Sidan 4 av 10 Första ... 23456 ... Sista
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    ja, men inte b-kursen
    Okej. KeB är för övrigt jävligt lätt. Och kort.

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    +1, Vi har typ läst klart matte a nu, och vi började i höstas med det, har haft 3 matteprov. Mina polare som går bygg har haft 1 matteprov tror jag... Vi har även haft sjukt mycket mer prov i dem andra ämnena med.
    Går också teknik och vi har matteprov varje torsdag.
    Någon intresserad av en 3vxl Zündapp motor eller en 24mm stage6 förgasare? Skicka PM!

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    94:a
    Någon intresserad av en 3vxl Zündapp motor eller en 24mm stage6 förgasare? Skicka PM!

ja, om du väljer till rätt kurser dvs alla mattekurser (utom breddning och diskret), fysik b om du vill bli ingenjör, biologi och sånt (vet inte exakt) om du vill bli läkare osv.
    Ja, upp till matte E och fysik B kommer jag läsa
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    På natur läser man inte någon av nämnda kurser. Om du, Edvin, inte är säker på vad du vill bli efter gymnasiet så bör du gå natur. Teknik är begränsande, förutsatt att du inte väljer till vissa kurser.
    Edit: läser man kemi på Teknik?
    Kommer välja till matte D och E och även fysik B. Är det smartast att välja kemi B också? Har väl egentligen inte någon aning om vad jag vill bli så en så bred linje som möjligt vore bra

Skolverket har olika kunskapskrav i samma kurser beroende på vad ni går för linje. En naturelev förväntas därför kunna mer i t.ex. MaB än en samhällselev. Jag antar att det skall vara förberedande inför senare studier.

Citat Ursprungligen postat av Edvin Visa inlägg
    Kommer välja till matte D och E och även fysik B. Är det smartast att välja kemi B också? Har väl egentligen inte någon aning om vad jag vill bli så en så bred linje som möjligt vore bra
    Ja, om du känner att du klarar det så varför inte? Du missar ju bara några fjantiga teknikkurser om du går Natur, du kan ändå läsa vad du vill efter det.

Skolverket har olika kunskapskrav i samma kurser beroende på vad ni går för linje. En naturelev förväntas därför kunna mer i t.ex. MaB än en samhällselev. Jag antar att det skall vara förberedande inför senare studier.
    Men va? Så det kommer vara lättare för en som går samhäll att få mvg än för en som går natur?

Citat Ursprungligen postat av Edvin Visa inlägg
    Men va? Så det kommer vara lättare för en som går samhäll att få mvg än för en som går natur?
    Jag kollade lite på skolverkets hemsida för att hitta belägg för det jag sade, men hittade inget konkret. Det var en lärare, en fruktansvärt kunnig sådan, som pratade något om det. Jag kom visserligen mitt i diskussionen, så jag kan ha missförstått vad han menade. Jag ska fråga honom till veckan vad han menade.

Reg.datum
    May 2010
    nej, men ni läser också med 3 gånger lägre tempo som sagt, ni går igenom matte a på samma tid som teknikarna är färdiga med matte a-c och börjat med matte d. sen har teknik också RÄTT mycket mer tunga ämnen som fysik a+b, kemi a, konstruktion a+b osv osv.
    Vem har sagt att vi läser med 3 gånger lägre tempo? långt ifrån, har minst lika högt tempo som alla andra skolor eftersom vi måste hinna med precis samma saker. vi kanske inte har fysik, kemi etc. eftersom det inte är en sådan linje?

