Ämne: Seg Neos 03
-
2010-11-06, 18:16 #1
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Malmö
- Inlägg
- 11
Seg Neos 03
Hej, jag har en Neo’s 03 som gått 1800 mil. Den är använd som pendlare och är helt i originalskick förutom följande: Technigas Silent Pro avgas med borttagen plugg, variatorringen borttagen.
Den går kanonfint när choken är på – drar kraftigt och känns pigg. När den är varm är den superslö mellan c a 30 och 45 km/h. Accet är otroligt segt. Den är servad och underhållen regelbundet på märkesverkstad. Vad kan jag göra för att den ska gå bättre, framför allt bättre vrid och piggare i stadstrafik. På landsväg gör den ca 70 km/h, och den är ganska pigg i accet mellan 45 km/h och upp till toppfart.
Faktum är att den känns slöare med Technigas röret än med originalröret....
-
2010-11-06, 22:03 #2
är inte munstycket bytt så är det en självklarhet att den går bra med choke och går piss utan choke. Men angående att den kan gå bättre med original röret, det händer faktiskt, men trimrör brukar funka bättre än orig röret om man kör urpluggat, men ett pluggat effektrör är sämre ett original rör. Men byter du upp munstycke borde alla problem försvinna
-
2010-11-07, 10:20 #3
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Malmö
- Inlägg
- 11
Tack för snabbt svar:-) Nu kommer följdfrågorna.....Hur stort munstycke ska jag sätta dit? Om jag byter munstycke - innebär det att jag måste skruva på förgasaren en massa för att få den till att gå bra eller är det bara "plug and play"?
-
2010-11-07, 10:30 #4
Om du kollar ditt munstycke nu så ska du gå upp 8-12 storlekar större så säg att du har 64 nu så köper du 72,74,76. Det finns en möjlighet för plug and play, har du tur så är de så enkelt. Jag hade sån tur på min Aerox, men om de inte är perfekt ifrån början får du skruva lite på luftskruven så går den bra sen, glöm inte kolla färgen på tändstiftet
-
2010-11-07, 10:54 #5
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Malmö
- Inlägg
- 11
Ok! tack igen:-)
-
2010-11-07, 10:57 #6
-
2010-11-10, 21:03 #7
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Malmö
- Inlägg
- 11
Ska jag absolut göra:-) Du råkar inte veta vilket munstycke som sitter på i original? (så slipper jag demontera två ggr....;-) )
-
2010-11-10, 21:48 #8
-
2010-11-12, 17:52 #9
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Malmö
- Inlägg
- 11
Tack, och ny fråga:-) : Jag tänker ta med mig min trotjänare (Neo's en alltså!) till Frankrike snart. Dit jag ska är det ganska branta backar och så. Om moppen ska klara av dessa backar och man är två som åker - kommer det att funka överhuvudtaget? Räcker det att se till att den får mer bensin genom större munstycke och så? Tung last och uppförbacke kräver ju lite vrid.... Eller ska man då byta vikter också, för att den ska varva mer vid låg hastighet?
-
2010-11-12, 18:59 #10
-
2010-11-23, 19:52 #11
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Malmö
- Inlägg
- 11
ok, nu har jag bytt munstycke. Fick tag på ett 88 (det satt 65 på innan) och det funkade fint med det nya. Tyckte att den drog mycket bättre, men att topphastigheten var lite lägre än innan!
Enligt teorin att mer bensin kräver mer luft, så skruvade jag ut luftskruven två varv utan att egentligen upptäcka nån skillnad förutom att den inte gick på tomgång. Skruvade upp tomgången något, och skruvade tillbaka ett varv, och den går som innan, dvs hur fint som helst, men med aningens lägre topphastighet. KAN ju vara att det ruskiga o blåsiga vädret drar ner hastigheten....?
Vad tror du?
Vad ska jag göra för att dra optimal effekt ur mitt nya fina munstycke? :-)
-
2010-11-23, 19:59 #12
Är det blåsigt så går det ju självklart saktare, men för att optimera att du bytt munstycke kan du ju ta och dra skorsten ur din luftburk (ifall du har en skorsten), annars kan du ju alltid köpa ett sånt här filter och byta ut de du har i luftburken just nu: http://twostroke.se/product.asp?product=13203
-
2010-11-23, 20:10 #13
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Malmö
- Inlägg
- 11
Är skorstenen den där krökta tratten på ovansidan av luftburken? När allt var original, förutom att ringen var borttagen, testade jag att ta bort skorstenen (om det är den där kröken) och då gick den i princip inte alls - accade till 15 km/h, sen dog den. Hela tiden! :-)
-
2010-11-23, 20:13 #14
-
2010-11-23, 20:26 #15
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Malmö
- Inlägg
- 11
OK:-) Ska jag skruva tillbaka skruvarna till ursprunglig inställning då också eller?
Tack för dina snabba svar btw!
-
2010-11-23, 20:27 #16
-
2010-11-23, 20:36 #17
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Malmö
- Inlägg
- 11
Nädå, Tomgången har jag hyfsad koll på:-) Men inte mycket mer;-) Går bra = dör inte/spruttar inte/hostar inte? eller Går bra = högre topphastighet och bättre acc eller vad?
Varför jag undrar mer och mer är därför att i jämförelse med innan gick den hur bra som helst efter att bara ha bytt munstycke från 65 till 88! Men du menar att den kan gå ännu bättre? :-)))
-
2010-11-23, 20:41 #18
-
2010-11-23, 20:45 #19
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Malmö
- Inlägg
- 11
Ok, låter bra, det är acc i stadstrafik, i mellanregistret jag vill åt! Utan för mycket meck! Nästa gång blir det en Vespa 300 gts;-)
-
2010-11-23, 20:50 #20
-
2011-02-13, 20:47 #21
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Malmö
- Inlägg
- 11
Jaha, så hade det gått nästa 3 månader sen jag var här inne. Vintern kom visst emellan... Har knappt kört Neosen alls sedan bytet av munstycket. Har kanske kört 150 mil sen dess. Inte haft möjlighet att kolla färgen på tändstiftet, men den går ju fint fortfarande i alla fall:-) Men kraftigt ökad bensinförbrukning!! Så fort fingrarna tinar upp, ska jag dra loss skorstenen och se vad som kommer utav det....
Och - jo, gillar mycket cc, och älskar scooters, men avgudar just Vespans klassiska linjer!!:-)
-
2011-02-16, 19:13 #22
luftskruven påverkar bara 0-15% gas ungefär. nålen 15-75% gas, munstycke 75-100% gas
§6.2 Signaturer: Om du är riktigt snäll så får du en kram!
-
2011-02-17, 23:30 #23
om du vill ha bättre acceleration rekommenderar jag , lite lättare vikter , hårdare kopplingsfjädrar , evt en 7 % tryckyckfjäder om de ens behövs