Ämne: Seg Neos 03

  1. #1

    Seg Neos 03

    Hej, jag har en Neo’s 03 som gått 1800 mil. Den är använd som pendlare och är helt i originalskick förutom följande: Technigas Silent Pro avgas med borttagen plugg, variatorringen borttagen.
    Den går kanonfint när choken är på – drar kraftigt och känns pigg. När den är varm är den superslö mellan c a 30 och 45 km/h. Accet är otroligt segt. Den är servad och underhållen regelbundet på märkesverkstad. Vad kan jag göra för att den ska gå bättre, framför allt bättre vrid och piggare i stadstrafik. På landsväg gör den ca 70 km/h, och den är ganska pigg i accet mellan 45 km/h och upp till toppfart.
    Faktum är att den känns slöare med Technigas röret än med originalröret....

  2. #2
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    är inte munstycket bytt så är det en självklarhet att den går bra med choke och går piss utan choke. Men angående att den kan gå bättre med original röret, det händer faktiskt, men trimrör brukar funka bättre än orig röret om man kör urpluggat, men ett pluggat effektrör är sämre ett original rör. Men byter du upp munstycke borde alla problem försvinna

  3. #3
    Tack för snabbt svar:-) Nu kommer följdfrågorna.....Hur stort munstycke ska jag sätta dit? Om jag byter munstycke - innebär det att jag måste skruva på förgasaren en massa för att få den till att gå bra eller är det bara "plug and play"?

  4. #4
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Mango Visa inlägg
    Tack för snabbt svar:-) Nu kommer följdfrågorna.....Hur stort munstycke ska jag sätta dit? Om jag byter munstycke - innebär det att jag måste skruva på förgasaren en massa för att få den till att gå bra eller är det bara "plug and play"?
    Om du kollar ditt munstycke nu så ska du gå upp 8-12 storlekar större så säg att du har 64 nu så köper du 72,74,76. Det finns en möjlighet för plug and play, har du tur så är de så enkelt. Jag hade sån tur på min Aerox, men om de inte är perfekt ifrån början får du skruva lite på luftskruven så går den bra sen, glöm inte kolla färgen på tändstiftet

  5. #5
    Ok! tack igen:-)

  6. #6
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Mango Visa inlägg
    Ok! tack igen:-)
    Lugnt uppdatera tråden när du bytt munstycke om den fortfarande inte går bra

  7. #7
    Ska jag absolut göra:-) Du råkar inte veta vilket munstycke som sitter på i original? (så slipper jag demontera två ggr....;-) )

  8. #8
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Mango Visa inlägg
    Ska jag absolut göra:-) Du råkar inte veta vilket munstycke som sitter på i original? (så slipper jag demontera två ggr....;-) )
    72

  9. #9
    Tack, och ny fråga:-) : Jag tänker ta med mig min trotjänare (Neo's en alltså!) till Frankrike snart. Dit jag ska är det ganska branta backar och så. Om moppen ska klara av dessa backar och man är två som åker - kommer det att funka överhuvudtaget? Räcker det att se till att den får mer bensin genom större munstycke och så? Tung last och uppförbacke kräver ju lite vrid.... Eller ska man då byta vikter också, för att den ska varva mer vid låg hastighet?

  10. #10
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Mango Visa inlägg
    Tack, och ny fråga:-) : Jag tänker ta med mig min trotjänare (Neo's en alltså!) till Frankrike snart. Dit jag ska är det ganska branta backar och så. Om moppen ska klara av dessa backar och man är två som åker - kommer det att funka överhuvudtaget? Räcker det att se till att den får mer bensin genom större munstycke och så? Tung last och uppförbacke kräver ju lite vrid.... Eller ska man då byta vikter också, för att den ska varva mer vid låg hastighet?
    Jag tror den orkar er båda utan större problem, men du borde ju inte räkna med fart rekord i backarna

  11. #11
    ok, nu har jag bytt munstycke. Fick tag på ett 88 (det satt 65 på innan) och det funkade fint med det nya. Tyckte att den drog mycket bättre, men att topphastigheten var lite lägre än innan!
    Enligt teorin att mer bensin kräver mer luft, så skruvade jag ut luftskruven två varv utan att egentligen upptäcka nån skillnad förutom att den inte gick på tomgång. Skruvade upp tomgången något, och skruvade tillbaka ett varv, och den går som innan, dvs hur fint som helst, men med aningens lägre topphastighet. KAN ju vara att det ruskiga o blåsiga vädret drar ner hastigheten....?
    Vad tror du?
    Vad ska jag göra för att dra optimal effekt ur mitt nya fina munstycke? :-)

