Sidan 1 av 2 12 Sista

Ämne: Skidor!

Hybridvisning

Skidor!

Hej.
    Nu börjar snart skidsäsongen nalkas så jag tänkte köpa mig ett par nya skidor nu.
    Funderar på att köpa mig ett par begagnade för att få mer för pengarna.
    Tänkte mig förra årets modell eller två år gamla mellan 3000:- och 4000:-
    Eftersom det finns hundratals modeller så jag tänkte fråga er vad ni har för erfarenheter.

Är ute efter en avancerad pist skida men som ändå ska gå å ta ur på offpist någon gång om de e fint. Åker kanske 80-85% i pist och 15-20% utanför.
    Radien ska helst inte överstiga 14m. Viktigt är också att skidan är styv så att den inte börjar fladdra när man kommer upp i lite hastighet.

Så har ni några modeller som ni har prövat eller hört om som är bra?

Hälsningar David

Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av the_marksman Visa inlägg
    Skidor är ett fasansfullt ting.
    Och det var verkligen de svaret han ville ha?

ONT: Själv så är jag inte så mycket för vanliga skidor så jag kan inte rekommendera något till dig, men vanliga kvalitéts märken är väll "Salomon" osv.
    För att få ut ett bättre svar på din fråga bör du gå till närmsta sportaffär, t.ex. Stadium
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

Citat Ursprungligen postat av Filip Visa inlägg
    Och det var verkligen de svaret han ville ha?

ONT: Själv så är jag inte så mycket för vanliga skidor så jag kan inte rekommendera något till dig, men vanliga kvalitéts märken är väll "Salomon" osv.
    För att få ut ett bättre svar på din fråga bör du gå till närmsta sportaffär, t.ex. Stadium
    Jo jag har varit runt på en del affärer och kollat, vissa e duktiga och vissa e helt värdelösa å fråga. Men det är ju ändå så att dom vet ju inte mer än vad som står i broschyren.
    Därför tänkte jag fråga folk som verkligen har prövat skidorna.

mackanss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Stadiums personal är i regel kassa, spec vid skidor osv. De vill bara bli av med prylarna.

Kör själv med ett par K2 Public Enemy och är relativt nöjd med dem. Dock är bindningen lite klen. Planerar däremot på att köpa ett par fetare skidor till nästa säsong iom att de jag har nu är ett par relativt smala twintips.

Råder dig att åka till en affär som säljer enbart Skidor. Tex Alpingaraget, Skidsport Danderyd osv.

Sen kan du även läsa om olika skidor osv på Freeride.se (Grymt bra sajt med allt inom skidor,snowboard och allt där till)

Hoppas du fick det svar du önskade dig.

Mvh
    ”Price is what you pay. Value is what you get.” - Warren Buffett

http://thenextproject.tumblr.com/

Åk till en skidshop istället för Stadium och såna ställen.

Lite off topic, men ändå:
    Ska till Bad Gastein vecka två, någon annan som ska dit då?

För övrigt hyr jag alltid pjäxor och skidor, då jag fram tills i somras eller något sånt, växte rätt mycket hela tiden. Nu får jag väl ta och skaffa lite egna grejer...

Citat Ursprungligen postat av Molle Visa inlägg
    Lite off topic, men ändå:
    Ska till Bad Gastein vecka två, någon annan som ska dit då?

För övrigt hyr jag alltid pjäxor och skidor, då jag fram tills i somras eller något sånt, växte rätt mycket hela tiden. Nu får jag väl ta och skaffa lite egna grejer...
    Kanske ska dit vecka 8 men annars så har jag varit där i fyra år i rad innan Riktigt bra ställe. har du varit där innan?

Citat Ursprungligen postat av david Visa inlägg
    Kanske ska dit vecka 8 men annars så har jag varit där i fyra år i rad innan Riktigt bra ställe. har du varit där innan?
    Nej. Får blir premiär för det nästa år, ska iaf bli jävligt härligt!

