Käkar tändstift...

Tjena!
    Nu är det såhär att min MT5a har en viss tendens att förstöra tändstift, har väll gått sönder en 30-40 tändstift det senaste året och nu har jag tröttnat på det och vill ha en bra förklaring på varför detta händer. De går alltid sönder när den är kall och inte varit igång på ett tag, hände inte mer än 1-2 gånger nu i somras och nu efter sommaren när det börjar bli kallare så går det sönder ca 1 gång i veckan så jag antar att det beror på kylan på något vänster.

Tändstiftet ser ut såhär även om jag kör med 2/3% olja i tanken:

Jag vet inte vad detta beror på eller om det har med saken att göra men varje gång jag plockar av röret så är det några cl olja där i som rinner ur när jag vänder på röret upp och ner.

Här har ni min setup om ni skulle behöva den:
    Cylinder: 65cc Athena
    Förgasare: Mikuni 20mm med ett 190 munstycke i
    Rör: urpluggat Jamarcol
    Luftfilter: Stage 6

Skulle gärna få det här löst så snabbt som möjligt så jag är tacksam för svar

Vad använder du för tändstift?

Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Vad använder du för tändstift?
    Just de, det glömde jag. Kör med B8HS. Har även testat med BR8HS och B9HS

Sådär var det för mig också. Reedventilerna glappade så jag vände på dom och efter det har det funkat finfint

Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Sådär var det för mig också. Reedventilerna glappade så jag vände på dom och efter det har det funkat finfint
    Okej, köpte nya reedventiler för inte så länge sen men man kan väll alltid testa

Testa B7HS.

Testa B7HS.
    Okej. Vad är egentligen skillnaden mellan de olika tändstiften? är det hur stark gnista de ger?

Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Ställ in förgasaren korrekt så ska du se att det löser sig.
    hade samma problem på min cross.

Skillnaden mellan stiften är att det är olika "värmetal"
    Men den går ju helt perfekt när den väl går...

Sen har jag en annan sak jag har tänkt att ta upp som kanske har med det att göra: Den går inte på tomgång hur mycket man än skruvar in tomgångsskruven så man måste justera tomgången med gaswiren och när den går på tomgång och man kollar i luftinginsuget i föggen så är den på ca 1/4 gas.

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Den kan fortfarande få för mycket. Stiftet är svart? prova flytta clipset på nålen ett hack upp och byt ner 5 strl i huvudmunstycke.
    Sen kör på 2% olja.
    Inte ned med oljan i första taget. Finns ingen anledning.

Citat Ursprungligen postat av gud Visa inlägg
    Sen har jag en annan sak jag har tänkt att ta upp som kanske har med det att göra: Den går inte på tomgång hur mycket man än skruvar in tomgångsskruven så man måste justera tomgången med gaswiren och när den går på tomgång och man kollar i luftinginsuget i föggen så är den på ca 1/4 gas.
    Antar att den går riktigt mösigt på låga gaspådrag, bluddrigt osv. Detta kyler ned motorn kraftigt, även tändstiftet. Då går det i längden sönder. Motorn måste gå rent genom hela registret.

Kolla om du har något lågfartsmunstycke på plats, se så det inte är borrat. Annars, skruva ut luftskruven och se vad som händer. Den får inte vara kritiskt långt ut, då har fjädern ingen spänst och då kommer den skruva upp sig tills den hoppar iväg. Max 5 varv ut från längst in. Går den bättre längre ut, gå då ned i lågsfartsmunstyckesstorlek. Så kan du ha luftskruven längre in igen.

Filma när du gasar lite när du sett över lågfarten/luftskruven. Det är även viktigt att den går fint i högre gaspådrag.

Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Inte ned med oljan i första taget. Finns ingen anledning.

Antar att den går riktigt mösigt på låga gaspådrag, bluddrigt osv. Detta kyler ned motorn kraftigt, även tändstiftet. Då går det i längden sönder. Motorn måste gå rent genom hela registret.

