Motor till barnbil

Dotra har en sån där liten plastbil med elmotor och 6V batteri....ska det vara igentligen. Jag kunde ju inte låta bli att trycka i två batterier (6+6=12) vilket resulterade i bra klös i bitarna samt brunnen motor efter nån timme. Försvarar mig med att jag vet att det finns likadana med 12 volt, så jag chansade på att det skulle lira. Motorn är en helt vanlig elmotor typ RC-bil. Ingen märkning dock (china tillverkad)- Nu letar jag efter en stark o lågvarvig motor som klarar 12 volt. Nån som vet? Ska ha vanligt skruvfäste med två skruvar i gaveln, vara ca 35 mm i dia o ha ca 3 mm axel.

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    RC-butik?

Har kollat på massor, men hittar nästan bara motorer för 7.2V. Den måste palla 12 och helst inte varva mer än ca 15000. Vill ju inte att dotra ska köra av vägen. Originalet varvar ca 10000....

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Hmm, en 7,2 voltare på 15000 rpm borde varva 10000 rpm på 6 V? Montera original batteri eller parallellkoppla dom för längre livslängd.

Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Hmm, en 7,2 voltare på 15000 rpm borde varva 10000 rpm på 6 V? Montera original batteri eller parallellkoppla dom för längre livslängd.
    Bara det att en sån blir så jävla slö... En sån är på ca 75-100w med 7.2, och kommer ha runt 50-80 med 6v. Har sett dom som klarar 12v och är på ca 105W, men då varvar dom typ 27k.... Behöver som sagt en lågvarvig o stark.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in