pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010

TGB Tändssystem - mysterium...

Tjena! jag har köpt en scooter vid namn TGB 309RS. Köpte den billigt av en polare när jag väl fick hem den så började jag skruva lite på den. Motorn gick runt även att den saknade komp och gav ingen gnista. Rev bort cylindern, kolven vickade i loppade dags för ny kolv! Svänghjulet åkte bort efter mycket slit, en kabel hade gett sig där inne så jag skarvade ihop den igen.. putsade till magneterna med sandpapper och monterade ihop allt igen. Kontakerna dränkte jag i kontaktspräj och filade till jorden med papper. Fortfarande ingen gnista. Testade även med en Ducati tändspole utan några resultat alls.. Det sjuka är att förra ägaren körde moppen till garaget och ställde sedan den där över sommarn och sålde den till mig nu i veckan.

Mina ideér är slut.. det enda som låter rimligt i mitt huvud just nu är att tändspolen som gett upp.

Hjälp uppskattas!

Tändspolen kan vara skev samt död. Har du testat byta tändstift?
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Tändspolen kan vara skev samt död. Har du testat byta tändstift?
    Tändspolen låter det som i mina öron också.. japp, har testat två fullt fungerande stift utan resultat.

Tror jag beställer en kolv och en ny tändspole, det är väl knappast stor chans att någon spole eller diverse på tändplattan har gått sönder?

Tack på förhand Busungen!

Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Tändspolen låter det som i mina öron också.. japp, har testat två fullt fungerande stift utan resultat.

Tror jag beställer en kolv och en ny tändspole, det är väl knappast stor chans att någon spole eller diverse på tändplattan har gått sönder?

Tack på förhand Busungen!
    Det kan ha inträffat, men det är lika bra att testa byta tändspolen ändå innan det.

Lugnt!
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Det kan ha inträffat, men det är lika bra att testa byta tändspolen ändå innan det.

Lugnt!
    Tackar.. besällt spole + kolv nu

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in