Kolla om du har något lågfartsmunstycke på plats, se så det inte är borrat. Annars, skruva ut luftskruven och se vad som händer. Den får inte vara kritiskt långt ut, då har fjädern ingen spänst och då kommer den skruva upp sig tills den hoppar iväg. Max 5 varv ut från längst in. Går den bättre längre ut, gå då ned i lågsfartsmunstyckesstorlek. Så kan du ha luftskruven längre in igen.

Filma när du gasar lite när du sett över lågfarten/luftskruven. Det är även viktigt att den går fint i högre gaspådrag.
    Äntligen någon som kan

Är osäker på om den förgasaren har ett lågfartsmunstycke, de ända löstagbara munstycken på min är luftmunstycket och huvudmunstycket.
    Har även en gammal bild på hur det ser ut(min är den till vänster):

Emil Min gick bättre med mer olja
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Testa B7HS.
    lånar tråden lite
    förbränner den bättre oljan om man har ett varmare stift? märkbar skillnad?
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

When the sun goes down, the streets goes up..

Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    lånar tråden lite
    förbränner den bättre oljan om man har ett varmare stift? märkbar skillnad?
    Vilken olja? Den som hamnar på tändstiftet? Visst, högre temperatur bränner rent stiftet bättre - just därför vil man inte ha ett för kallt stift, dom dör i förtid av beläggningar som inte bränts bort. Men resten av oljan är aldrig ens nära tändstiftet, så ogillar du att det droppar olja från avgasröret så har det inget med stiftet att göra.

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av gud Visa inlägg
    Äntligen någon som kan

Är osäker på om den förgasaren har ett lågfartsmunstycke, de ända löstagbara munstycken på min är luftmunstycket och huvudmunstycket.
    Har även en gammal bild på hur det ser ut(min är den till vänster):
    [IMG]http://img42.imageshack.us/img42/6126/img7317q.jpg[/IM]
    Lågfartsmunstycket sitter precis under den långa röret i mitten. Vad jag ser av bilden så ser det borrat ut! Bekräfta detta. Om den andra förgasaren finns tillgängling, så låna det lågfartsmunstycket och testa hur storleken verkar stämma, alltså hur den går.

Finns ingen anledning och köra med "för mycket" olja heller.
    Ska han ställa in förgasaren så ska han även köra med rätt mängd olja.
    Annars påverkar det inställningarna om han sedan börjar köra med mindre olja!
    Och kör på samma olja hela tiden!
    Oljan är det ända som smörjer motorns vevhussida, en tvåtaktare har redan dålig livslängd därför är det dumt att snåla. 1,5 dl till 5 liter tycker jag är lagom. Dvs 3 % i folkmun, som själva verket är lite mindre. För mycket olja är inte heller bra.
    Sen är det viktigt att köra bra olja med.

Säger som G-son, testa ett varmare stift (lägre siffra) innan du börjar med förgasarinställning och oljeblandning.

För lite olja så får det dålig smörjning. för mycket olja och bensin/luft/olje blandningen tappar kylförmåga och finns risk för värmenyp.
    Har även hört att folk fått för mycket sot bakom kolvringen pga för mycket olja vilket gjort att den inte kunnat tryckas ihop ordentligt = den skär.
    runt 2-3% på en moppe har alltid fungerat för mig

MVH
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

Har nu satt i ett B7HS. Har funkat helt perfekt under de 3 dagarna de suttit i.

Är det normalt att ha så här mycket olja i kröken för att bara suttit i ~en vecka?

om den går på relativt låga varv är det normalt att ha mycket olja i kröken ja.
    har mitt originalrör från dtn kvar och där ligger säkert ett par dl olja i det fortfarande, det ströp väldigt tidigt!
    men med effektrör och varv en bit över 10k har jag inte märkt av någon olja i röret.

kan bero på vad du använder för olja också.
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in