Citat Ursprungligen postat av fingr Visa inlägg
    Vem har sagt att vi läser med 3 gånger lägre tempo? långt ifrån, har minst lika högt tempo som alla andra skolor eftersom vi måste hinna med precis samma saker. vi kanske inte har fysik, kemi etc. eftersom det inte är en sådan linje?
    uh, nej det gör ni inte alls. det är ju det jag har sagt hela tiden, ni läser matte a på samma tid som teknikarna läser matte a, b, c och har börjat på d. hur kan det vara samma tempo? och nej, ni läser ingen fysik, kemi eller matte, alltså har ni inga jättetunga kurser

Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    frågade min matte lärare idag då jag tyckte det lät lite orimligt att teknik/natur hinner så mycket och hon sa att dom gjorde a+b på samma tid som vi elektriker gör a men att dom hade 70 min mer matte varje vecka
    ma a+b gör vi på ett år, ma c på ett år och d+e sista året

Vi läste MaA och MaB på mindre än en termin.

Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Citat Ursprungligen postat av fingr Visa inlägg
    Asså du har ju ingen aning om vad du snackar om.. Ta reda på lite innan du snackar massa skit!

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Vi läste MaA och MaB på mindre än en termin.
    Seriöst? Hur fan hann ni med det?

Citat Ursprungligen postat av Pimme Visa inlägg
    Seriöst? Hur fan hann ni med det?
    Helt seriöst. Vi läser rätt intensivt, med bara ett fåtal ämnen i taget. Två lektioner per dag. När vi läste MaA/B hade vi säkert matte 3-4 halvdagar i veckan.

ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Suttit hela kvällen nu och kollat på gymnasium

Dom linjerna jag har kollat lite extra på är väll, Bygg, El, Fordon och sam. Någon som har synpunkter på dessa linjer? Tycker själv att fordon verkar skönt, men om man skulle gå Sam så har man lite större valmöjligheter av vad man ska bli i framtiden.

Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av ozcaarl Visa inlägg
    Suttit hela kvällen nu och kollat på gymnasium

Dom linjerna jag har kollat lite extra på är väll, Bygg, El, Fordon och sam. Någon som har synpunkter på dessa linjer? Tycker själv att fordon verkar skönt, men om man skulle gå Sam så har man lite större valmöjligheter av vad man ska bli i framtiden.
    +1, har äntligen listat ut vilka man ska kolla på gymnasiemässan Själv ska jag bara kolla på bygg och sam i princip, gillar inte riktigt el och fordon(meck osv) är ingen framtid för mig

Jo fordon är ju lite slappare om jag förstått rätt, Mer plugg i sam men man kan enklare få ett bättre jobb sen..
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Jo fordon är ju lite slappare om jag förstått rätt, Mer plugg i sam men man kan enklare få ett bättre jobb sen..
    Efter ytterligare minst tre år av utbildning, ja.

Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Efter ytterligare minst tre år av utbildning, ja.
    ..och det lönar sig i längden (oftast)
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

..och det lönar sig i längden (oftast)
    ja, så länge man inte utbildar sig till typ ssk och tjänar 22k tills man är 65 typ

Citat Ursprungligen postat av pontus Visa inlägg
    ja, så länge man inte utbildar sig till typ ssk och tjänar 22k tills man är 65 typ :p
    ssk?

ssk?
    sjuksköterska

ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    +1, har äntligen listat ut vilka man ska kolla på gymnasiemässan Själv ska jag bara kolla på bygg och sam i princip, gillar inte riktigt el och fordon(meck osv) är ingen framtid för mig

Vilka skolor har du kollat på då? Själv tycker jag att Ybc, Jensen södra/norra och tyresö gymnasium låter mest intressant, även Thorén business school. Men är väll förmodligen så att man måste gå på öppna hus på alla skolorna för att få en korrekt bild av allt.

Btw, någon som vet hur det är med matten på sam? Är den svår? Kanske en dum fråga. Känner mig jävligt lost inom det här med gymnasievalet måste jag säga, men det kanske märks.

sjuksköterska
    Okej. De som väljer att bli sjuksköterska gör det förmodligen inte till det för att tjäna massa pengar, så jag tror inte att dessa människor bryr sig allt för mycket om det. Sedan om 22 000 SEK är en rättvis lön är en annan fråga.

Jag förstår verkligen inte folk som låter lönen styra val av jobb.

