Hybridvisning

  1. #1

    Felsöknings Tråd! Startar inte mopeden? Av: Tikka

    Tänkte hjälpa alla moppepojkar på traven med felsökning på dom vanligaste problemen.
    Finns mycket mer att felsöka i alla dessa sektioner, men i denna tråd tar jag upp dom vanligaste fenomenen.
    Denna tråd är mest inriktad på scootrar men felsökningarna fungerar lika bra på crossmoppar.

    Ingen gnista:
    * Börja med att kontrollera att tändhatt och tändkabel sitter på ordentligt.
    Om dom sitter som dom ska, kan du klippa en snutt i slutet och skruva på tändhatten på nytt. Gör även samma sak i tändspolen om den inte är limmad.
    * Om detta inte hjälpte så är det dags att prova med ett nytt tändstift.
    * Om problemet kvarstår så är tändspolen nästa kandidat att felsöka.
    Börja med att kontrollera att alla kablar sitter som dom ska, och att det inte finns massa skit på kontaktytorna.
    Ta fram en multimeter och kolla så alla värden slår rätt.
    Du kan få fram dom rätta värdena i en verkstadshandbok eller liknande.
    * Om den fortfarande inte har gnista, så är det dags att kontrollera kabelhärvorna efter skavanker eller i bästa fall, kontakter som hoppat ur.

    Får gnista, men startar inte:
    * Kontrollera att bensinen når tändstiftet.
    * Plocka av luftfiltret och kontrollera att det inte är igensatt.
    När du endå har luftfiltret borta så kan du försöka flöda förgasaren, genom att hålla handen för intaget och kicka ett par gånger.
    * Om den fortfarande inte startar så är det en bra ide att plocka av och isär förgasaren helt.
    Rengör sedan förgasaren med tex bensin, brake cleaner osv.
    Jag rekomenderar ultraljud med industrirengöringsmedel.
    Kom ihåg att plocka bort alla gummipackningar innan ni börjar spruta brake cleaner eller använder ultraljud. Brake Cleaner förstör packningen, och ultra ljud förstorar packningen.
    När du endå har förgasaren demonterad, så kan du kontrollera att luftskruven är i rätt läge. En bra grundinställning att utgå ifrån är 2½ varv ut. Detta är den vanligaste fabriksinställningen på dom flesta mopeder.
    Om moppen inte startar efter denna procedur, prova sug i vacumslangen ett par gånger och försök igen.
    * Hjälper inte detta så är det dags att se över din bestyckning. Är mopeden original så rekommenderar jag att bestycka upp den ca 5 storlekar, då dom flesta mopeder är snålt bestyckade från fabrik. Och gå absolut inte och köp ett munstycke utan att be dom mäta det först! 90% av alla munstycken är felnumrerade, då nästan alla tillverkare går efter en egen storleks lista.

  2. #2
    Jaha, nu hann du före mig o copy pastea dessa din jävel =)

  3. #3
    om man har gjort det där o den inte startar då?

  4. #4

    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    stockholm, nacka
    Inlägg
    3
    kan också vara tändplattan om den har gnista men startar inte så var det på min moppe kolla tändplattan

  5. #5
    Startproblem på kinesskitmoppe.

    Koppla in en ny kabelhärva och sen blev en grunka skitvarm så fort man koppla in batteriet
    Bild på den:

    Har ingen aning om va de är förnå

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av pizzadax Visa inlägg
    Startproblem på kinesskitmoppe.

    Koppla in en ny kabelhärva och sen blev en grunka skitvarm så fort man koppla in batteriet
    Bild på den:

    Har ingen aning om va de är förnå
    Motstånd som sitter mellan laddspolen och automatchoken
    Utan detta motstånd stänger choken för snabbt
    Den ska bli varm
    Senast redigerat av HasSse666 den 2010-12-14 klockan 23:33.

  7. #7
    Om du inte har haft igång mopeden på ett bra tag och den inte startar så borde du tömma flottören (koppen under förgasaren), det finns en skruv undertill som du skruvar upp och låter bensinen rinna ut.

