1. #1

    moppe Blaster startar inte!!

    Tjena alla moppe gangsters, nu är det så att en kompis har köpt en blaster tidigare idag, för 900 kr Han som sålde den sa att den hade vart igån innan sommarn, men sedan blivit isärplockad och inte startat...
    Vi har kollat:
    Gnista
    Att den får soppa (för mycket)
    Att soppan når tändstiftet
    Vi har bytt soppa å olja, och nu ska förgasaren plockas isär, någon som har vart med om detta förut? Skulle vara kul att få igång den

  2. #2
    Nej jag vet inte

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av stylad Visa inlägg
    Nej jag vet inte
    Nej, inte jag heller

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    härnösand
    Inlägg
    329
    testa startgas och se om den startar då

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av derbi-oscar Visa inlägg
    Nej, inte jag heller
    Citat Ursprungligen postat av fingr Visa inlägg
    testa startgas och se om den startar då
    Funkar ej Håller på å plockar isär förgasaren, kan vara nåt fel med soppa insprutningen
    Vet du om det är någon elektriskt soppa grej på 05orna? För om man följer soppa slangen så går den igenom ett par el grejer

  6. #6
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    låter konstigt att bensinen håller på med elen. Brukar bara va 2slangar ifrån kranen under tanken, en vakum slang och en bensin slang.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av derbi-oscar Visa inlägg
    Funkar ej Håller på å plockar isär förgasaren, kan vara nåt fel med soppa insprutningen
    Vet du om det är någon elektriskt soppa grej på 05orna? För om man följer soppa slangen så går den igenom ett par el grejer
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    låter konstigt att bensinen håller på med elen. Brukar bara va 2slangar ifrån kranen under tanken, en vakum slang och en bensin slang.
    Jo, men sen går olje slangen bakåt, igenom 2 grejer, kanske ett filter (?) och sen nån elektronisk grej, sen ner till förgasaren.
    Om man har dragit ur soppa slangen ifrån förgasaren, då borde det väl rinna soppa? Med/utan tändning, medans/medans man inte kickar? För det gör det inte, så börjar tro att det är något stopp eller liknande

  8. #8
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av derbi-oscar Visa inlägg
    Jo, men sen går olje slangen bakåt, igenom 2 grejer, kanske ett filter (?) och sen nån elektronisk grej, sen ner till förgasaren.
    Om man har dragit ur soppa slangen ifrån förgasaren, då borde det väl rinna soppa? Med/utan tändning, medans/medans man inte kickar? För det gör det inte, så börjar tro att det är något stopp eller liknande
    Men har du vakum kran så kommer de inte rinna någon bensin förrän något suger i vakum slangen.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Men har du vakum kran så kommer de inte rinna någon bensin förrän något suger i vakum slangen.
    Men när man kickar så borde det väl suga?
    Tack för snabba svar förresten

  10. #10
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av derbi-oscar Visa inlägg
    Men när man kickar så borde det väl suga?
    Tack för snabba svar förresten
    Jo helt rätt. Men har du dragit ur alla slangar ur föggen?
    iPhone app med moppenet så ja är alltid ett tryck på skärmen här ifrån

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Jo helt rätt. Men har du dragit ur alla slangar ur föggen?
    iPhone app med moppenet så ja är alltid ett tryck på skärmen här ifrån
    Japp, den e helt från kopplad
    Haha det är så det ska va

  12. #12
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av derbi-oscar Visa inlägg
    Japp, den e helt från kopplad
    Haha det är så det ska va
    Då kommer de aldrig komma nån bensin ifall du själv inte suger på vakum slangen då kommer bensinen komma ut.
    Yes

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Då kommer de aldrig komma nån bensin ifall du själv inte suger på vakum slangen då kommer bensinen komma ut.
    Yes
    Men vart kan felet ligga då? För när den va påkopplad så kom det soppa, kan vart gammal soppa som fanns i innan, vet faktiskt inte För gnista finns ju
    Kan det vara något elfel? Eller behövs inte det för att få igenom soppan nånstans? Borde ju tots allt starta utan el

  14. #14
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av derbi-oscar Visa inlägg
    Men vart kan felet ligga då? För när den va påkopplad så kom det soppa, kan vart gammal soppa som fanns i innan, vet faktiskt inte För gnista finns ju
    Har du kollat kompen? Topplocket sitter tätt emot cyllen?
    Du kan även kolla membranet.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Har du kollat kompen? Topplocket sitter tätt emot cyllen?
    Du kan även kolla membranet.
    Det känns som den har komp, och låter som det.
    Vad gör membranet? Och vart sitter det? Vad kan vara felet på det?

