-
2010-10-27, 15:47 #1
Skruv gått av i cylindern.
Tjena!
Precis som topic säger så har min avgasskruv gått av inne i cylindern. Den sitter för långt in för att kunna nås med polygrip, så nu undrar jag vilket det bästa sättet att få ut den är?
Mvh
-
2010-10-27, 15:53 #2
borra är nog den enda lösningen, ser inget annat sätt än att få ut den så, är det M6 så ta ett 4mm borr och borra försiktigt akta gängerna. sen när du har borrat så tar du en gängtapp M6 och rensar gängerna. är det en rostfri skruv eller svartmetall? (rostfritt= nästan omöjligt att borra i, i din situation)
-
2010-10-27, 16:20 #3
Det bästa sättet då det gäller skruvar som gått av, med rundade skallar osv. är att hålla en lagom stor mutter ovanpå med hålet mitt över skruven och svetsa i hålet så du kan skruva ut skruven med hjälp av muttern. Det gör inget om du skulle missa lite så du kommer åt cylindern när du svetsar, det biter inte i aluminium eller gjutjärn. Värmen som bildas vid svetsningen hjälper också till för att skruven ska släppa lättare.
Att borra avråder jag dig att göra, brukar sällan sluta bra..Don´t make excuses, make horsepower!
-
2010-10-27, 16:52 #4
-
2010-10-27, 18:17 #5
- Reg.datum
- Oct 2010
- Ort
- Sthlm/Nacka
- Inlägg
- 2 931
Hände samma sak för mig för ett tag sen. Försökte först få ut skruven själv genom att borra ett hål och sen skruva ut skruven med en grispitt/skruvutdragare men den gick av... Slutade med att vi lämnade in cyllen till en verkstad, de svetsade fast en bult på skruven i cylindern som de sen skruvade ut.
-
2010-10-27, 18:59 #6
-
2010-10-27, 19:33 #7
- Reg.datum
- Oct 2010
- Ort
- Sthlm/Nacka
- Inlägg
- 2 931
Min farsa kände en som jobbar på ett bilmek, o dom skickade den till en mekanisk verkstad nånstans. Kommer inte ihåg vad den hette
-
2010-10-27, 20:22 #8
-
2010-10-27, 20:40 #9
asa ner den till skåne så svetsar ja på en mutter till dig
billigare att köpa ny cylinder haha
forshaga shoppern med pneumatik och liggande minarelli
www.moppenet.nu/showthread.php/4469
till salu!
-
2010-10-27, 21:49 #10
- Reg.datum
- Oct 2010
- Ort
- Sthlm/Nacka
- Inlägg
- 2 931
-
2010-10-27, 21:56 #11
-
2010-10-28, 17:13 #12
- Reg.datum
- Oct 2010
- Ort
- Sthlm/Nacka
- Inlägg
- 2 931
-
2010-10-28, 18:23 #13
-
2010-10-28, 19:58 #14
- Reg.datum
- Oct 2010
- Ort
- Sthlm/Nacka
- Inlägg
- 2 931
-
2010-10-28, 20:06 #15
kanske de andra sätten är bättre men det JAG gjorde va att ta en dremmel och "dremmla" ett rak sträck på skruven, såklart så blev d sträck på cylindern också, men iaf efter d tog jag bara en plattmejsel och skruva ut den, sen småfixa man med kemiskmetall, inget måste men ahh, blir bättre iaf
Nä, det är nog fel på kolvuppstötarfjädern