2 sek precis när man åker iväg vid kallstart men även ibland vid varmstart. Det slirar ju inte konstant Precis som att man måste "slita" till de
    Då kan det vara oljan som är dålig.

pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Har du kollat färgen på oljan? Så den inte tar in vatten eller diverse...
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

Jao, oljebyte förra veckan, inget vatten där inte

Jao, oljebyte förra veckan, inget vatten där inte Och olja avsedd för

I med MHRfjädrar bara, jag tror att sliret försvinner då, gjorde de för mig iaf.
    Får ju fucka sönder den gamla först

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Kasta ut PR-lamellerna direkt och sätt i original. Jävla skit är vad det är. Kommer säkert ta år att slita ut dom, så det är ingen idé att vänta. Ingen friktion - inget slitage, riktigt så illa är det inte, men nästan. Onödigt att stå och kopplingsbörna också, blir bara massa skit i oljan. Kul är det ju inte heller och det är pinsamt med slirande koppling.

Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Kasta ut PR-lamellerna direkt och sätt i original. Jävla skit är vad det är. Kommer säkert ta år att slita ut dom, så det är ingen idé att vänta. Ingen friktion - inget slitage, riktigt så illa är det inte, men nästan. Onödigt att stå och kopplingsbörna också, blir bara massa skit i oljan. Kul är det ju inte heller och det är pinsamt med slirande koppling.
    Hehe, kan ju inte påstå att jag tycker det är häftigt med att slira koppling. Hela bygden måste ju tro att jag verkligen inte kan köra Men jag kommer nog ta lamellerna nu till vintern då för jag skall ändå ställa in den och fixa med diverse småfel

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in