    Varför?

    -Jo innan vid 40-talet så fanns det en lagstiftning på att bensinen skulle kunna hålla längre som ett "bäst före", men du finns inte den lagstiftningen längre så det är meningslöst att göra så bensinen ska hålla längre, så oftast blir bensinen gammal efter 2-3 veckor och då blir ditt fordon svårstartad. Ett tips är om ni ska förvara ditt fordon el längre tid tex, inför vintern, så fyll tanken till topp så nästan ingen fukt finns i tanken.

  8. #8
    kan det vara ngt fel på cdi boxen? asso när man inte får ngn gnista, har testat allt du har skrivit.

  9. #9

  10. #10

    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Torslanda, gbg
    Inlägg
    41
    Varför startar den INTE???

    Tjenare, har varit sjuk i ett par dar nu, så skulle jag ut o testa moppen för jag inte ligga inne mer, så såg jag att den hade läckt bensin så jag drog åt skruvarna lite på förgasaren för jag trodde att jag inte hade dratt åt dem ordentligt efter jag hade bytt munstycke, sedan startade jag den och gasade lite för att se så allt var bra.

    Men efter när jag skulle ut och köra senare så såg jag att den hade läckt mer då tänkte jag att flottören hade hängt sig iaf så öppnade jag föggen och såg till så allt såg bra ut. Efter det så slutade den läcka men så startade den inte så jag skruva av tändstiftet eftersom det antagligen skulle vara dyngsurt när bensinen hade överflödat, det var blött så jag blåste rent det fast så startade den endå inte...

    Vad är felet? Den har inte skurit för den gick ju 2 timmar innan den sluta starta :S
    Kan tändstiftet ha tatt nån skada????? Hjälp!
    Behöver snabba svar, tack i förväg!

    P.S Ledsen för den långa texten, ville bara beskriva problemet så bra som möjligt!
    EDIT: Det är en Gilera Stalker FÖRESTEN!

    EDIT: Den startar och går ett tag sedan dör, ska rengöra förgasaren nu och såg att vakuum slangen inte satt åt ordentligt, får se om den funkar efter det.
    Senast redigerat av wajpofc den 2011-05-29 klockan 00:08.

  11. #11
    Tjenare! nu är det såhär att jag körde moppen senast i höstas innan jag ställde in den i garaget utan att starta den över vintern, Sen i våras kicka jag som en galning men den starta inte. Gick ut och prova starta den med gämna mellanrum inget hände, tills 1 dag då den gick igång på första kicken, och då stack jag ut o körde hela kvällen sen när jag hade stått still en stund och skulle hem så starta den inte. Jag rulla hem den och nu var den lika död som innan.

    Efter ca 2-3 veckor av kickande då och då hände inget, men för ca 4 dagar sen starta den på första kicken igen och det har den gjort nu varje dag i 4 dagar så då har jag varit ute och kört lite varje dag.

    Nu är det så att den starta på första kicken idag igen så jag körde lite grann sen stack jag hem och bytte rör för att den går bättre med detta rör, så efter jag hade bytt rör starta jag den och tog en provrunda, det gick hur bra som helst, men sen byta jag munstycke och nu startar den inte och är lika död igen. Fattar inte hur den kan vara sten död till att gå igång på första kicken och sen vara stendöd igen... kan nämna att jag har kört utan luftburk ett tag så är antagligen ganska mkt skit i förgasaren, kan detta vara problemet? Hjälp uppskattas!

    Mvh
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Kan sponsra med 200 spänn om du tar på dig Pandadräkt och sjunger kareoke på tunnelbanan i en timme.

  12. #12
    davzzs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Vasa, Finland
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av MaartiIN Visa inlägg
    Tjenare! nu är det såhär att jag körde moppen senast i höstas innan jag ställde in den i garaget utan att starta den över vintern, Sen i våras kicka jag som en galning men den starta inte. Gick ut och prova starta den med gämna mellanrum inget hände, tills 1 dag då den gick igång på första kicken, och då stack jag ut o körde hela kvällen sen när jag hade stått still en stund och skulle hem så starta den inte. Jag rulla hem den och nu var den lika död som innan.

