Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Tar polisen trimmet?

    Tjena. Blev tagen av snuten för några dagar sedan och dom tog in moppen. Har hört att dom inte tar trimmet från eu mopeder eftersom dom ändå måste besiktigas. Stämmer detta ?

  2. #2

  3. #3
    Fan va najs isåfall. Helt säker?

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Dem tar trimbitarna ja.
    Reggan är inte längre ett skydd mot det.
    Detta efter en dom i regeringsrätten o jag inte misstar mig.

  5. #5
    Jag förlorade allt trim när jag åkte dit. Då hade jag en 2008a års modell som då självfallet är EU.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  6. #6
    Det är till och från min kusin som bor i dalarna fick tillbaka sitt trimm eller rättare sagt sitt mk underliggande rör och 1500 i böter.

  7. #7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Dem tar trimbitarna ja.
    Reggan är inte längre ett skydd mot det.
    Detta efter en dom i regeringsrätten o jag inte misstar mig.
    Okej
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Jag förlorade allt trim när jag åkte dit. Då hade jag en 2008a års modell som då självfallet är EU.
    Inte bra
    Citat Ursprungligen postat av Arimoron Visa inlägg
    Det är till och från min kusin som bor i dalarna fick tillbaka sitt trimm eller rättare sagt sitt mk underliggande rör och 1500 i böter.
    Aaa okej, jo har hört om ngn som fick allt trim tillbaka vid sidan av o så.
    Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    oftast ifall du bara erkänner att mopeden är trimmad så tar dom inte mopeden över huvudtaget utan dom ger dig böter och skickar vidare det till åklagaren och sen får du dra hem mopeden.
    Jag erkännde men dom tog den iallafall, förskte med att jag kunde slå sönder tändstiftet o sen rulla hem den o göra den helt laglig o visa upp den några timmar senare men dom gick inte med på de

  9. #9
    För dom tog in min kusins moppe så fick han röret vid sidan av. Medans en kompis här i byn blev av med allt tillock med sitt drev och munstycke

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Okej

    Inte bra

    Aaa okej, jo har hört om ngn som fick allt trim tillbaka vid sidan av o så.

    Jag erkännde men dom tog den iallafall, förskte med att jag kunde slå sönder tändstiftet o sen rulla hem den o göra den helt laglig o visa upp den några timmar senare men dom gick inte med på de
    Hahah vafan sa dom när du tänkte slå sönder tändstiftet xD?

  11. #11

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Du ellison.

    Det dundrade en skarpladdad helsvart Kinroad i Ljungby runt 2008/2009, Vet du vad som hände med den? Sett ramen efter den till salu på Blocket.

    Hörde något om att den for av vägen rejält hårt

  12. #12

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Bromma/Järfälla
    Inlägg
    136
    De delar som har manipulerats kommer att beslagtas, det är åklagaren eller tingsrätten som avgör om trimmet kommer att förstöras eller återlämnas.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Arimoron Visa inlägg
    För dom tog in min kusins moppe så fick han röret vid sidan av. Medans en kompis här i byn blev av med allt tillock med sitt drev och munstycke
    Okej Hoppas jag får tillbaka det iallafall, nämligen inte mitt avgasrör som sitter på.
    Citat Ursprungligen postat av guth Visa inlägg
    Hahah vafan sa dom när du tänkte slå sönder tändstiftet xD?
    Dom sa typ njaa vi vill inte gå med på de.
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Du ellison.

    Det dundrade en skarpladdad helsvart Kinroad i Ljungby runt 2008/2009, Vet du vad som hände med den? Sett ramen efter den till salu på Blocket.

    Hörde något om att den for av vägen rejält hårt
    Adrig hört talas om

    Citat Ursprungligen postat av Rille Visa inlägg
    De delar som har manipulerats kommer att beslagtas, det är åklagaren eller tingsrätten som avgör om trimmet kommer att förstöras eller återlämnas.
    Aha okej, hoppas på det bästa iallafall

  14. #14

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Nix, lagen ändrades för ett bra tag sedan.