Thorén business school
    Thorén är en jävla skitskola, åtminstone i min stad.

Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Vilka skolor har du kollat på då? Själv tycker jag att Ybc, Jensen södra/norra och tyresö gymnasium låter mest intressant, även Thorén business school. Men är väll förmodligen så att man måste gå på öppna hus på alla skolorna för att få en korrekt bild av allt.

Btw, någon som vet hur det är med matten på sam? Är den svår? Kanske en dum fråga. Känner mig jävligt lost inom det här med gymnasievalet måste jag säga, men det kanske märks.
    Det som intresserar mest är John bauer(sam), Jensen södra(sam), Värmdö gym.(sam) och rönninge(bygg)

Förresten så ringde Thorén hem till mig idag och frågade om jag ville gå på öppet hus(hörde knappt vad han sa brusade som fan). De låter lite desperat?
    Jo det blir att kolla på öppet hus

någon som vet antagningspoäng(?) på blackebergs gymnasie 2009? hittade inte på deras sida.

ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Det som intresserar mest är John bauer(sam), Jensen södra(sam), Värmdö gym.(sam) och rönninge(bygg)

Förresten så ringde Thorén hem till mig idag och frågade om jag ville gå på öppet hus(hörde knappt vad han sa brusade som fan). De låter lite desperat?
    Jo det blir att kolla på öppet hus

någon som vet antagningspoäng(?) på blackebergs gymnasie 2009? hittade inte på deras sida.
    Är lite intresserad av John Bauer jag med faktiskt, ska gå på öppet hus där. Har lite kompisar som går på TBS, dom säger att det är sjukt bra och rolig skola. så blev lite små tagg på den, men som sagt. Får se efter öppet hus. Men du har inte kollat nått på YBC då? Tycker att det verkar heel chill Vore kul om vi hamna i samma klass hahah! Hur mycket poäng har du?

Okej. De som väljer att bli sjuksköterska gör det förmodligen inte till det för att tjäna massa pengar, så jag tror inte att dessa människor bryr sig allt för mycket om det. Sedan om 22 000 SEK är en rättvis lön är en annan fråga.

Jag förstår verkligen inte folk som låter lönen styra val av jobb.
    håller helt med, att ha ett segt jobb för att tjäna några tusen extra är knappast värt det.
    för övrigt tycker jag att vårdpersonal öht (läkare undantaget kanske) är ganska underavlönade och har rätt dåliga arbetsvillkor. min mor jobbar på ålderdomshem, där är de så få personal att de i princip inte hinner med att sköta om alla.
    när min mor konfronterade sin chef med att det inte fungerar så fick hon mer eller mindre svaret "gilla läget eller protestera så får du sparken" ... liksom vafan. samma sak gäller för övrigt min mormor som jobbade på dagis tills för några år sen, där var de också för få personal för att kunna ta hand om alla barn helt bra.
    ok, blev lite ot, men jag tycker kommunen prioriterar "lite" wacko ibland...

Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Är lite intresserad av John Bauer jag med faktiskt, ska gå på öppet hus där. Har lite kompisar som går på TBS, dom säger att det är sjukt bra och rolig skola. så blev lite små tagg på den, men som sagt. Får se efter öppet hus. Men du har inte kollat nått på YBC då? Tycker att det verkar heel chill Vore kul om vi hamna i samma klass hahah! Hur mycket poäng har du?
    På torsdag är det gymnasiemässa med klassen så då gör man ''grovsorteringen'' sen efter det blire att kolla öppet hus.

Arbetssättet på john bauer verkar skönt ju, inge jävla skrivandes på papper. Dom som går där säger också att det är bra.

Nej YBC har jag inte kollat på, vet inte riktigt om man ska ta affärsinriktningar eller inte än får ta och kolla deras hemsida nu då..
    Haha vore ju lite kul tror jag låg på runt 230-235 om jag inte minns fel, med separerade SO/NO ämnen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in