    Efter ca 2-3 veckor av kickande då och då hände inget, men för ca 4 dagar sen starta den på första kicken igen och det har den gjort nu varje dag i 4 dagar så då har jag varit ute och kört lite varje dag.

    Nu är det så att den starta på första kicken idag igen så jag körde lite grann sen stack jag hem och bytte rör för att den går bättre med detta rör, så efter jag hade bytt rör starta jag den och tog en provrunda, det gick hur bra som helst, men sen byta jag munstycke och nu startar den inte och är lika död igen. Fattar inte hur den kan vara sten död till att gå igång på första kicken och sen vara stendöd igen... kan nämna att jag har kört utan luftburk ett tag så är antagligen ganska mkt skit i förgasaren, kan detta vara problemet? Hjälp uppskattas!

    Mvh
    Edit: hade klickat in mig på heelt fel tråd!
    ... är helt ärligt mentalt efterbliven, när han är hungrig så får han ögon stora som tefat, går runt och gör avgrundsvrål!
    Som jag då..

  13. #13
    Tjenare! Det här e mitt första inlägg, jag har en aerox-05 som ej startar(med startgas går den i gång i typ 1 sek sen lägger den av).
    Setup: Polini sport 70cc, 4g variatorvikter, leovince zx, sak sätta på större munstycke och andra kopplingsfjädrar.
    Och nu kommer min fråga kan det vara så att den inte startar för jag måste ha ett annat tändstift? Vad för ngt i så fall?
    Jag har originalstiftet på nu.

  14. #14

  15. #15
    tjena, har en peugeot trekker med viva citymotor som vägrar att starta. den har alltid varit svårstartad men har blivit mer svårstartad senaste veckorna. nu är batteriet iofs pajj men när den har stått i en vecka så tar det ca en halvtimmas kickande/elstart för att den ska starta. har kollat gnistan och den är bra, kan vara värt att nämna att jag blandar olja i tanken någon som vet vad problemet är?

    p.s tror att munstycket kan vara litet men har gått jävligt bra med munstycket som sitter i för övrigt

  16. #16
    Tjena, jag har problem med min elstart för när man ska starta den med den så bara snurrar?
    Jag har nytt batteri, ny startmotor, nytt startrelä..
    Men min startkrans har knappt några splins kvar, men den snurrar inte?
    Här är en vidio hur de ser ut..
    Hoppas jag får hjälp!
    Mvh Robin!
    Det är en yamaha slider 2007!

    http://www.youtube.com/watch?v=qxNAkp0AXfI

  17. #17
    Jag behöver verkligen hjälp, Min moppe går aldrig igång jag har kickat utav bara fan men det går inte

    -Gnista har den
    -Bensin får den stiftet blir alldeles blött efter ett tag
    -Komp vet jag inte riktigt hur man kollar

    Jag har testat med startgas men det funkar inte så bra går igång någon sekund bara sen lägger den av, Jag vill verkligen få igång den ska försöka sälja den och köpa en rrx ist

    Snälla hjälp

  18. #18

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    74
    Tjenare! Jag har kört min moped sen våren utan problem tills för någon vecka sedan, då jag körde den (funkade perfekt) och helt plötsligt så dör den. Sen dess har jag inte kunnat starta den och jag har helt ärligt ingen aning vad som är felet.
    Jag har tittat i förgasaren och den är inte smutsig, jag har testat att ha en cola flaska med bensin för att se ifall det den får för lite bensin, jag har testat startgas och tändstiftet fungerar som den ska. Så vad kan felet vara?

    När jag kickar moppen så puffar den lite lätt och sedan kommer en stor puff då och då. Så vad kan felet vara?

