1. #1

    Peugeot stående motor SLAGLÄNGD + VEVSTAKENS LÄNGD?

    Peugeot orginal cylle : 50cc (49,9cc)
    Peugeot kolvdiameter : 40mm

    Slaglängd = ?
    vevstakens längd = ?

    ska sätta på en piaggio cylinder på min speedy. en prorace 2 / teamspeed 2

    och kommer behöva en spacer men vet inte vilket mått?

  2. #2
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Jag har inte den blekaste.. men med hjälp av Rexxys program så gissar jag på 39,7mm inte mer än det hur som helst för då hamnar kubiken över 50cc.


    Spacer är inte svårt att fixa.. det är svårare och tar mer tid att matchporta en cylinder från tex 39mm till 42mm slag.

    Mvh Kevin
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Jag har inte den blekaste.. men med hjälp av Rexxy's program så gissar jag på 39,7mm inte mer än det hur som helst för då hamnar kubiken över 50cc.

    Spacer är inte svårt att fixa.. det är svårare och tar mer tid att matchporta en cylinder från tex 39mm till 42mm slag.

    Mvh Kevin
    Jo men har sett personer som har monterat Piaggio, och de har alltid en spacer, allihopa... Så min slutsats är att peugeots vevstake är lite längre än Piaggios och därför måste cylindern höjjas för att kolen inte ska ta i toppen.
    Bild på hur en av ett par killar gjort: http://forum.maxiscoot.com/prepas-tu...owered-17.html
    Kolla mot slutet typ så ser du kameleontlackerad topp och man ser tydligt att han använder spacer.

    Min 77cc mhr replica gick kasst med prorace röret, den gick bra men kunde gått mkt bätre om cylindern hade velat prestera mer.
    Så om jag köper en Malossi MHR team repl, MK Prorace, eller stage6 racing cylinder hurpas bra kommer det prestera med orginaltändningen och kommer det vara körbart?

    Mitt rör är till en piaggio. Cylindrarna ska också komma från piaggio.
    Senast redigerat av ReDoZz den 2010-11-23 klockan 01:31.

  4. #4
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Det är inte bara slaglängd och vevstakens längd som påverkar vilket halva mnf verkar ha fått för sig. Slaglängd och vevstakslängd behöver du inte ora dig över, det är så pass lika original på moderna mopeder. Utan du måste veta hur högt upp blocket går i förhållande till veven och hur långt det är från kolvbulten till överkant på kolven.

    Jag har två TS2or till Piaggio, den ena är 59,0 mm och den andra är 59,2 mm hög, ca 25 mm från kolvbult till överkant på kolven och det är 48 mm c-c mellan pinbultarna.

    Piaggiocylindrarna är dom lägsta moppecylindrarna jag känner till så om man ska laborera med dessa behövs det oftast rätt höga spacerplattor, tex. TS2 till Minarelli är 63,4 mm hög.

    Originaltändningar brukar hänga med hyfsat på hypervarv, iaf så man kan köra med dessa utan problem.


    Bygg på!
    Don´t make excuses, make horsepower!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Det är inte bara slaglängd och vevstakens längd som påverkar vilket halva mnf verkar ha fått för sig. Slaglängd och vevstakslängd behöver du inte ora dig över, det är så pass lika original på moderna mopeder. Utan du måste veta hur högt upp blocket går i förhållande till veven och hur långt det är från kolvbulten till överkant på kolven.

    Jag har två TS2or till Piaggio, den ena är 59,0 mm och den andra är 59,2 mm hög, ca 25 mm från kolvbult till överkant på kolven och det är 48 mm c-c mellan pinbultarna.

    Piaggiocylindrarna är dom lägsta moppecylindrarna jag känner till så om man ska laborera med dessa behövs det oftast rätt höga spacerplattor, tex. TS2 till Minarelli är 63,4 mm hög.

    Originaltändningar brukar hänga med hyfsat på hypervarv, iaf så man kan köra med dessa utan problem.


    Bygg på!
    ÄNTLIGEN NÅGON SOM HÅLLER MED MIG!

    En kille sa att det inte skulle funka eftersom det inte är samma slaglängder men det e så minimalt liten skillnad, men tyvärr frågade jag en okunnig för han kunde verkligen inget om motorer. Det du säger är rätt! Vevstakarnas längd på Pia + Peu är lika stora, altså 80mm, slaglängden är större hos peugeot men inte så märkbart.

    Vet sj när jag haft mina cylindar till piaggio att de är väldigt korta men det beror på att de har lite högre block jämnförelsevis med Peugeot som har korta block men längre cylindar.
    Yes box, spacerplattor behövs det men inte så höga. Om du kollar på den bilden (länken) jag postade på posten innan du skrev så der du att spacern ligger på 3,5-4,5mm och då använder man kolven som är tillhörande till PR, TS2, Stage6 racing m.

    Har lättat svänghjulet lite men kommer viktförminskar ca 100g på en svarv, och kommer med en cnc fräs lägga hål symetriskt som ska borras symetriskt för att inte skapa någon ojämnvikt som kan leda till virbationer. Men det e bara tillfälligt innan jag får min Selletera tändning ( curva eller vanliga).

    Jo det ska jag göra!

    TACK SÅ HEMSKT MYCKET EMIL!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in