Question Motorproblem FS1

Tja jag har en FS1 som motorn inte riktigt funkar på. Grejen är den att jag köpte moppen för en billig penning och ska göra i ordning den(se mitt projekt). Men motorn funkar inte...
    Den är jävligt svårstartad och startar bara med choken i. Den dör rätt snabbt också Det som sitter på är mikuni 16 mm förgasare, 6,8mm insug, jackad kolv, sportluftfilter.
    Jag har bytt sotningssats, topplock, insugspackning, tvättat kolv och cylinder, kollat gnista och så att bränslet rinner. Har testat med en annan förgasare den gick då lite bättre men ändå inte bra. Har även plockat isär förgasaren och gjort rent men har inte testat när den är ren. Men jag märkte att det var massor av bensin runt insugspackningen och det kanske är reedventilerna som inte öppnar sig ordentligt?
    Det kanske inte funkar med 16mm fögge och 6,8mm insug?
    Kan den suga tjuvluft i vevhuset i så fall hur märker man det?
    Snälla hjälp mig
    Jag är inte omogen. Jag har kul, du borde testa det din sura jävel

Du skall absolut inte ha för stor fögge. Det enda som händer är att du får "vindstilla" i förgasaren när du gasar. har du tur kan du få den att gå på tomgång men.... Nä, på med original. Det enklaste sättet att kolla tjuvluft är att spruta startgas runt grejerna när motorn är igång. Blir det skillnad så är det där det läcker. Om du har otäta eller skadade reeds så kan det vara det oxo, då suger inte motorn bra genom föggen.

Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Du skall absolut inte ha för stor fögge. Det enda som händer är att du får "vindstilla" i förgasaren när du gasar. har du tur kan du få den att gå på tomgång men.... Nä, på med original. Det enklaste sättet att kolla tjuvluft är att spruta startgas runt grejerna när motorn är igång. Blir det skillnad så är det där det läcker. Om du har otäta eller skadade reeds så kan det vara det oxo, då suger inte motorn bra genom föggen.
    Så jag har en för stor förgasare alltså :/ Fast målet är ju att göra moppen original så ska nog beställa en mikuni 10mm std förgasare och en ny kolv.
    Problemet med startgasen är att jag måste få igång motorn men den startar väl med rätt förgasare

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av 39 Gripen Visa inlägg
    Så jag har en för stor förgasare alltså :/ Fast målet är ju att göra moppen original så ska nog beställa en mikuni 10mm std förgasare och en ny kolv.
    Problemet med startgasen är att jag måste få igång motorn men den startar väl med rätt förgasare
    nej! den fungerar, jag körde med 16,5mm mikuni förgasare, 16mm insug och resten org på min fs1a, fungerade fint! det är onödigt med sån stor när man kör org, men det går ändå att köra, kolla så att allt står rätt till med förgasaren, rätt bestyckad osv.

Citat Ursprungligen postat av Larse Visa inlägg
    har du ställt in brytarna rätt?
    Har inte kollat dem... hur ska de va ställda?

Brytarna var bra, ska testa att byta reedventil nu och sätta på den rengjorda förgasaren.

Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    nej! den fungerar, jag körde med 16,5mm mikuni förgasare, 16mm insug och resten org på min fs1a, fungerade fint! det är onödigt med sån stor när man kör org, men det går ändå att köra, kolla så att allt står rätt till med förgasaren, rätt bestyckad osv.
    Klart han kan få den att gå, men det funkar ju skitrisigt med originalinsug.... Du hade ju 16mm insug!

Så nu fick jag igång den efter att ha bytt reedventil och rengjort förgasaren. Ska nog köpa ett nytt 16mm insug eftersom det gamla var sprucket.
    Måste också ställa in förgasaren, motorn går inte på tomgång. Hur gör man de, vet att det finns en luftskruv?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in