Hybridvisning

  1. #1

    Mt5 oljeblandning

    Tjena

    För ett tag sen dela ja min mt-motor för att byta ramlager, gjorde de och köpte nya packningar och packboxar. Men sen körde ja lite, körde in den nya kolven me. Efter ja kört 1 timme första an ställde ja in den, sen skulle ja ut igen när den hade kylt ner sig, då såg ja en olje pöl under den, och de va helt blött på hela undersidan av blocket. Ja har spänt alla skruvar så mycket ja vågar, Så nu undrar ja om ja måste dela motorn igen och sätta loctite istället
    Senast redigerat av pizzadax den 2010-11-23 klockan 21:18.

  2. #2
    HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Svalöv, Skåne
    Inlägg
    1 451
    Ta först reda på vart den läcker.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av HEDIN Visa inlägg
    Ta först reda på vart den läcker.
    Mellan blockhalvorna, och vid kopplingskåpan

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av eldorado74 Visa inlägg
    då är det ju inte mellan block halvorna, skruvade du fast kåpan när du hadde kopplings wiern på? isåfall kan det läcka.
    Vajern har väll inget me hur tätt de är mellan blocket och den kåpan?, och nej de hade ja inte

  6. #6

  7. #7
    Läcker det både vid kåpan och mellan blockhalvorna så lär det ju vara mekanikerfel. Exempelvis att du använde t.ex. skruvmejsel för att bryta isär delarna när du delade motorn, då får man skador som det kan läcka olja genom sedan.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Läcker det både vid kåpan och mellan blockhalvorna så lär det ju vara mekanikerfel. Exempelvis att du använde t.ex. skruvmejsel för att bryta isär delarna när du delade motorn, då får man skador som det kan läcka olja genom sedan.
    ojsan, va otålig som fan, men man såg inga skador på blockhalvorna, men ja fattar inte varför de läcker från kopplingskåpan

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av suzuki_master Visa inlägg
    hmm kanske bara är så enkelt så att de läcker i från oljepluggen, men äre som ni säger så är de väll bara att ta los kåporna byta packningar men kleta tätning på båda sidor av pakningarna så ska de inte läcka
    skruven sitter som den ska Ja får väll göra de

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av suzuki_master Visa inlägg
    okej, men om de inte är ngn tätning där t.ex kopparbricka så kan de läcka. men är ju inte de som är felet aa gör de
    Sen är de att de kommer in olja i cylinderloppet, så den varvar inte max, Kan de va en packbox som har gått?

  13. #13

  14. #14
    Ja har bara tre lameller i min, och där är stort glapp precis som om där ska vara en till

    Och ja fixa läckan in till vevhuset

  15. #15
    Gjorde du rent tätytorna på blockhalvorna/kopplingskåpan från gamla packningsrester innan du monterade ihop den?

    Original har mt/mb50 tre lameller. Men finns lamellcentrum från CR80/85 som passar där både fyra och fem får plats.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    Gjorde du rent tätytorna på blockhalvorna/kopplingskåpan från gamla packningsrester innan du monterade ihop den?

    Original har mt/mb50 tre lameller. Men finns lamellcentrum från CR80/85 som passar där både fyra och fem får plats.
    Nej ja hade inte gjort de första gången såg ja nu, Men nu är de rent och där är packningsmassa med

    Aha okej

  17. #17
    Nu går den bra, men den gick dåligt på höga varv dom första 30 minuterna. Kan de va olja? Tog rätt mycket när ja satte på cyllen

  18. #18
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Mycket troligt då.. Men bra att du fick den att gå bra!

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Gillo Visa inlägg
    Mycket troligt då.. Men bra att du fick den att gå bra!
    Ja, känns bra

  20. #20
    Nytt "problem"

    Satte ihop moppen och den gick inte bra, den ryker som bara den och börjar bluddra vid halva "effekten på moppen". Så bytte membranet och insuget (behövdes så de va lika bra), membranet va slitet men nu me de nya membranet så ryker den fortfarande. Kan de va för mycket olja i bensinen? kommer inte ihåg hur mycket ja blanda i tanken innan ja ställde in den. Röken som kommer är vit, de ska ju vara blå om de är för mycket olja. Tror ni att de är oljeblandningen i bensinen eller något annat dom klöddar?

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av pizzadax Visa inlägg
    Nytt "problem"

    Satte ihop moppen och den gick inte bra, den ryker som bara den och börjar bluddra vid halva "effekten på moppen". Så bytte membranet och insuget (behövdes så de va lika bra), membranet va slitet men nu me de nya membranet så ryker den fortfarande. Kan de va för mycket olja i bensinen? kommer inte ihåg hur mycket ja blanda i tanken innan ja ställde in den. Röken som kommer är vit, de ska ju vara blå om de är för mycket olja. Tror ni att de är oljeblandningen i bensinen eller något annat dom klöddar?
    Har du varmkört den någon gång? Slutade det att ryka då? För annars om det var vit rök så kan det ju ha varit att det blev så rökigt pga kylan. Låter säkert knäppt men på bilar och dyligt så ryker det ju satan när det är kallt ute

  22. #22
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Jag tror på för mycket olja i tanken.. Hade samma problem med min men då hade jag för mycket när jag körde in den Men det ska ju vara 2% oljabladningen i den

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av Gillo Visa inlägg
    Jag tror på för mycket olja i tanken.. Hade samma problem med min men då hade jag för mycket när jag körde in den Men det ska ju vara 2% oljabladningen i den
    Jo ja har kört me de innan, men ja har för mig att den sista tanken hällde ja på frihand..

  24. #24
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Hahah, kan ju va det ? Men ska inte gå så grymt dåligt för körde både utan olja och för mycket olja med min och den gick ändå ^^

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in