    En åklagare har i dagens läge lagen på sin sida om förverkan av trimdelar behövs. Så länge inte åklagaren begär det så får man tillbaka sakerna.

    Alltså ingenting polisen påverkar som en del andra verkar tro. Polisen ska se till att lagarna följs samt få tag i dem som inte följer dem. Åklagaren i sin tur väljer lämpligt straff och tingsrätten beslutar om vad straffet blir. Länsstyrelsen i sin tur beslutar om spärrtid på körkort, vars uppgifter går vidare till Transportstyrelsen.
    Allt relaterat till körkortet såsom: spärrtid, indraget körkort osv, är sånt som Transportstyrelsen tagit över helt och hållet.

  16. #16

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Nix, lagen ändrades för ett bra tag sedan.

    En åklagare har i dagens läge lagen på sin sida om förverkan av trimdelar behövs. Så länge inte åklagaren begär det så får man tillbaka sakerna.

    Alltså ingenting polisen påverkar som en del andra verkar tro. Polisen ska se till att lagarna följs samt få tag i dem som inte följer dem. Åklagaren i sin tur väljer lämpligt straff och tingsrätten beslutar om vad straffet blir. Länsstyrelsen i sin tur beslutar om spärrtid på körkort, vars uppgifter går vidare till Transportstyrelsen.
    Okej tack så mkt låter ganska bra iallafall! har man mindre risk o bli av med lämp o sånt om man inte körde fort när jag åkte dit osv ?

  18. #18

  19. #19

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Det är väldigt svårt att säga, det beror på hur poliserna som stoppade dig uppfattade sitiuationen då de lämnar en skriftlig rapport vidare till åklagaren.
    Eller på hur "bra" humör poliserna behagade vara på.
    Riktigt grininga snutar som inte fåttav kärringen natten innan är det värsta man kan råka u för eller paragrafryttar-jansson. Får man den på sig är det förkylt.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Det är väldigt svårt att säga, det beror på hur poliserna som stoppade dig uppfattade sitiuationen då de lämnar en skriftlig rapport vidare till åklagaren.
    Gick väldigt lugnt till, kom i 30 till skolan, parkerade moppen o gick mot skolan sen kommer snuten bakom mig o vill snacka med mig för att jag körde utan skylt. Sen provar han den i 70 vid skolan och kör mot enkelriktat osv.. sen va jag trevlig som fan mot han o erkännde allt, dock världens största idiot till polis -.-

  21. #21

  22. #22

    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    786
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Men - i ärlighetens namn - så har du oavsett vad brytit mot en del lagar.

    Idiot eller ej, de gör bara sitt jobb.
    Du har så rätt så, dem försöker göra sitt jobb medans vi som kör trimmat bryter mot lagen. Rent ut sagt så är det vi som är idioter.

  23. #23

  24. #24

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Så det är så? Har alltid bara hört att folk har blivit av med trim genom polarens polares bror. Och nästan alla här i halmstad blev tagna mellan 07-09 och ingen jag vet blev av med sitt, just därför jag antog att dom inte tog det
    Dom flesta skiter blankt i vad du antar och tror utan är mer intresserade av fakta och inte vad du tror

  26. #26
    Jag åkte fast i sommras med min 30 moppe "aerox" dom tog trimmet. Men om det hade varit EU hade jag fått tillbaks det. Då är man tvungen att besikta den istället om man nu ska köra igen. Då är då och nu är nu så lagen kan väl ha ändrats.

  27. #27

  28. #28

  29. #29

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Elliot Visa inlägg
    Satans tjat fram och tillbaka, får man tillbaka trimdelarna från en EU-moppe?
    Ja eller nej?
    Svar JA, dem tar trimmet, även om vissa har turen att åklagaren råkar vara på snällt humör.

  30. #30
    Allt beror på hur du gör när du blir tagen, gör du som du blir tillsagd utan att tveka och visar att du ångrar dig så händer det oftast att man får en snäll dom, ibland släpper polisen rentav en fri, mot ett löfte att man slutar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in