  16. #16
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av derbi-oscar Visa inlägg
    Det känns som den har komp, och låter som det.
    Vad gör membranet? Och vart sitter det? Vad kan vara felet på det?
    Ett simpelt test och inte särskilt exakt men skruva ur tändstiftet och håll handen för tändstifts hålet och kicka, känn om de suger då.
    Membranet sitter under insugnings gummit. Så först lossar du det svarta insugnings gummit som satt på ena sidan av föggen och när de är borta ska du kunna plocka ut ett membran som sitter löst i blocket. Är membranet helt öppet så lär den vara nästintill omöjlig att starta. Membranet ska vara helt tätt.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Ett simpelt test och inte särskilt exakt men skruva ur tändstiftet och håll handen för tändstifts hålet och kicka, känn om de suger då.
    Membranet sitter under insugnings gummit. Så först lossar du det svarta insugnings gummit som satt på ena sidan av föggen och när de är borta ska du kunna plocka ut ett membran som sitter löst i blocket. Är membranet helt öppet så lär den vara nästintill omöjlig att starta. Membranet ska vara helt tätt.
    okej, får kolla det imorn

  18. #18
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av derbi-oscar Visa inlägg
    okej, får kolla det imorn
    Gör de

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Gör de
    Tack för hjälpen
    Återkommer imorn om hur det gick!

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Gör de
    Tja! Har testat skruvat ur tändstiftet och hållt för, det blåser utåt? Ska det vara så eller skulle den suga in?
    Vad exakt gör membranet vid insugsgummit?

  21. #21
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av derbi-oscar Visa inlägg
    Tja! Har testat skruvat ur tändstiftet och hållt för, det blåser utåt? Ska det vara så eller skulle den suga in?
    Vad exakt gör membranet vid insugsgummit?
    Men så fort kolven gått längst upp och går ner igen borde du känna ett sug.
    Membranet är det som gör att luft/bränsle blandning går ner till cylindern. Så utan membran lär den inte gå något vidare alls
    Sen har du kollat måttet på ditt tändstift med bladmått?

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Men så fort kolven gått längst upp och går ner igen borde du känna ett sug.
    Membranet är det som gör att luft/bränsle blandning går ner till cylindern. Så utan membran lär den inte gå något vidare alls
    Sen har du kollat måttet på ditt tändstift med bladmått?
    Vi har testat med ett annat, fungerande membran, den tä'nder liiite ibland, så det är nog ganska nära nu, vi tror att den går surt men orkar inte åka och köpa nytt munstycke, ska försöka få igång den såhär
    Det är original tändstiftet så det borde nog inte vara fel

  23. #23
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av derbi-oscar Visa inlägg
    Vi har testat med ett annat, fungerande membran, den tä'nder liiite ibland, så det är nog ganska nära nu, vi tror att den går surt men orkar inte åka och köpa nytt munstycke, ska försöka få igång den såhär
    Det är original tändstiftet så det borde nog inte vara fel
    Okej va bra.
    Annars kan ni ju bara testa att skruva på luftskruven.
    Jodå det kan det va, för när man kört tillräckligt länge med ett och samma tändstift så blir de mera öppet. Så ni ska kolla hur stort mellanrummet är mellan den böjda metallbiten på stiftet och sedan själva tändstiftet. Det ska vara mellan 0.4-0.5 där.

  24. #24

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Luftskruven ser ut som en halvmåne på dom förgasarna, så inte så enkelt.. och dom ska va såpass lättstartade att man inte ska behöva justera på den..

    Skruva på tomgångskruven, var jag tvungen att göra med min.. Har för mig att jag fick ha min längst in bara för att den skulle starta.. Kolla så att filtret sitter på ordentligt, då det också kan avgöra om den startar eller inte på dom skitmopparna.. Och kicka o håll för insugshålet på filtret, brukar också hjälpa! Testa dig genom dehär, har för mig att det var vad som krävdes för att min döda blaster skulle starta när jag köpt den, häll i färsk bensin också om ni inte redan gjort de.
    Ny soppa är redan i, vi kör helt utan luftburk/luftfilter? Bara förgasaren. Vi har även skruvat luftskruven till 2 1/2 som start läge.
    Den går surt, så tror att den får soppa
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Okej va bra.
    Annars kan ni ju bara testa att skruva på luftskruven.
    Jodå det kan det va, för när man kört tillräckligt länge med ett och samma tändstift så blir de mera öppet. Så ni ska kolla hur stort mellanrummet är mellan den böjda metallbiten på stiftet och sedan själva tändstiftet. Det ska vara mellan 0.4-0.5 där.
    Tändstiftet är nog ca 0.5 skulle jag tro, det är iaf en riktigt stark gnista

  26. #26
    Har du kopplat ur själva kontakten vid oljepumpen ? Råkade göra det på min ludix för ett tag sen och då startar den ej Men lär ju vara gnistan som försvinner då, och det har du ju

  27. #27

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    På med filtret då min startade inte utan filter, ludix motorerna går riktigt bra när dom funkar, eller iallafall blasterns.. Men över lag är de bara skit tycker jag
    Njo, fast vi har inget filter, en ful luftburk bara Men sen köpte jag en ludix igår med, som jag byggde ett eget luftfilter utav en redbull burk, med bara en tygbit över, den funkar skitbra och ungefär som utan filkter, så borde det inte gå utan lika bra?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in