1. #1

    Trassel med el K50

    Tja! Ska försöka hjälpa en polare med hans k50 -78. Han köpte den för ett par år sedan. Den var inte jättefräsch men startade och gick bra. Han tog hem den och skulle skulle serva den med nytt stift och grejer, dock startade den inte efter detta och sen försvann suget. Antagligen bara någon lite kabel som hoppat ur eller sitter fel.

    Nu kollade jag lite på den och det var en himla härva. Har inte alls någon koll på el så efter några försök utan gnista gav jag upp och tänkte vända mig till er istället. Först och främst satsar vi på att få igång den, alltså att den har gnista, sen får han lösa resten av elsystemet.

    Så någon som har koll på vad som ska sitta var? Jag ritade upp ett litet schema, dock inte säker på om någon har varit där och bytt sladdar men såhär såg det ut nu:


    Hoppas ni hajar min snabba anteckning högst upp till vänster är tändlås, längst till höger blinkrelä(?), resten borde ni förstå.

    Väldigt tacksam för hjälp!

    /Calle
    Senast redigerat av Pledger den 2010-11-08 klockan 22:28.

  2. #2
    Wiklunds avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    165
    Om ni vill direkt koppla så är det svart/vit kabel från motor till grå kabel på tändspolen, annars finns det riktigt bra el-scheman på nätet.

    Här är f.ö. det kopplingsschema jag brukar använda mig av.


    här är en länk till classic Suzuki club Scandinavia där jag har tagit bilden ifrån! bästa sidan som finns om just Suzuki, finns massor av mums under avdelningen teknik. http://www.classicsuzuki.com/hem.html

    mvh. Wiklund
    Senast redigerat av Wiklund den 2010-11-09 klockan 21:08.

  3. #3
    Tack för fint svar! Då får vi ta och testa grå till svart/vit först då. Är det där schemat till en 78? Verkar ju inte stämma riktigt.

  4. #4
    Wiklunds avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    165
    Det kan skilja lite mellan årsmodellerna men färgerna är i princip densamma på alla. det som skiljer är i stora drag hel/halvljus omkopplare m.m.

    mvh. Wiklund.
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag vet bättre sätt att döda en k50 än att tömma på olja!

  5. #5
    Senast redigerat av Michél den 2010-11-09 klockan 15:49.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  6. #6
    Wiklunds avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Det schemat är till för K50N, årsmodell -79 till -82.

    Skillnaden mot -78 är knappt märkbar dock.

    Här är ett bättre schema:

    http://www.suzukicycles.org/elschema...chema_1626.gif
    Där är det schemat!! Jag letade som en gnu efter det..
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag vet bättre sätt att döda en k50 än att tömma på olja!

  7. #7
    Snowgubben^s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    231
    Har själv nästan dragit av allt mitt hår när ja skulle koppla el på min då absolut inget stämde. T.ex den kabelhärvan man kan köpa stämmer inte alls imo. Samma med tändningslåset. Sen kan färgerna skilja sig helt på alla piratsaker. Slutade med att det blev tändning och sen fram+baklyse. Mer ville jag inte gräva ner mig ;P

    För att bara få gnista så räcker det med att ta den svartgula kabeln ifrån motorn och koppla in i den sladden som kommer från tändspolen så ska de fungera kanon
    Citat Ursprungligen postat av Mikke_DT60r Visa inlägg
    Juste låt vargarna äta älgarna, så dom inte äter oss. Ekosystem.

  8. #8
    Wiklunds avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    165
    Jag kopplade elen på en bekants k50. använde till en början ett svartvitt elschema men efter alldeles för mycket knep och knåp bestämde vi oss för att ta en sak i taget och allt gick hur bra som helst tills vi kom till tändlåset då den har ca 8 ingångar om jag mins rätt. blev till att ta fram multimetern och mäta sig fram och markera ut på t-låset vilka lägen som passar vad... tog sin tid men kopplar man hela stammen från scratch är det inte så invecklat. någonting som jag undrar om min k50:is el däremot är varför det är en brun kabel med isolerad kabelsko som inte går till någon förbrukare? någon som har nån ide'?
    Senast redigerat av Wiklund den 2010-11-10 klockan 00:13.
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag vet bättre sätt att döda en k50 än att tömma på olja!

  9. #9
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in