1. #1

    Jog rr går bara en bit sedan vill den dö, igensatt luftfilter??

    Har problem med en jog som bara vill gå en bit. ca 100m
    startar lätt och drar iväg fint men sedan låter den bhö och tappar varv, jag kan dra ner på gasen och hålla den vid liv men om jag gasar mer låter den bara bhöö och vill dö.

    Moppen är otrimmad dvs helt original

    Jag har felsökt lite, och det verkar som den inte riktigt får soppa så det räcker, vilket är konstig för att soppa kran funkar som den ska, flottören öppnar och stänger som den ska, munstyckena är rena och fina.

    Dock så vill den inte riktigt starta nu efter felsökningen, verkar inte som den får soppa, däremot när jag droppar ett par droppar bensin i trottelhuset så startar den direkt och varvar fint tills soppan är slut.
    (Gjorde nog det innan jag satte dit luftburken)

    Hur många varv ska luft/bränsle skruven stå på?

    Det enda jag har ändrat på är att sätt i en skruv som saknades i luftburken (luftburken var lite öppen)
    Kan ett igensatt luftfilter leda till dessa problem??
    (det är klart ingen luft inget drag inget som drar med sig soppan)


    Det som om möjligt kan vara defekt är automat chocken, hur kontrollerar man att den funkar??
    men det borde ju inte påverka när moppen är igång!?

    Och en till fråga varför går det slangar med kylvatten från förgasaren till topplocket??

  2. #2

  3. #3
    Host, nä inte på ett tag iallafall.
    ja som jag skrev så funkar soppakran/vakumkranen som den ska, det var min första tanke, och det första jag kollade.
    Bra då vet jag att luft skruven ska vara 1.5 varv ut, Tack, det där med luftskruven hur känsligt är det med något/några varv förmycket. mina kineser har inte varit så känsliga på ett halvt varv hit eller dit.

    vad är dessa slangar från topp till föggen?

  4. #4

  5. #5
    Bensin värmare ja man slutar aldrig att förvånas över dessa moderna plastpulkor.
    Senast redigerat av Hannes den 2010-11-03 klockan 19:42.

  6. #6

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av yamaha_rr Visa inlägg
    slangarna mellan förgasaren och toppen är för att inte trotteln o sånt ska frysa.
    böhar den får den förlite bensin.
    Är ditt filter igensatt som du skrev så borde moppen få förmycket bensin,
    har problemet uppstått helt plötsligt elr?
    Jag vet inte den var så när jag köpte den, men antagligen så har det kommit smygandes, men som sagt vet inte.
    jo visst för lite bensin är ju vad jag gissar på också, men varför???? allt verkar funka som det ska! munstyckena är ju rena.
    Kan det vara filtret, om det är dåligt med luft så finns det ju inget som drar med sig soppan, ja ja ska ner och tvätta lite iallafall.

    dom där yamaha grejerna är ju bara skit eller inte men det är skumma konstruktioner tycker jag.

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av yamaha_rr Visa inlägg
    ja visst e dom
    testa ett gå upp nån storlek i munstycke , gäller o testa sig fram.

    edit- den kanske drar tjuvluft ? testa o spraya start gas runt insuget.
    Men gå upp i munstycke?? inget annat är ju ändrat, den är ju inte trimmad eller något sånt, om det hade varit ett förlitet munstycke så borde den väll gå dåligt hela tiden inte efter en ganska lång bit, ja tjuvluft kan det ju vara, (usch vad jobbigt isåfall)
    Den axar ju bra och känns bra också, sen bara bhöööö lixom...

  10. #10

  11. #11
    Moppe fucko som man är så slarvade jag,
    problemet var att lågfartsmunstycket eller inte munstycket men röret upp från munstycket var lite igensatt. kan ha varit något mer men jag tror inte det.
    Hur ofta händer det lixom har varit med om igensatt spridarrör en gång på en ciaomoppe men inte på någon annan moppe och då har jag haft några eller ganska många om man säger så
    men nu är luftfiltret iallafall tvättat och inoljat så inget ont som inte har något gott med sig,

    Dock så har jag en fråga till angående dessa hitech förgasare, olje röret ska det gå att blåsa igenom eller typ peta med en stål tråd eller något annat smalt, jag fick iallafall inte igenom något där, tror ni att det kommer olja endå? det hamnade lite olja på ståltråden jag försökte peta igenom.

  12. #12

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    går den bra nu?
    Ja väldigt startar lätt på både kick och elsarten, går fint på tomgång, och bra ax samt lagom toppfart, prick 50 på mätaren.

    Tackar alla som har kommit med tips råd och synpunter.

    Ps den är tillsalu nu ds.

  14. #14

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    haha skulle varit några timmar snabbare jaja, nu har du tjännat lite pengar ändå sms:a snubben och säg att den går klockrent nu kan vara kul
    Nja ska dit och kolla på hans bil någon dag, han skulle sälja den med,

  16. #16
    Precis samma problem på min Aerox, tack för svar - haha!
    "Inställningen är halva grejen"

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    Precis samma problem på min Aerox, tack för svar - haha!
    Jag hade också en aerox förut gick ganska snabbt, sedan en dag blev den svår startad och gick inte på tomgång utan var tvungen att gasa lite för att hålla den igång, toppfarten blev också ganska mycket sämre, men jag sålde den billigt för att jag inte orkade fix och trixa med den.
    Men det var nog bara lite skit i lågfartsmunstycket/spridaren.

    Varför finns det inte ställbara munstycken nu för tiden???? var ju helt perfekt på Sachsen gjorde stor skillnad, från 32 till 37km/h, men ändå lättstartad när det/den var kall.

  18. #18
    tja har en fråga till er kunniga moppedkillar ! min yamaha jog RR fungerar bra på 0 - halvgas men på full så puttrar den bara och det går på mindra varv ,
    tänkte på att ställa in förgasaren ? om det är förgasaren hur gör man det!? (obs kåporna till luftfiltret är trsiga gör det något ?)

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av yamaha pmp jogRR Visa inlägg
    tja har en fråga till er kunniga moppedkillar ! min yamaha jog RR fungerar bra på 0 - halvgas men på full så puttrar den bara och det går på mindra varv ,
    tänkte på att ställa in förgasaren ? om det är förgasaren hur gör man det!? (obs kåporna till luftfiltret är trsiga gör det något ?)
    http://www.garagego.se/forum/guider/...rgasare-raett/

    men de känns nog mer värt att ränsa föggen och inte bestycka den!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in