Okej, de e kanon där
    Den dagen med bäst väder ska du åka till sporgastein med buss. ruskigt härligt, dock är det ganska väderkänsligt så det är inte så kul om det snöar eller blåser, kan också va lite svårt å åka om de e molnigt så passa på när solen lyser Försök även hinna med första bussen dit för då blir man först i backen (liftarna öppnar när bussen kommer).
    Dorfgastein är ganska bra om det blåser för där är lite lä om man åker ner på baksidan. Dit kan man också ta bussen.
    Ett annat tips om ni ska ta bussen är att försöka hoppa på den "tidigaste" hållplatsen för det brukar vara ganska mycket folk på bussarna. Dock så har jag bara vart där vecka 8 så det är kanske mer folk då.

vilket hotell ska ni bo på?

Citat Ursprungligen postat av david Visa inlägg
    Okej, de e kanon där
    Den dagen med bäst väder ska du åka till sporgastein med buss. ruskigt härligt, dock är det ganska väderkänsligt så det är inte så kul om det snöar eller blåser, kan också va lite svårt å åka om de e molnigt så passa på när solen lyser Försök även hinna med första bussen dit för då blir man först i backen (liftarna öppnar när bussen kommer).
    Dorfgastein är ganska bra om det blåser för där är lite lä om man åker ner på baksidan. Dit kan man också ta bussen.
    Ett annat tips om ni ska ta bussen är att försöka hoppa på den "tidigaste" hållplatsen för det brukar vara ganska mycket folk på bussarna. Dock så har jag bara vart där vecka 8 så det är kanske mer folk då.

vilket hotell ska ni bo på?
    Okej, får kolla upp det med sportgastein.

Ingen aning faktiskt, pappa som bokade

jag har ett par head monster 82, tror det är årsmodell 06 eller 07. är riktigt nöjd med dem, de är lite fetare än vanliga pistskidor, alltså funkar de bra i både pist och inte pist.
    de är ju dock inte lika bra i pisten som en bra pistskida, och inte lika bra utanför pisten som en bra offpistskida, men de är en bra kompromiss vill jag påstå, om man nu inte har råd med flera par skidor.

|Edvin|s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Jag har Völkl Wall. Kostade väl 7000:- med en bra bindning näe jag köpte dem förra året. Riktigt värda! Om du köper beggade så kanske du får dem för 3-4 tusen med en lite sämre bindning.
    Visst, det e en twintip-skida men den funkar utmärkt i pisten om du kan åka. Den är ganska smal men den funkar även i off-pist. Som sagt, det är mina erfarenheter av den. Annars som någon tidigare sa. K2 Public Enemy.
    PSN: EdvinIsacsson
    Lägg till så kan vi spela lite.

Citat Ursprungligen postat av Frågetecken Visa inlägg
    Nu kan inte jag så mycket om pistskidor då jag är mer för jibb och big mountain.

Men är du ute efter en avancerad skida och det verkar som att du åker ganska mycket skulle jag hellre se att du köper nya skidor från butik.

Tycker du ska kika in på sport-conrad för att se om du hittar något som passar dig.
    http://www.sport-conrad.com/index.as...gorie&kat_id=5

--

Själv funderar jag väldigt starkt på att införskaffa mig 2010 års modell av K2's kung fujas alternativt 2011 års modell.

2011ans modell:
    http://www.sport-conrad.com/index.as...rt_nr=70405236

Vore kul att prova på skidor med rocker i ett riktigt pudertäcke.
    Dom ser ut att ha bra priser. har du handla därifrån innan?

Citat Ursprungligen postat av Frågetecken Visa inlägg
    Ja dom har väldigt bra priser på det mesta.