  12. #12
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Mango Visa inlägg
    ok, nu har jag bytt munstycke. Fick tag på ett 88 (det satt 65 på innan) och det funkade fint med det nya. Tyckte att den drog mycket bättre, men att topphastigheten var lite lägre än innan!
    Enligt teorin att mer bensin kräver mer luft, så skruvade jag ut luftskruven två varv utan att egentligen upptäcka nån skillnad förutom att den inte gick på tomgång. Skruvade upp tomgången något, och skruvade tillbaka ett varv, och den går som innan, dvs hur fint som helst, men med aningens lägre topphastighet. KAN ju vara att det ruskiga o blåsiga vädret drar ner hastigheten....?
    Vad tror du?
    Vad ska jag göra för att dra optimal effekt ur mitt nya fina munstycke? :-)
    Är det blåsigt så går det ju självklart saktare, men för att optimera att du bytt munstycke kan du ju ta och dra skorsten ur din luftburk (ifall du har en skorsten), annars kan du ju alltid köpa ett sånt här filter och byta ut de du har i luftburken just nu: http://twostroke.se/product.asp?product=13203

  13. #13
    Är skorstenen den där krökta tratten på ovansidan av luftburken? När allt var original, förutom att ringen var borttagen, testade jag att ta bort skorstenen (om det är den där kröken) och då gick den i princip inte alls - accade till 15 km/h, sen dog den. Hela tiden! :-)

  14. #14
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Mango Visa inlägg
    Är skorstenen den där krökta tratten på ovansidan av luftburken?
    Yes de stämmer, dra runt lite smörjmedel runt om gummi kragen dra sedan ut den

    den där lilla grejen som ligger vid sidan av här ska du dra av:

  15. #15
    OK:-) Ska jag skruva tillbaka skruvarna till ursprunglig inställning då också eller?
    Tack för dina snabba svar btw!

  16. #16
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Mango Visa inlägg
    OK:-) Ska jag skruva tillbaka skruvarna till ursprunglig inställning då också eller?
    Tack för dina snabba svar btw!
    Ne dra bort gummit först och skruva sen tills den går bra Kör gärna runt och ha en skruvmejsel i fickan så stannar du och skruvar tills den går fint
    Glöm inte att tomgången ska ställas in när den är varm
    Lugnt mannen.

  17. #17
    Nädå, Tomgången har jag hyfsad koll på:-) Men inte mycket mer;-) Går bra = dör inte/spruttar inte/hostar inte? eller Går bra = högre topphastighet och bättre acc eller vad?
    Varför jag undrar mer och mer är därför att i jämförelse med innan gick den hur bra som helst efter att bara ha bytt munstycke från 65 till 88! Men du menar att den kan gå ännu bättre? :-)))

  18. #18
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Mango Visa inlägg
    Nädå, Tomgången har jag hyfsad koll på:-) Men inte mycket mer;-) Går bra = dör inte/spruttar inte/hostar inte? eller Går bra = högre topphastighet och bättre acc eller vad?
    Varför jag undrar mer och mer är därför att i jämförelse med innan gick den hur bra som helst efter att bara ha bytt munstycke från 65 till 88! Men du menar att den kan gå ännu bättre? :-)))
    När den går bra (enligt mig iaf) så har den en rätt låg tomgång, reagerar direkt på gasen, ska kunna varva rätt högt på tomgång (ifall du har inne bakbromsen), topphastigheten blir nog inte så mycket bättre, men accet blir bättre

    Den kan alltid gå bättre

  19. #19
    Ok, låter bra, det är acc i stadstrafik, i mellanregistret jag vill åt! Utan för mycket meck! Nästa gång blir det en Vespa 300 gts;-)

  20. #20
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Mango Visa inlägg
    Ok, låter bra, det är acc i stadstrafik, i mellanregistret jag vill åt! Utan för mycket meck! Nästa gång blir det en Vespa 300 gts;-)
    Jo det kan jag förstå, men det är ju enklast att få med ett trimrör. Men drar du ur den där skorstenen och sätter i ett sånt filter jag länka så lär den gå rätt skönt

    Kolla lite på Gileras stora MC scootrar om du gillar många cc på en scoot

  21. #21
    Jaha, så hade det gått nästa 3 månader sen jag var här inne. Vintern kom visst emellan... Har knappt kört Neosen alls sedan bytet av munstycket. Har kanske kört 150 mil sen dess. Inte haft möjlighet att kolla färgen på tändstiftet, men den går ju fint fortfarande i alla fall:-) Men kraftigt ökad bensinförbrukning!! Så fort fingrarna tinar upp, ska jag dra loss skorstenen och se vad som kommer utav det....
    Och - jo, gillar mycket cc, och älskar scooters, men avgudar just Vespans klassiska linjer!!:-)

  22. #22

  23. #23
    Peter_95s avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    472
    om du vill ha bättre acceleration rekommenderar jag , lite lättare vikter , hårdare kopplingsfjädrar , evt en 7 % tryckyckfjäder om de ens behövs

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in