    MVH //elkeR

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av elkeR Visa inlägg
    Tjenare! Jag har kört min moped sen våren utan problem tills för någon vecka sedan, då jag körde den (funkade perfekt) och helt plötsligt så dör den. Sen dess har jag inte kunnat starta den och jag har helt ärligt ingen aning vad som är felet.
    Jag har tittat i förgasaren och den är inte smutsig, jag har testat att ha en cola flaska med bensin för att se ifall det den får för lite bensin, jag har testat startgas och tändstiftet fungerar som den ska. Så vad kan felet vara?

    När jag kickar moppen så puffar den lite lätt och sedan kommer en stor puff då och då. Så vad kan felet vara?

    MVH //elkeR
    Har precis samma problem.. Vore tacksam om någon kunde svara :/

  20. #20

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av softish Visa inlägg
    Har precis samma problem.. Vore tacksam om någon kunde svara :/
    För mig verkar det vara att nånting har nypt eller skurit. Jag ska titta i variatorn och cylindern ifall något är fel där :/

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av elkeR Visa inlägg
    För mig verkar det vara att nånting har nypt eller skurit. Jag ska titta i variatorn och cylindern ifall något är fel där :/
    Min går igång efter typ 100 kickar men då kan den endast stå på tom gång och gasar man ytterst lite så dör den och sedan samma visa igen..

  22. #22
    Choffe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Nykvarn,Södertälje
    Inlägg
    90
    Min viva startar inte hände när ja va ute o körde o den tvär dog komp finns men ingen gnista, och ja tog svänghjulet o då såg ja att på statorplattan att troligen svänghjulet gått emot en av spolarna den isolerade. Så tror ni det bara kan vara det eller något annat större fel?

  23. #23
    min har gnista,suger vakunn och det kommer besin men det gå inte vidare tändstif är torr få ingen bensin kan detta beror på att jag har koppla fel på tändningslås eller?

  24. #24
    Hejsan jag har en stalker med vattenkyld runner motor, har en 70cc cylle och annat trim på, när jag fick den hällde jag i bensin o startade den, den gick men dog efter en stund pga av förgasarinställning och att ljuddämparen inte sitter på pga av att den blivit stulen, hur som helst, jag fyllde på lite mer bensin, och fyllde på vatten i vattenbehållaren, och startade den igen, den gick en stund och jag han ställa om föggen till lite bättre, sen dog den igen, försökte starta men det gick inte, tog ur tändstift osv såg att det va blött som bara den så torkade det torrt, skruvade i samma veva av toppen också och det va lika blött där och på kolven så torkade torrt där med, skruvade sen av röret och paff det va ca en halv liter vatten/bensin i avgasröret som jag hällde ut och då såg jag även att det rann ut ca en halv lite också lite mindre ut ur utblåset där man fäster röret, torkade torrt allt och satt tillbaks det, kopplade också bort vatten pumpen, insåg då att det varken fanns bensin eller vatten i tankarna, så fyllde på bensin, och den starta direkt, min fråga, va det vatten blandat bensin eller bara vatten som kom in i avgasröret o det ocb varför? tacksam för svar!

  25. #25
    Tja!

    Jag tror jag postar i rätt tråd annars ställer jag mig i skamvrån med dumstrut!?

    Jag har har en Kinamoppe (Motogino Dfe50qt-9) som gick som ett lass skit men den gick.
    Jag gjorde rent förgasaren och tömde ur den gamla soppan i tanken då jag läst nånstans att mopparna inte gillar gammal soppa.
    Så långt inga problem jag fick ihop allt dvs inga skruvar eller nån annan konstig pryl över.
    Nu vill f#nskapet inte starta om man inte ger den en dusch med startgas.
    Det finnes gnista ny soppa så det är inte problemet utan mest att jag förmodligen börjar bli dement eller nåt åt det hållet...
    På soppakranen så är det 2 anslutningar den ena är för vacum så långt är jag med på förgasaren så är det det 2 anslutningar samt en på insuget.
    hur ska dessa sitta?
    Senast redigerat av Frappa den 2018-06-23 klockan 12:32.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in