Jag själv har inte handlat där ifrån men jag har några kompisar som gjort det och dem var nöja med servicen där.
    Det är även en väldigt populär "butik" på sidan och forumet freeride.se
    Vet du hur det är med frakten? står att det bara kostar 25€ till sverige med tycker det låter ganska så billigt. Du skulle inte vilja fråga dina kompisar vad dom fick betala för det?

någon som sett jon olssons program på 5an? tittade på det inatt på kanal 5 play och det var rätt najs måste jag säga

Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    någon som sett jon olssons program på 5an? tittade på det inatt på kanal 5 play och det var rätt najs måste jag säga
    Det är grymT! Inhandlade ett par Salomon Threat skidor igår (2010 års modell)

Reg.datum
    Mar 2011
    Eftersom snökanonerna redan har sparkats igång för säsongen tycker jag denna tråd är värd att bumpas!
    Några planer på vart ni ska åka ?
    Hej, jag gillar att göra saker. Funkar det blir jag glad..

Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av widell Visa inlägg
    Eftersom snökanonerna redan har sparkats igång för säsongen tycker jag denna tråd är värd att bumpas!
    Några planer på vart ni ska åka ?
    För min del blir det nog Italien i år vecka 8. Men innan dess ska jag till Sälen under Luciahelgen Kommer dock inte ihåg exakt namn på det italienska stället...

---
    - Sent from my iPad using Tapatalk

Reg.datum
    Mar 2011
    Citat Ursprungligen postat av Fyren Visa inlägg
    För min del blir det nog Italien i år vecka 8. Men innan dess ska jag till Sälen under Luciahelgen Kommer dock inte ihåg exakt namn på det italienska stället...

---
    - Sent from my iPad using Tapatalk
    Italien är sjuk åkning i, rekomenderar att åka till pila, la thuile och cervinia.
    Skidtestarhelgen i Sälen då ? riktigt gött att kunna testa vilka skidor man vill utan att betala

Förresten, vilken åkstil har du? Pist , utanför eller både och ?

Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Italien är sjuk åkning i, rekomenderar att åka till pila, la thuile och cervinia.
    Skidtestarhelgen i Sälen då ? riktigt gött att kunna testa vilka skidor man vill utan att betala

Förresten, vilken åkstil har du? Pist , utanför eller både och ?
    Mest pist och lite små jibb. Men händer även att man tar sig till offpisten ibland
    Näe, jag måste hyra skidor för tror jag kommer växa en del till... Hade dock tänkt att jag skulle prova på bräda igen. Körde nämligen en hel del bräda parallellt med skidor när jag var yngre

Reg.datum
    Mar 2011
    Citat Ursprungligen postat av Fyren Visa inlägg
    Mest pist och lite små jibb. Men händer även att man tar sig till offpisten ibland
    Näe, jag måste hyra skidor för tror jag kommer växa en del till... Hade dock tänkt att jag skulle prova på bräda igen. Körde nämligen en hel del bräda parallellt med skidor när jag var yngre
    Då är cervinia riktigt bra, långa breda backar med bra lutning. Det ligger berg runtom själva området så det är relativt vindstilla(oftast, kan såklart blåsa endå) pappa och jag tog liften/liftarna allra högst upp. Tog ca 15min att bränna på ordentligt ner för hela
    Lycka till med brädan!

Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Då är cervinia riktigt bra, långa breda backar med bra lutning. Det ligger berg runtom själva området så det är relativt vindstilla(oftast, kan såklart blåsa endå) pappa och jag tog liften/liftarna allra högst upp. Tog ca 15min att bränna på ordentligt ner för hela
    Lycka till med brädan!
    Trevligt med långa backar! Skillnad mot sälen/idre/åre där det tar 2min ner ^^
    Tackar

såg att vattenfall har släppt en app till android och iphone som mäter fallhöjd, medelhastighet osv den blir riktigt intressant i vinter, har alltid undrat hur fort man faktiskt åker när det känns riktigt snabbt

Reg.datum
    Mar 2011
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    såg att vattenfall har släppt en app till android och iphone som mäter fallhöjd, medelhastighet osv den blir riktigt intressant i vinter, har alltid undrat hur fort man faktiskt åker när det känns riktigt snabbt
    Vad heter den ?:p kan vara rätt kul att kolla när man är i alperna

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in