1. #1
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434

    "Lasermannens" namn ges ut i tidningar, rätt eller fel?

    Stod och kollade på tidningsståndet och såg då en rubrik och en bild på en man.

    Känns inte riktigt rätt att ge ut namn på personenen då personuppgifter är lätta att få tag på och han dessutom inte är dömd, finns det inte dessutom någon sorts lag mot denna?

    http://kvp.expressen.se/nyheter/1.22...under-forhoren

    Är detta lagligt rätt?
    Är detta moraliskt rätt, jag menar om han inte blir dömd så stoppar det inte "laserturken" och likasinnade från att skada den stackars mannen då han redan är dömd i deras ögon?

  2. #2
    Håller med dig. Men samtidigt är det väl mer av en principsak, en norm, som gör att de flesta inte utger namn? Det är väl inte enligt lag förbjudet så länge man ger personen rätt att försvara sig?
    Kan vara ute och cykla, men har för mig att jag hört detta någonstans...

  3. #3
    HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Svalöv, Skåne
    Inlägg
    1 451
    Tycker inte det är rätt att dem skriver ut namn när dem inte vet att han är skyldig.

  4. #4
    Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Ort
    Tyresö!
    Inlägg
    2 461
    Riktigt idiotiskt i mina ögon. Somsagt så kommer laserturken och liknande idioter direkt anse honom som skyldig och försöka få tag i honom. Vilket inte är så kul om han skulle vara oskyldig.

  5. #5
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Ja det är rätt ifall han vore dömd, men nu är han ju inte det.

    Media som brukar vara så rädda för att hänga ut kriminella i tidningar av nån konstig anledning, och nu när dom väl gör det så görs det alldeles för tidigt.

    Han är väl för övrigt lite finsk va? Lika bra att jag gömmer mig nu för häxjakten är snart igång här.

  6. #6

  7. #7
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Men förbannade inavlade småbarn.

    Den här tråden handlar om en helt annan sak, nämligen om det är rätt eller fel att lägga upp namnuppgifter om en person som enbart är misstänkt och inte dömd.

    I mina ögon är det ett klart nej då en misstanke inte är en klar grund för att man faktiskt är skyldig.

    Ett exempel på hur det kan påverka någons liv är då Anna Lindh mördades. Det fanns en skäligen misstänkt person som nu enbart kallas "35-åringen" men som då utlämnades med namnuppgifter samt bild utav samtliga tidningar. Efter ett par dagar visade det sig att han var oskyldig till brottet.

    Att lämna ut uppgifter oavsett vad skapar bara en onödig hetsjakt innan en dom väl är satt och man är fälld i svensk riksdag.

    Dra upp politik en gång till i tråden så bannar jag er till Venus.
    Haha, han lär ju blivit ganska paff. Satt på en pub utanför råsunda så kommer polisen och plockar in honom, och blir uthängd dirr. Allt det bara för att han hade problem med missbruk, därför var han misstänkt..

    Så, chansen finns ju att detta händer igen.

  8. #8
    Vad som är ännu mer fel är särskrivning.

  9. #9
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av quuz Visa inlägg
    Vad som är ännu mer fel är särskrivning.
    Vadå?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Vadå?
    Folk som särskriver.

  11. #11
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Håller med trådskapern. Alla åtalade skall räknas som skyldiga tills motsatsen är bevisad i domstoll. Och om det nu inte är så att snubben i fråga är skyldig kommer hans liv bli ett helvete. Dels när det gäller i hans vardagsliv samt om han skulle söka jobb.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in